يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 12 May 2024
 
۱
هفتمین کنفرانس ملی روز جهانی محیط زیست در دانشگاه تهران گشایش یافت؛

نقدی پور: سالانه حدود 3 میلیارد تن غذا در جهان اتلاف می شود

چهارشنبه ۱ خرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۳:۴۲
کد مطلب: 289244
دبیر هفتمین کنفرانس ملی روز جهانی محیط زیست گفت: طبق آمار فائو سالانه یک تا 3 میلیارد تن غذا در جهان اتلاف می شود.
نقدی پور: سالانه حدود 3 میلیارد تن غذا در جهان اتلاف می شود
به گزارش خبرنگار جهان، روح الله نقدی پور در هفتمین کنفرانس روز جهانی محیط زیست که پیش از ظهر چهارشنبه در دانشگاه تهران برگزار شد، با بیان این مطلب افزود: در حال حاضر برخورداری از محیط زیست سالم توسعه یافته ترین موضوعی است که در حقوق بشر معاصر مطرح است و دولت ها متعهد می شوند که شرایط طبیعی حیات را دچار تغییرات نامساعد نکنند و سلامت انسان و بهزیستی جمعی را به مخاطره نیندازند.

به گفته وی یکی از زمینه های مهم در تامین سلامت انسان ها وضعیت تغذیه آنها است و طبیعتا بهای تمام شده مواد غذایی می تواند یکی از تهدیدهای عمده برای امنیت غذایی مردم جهان به شمار آید، لذا به نظر می رسد دولت ها با دستور کار قرار دادن اقدامات جدی و افزایش زیرساخت های کشاورزی بهبود سیستم های بازاریابی بکارگیری روش های منصفانه تر تجاری و ذخیره سازی مناسب مواد غذایی موجب کاهش اثر این پدیده نامطلوب بر مردم خصوصا اقشار محروم و کم درآمد باشند.

به گفته نقدی پور طبق آمار فائو سالانه یک تا 3 میلیارد تن در جهان غذا اتلاف می شود و در دنیایی که 7 میلیارد نفر جمعیت دارد و جمعیت آن تا سال 2025 به 9 میلیارد نفر می رسد کاهش اتلاف غذا مساله ضروری است و اتلاف آن از نظر اقتصادی، محیط زیستی و اخلاقی منطقی به نظر نمی رسد.

دبیر همایش هفتمین کنفرانس روز جهانی محیط زیست اظهار داشت: به این ترتیب اتخلذ تصمیمات کلان بین المللی و پایبندی عملی تمام مردم جهان را ناگزیر ساخته است که حتی نظام‌های سرمایه داری پرمصرف هم برای خروج از این بحران به سمت فرهنگ قناعت کشیده شوند.



وی تصریح کرد: تقریبا 95 درصد اتلاف مواد غذایی در کشورهای در حال توسعه غیرعمدی بوده و در مراحل اولیه زنجیره عرضه و ذخیره سازی به دلیل محدودیت های فناوری برداشت، ذخیره سازی، بسته بندی و نظام بازاریابی رخ می دهد.

نقدی پور با اشاره به شعار امسال روز جهانی محیط زیست «فکر کنید، بخورید، اتلاف مواد غذایی را کاهش دهید»، افزود: تحقق این شعار همکاری تنگاتنگ دولت ها و مردم را می طلبد و تشکل راهبردی برای عملی کردن این شعار مستلزم برنامه ریزی غذایی است، لذا با بکارگیری روش های علمی در سیاست گذاری می توان سیاست های نهادی، پژوهشی، آموزشی، حقوقی و حمایتی مورد نیاز را تدوین کرد و آثار و نتایج مطلوب آن را به مرور و به طور ملموس در بخش های تولید، توزیع، مصرف و ضایعات غذایی مشاهده کرد.


به گفته دبیر همایش هفتمین کنفرانس روز جهانی محیط زیست از آنجایی که سرمایه گذاری ناکافی در بخش کشاورزی ناپایدار، بکارگیری سیاست‌های نادرست کشاورزی و تجاری، افزایش چشمگیر تقاضا به دلیل افزایش جمعیت جهان، از دست دادن زمین های قابل کشت، مهاجرت کشاورزان، دگرگونی آب و هوای جهان، عدم بکارگیری دانش محیط زیستی چه در مرحله تولید و چه در مصرف مواد غذایی تبدیل به یک روند در کشور ما شده است، می توان این موضوعات را عوامل اصلی ایجاد چنین بحران هایی دانست.

وی با اشاره به اهمیت موضوع و وجود بستر غنی فرهنگی و دینی موجود در کشور یادآور شد: در این برهه خاص با برگزاری هفتمین کنفرانس ملی روز جهانی محیط زیست ایران در جهت نیل به اهداف سال حماسه سیاسی و اقتصادی امیدواریم گامی مثبت از سوی نخبگان، خبرگان و محققان محیط زیستی کشور در راستای حل مشکلات و معضلات برداشته شود.

*بهره برداری بیش از یک و نیم برابر ظرفیت از منابع کره زمین

نماینده سازمان ملل در ایران نیز در هفتمین کنفرانس ملی روز جهانی محیط زیست با بیان اینکه در حال حاضر بهره برداری از منافع کره زمین بیش از 1.5 برابر ظرفیت این سیاره است گفت: این اتفاق یکی به دلیل افزایش جمعیت و دیگری به دلیل سبک زندگی انسان ها رخ داده است.

به گزارش مهر، "گری لوئیس" افزود: در حال حاضر فشار بر روی سیاره ما بسیار زیاد است و بیشترین جمعیت طول تاریخ در حال مصرف منابع تولید کربن در زمین هستند. این در حالی است که در همین حین با افزایش گرمای کره زمین و بد شدن شرایط جوی به لحاظ منابع آب، اسیدی شدن اقیانوس ها، جنگل زدایی و کویرزایی مواجه هستیم.

به گفته وی برای مقابله با این شرایط بایستی اقداماتی مبتنی بر شواهد و روشنگرانه انجام داد که برای چنین اقداماتی بیش از همه نیازمند نظرات دانشگاهیان هستیم.

لوئیس اظهار شد: با توجه به شعرا امسال روز جهانی محیط زیست مبنی بر اینکه اندیشه کنید، مصرف کنید اما صرفه جویی کرده و تلاش کنید رد پای غذایی خود را کاهش دهید انسان به عنوان یک گونه در کره زمین مهمترین نقش را در این خصوص می تواند ایفا کند.

نماینده سازمان ملل با بیان اینکه تا سال 2025 جمعیت کره زمین از 7 میلیارد کنونی به 9 میلیارد نفر می رسد، تصریح کرد: قطعاً این افزایش جمعیت باعث افزایش فشار بر کره زمین خواهد شد که این چالش در شهرهای پرجمعیت که در حال حاضر نیز بیش از 50 درصد کره زمین را به خود اختصاص داده اند نمود پیدا می کند.

وی افزود: فشار جمعیت بر منابع برای تهیه آب، غذا و انرژی روز به روز افزایش می یابد و با این که در حال حاضر ما هنوز هم در دنیای فراوانی زندگی می کنیم و میزان منابع از تقاضا فراتر است اما 870 میلیون گرسنه در جهان داریم که از سوء تغذیه رنج می برند.

نماینده سازمان ملل با بیان اینکه سوء تغذیه بر ظاهر تعداد زیادی از افراد جمعیت دنیا نیز تاثیر گذاشته و موجب افزایش کوتاه قدی در میان نسل فعلی شده است افزود: برای ساختن آینده بهتر باید این بی عدالتی ها را جبران کنیم که یکی از راه های رسیدن به هدف اصلاح روش های تغذیه ای امروز است.

به گفته وی در حال حاضر یک سوم غذایی که در مزارع تولید می شود به سفره ها نمی رسد و از آنچه که بر سر سفره می رسد نیز حجم زیادی از مواد غذایی مصرف نمی شوند که این به معنای بی حرمتی به گرسنگان جهان است.

وی افزود: البته مصرف بد مواد غذایی هزینه های زیست محیطی زیادی از دیدگاه آب و انرژی به همراه دارد  اما  این موضوع چیزی است که همه اقشار جوامع و تمام مردم می تواند در اصلاح آن برای جبران خسارت ها کمک کنند.

لوئیس با بیان اینکه سازمان ملل در کشورهای در حال توسعه شش موضوع فقرزدایی، سلامت و بهداشت، مدیریت وقایع طبیعی، کنترل تجارت مواد مخدر، حمایت از پناهندگان و حفاظت از محیط زیست را پیگیری می کند  افزود: حفاظت از محیط زیست مهمترین زمینه ای است که سازمان ملل با ایران در آن زمینه همکاری می کند که خوشبختانه ظرفیت های خوبی در این کشور برای حفاظت و بهبود وضعیت محیط زیست وجود دارد.

وی در پایان تاکید کرد: تنها مساله ای که در زمینه محیط زیست در حال حاضر باید بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد این است که مدیریت چالش های زیست محیطی باید از مرحله تفکر و اندیشه به حوزه عمل وارد شود و مردم سبک زندگی خود را نه تنها در ایران که در تمام جهان عوض کنند تا با داشتن شبکه غذایی عادلانه هم بتوان به حفظ محیط زیست کمک کرد و هم به داد گرسنگان جهان رسید.

نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *