سه شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 30 Apr 2024
 
۱
با 370 عضو موسس؛

جنبش حمایت از گفتمان پیشرفت اسلامی اعلام موجودیت کرد

شنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۴۷
کد مطلب: 284756
جنبش حمایت از گفتمان پیشرفت اسلامی طی بیانیه ای در راستای تحقق گفتمان پیشرفت اسلامی در آستانه انتخابات ریاست جمهوری اعلام موجودیت کرد.
جنبش حمایت از گفتمان پیشرفت اسلامی اعلام موجودیت کرد
به گزارش جهان، این جنبش در بیانیه خود اعلام کرده است، گروهی که پیش از این در حوزه الگوهای اسلامی پیشرفت و تبیین راهکار های اسلامی برای مسائل روز کشور فعالیت داشته اند، حرکتی را تحت عنوان "جنبش حمایت از گفتمان پیشرفت اسلامی" آغاز کرده اند. همچنین این جنبش تلاش خواهد کرد با بررسی برنامه های نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری، فردی را که بیشتر به گفتمان پیشرفت اسلامی نزدیک است به مردم معرفی کند.

در این بیانیه همچنین تعریفی از پیشرفت اسلامی از منظر امضا کنندگان آن ارائه شده است.

اعضای این جنبش را فعالین جوان حوزه های مختلف سیاسی، فرهنگی، و دانشجویی، تشکیل داده اند.

متن کامل این بیانیه به شرح زیر است:

بسمه تعالی

ولو ان اهل القری آمنوا و اتقوا لفتحنا علیهم برکات من السماء و الارض (اعراف- 96)

ملت بزرگ ایران

کشور عزیز ما روز های سرنوشت سازی را می گذراند، روز هایی که قرار است به یک رخداد مهم تاریخی، یک نقش آفرینی آینده ساز و نقطه عطفی نوین در تاریخ ما منتهی شود. این رخداد مهم دور یازدهم انتخابات ریاست جمهوری است. انتخابات ریاست جمهوری در جمهوری اسلامی همواره تا آنچا اثر گذار بوده، که به بروز دوران های مختلف در جامعه ایرانی انجامیده است. به این معنا که آمدن یک رئیس جمهور جدید و تغییر دولت چونان در روند زندگی مردم و هویت کشور عزیزمان موثر افتاده که یک بررسی اجمالی تغییرات محسوس در این ادوار تاریخی را به وضوح نشان می دهد. این تغییرات بیانگر اهمیتی است که انتخاب یک رئیس جمهور می تواند داشته باشد.

تغییر پدیده ها در دنیای ما همیشگی است. جهان لحظه به لحظه نو می شود و تمامی اجزاء عالم در آنی که می گذرد در حال تغییر اند. حال این تغییر در سطوح مختلف قابل تعریف است. از همان ذره آغاز می شود تا به جوامع بشری برسد و همه عالم را در بر می گیرد. در مقام تکوین تغییر عالم به معنای تعالی است. در این معنا همه مخلوقات به سمت خدای سبحان در حرکت اند. از او آمده اند و به او باز می گردند. لذا عالم در این فرایند ارتقا میابد و از گذشته خود بهتر می شود. اما در مقام اختیار تا آنجا که به انسان ها و انتخاب آنها مربوط می شود این تحول ضرورتا به سمت تعالی تعریف نمی شود. اینجا انسان است و اختیارش. می تواند راه سعادت بپیماید و می تواند به سمت ضلالت حرکت کند. مختار است خود را به خدای منان نزدیک کند و یا از او دور شود.

بشر در این مقام نیز با سطوح گوناگونی مواجه است. در جایی تغییر ما تنها به خود ما باز می گردد. یک فرد انسانی اگر چه فارغ از روابط اجتماعی اش قابل تصور نیست اما مختار است که راهی را انتخاب کند که در آن لحظه درست می داند. حال اگر این راه به سمت رستگاری باشد یا گمراهی، در ابتدا، تبعات این انتخاب تنها به خود او باز می گردد. مسئولیت این سطح فردی با وجود همه ارزشی که یک فرد انسانی می تواند داشته باشد، بیش از هر کس و هر چیز به خود او مربوط است و این اختیار خواست خالق اوست. اما هنگامی که این فرد در میان دیگران قرار می گیرد و حال انتخاب او قرار است بر دیگران نیز اثر گذاری کند، به هر میزان که این اثر بخشی به دیگران افزایش یابد فردیت او به نفع جامعه او، کمرنگ تر می شود. اینجا دیگر پای سعادت و شقاوت یک گروه از انسانها در میان است.

اینجا سخن از جامعه است و حال جامعه ای که قرار است به عنوان یک کل واحد تصمیم بگیرد. وقتی جامعه متشکل از افراد به عنوان یک کل واحد پذیرفته می شود و هویت می یابد، قابلیت های افراد نیز بر آن عارض می شود و در هنگام انتخاب، سخن از انتخاب این واحد جدید متشکل از افراد است. هنگامی که جامعه انتخاب می کند، به اعتبار فراگیری خود و ارزشمندی افرادش، با یک اثر بخشی کلان همراه می شود. انتخاب جامعه، انتخاب برای همه افراد است. سرنوشت همه اجزاء خود را رقم می زند. اینجا دیگر از محدودیت های فردی خبری نیست. عظمت این انتخاب، در هیبت دولت تجلی می یابد.

حال چه بسیار جوامعی که در این انتخاب اشتباهات بزرگ تاریخی مرتکب شدند و در کوره راه های گمراهی سرگردان ماندند. چه بسیار ملیت هایی که در نقاط عطف روند تاریخی خود فرصت ها را غنیمت نشمردند و از دست دادند. تاریخ پر است از سرنوشت غم انگیز مردمانی که تنها به خاطر یک انتخاب نا درست همه آینده خود را باخته اند.

ملت بزرگ ایران در انقلاب شکوهمند اسلامی، سال ها پیش از این روند تاریخی خود را برگزیده است. ما زمان دیرینه ای است که انتخاب کرده ایم. انتخابی رو به تعالی، رو به پیشرفت. سال های متمادی گذشته است تا یک ملت در میان ملل جهان به پا خیزد و به همه آنچه راه دانسته شده است، به همه آنچه به عنوان ارزش تبلیغ شده است، به همه دروغ های قدرتمندان گیتی، پشت کند و راهی دیگر برگزیند. راهی به خویشتن خودش، به شاهراه بی انتهایی که چه شفاف و روشن طریق سعادتمندی را به همه بشریت نشان داده است. به آنچه در همه فراز و نشیب های تاریخش در درون خودش حفظ کرده است. به آن اقیانوس بیکرانی که جامع همه معارفی است که بشر برای پیشرفت خود به آن نیاز دارد. این ملت به اسلام باز گشته است. انقلاب اسلامی ایران یعنی اسلام انتخاب بزرگ مردمی بزرگ در وا نفسای عصیان بشر امروز.

تحول جامعه به سمت تعالی که می گوییم یعنی همین. خیزش بلندی که بر علیه همه تلخی ها و نا کامی ها برخاست تا مبدل به نقطه عطفی در تاریخ بشریت شود. انقلاب اسلامی دروازه "پیشرفت اسلامی" ملت ایران است که معیار های نوین پیشرفت را در چارچوب توحید، معاد، نبوت، امامت و عدل الهی به دنیای اسیر در چنبره مدرنیته، به دنیای الگوهای شیطانی، عرضه کرده است. آنچه امروز به عنوان پیشرفت اسلامی ذهن دانشمندان و دغدغه مندان کشورمان را به خود مشغول داشته، راهی است که سال ها پیش از این آغاز شده است و آنچه اسباب طرح مجدد آن را فراهم کرده، موانع متعددی است که از قضا در سطوح تأثیر گذاری نیز موثر افتاده اند. اینکه مطالبه رهبر فرزانه انقلاب پس از سی و چند سال از پیروزی انقلاب اسلامی، بازگشت به پیشرفت اسلامی در سطوح گوناگون آن است، نشان از این امر نا میمون دارد که مانع تراشی ها بر سر این راه مقدس در طول سال های گذشته تا حدی به اهداف پلید خود رسیده اند.

واضح و مبرهن است که ما نه تنها در هنگامه وقوع انقلاب اسلامی، و نه تنها در همه دوران های تاریخ معاصر، در قیام 1342، در جنبش ملی شدن نفت، در ایستادگی آیت الله مدرس، یا در جنبش مشروطیت، که پیش از اینها، حق داشته ایم تا در مسیر خودمان پیش برویم. حق داشته ایم راه خودمان را برگزینیم و بی آنکه نا گزیر از نگریستن به دیگران باشیم با الگوی خودمان به تعالی و پیشرفت دست پیدا کنیم. اما نگذاشته اند. دیوار هایی که با تمام توان خود در برابر همه داشته های ما ایستادند و همه قابلیت ها، استعداد ها و ارزش های ما را به ایستادن وا داشتند.

استعمار همچون هیولایی چند سر با بازوانی در درون ما و در بیرون ما مهم ترین و اصلی ترین عامل این بازداشتن ها است. موجودی کریه و شیطانی که سال های سال است به اشکال و اطوار گوناگون، برای عقب نگه داشتن ما، برای سود جستن از این عقب ماندگی و برای حیات انگلی خود بر گرده ما، مظلومان و مستضعفان، ما ملل "توسعه نیافته"، مایی که همواره در حال توسعه ای ایم!، تلاش می کند. اما برای این دشمن همیشگی چه دوستی بهتر از دلباختگانش در درون ما؟!، چه نیرو و قدرتی ارزشمند تر از خود ما هنگامی که تسلیم او شده ایم، و چه دردناک است وقتی این دلباختگان و وابستگان، مسئولیت اداره و اختیار امور ما را نیز بر عهده بگیرند. که سال ها گرفته اند، ما را از خود ما گرفته اند و به درنده ترین دشمنان ما تسلیم کرده اند. تا جایی که مهم ترین انگیزه انقلاب اسلامی قیام بر علیه هم اینان بوده است.

اما آیا این شجره خبیثه پس از آن مرده است، آیا این دوستان قافله و شریکان دزد پس از آن دریای خروشان نیل مانند ملت ایران، به کدامین سوراخ خزیده اند و کجا پنهان شده اند. شواهد و قرائن اینگونه اند که آنان نرفته اند، نمرده اند، این نا رفیقان تاریخی ما زنده اند و تنها نقابشان را تغییر داده اند. هشدار های مکرر امام امت (ره) و خلف صالحش امام خامنه ای (حفظه ا...) در این سی و چهار سال، مطالبات به حق و شفافی که در همه این سال ها باقی مانده اند و  تکرار شده اند و برای ما به آرزوهایی بزرگ مبدل شده اند، همگی نشانگر حیات نا مبارک این مزدوران دانسته یا ندانسته استعمار نوین است.

در این موقع خطیر و سرنوشت ساز، این خائنان به حقوق ملت و آرمان های بلند انقلاب اسلامی و منحرفین از طریق ولایت، چه با چهره های شناخته شده خود در عرصه رقابت حضور یابند و چه پرده نشینی برگزینند، برای این برهه حساس بدون نقشه و برنامه نخواهند بود. آنان منافع از دست رفته خود و اربابان فکری و ایدئولوژیکشان را به این سادگی ها رها نمی کنند و این رویه ایست که در تاریخ ما به اثبات رسیده است.

تلقی ما این است که قائد و زعیم عزیزمان، مهم ترین دغدغه این برهه از زمان را، بازگشت از الگو های غربی و بیگانه می دانند. بازگشتی از هنجار های نا مأنوس مدرنیته به ارزش ها و آرمان های بلند اسلامی. این نگاه بلند به حق از سوی خود ایشان و "پیشرفت اسلامی" نام گرفته است. پیشرفتی که اکنون آغاز نمی شود بلکه پیش از این با وقوع انقلاب اسلامی، با استقرار و دوام جمهوری اسلامی، و با ایثار و فداکاری مخلصین این راه، آغاز شده و تداوم نیز داشته است. بلکه هنگامه اکنون، هنگامه بازگشت همه جانبه به این راه است. موقع پیرایش جامعه اسلامی از ضوائد تحمیل شده زندگی غربی است، و ما معتقدیم تأکید ملت ایران بر این مهم مصداق بارز حماسه سیاسی خواهد بود.

اهمیت این معنا تا آنجایی است که برخی از چهره های شناخته شده جریان اصولگرایی که در آستانه انتخابات پیش رو برای کاندیداتوری اعلام آمادگی کرده اند، چه در فحوای کلام و چه به طور مشخص در شعار های تبلیغاتی خود، "پیشرفت اسلامی" را به عنوان چارچوب اصلی برنامه ریزی های خود، ارائه کرده اند. طرح این رویکرد در میان نامزد های اصولگرا اگر چه می تواند برای همه کسانی که دل در گرو آرمان های انقلاب اسلامی دارند، امیدوار کننده باشد، اما تکثر چهره ها و بعضا برداشت های نه چندان عمیق برخی از این معنای بلند، ما را ناگزیر می سازد که همگام با مبارزه و مقابله با آنانی که از شکلگیری یک گفتمان فراگیر بر این مبنا در کشور هراس دارند و در مسیر آن کار شکنی می کنند، به درون جریان اصولگرایی باز گردیم و تا آنجا که ممکن است و فهم ما از این مطالبه به حق رهبر معظم انقلاب، به ما اجازه می دهد، به بررسی و بازبینی آراء این نامزد های محترم پست ریاست جمهوری بپردازیم و آن کسی را که در این چارچوب بهتر و اولاتر یافتیم، با تمام توان حمایت کنیم.

ملت شریف و آگاه ایران

در راستای دغدغه های فوق، گروهی از فرزندان شما که پیش از این در حوزه الگو های اسلامی پیشرفت و تبیین راهکار های اسلامی برای مسائل روز کشور فعالیت داشته اند، با استعانت از ذات اقدس الهی و امید به پشتیبانی شما مردم انقلابی، حرکتی را تحت عنوان "جنبش حمایت از گفتمان پیشرفت اسلامی" آغاز کرده اند. همچنین اعضای این جنبش تلاش خواهند کرد با بررسی برنامه های نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری، فردی را که بیشتر به گفتمان پیشرفت اسلامی نزدیک است به مردم معرفی کنند.

اعضای جنبش متشکل از فعالین فرهنگی و رسانه ای و همچنین نخبگان دانشگاهی و فعالان جوان حوزه سیاسی در سراسر کشور هستند که مشی اصولگرایی را برای اداره کشور بهتر می دانند. ما به واسطه احساس تکلیف نسبت به آرمان های بلند انقلاب اسلامی و همچنین مطالبات رهبر معظم انقلاب با هویتی مستقل و در راستای شناختن و شناساندن نامزد اصلح از میان چهره های حاضر، با افق تحقق همه جانبه پیشرفت اسلامی در کشور، وارد عرصه انتخابات شده ایم و تلاش می کنیم یافته های خود را به عنوان یک نظر و پیشنهاد به مردم عزیز اعلام کنیم.

فعالیت های آینده جنبش از طریق سلسله بیانیه هایی که در اختیار رسانه های گروهی قرار خواهد گرفت به اطلاع ملت عظیم الشان ایران اسلامی خواهد رسید. بیانیه ها و مواضع ما پیش از انتشار در رسانه های گروهی در سایت افق آینده با آدرس " www.ofogheayandeh.ir" منتشر خواهد شد. همچنین نشریه "وحدت کلمه" در دانشگاه امام صادق (ع) نیز به عنوان ارگان مکتوب جمعیت برای انتشار مواضع و رویکرد ها معرفی می شود.

امید است این حرکت به فضل پروردگار بزرگ و دعای شما ملت عزیز و با تکیه بر اندیشه بلند و آسمانی امام راحل (ره) و مقام معظم رهبری (حفظه ا...) در مسیر منعمین و صدیقین طریق حقیقت ادامه یابد و رسالت خود را در حماسه تاریخی ملت ایران به انجام رساند.

و العاقبه للمتقین

اسامی اعضا و شورای مرکزی نزد جهان نيوز موجود است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *