يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
 
۴

مبانی، اصول و راهبردهای تحولی علیرضا زاکانی برای دولت یازدهم

يکشنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۲۴
کد مطلب: 287603
پس از طی مسیر دشوار تلاش در تحقق «نظام اسلامی»، اینک حرکت بسوی «دولت اسلامی» نیازمند گفتمانی در تراز انقلاب است. "گفتمان پیشرفت اسلامی" علاوه بر محاسن منطبق بر خاستگاه انقلاب اسلامی و ترسیم راه درست رسیدن به اهداف این انقلاب الهی، ضمن برخورداری از محاسن مطرح شده در دیگر گفتمانها با بهره گیری از دستگاه معرفتی مبتنی بر دیدگاه اجتهادی ناب حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری از کاستیهای آنها مبراست.
مبانی، اصول و راهبردهای تحولی علیرضا زاکانی برای دولت یازدهم
به گزارش جهان نيوز، ستادهای مردمی دکتر زاکانی، زندگی‌نامه، سوابق و فعالیت‌های وی به همراه منشور انتخاباتی 14 بندی و مبانی، اصول و راهبردهای تحولی دولت یازدهم او را منتشر کرد که به شرح زیر است:

امام خميني (ره):
«به همه مسئولان كشورمان تذكر مى‏دهم كه در تقدم ملاك‏ها، هيچ ارزش و ملاكى مهم‏تر از تقوا و جهاد در راه خدا نيست»
 
مقام معظم رهبري:
«بسيجي، آرمانگرا و بااخلاص و باگذشت و در هر ميداني تن به کار بده است؛ يک روز ميدان جنگ است، يک روز هم ميدان سياست»
 
زندگی‌نامه، سوابق و فعالیت‌ها

الف) خلاصه زندگينامه
1.    تولد و خانواده
عليرضا زاکاني در اسفند سال ۱۳۴۴ در خانواده ای مذهبی در جنوب شهر تهران، ميدان خراسان متولد شد. پدربزرگ مادري اش آذري و اهل تبريز بودند، جد مادري‌اش اهل کاشان بود و اجداد پدري‌اش اهل روستاهاي حومه شمالی تهران (زایگان و لالان) بودند؛ اما پدر ایشان، اهل شهر ري بودند. همسرش نيز اصالتا تبريزي است و معاون حوزه هاي علميه استان تهران است. 
پدرش مرحوم حسین زاکانی از ورزشکاران با سابقه شهر ري و تهران، داور بين المللي درجه یک کشتي و از دوستان صميمي جهان پهلوان تختي و در ورزش هاي باستاني و کشتي پهلواني هم از سرآمدان ايران و به مدت 28 سال مسوول برگزاري مراسم سالگرد مرحوم تختي بود. عليرضا زاکاني خود نیز قبل از حضور در مناطق عملیاتی و مجروحیت کشتي گير بود.
زاکاني سه فرزند دختر دارد که دو نفرشان ازدواج کرده اند. اولي دانشجوي دانشگاه تهران است؛ داماد اولش که دانشجوي دانشگاه تهران بوده و در حوزه علميه درس حوزوي مي خواند، برادر شهيد است و پدر و پدربزرگ و برادرش هرسه روحاني اند. فرزند دومش هم دانشجوي مهندسي کامپيوتر در دانشگاه صنعتي شريف است، داماد دومش نيز دانشجوي همان دانشگاه و فرزند يک رزمنده و جانباز 70 درصد دفاع مقدس مي باشد.

2.    فعاليتهاي دوران انقلاب
عليرضا زاکاني از ابتداي انقلاب و در سال 1356 که 12 ساله و دانش آموز بود، وارد مبارزه با رژيم شاه شد و در نوجواني همزمان با اوج گرفتن انقلاب اسلامي اولين حضور اجتماعي‌ خود را با شرکت در تظاهرات و راهپيمايي‌هاي مردمي تجربه کرد. در ابتدای پیروزی انقلاب باحضور در فعالیتهای جهادی از یک سو و سازماندهی مردمی محلات از سوی دیگر نقش ایفا نمود و به صیانت از انقلاب اسلامی مبادرت ورزید. مسجد فعاليتش ابتدا مسجد لرزاده تهران با محوريت مرحوم آیت الله عميد زنجاني بود و بعد از آن بيشتر فعاليت‌هايش از سال 59 به بعد در مسجد همت‌آباد با محوريت آيت‌الله تنکابني شکل گرفت.

3.    سابقه فداکاري در دوران دفاع مقدس
عليرضا زاکاني با شروع جنگ تحميلي، در ماه هاي اوليه دفاع مقدس ـ در حالیکه بیش از 15 سال نداشت ـ همدوش ديگر جوانان بسيجي پا به عرصه دفاع از دين و ميهن گذارد که حاصل آن تا پايان دوران دفاع مقدس، 62 ماه حضور داوطلبانه در جبهه‌ها، شرکت در پانزده عمليات بزرگ رزمندگان اسلام و افتخار جانبازي پنجاه درصد شد. وي که در هنگام پيوستن به جبهه حق بيش از ۱۵ سال نداشت، پس از حضور در ستاد جنگهای نامنظم، لشگرهاي محمّد رسول‌ا… (ص) و سيدالشهداء (ع) و قرارگاههاي جنوب و غرب، عمده حضور خود را در واحدهاي «تخريب» و «اطلاعات و عمليات» سپري کرد و توفيق قبول مسووليت‌هايي از جمله معاون گردان، مسئول محور «اطلاعات و عمليات» قرارگاه نجف اشرف ۳، قائم‌مقام «اطلاعات و عمليات» لشگر محمّد رسول‌ا… (ص) و نهايتاً مسووليت محور اين لشگر را کسب نمود.

4.    تحصيلات دانشگاهي و سوابق علمي
زاکاني با پايان جنگ‌ تحميلي، در سال 1368 پس از مدتها دور بودن از فضاي درس و تحصيل، در کنکور سراسري شرکت کرد و در بهمن‌ماه سال 1368 رشته پزشکي را در دانشگاه علوم پزشکي تهران شروع و در تابستان سال 1376 دکتراي عمومي‌ را اخذ کرد. بعد از آن با شرکت در آزمون تخصص، به‌عنوان دانشجوي دوره تخصصي پذيرفته شد. در سال 1380 دوره تخصصي پزشکي هسته‌اي را آغاز و در سال 1383 آن را به پايان رساند و هم‌اينک بعنوان عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشکي تهران و در مرکز پزشکي هسته‌اي مجتمع بيمارستاني امام خميني (ره) و بیمارستان دکتر شریعتی خدمت مي‌نمايد. علاوه براين عضو هيات مديره انجمن علمي پزشکي هسته اي ايران نيز مي باشد.

5.    فعاليتهاي انقلابي در دانشگاه و مسووليت سازمان بسيج دانشجويي کشور
سابقه حضور داوطلبانه درجبهه‌هاي جنگ تحميلي، زاکاني را بر آن داشت تا از بدو ورود به دانشگاه، فعاليت‌هاي اجتماعي داوطلبانه خويش را در قالب حضور در تشکل‌هاي دانشجويي سامان بخشد. زاکاني پس از یک سال عضويت در شورای مرکزی انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه علوم پزشکی تهران نظر به اهميت بسيج دانشجويي در کلام امام و رهبري، به تاسيس بسيج دانشجويي روي آورد و پس از مدتي بسيج دانشجويي دانشگاه علوم پزشکي تهران با مسووليت وي در ميان بسيج تمام دانشگاههاي کشور به رتبه نخست دست يافت. پس از ادغام آن با دانشگاه تهران، مسووليت کل «بسيج دانشجويي دانشگاه تهران و علوم پزشکي تهران» و همزمان به مدت 4 سال اداره مسجد دانشگاه تهران را بر عهده گرفت که به همین سبب مدیر نمونه کشوری گردید.
زمان مسووليت او در بسيج دانشجويي تا خرداد 1376 مصادف با دولت سازندگی بود؛ دولتی که فعاليت سياسي دانشجويان را بر نمي تابيدند تا جاییکه مقام معظم رهبري بعدها کساني را که مي خواستند دانشگاه غيرسياسي باشد، به شدت مورد انتقاد قرار دادند: «خدا لعنت کند کساني را که می خواهند دانشگاه را غیر سیاسی کنند». اما نوع عملکرد وي در بسيج دانشجويي مبتني بر ضرورت تحليل سياسي دانشجويي، اعلام موضع و اقدام و عمل به آن تحليل از سر تکليف بود. 
روش مديريت فعال و تحولی زاکاني در بسيج دانشجويي در بها دادن به نيروهاي جوان دانشجو و بازگذاشتن دست آنها در امور همراه با نظارت، مورد اعتراض برخي از افراد مسوول و غیرمسوول بود تا اینکه در بهمن 1376 در ديدار اعضای «بسيج دانشجويي دانشگاه تهران و علوم پزشکي تهران» با مقام معظم رهبري، ايشان پس از استماع گزارش زاکاني به عنوان مسوول آن تشکل، سخنان و برنامه هاي اعلامي او در بسيج دانشجويي را اينچنين تاييد فرمودند: «برادرمان بسيار حرفهاي خوبي بيان کردند، از اينکه الحمدلله شما جوانان خوب و مومن در دانشگاه هستيد و حضور داريد، من خيلي خوشحالم. اين کارهايي را هم که گفتيد داريد مي کنيد و کرده ايد، همه خوب است.» (کتاب بسيج دانشجويي ص140)
زاکاني در اواخر سال 1377 مسووليت بسيج دانشجوئي دانشگاه‌هاي استان تهران و از سال 1379 تا 1382 مسووليت سازمان بسيج دانشجوئي کشور را برعهده گرفت و منشاء تحولات اساسي در ساختار و نيز نوع عملکرد بسيج دانشجويي گرديد و برخلاف برخي مسوولان در جاهاي ديگر ـ که از بيرون يک سازمان يا وزارتخانه و از بالا به آنجا تحميل مي شوند ـ مراحل ترقي در بسيج دانشجويي را با توکل بر خدا و اتکا به توانمنديهاي مديريتي خود پيمود و دوبار نیز در این مسوولیت به عنوان مدیر نمونه کشوری شناخته و مورد تقدیر قرار گرفت.
در بهمن ماه سال 79 و زمانيکه مسوول بسيج دانشجويي کل کشور بود در ديدار با رهبر معظم انقلاب اسلامي، ايشان ديدگاههاي وي را اينچنين مورد تاييد کامل قرار دادند: «برادرمان در اينجا مطالب درستي را در زمينه مسائل دانشگاه و دانشجويان و تشکلهاي دانشجويي بيان کردند که مورد تاييد بنده است.» (کتاب بسيج دانشجويي ص 156)

نکاتي درباره اهميت مسووليت دکتر زاکاني در سازمان بسيج دانشجويي
أ‌)    گفتمان سازي عدالت طلبي و مبارزه با فقر و فساد و تبعيض از دوراني در بسيج دانشجويي آغاز گرديد که دکتر زاکاني مسووليت راهبري بزرگترين تشکل دانشجويي عدالتخواه کشور را به عهده داشت و به فرموده رهبري معظم انقلاب بعدها نتيجه اش را در پيروزي اصولگرايان نشان داد: «اگر مثلاً شعار عدالتخواهى كه حالا يك مسئولى اين را بر زبان آورده، گفته ميشد، بعد هم تمام ميشد، كسى در جامعه پرچم عدالتخواهى را به دست نمي‌گرفت. مطمئن باشيد يك دولت عدالتخواه و يك گفتمان عدالتخواهى مثل امروز به وجود نمى‌آمد. شماها كرديد؛ كار شما جوانها بود.»
ب‌)    سازمان بسيج دانشجويي گستره اي کشوري دارد و با دارا بودن 2400 دفتر در تمام دانشگاهها و دانشکده ها از حيث بزرگي و حجم کار اجرايي با چند وزارتخانه تخصصي مثل ورزش، تعاون، بهداشت و... به طور همزمان برابري مي کند؛ مضافا بر اینکه نيروهاي بسيج دانشجويي به جز اندکي از نيروهاي ستادي همه دانشجو و داوطلب هستند و مانند وزارتخانه ها يا سازمانهاي دولتي حقوق بگير و گوش به فرمان نيستند و بايد علاوه بر مديريت قوي از توان بالاي اقناعي براي هماهنگ نمودن آنها برخوردار بود. ضمن اينکه اين نيروها تقريبا هر دو سال يکبار عوض مي شوند و عمر فعاليت دانشجويي شان تمام مي شود و دکتر زاکاني در زمان رياست ده ساله خود در سازمان بسيج دانشجويي عملا 5 نسل از دانشجويان بسيجي را راهبري کرده است.
ت‌)    نوع فعاليت در يک سازمان تخصصي ـ ورزشي، علمي، فرهنگي، سياسي يا ... ـ از قبل معلوم است؛ اما دکتر زاکاني به عنوان مسوول بسيج دانشجويي همزمان با انواع مسائل فرهنگي، سياسي، اجتماعي، علمي، ورزشي و ... درگير بوده است؛ ضمن اینکه رئيس يک سازمان دولتي در يک مجموعه همراه به نام دولت مسووليت مي گيرد و از حمايت مادي و معنوي کليت آن برخوردار است، اما دکتر زاکاني در زماني مسووليت بسيج دانشجويي را بر عهده داشت که دولت وقت (دوران دوم خرداد) در تعارض و مقابل او بودند و نه تنها حمايت نمي‌کردند که حتي وزارتين علوم و بهداشت در انجام وظايف قانوني مصوب شورايعالي انقلاب فرهنگي در مورد بسيج دانشجويي کارشکني مي‌نمودند. از طرف دیگر بودجه در اختيار بسيج دانشجويي همواره از ميزان نياز واقعي واحدهاي بسيج دانشجويي در دانشگاهها و دانشکده ها به مراتب کمتر است و آنها که اين دوران را درک کرده اند مي دانند که يک مسوول علاوه بر ساير وظايف خود، عملا وقت زيادي را صرف جذب بودجه هاي اضافه بر سازمان مي کند.
ث‌)    همه دوستان و حتي مخالفان دکتر زاکاني اذعان دارند که دوران مسووليت او در اين نهاد مقدس، بدون شک دوران طلايي بسيج دانشجويي بوده است چراکه بسياري از ساختارهاي امروزي با مديريت دانشجويي مرهون تلاشهاي زاکاني بوده است و اکنون همان مسیر پایه گذاری شده در این تشکل مقدس و انقلابی دنبال می شود.
ج‌)    بسياري از جوانان انقلابي که امروز در جامعه منشاء اثرند و در مديريتهاي مياني کشور در حال خدمتند، روزگاري در بسيج دانشجويي تحت مديريت دکتر زاکاني فعال بوده و يا در طرح هاي عظيمي چون طرح ولايت ـ که با همکاري موسسه امام خميني (ره) قم به مديريت علامه مصباح يزدي در بسيج دانشجويي عملياتي گرديد ـ کسب بصيرت و تجربه کرده اند.
ح‌)    در زمان قدرت جریان دوران دوم خرداد در مجلس ششم و دولتهای هفتم و هشتم، این جریان پایگاه اصلی خود برای یارگیری و اجرای چانه زنی از پایین را در دانشگاهها جستجو می کرد که بسیج دانشجویی توانست فعال و منطقی و بدور از افراط و تفریط به مواجهه با آن بپردازد و در برخی موارد آنها را به انفعال بکشاند. بسياري از مهمترين اتفاقات و بحرانهاي دوران بسيج دانشجويي نظير 18 تير 78 و سامان دادن راهپیمایی عظیم 23 تیر 78 از دانشگاه تهران که زاکانی یکی از سخنرانان مراسم بود، ماجراي حکم اعدام آغاجري، مقابله با عملکرد طوفنده و مهاجم دفتر تحکيم وحدت قدرتمند آن دوران و نيز ماجراهاي سازمان داده شده از بيرون دانشگاهها مانند مطبوعات زنجيره اي در دوران مسووليت دکتر زاکاني در بسیج دانشجویی به خوبی مديريت شد.

6.    نمايندگي مردم در سه دوره مجلس شوراي اسلامي
6.1.    مجلس هفتم 
در انتخابات هفتمين دوره مجلس شوراي اسلامي در کسوت «آبادگران ايران اسلامي» در تهران نامزد و به ‌عنوان نماينده مردم شريف تهران، ري، شميرانات و اسلامشهر به مجلس راه يافت. حضور در هيئت رئيسه مجلس شوراي اسلامي، هيئت رئيسه کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس و نيز شوراي مرکزي فراکسيون اصولگرايان در کنار قبول مسووليت دبيرخانه مبارزه با مفاسد اقتصادي مجلس و عضويت در کميسيون ماده 10 احزاب به ‌همراه فعاليتهاي قانونگذاري و نظارتي به‌ويژه توفيق انجام بزرگترين تحقيق و تفحص مجلس در دوره صد ساله خود با عنوان تحقيق و تفحص از نظام آموزش عالي کشور ـ به ويژه دانشگاه آزاد اسلامي ـ همچنين تحقيق و تفحص از آزمون دستياري و نيز مشارکت در تحقيق و تفحص از قوه قضائيه، از ديگر فرصت‌هاي خدمتگزاري  وي در دوران نمايندگي در مجلس هفتم بود.

6.2.    مجلس هشتم
در انتخابات هشتمين دوره مجلس شوراي اسلامي عضو شورای مرکزی «جبهه متحد اصولگرايان» کشور بود که در همین قالب به ‌عنوان نماينده مردم شريف تهران، ري، شميرانات و اسلامشهر به مجلس راه يافت. در کنار پيگيري فعاليتهاي قبلي، به کميسيون اصل 90 مجلس رفت تا بيشتر در بعد نظارتي ايفاي نقش کند. نایب رئیس کمیسیون، رئیس کمیته اقتصادی آن و به مدت 2.5 سال نیز مسوول حوزه دولت و دستگاههای اجرایی در اين کميسيون گردید و پيگيري امور مربوط به رفع مشکلات اقتصادي از بعد نظارتي و تلاش براي مواجهه فعال با مفاسد اقتصادي را با همکارانش ادامه داد. کميسيوني که به همت فعالان آن به عنوان يکي از ارکان نظارتي کشور فعاليتي چشم‌گير يافته و با اثربخشي بالاي خويش و تغيير رويه خود براي انجام نظارت فعال بجاي مواجهه منفعلانه با امور (پاسخ به شکايات)، سهم مهمي از تلاشهايش را صرف پيشگيري و رفع نواقص و معايب نموده است.

6.3.    مجلس نهم
زاکاني در انتخابات مجلس نهم نيز همچون مجلس هشتم عضو شوراي مرکزي «جبهه متحد اصولگرايان» کشور بود که اين بار رئيس ستاد آن نيز گرديد و خود به مجلس راه يافت؛ نظر به اهميت شوراها در سازماندهي اجتماعي به کميسيون اجتماعي و شوراها رفت و ریاست کمیته احزاب آن را  بر عهده گرفت. رئيس فراکسيون سازمانهاي مردم نهاد شد و همچون مجلس هفتم به عضويت کميسيون ماده 10 احزاب درآمد. او همچنین نقشي محوري را در شکل گيري فراکسيون اصولگرايان مجلس ايفا نمود و علاوه بر عضويت در شوراي مرکزي ، سخنگوي اين فراکسيون شد.

ب) شخصیت سياسي، فرهنگي و اجتماعی
دکتر زاکانی در 34 سال عمر خود در فضای پربرکت انقلاب اسلامی، همواره در هر جایی که به حضور از سر تکلیف نیاز بوده است، حاضر بوده و میدان را خالی نکرده است. این حضور انقلابی و بسیجی وار مصداقی از این بیان مقام معظم رهبری است که: «بسيجي، آرمانگرا و بااخلاص و باگذشت و در هر ميداني تن به کار بده است؛ يک روز ميدان جنگ است، يک روز هم ميدان سياست» حضور در نقاط عطف انقلاب، دفاع مقدس، دانشگاه، فعالیتهای اجتماعی، فرهنگی و سیاسی و مقابله با فتنه، انحراف و فساد از جمله این موارد است.

1.    نقش مؤثر و جریان ساز در جريان اصولگرايي
دکتر زاکاني به دليل نقش آفريني تحولي اش در سازمان بسيج دانشجويي مورد اعتناي فعالان سياسي اصولگرا قرار گرفت و از اواخر دوران مسووليتش در آن سازمان در قالب شوراي هماهنگي نيروهاي انقلاب اسلامي به کمک فکري آنها آمد و پس از آن به اصرار آنها از بسيج دانشجويي جدا و در قالب آبادگران وارد مجلس هفتم شد و در اتفاقي نادر در همان سال نخست به عضويت هيات رئيسه مجلس درآمد که نشانگر اعتماد اکثريت مجلس به يک نماينده جوان و تازه وارد به دليل توانمندي هاي ديده شده از او بوده است.
زاکاني از همان زمان تاکنون همواره جزو افراد محوري جريان اصولگرايي بوده است. در انتخابات مجلس هفتم محور بخش سازماندهي اقشاري شوراي هماهنگي نيروهاي انقلاب و مسوول ستاد آبادگران بود. در انتخابات رياست جمهوري نهم، پس از جدايي بخشهاي اقشار و احزاب از يکديگر و تشکيل و امضای ميثاق نامه 4نفره بين آقايان توکلي، رضايي، احمدي نژاد و قاليباف، رئيس ستاد کلي و جریانی آنها شد؛ در حاليکه قبل از آن دو نفر از آنها مستقلا از زاکاني خواستار پذيرش مسووليت ستاد شخصي خودشان شده بودند.
در انتخابات شوراي شهر سوم، مسوول ستاد ائتلاف بزرگ اصولگرايان بود و همزمان به تشخیص و درخواست شخص مرحوم حضرت آيت الله خوشوقت، ستاد انتخاباتي ايشان در مجلس خبرگان رهبري را اداره نمود.
در انتخابات مجلس هشتم عضو شوراي مرکزي «جبهه متحد اصولگرايان» بود که در مجلس نهم علاوه بر آن، رئيس ستاد انتخاباتي «جبهه متحد اصولگرايان» شد. اين در حالي بود که 4 نفر از  نامزدهای کنونی انتخابات رياست جمهوري عضو شوراي مرکزي جبهه متحد بودند و با راي قاطع اعضا، دکتر زاکاني را اجرايي ترين و مناسب ترين فرد براي اجراي انتخابات مجلس نهم در اصولگرايان تشخيص دادند.

2.    دبيرکل جمعيت رهپويان انقلاب اسلامي
در ارديبهشت سال 80 ـ که دکتر زاکاني مسوول بسيج دانشجويي کشور بود ـ توفيق داشت به همراه گروه‌هاي 27 گانه وفاق، خدمت مقام معظم رهبري برسد، آنجا‌ مقام معظم رهبري نکاتي راجع به ضرورت حزب در کشور و شيوه تحزّب مطلوب اسلامي ـ ايراني فرمودند و سه مولفه راس فکور، قاعده هرم اجتماعي گسترده و شبکه ارتباطي موثر را ضروري دانستند. بعد از اين جلسه بود که شوراي هماهنگي نيروي انقلاب شکل گرفت و متصدي کار سياسي اصولگرايان شد. اين فرمايشات زمينه اي شد تا بخش اقشار شوراي هماهنگي نيروهاي انقلاب و بعدها جمعيت رهپويان انقلاب اسلامي براساس آن شکل گيرد. البته ويژگي‌هاي حزب مطلوب را رهبري معظم انقلاب در سفر به کرمانشاه به طور علني و مبسوط تبيين نمودند.
در حال حاضر جمعيت رهپويان انقلاب اسلامي پس از 4 سال فعاليت خود، يکي از گسترده ترين تشکلهاي سياسي کشور است که در 30 استان و بيش از 270 شهرستان فعال است و سه کنگره کشوري 700 ـ 600 نفري برگزار نموده است. براي اداره جمعيت مدل‌سازي شده است، نظام آموزشي دارد، مدل جذب و توسعه دارد، نظام هويت بخشي دارد، به شکل سيستمي کار مي‌کند و فردمحور نيست، رهپويان نشريه فکري ـ فرهنگي و جريان ساز پنجره را مديريت مي کند، سايت خبري تحليلي جريان ساز سياسي جهان نيوز دارد و جلسات انديشه اي گفتمان انقلاب اسلامي را فعال نموده است. علاوه بر اينکه مدل توسعه تشکيلاتي اش نيز مبتني بر کانال کشي در اقشار تخصصي 18 گانه اي است که بصيرت بخشي را سرلوحه برنامه هاي خود قرار داده اند.
اين جمعيت برخلاف برخي احزاب رايج نه تنها دولت ساخته و مستظهر به حمايت هاي دولتي نبوده است که به دليل موضع انتقادي اش به اشکالات دولت وقت، مورد محبت آنها هم نبوده است. با اين وجود در انتخابات دهمين دوره رياست جمهوري به ضرورت حفظ اصل انقلاب از رئيس جمهور مستقر حمايت مشروط به رفع اشکالات و طرد اطرافيان مساله دار نمود.

3.    فساد ستیزی و مبارزه عملي با مفاسد اقتصادي در کنار پاک بودن
زاکاني جزو معدود کساني است که در محدوده توان و تاثير خود بيشترين اهتمام عملي را در مبارزه با مفاسد اقتصادي داشته است. براي اختصار در بيان به سرفصلها اشاره مي شود:
3.1.    مسوول دبیرخانه ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی در مجالس هفتم و هشتم
3.2.    تحقيق و تفحص از نظام آموزش عالي کشور، آزمون دستياري و قوه و قضائيه
از آنجاکه حوزه قانون‌گذاري مجلس به نسبت حوزه نظارتي فعالين زيادتري داشت، زاکاني بيشترين انرژي و سرمايه گذاري اش در مجلس را در بخش نظارت صرف نمود. يک مورد بحث تحقيق و تفحص از آزمون دستياري سال 82 بود که به نتيجه رسيد و احکام دادگاه متهمان آن نیز صادر گردید. تحقيق و تفحص دوم از کل نظام آموزش عالي کشور و دانشگاه آزاد به عنوان بخشي از آن بود. در این کار عظیم حدود 1500 نفر را از جريان انقلابی دانشجويي سازماندهي کرد، 490.000 صفحه سند گردآوري شد، شبکه اي از بچه هاي بسيج دانشجويي تشکيل و 43 جلد گزارش استخراج شد که در تاريخ 100 ساله مجلس بي نظير است. 
3.3.    فراخواندن وزير اطلاعات دولت خاتمي به مجلس 
زاکانی با این باور که اگر در اين مملکت قرار باشد با فساد اقتصادی درست برخورد شود بايد با قوي‌ترين افراد برخورد کرد، به سراغ پرونده مورد حمایت معاون وزیر اطلاعات دولت اصلاحات رفت. این ماجرا که پرونده سوءاستفاده چند ميلياردي يک شرکت در گمرک بود، با پيگري زاکاني و پس از رد تهديدها و تطميع ها به نتيجه رسيد و گزارش نهایی کمیسیون امنیت ملی مجلس در تایید او از صحن علنی قرائت گردید.
3.4.    مقابله با مدارک جعلي در ميان اصولگرايان براي صيانت از مقام علم و استاد و جلوگيري از آبروريزي در ميان اصولگرايان
3.5.    مقابله با تخلفات دادستان سابق تهران در آزمون دستياري، دانشگاه آزاد و پرونده کهريزک

4.    عضويت در کميسيون ماده 10 احزاب
دکتر زاکاني دو دوره در مجالس هفتم و نهم به نمايندگي از مجلس شوراي اسلامي به عضويت کميسيون ماده 10 احزاب در وزارت کشور درآمد. اين اعتماد نمايندگان قطعا ناشي از آگاهي آنان از اشراف سياسي وي بر امور سياسي در کشور و شناخت کامل او از فعالان سياسي کشور بوده است.

5.    فعاليت فرهنگي ـ مطبوعاتي
5.1.    عضويت در هيات منصفه مطبوعات
دکتر زاکاني در زمان دولت دوم خرداد که پايه نفوذ خود در جامعه را بر دو محور دانشگاه و مطبوعات قرار داده بودند، هم در دانشگاه با جريان سازي منسجم در ميان دانشجويان حزب اللهي و هم با عضويت در دو دوره هيات منصفه مطبوعات، با آنها به مقابله عملي و غيرشعاري پرداخت.

5.2.    نشريه فکري ـ فرهنگي پنجره
يکي از افتخارات عليرضا زاکاني فعاليت در عرصه فرهنگي و در حوزه فکر و انديشه بوده است تا جايي که از بدو ورود به دانشگاه در سال ۱۳۶۸ هميشه دغدغه فعاليت در اين حوزه يکي از اولويت هاي وي بود و از اين رو در آخرين توفيقاتش از ۳ سال پيش بنابرضرورت فعاليت در حوزه رسانه اي کشور، هفته نامه پنجره را  با رويکرد کارشناسي و نقد و تبيين امور از نگاه گفتمان انقلاب اسلامي در ابعاد مختلف بويژه تبيين انديشه نوراني بنيان گذار کبير انقلاب اسلامي و مقام معظم رهبري راه اندازي کردو مفتخراست که اينک بعنوان صاحب امتياز و مدير مسئول اين نشريه در آن فعاليت مي کند. نشريه پنجره با رويکرد ترويج انديشه هاي کاربردي اسلام ناب محمدي و نگاه فرهنگي انقلاب اسلامي فعال شده است و توانسته است در همين مدت کوتاه در فضاي انديشه اي و سياسي کشور جريان سازي نمايد. به باور بسياري از فعالان فرهنگي و مطبوعاتي، پنجره تراز کار مکتوب در گفتمان انقلاب اسلامي را در حوزه نشریات ارتقاء داد و توانمندي جريان حزب الله را در اين حوزه به اثبات رساند.

6.    عضويت در شوراي عالي جمعيت هلال احمر
دکتر زاکاني در استمرار فعاليت داوطلبانه در سايه الطاف خداي بزرگ و اعتماد اعضاي داوطلب هلال احمر و به انتخاب مجمع عمومي اين نهاد خدمتگزار از سال ۱۳۸۷ براي يک دوره به عضويت شوراي عالي جمعيت هلال احمر درآمد.

7.    مدبر بودن و اشراف سياسي در کنار توانمندي مديريت
در کنار توان اجرايي و پرکاري همانگونه که رهبري معظم انقلاب در خراسان شمالي و در سخنان نوروزي امسال بيان فرمودند، مولفه تدبير و عقلانيت سياسي نبايد فراموش شود.

7.1.    اشراف سياسي به سبب حضور 9 ساله در مجلس
حضور موثر در سه دوره مجلس شوراي اسلامي و در هيات رئيسه، کميسيونهاي مهمي چون آموزش و تحقيقات، اصل90 و شوراها و نيز نقش محوري در فراکسيون اصولگرايان مجلس، شناختي کامل از ساز و کارهاي تعامل با مجلس را به دست داده است که براي رئيس جمهور بسيار مهم است که بتواند به درستي با مجلس تعامل کند. 

7.2.    مبارزه با فتنه 88
زاکاني علاوه بر ايفاي دقيق وظايف نمايندگي اش در مجلس هشتم، در جريان فتنه 88 نقشي موثر و فعالانه داشت. در مقابل فتنه گران موضع گيري افشاگرانه و صريحي داشت. براي جداسازي مردم فريب خورده از فتنه سازان به روشنگري صحيح و بدور از افراط و تفريط اقدام نمود و در دانشگاهها که بسياري جرات حضور نداشتند، حاضر مي شد و مسائل را تبيين و از نیروهای انقلاب و حقوق شهداي فتنه دفاع مي نمود. در کميته منتخب مجلس براي مذاکره با نامزدهاي معترض و حاميان آنها مشارکت داشت؛ در قضاياي دردآور کوي دانشگاه و کهريزک به گره گشايي پرداخت؛ براي آزاد دانشجويان بي تقصير و ستاندن حق مظلومان کهريزک ـ که رهبری آن را جنایت خواندند ـ کوشش بسيار نمود.

7.3.    مبارزه با حلقه انحرافی
دکتر زاکانی جز اولین نفراتی بود که نسبت به حاشیه آفرینی های مختلف حلقه انحرافی اطراف رئیس جمهور روشنگری نمود و در کنار حمایت از کلیت خدمات دولت، مواضع شفاف و روشنی گرفت. در ماجرای ورود زنان به ورزشگاهها، دوستی با مردم اسرائیل، ادغام سازمان حج در گردشگری، موازی کاری سیاست خارجی، معاون اولی مشایی، خانه نشینی و حادثه تلخ روز استیضاح وزیر کار در مجلس نهم موضع به موقع و شفاف و در خط ولایت اتخاذ نمود.

7.4.    موافقت ها و مخالفت های سیاسی در مجلس
نوع مواجهه دکتر زاکاني با دولت نهم و دهم به صورت نقد اشکالات و حمايت توامان بود. برای کسب رای اعتماد از مجلس، از دو وزير معرفي شده امور خارجه و اطلاعات دفاع کرد که اولي بعد از موازي کاري هاي متعدد در سياست خارجي به شیوه ای ناحق در سنگال برکنار شد و ديگري هم در ابتدای سال 90 با اصرار حلقه انحرافي براي برکناري مواجه ولي با حکم حکومتي رهبري ابقا گردید که پس از آن ماجراي خانه نشيني چندروزه رئیس جمهور پيش آمد. زاکاني در مخالفت با دو وزير ديگر هم صحبت کرد و محور مخالفت ها بود. اولي وزارت کشور مرحوم کردان بود که بعدا به دو دليل از سه دليل مخالفت اوليه بیان شده از سوی زاکانی استيضاح و برکنار شد و متاسفانه لطمات جبران ناپذیری را به اعتماد عمومی وارد نمود. ديگري هم آقای بهبهانی وزير راه و ترابري بود که زاکاني جدي ترين مخالف او بود، ولي راي آورد. اما بعدا استيضاح و برکنار شد و الان مشاهده گردید که در ماجراي پرونده معروف به فساد 3000 ميلياردي چند معاون و مديرکل زمان وزارت وي محکوم قطعي شدند. قطعا اين نوع موافقت و مخالفت ها ناشي از تدبير درست بود که بعدها حقانيت آن اثبات شد.

8.    تخصص عميق در چند حوزه مهم
رئيس جمهور به عنوان يک فرد، اگرچه بايد بتواند کليات امور را فهم و تدبير کند و نمي تواند در همه حوزه ها متخصص جزء باشد، اما اگر در برخي حوزه هاي مهم عميق شود، کمک بسياري به پيشبرد اهداف دولت خواهد کرد. دکتر زاکاني در چند حوزه تخصص و ورود عميق دارد:
8.1.    آموزش عالي و حوزه دانشگاهي: زاکاني به دليل حضور 6 ساله در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با نظام آموزش کشور و به دلیل فعالیت 14 ساله در جنبش دانشجویی کشور با بدنه دانشگاه و جریانات دانشجویی آشناست، به دليل تحقيق و تفحص آموزش عالي از معضلات ساختاري و مديريتي آگاه است و نيز به دليل عضويت هيات علمي دانشگاه با مسائل حوزه استادان عميقا مرتبط است.
8.2.    نظام سلامت: زاکاني به دليل رشته تحصيلي اش که متخصص پزشکي هسته اي است با معضلات نظام سلامت به طور ملموس آشناست.
8.3.    سياست داخلي: زاکاني به دليل فعاليت حرفه اي سياسي در کشور، جزء معدود سياسيون مسلط به تعاملات سياسي کشور است و به سبب فعاليت تشکيلاتي چندين ساله و دبیرکلی گسترده ترین حزب کشور و نیز سفرهاي متعدد به اقصي نقاط کشور، با مسائل کلان سياسي و خرد آن در گستره کشور کاملا آشناست.
8.4.    حوزه اقتصادی و مبارزه با مفاسد: زاکانی به جهت مسوولیت دو سال و نیم در کمیته اقتصادی و حوزه دولت و دستگاههای اجرایی در کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی، آشنایی و اشراف کلان نسبت به ساز و کارهای اقتصادی کشور دارد و به دلیل حضور موثر در دبیرخانه مبارزه با مفاسد اقتصادی با روشهاي قانوني و عملي گره گشايي از مبارزه با مفاسد خصوصا در پيکره بزرگ دولت آشناست.
8.5.    حوزه فرهنگ و مطبوعات: فعالیت زاکانی در دو دوره هیات منصفه مطبوعات و ایفای نقش به عنوان مدیر مسوول نشریه پنجره او را با جریان مطبوعاتی و فرهنگی کشور آشنا نموده است.
والسلام

منشور اخلاقی ـ انتخاباتی

مقدمه
نظام مقدس جمهوری اسلامی بزرگترین هدیه الهی به امت اسلامی سراسر جهان، بخصوص ملت بزرگ ایران است. مردم‌سالاری دینی دستاورد بزرگ انقلاب اسلامی است که امام راحل عظیم‌الشان (ره) حفظ جمهوری اسلامی را بزرگترین فریضه خوانده و وظیفه پاسداری از ارزش ها و دستاوردهای انقلاب اسلامی را بر دلدادگان اسلام و انقلاب و نیز آحاد مردم واجب دانستند.
از مهمترین دستاوردهای انقلاب اسلامی مراجعه حقیقی به آرای مردم ایران اسلامی برای تعیین سرنوشت در سطوح مختلف مدیریت است بطوری که در 34 سال گذشته به طور متوسط هر سال یک انتخابات برگزار شده و از این منظر نصابی بالا در جهان محسوب می شود. برگزاری انتخابات یازدهم ریاست جمهوری تجلی حماسه سیاسی و اثباتی دیگر بر جایگاه انتخابگر ملت بزرگ ایران و کرامت آنها در قانون اساسی و نظام مقدس جمهوری اسلامی است.
از آنجا که انقلاب اسلامی، انقلاب ارزش‌هاست و بالاترین ارزش ها در اسلام تقوا و و به کمال رساندن کرامت‌های اخلاقی عنوان شده است، رعایت اخلاق در عرصه رقابت‌های انتخاباتی مورد تاکید جدی معمار کبیر انقلاب اسلامی بوده و اکنون نیز رهبر معظم انقلاب اسلامی بر آن اصراری ویژه دارند.
ناخرسندی رهبری عزیز و ملت بزرگوار ایران اسلامی از برخی بداخلاقی ها و بی توجهی به موازین اخلاق اسلامی در دوره گذشته، «جبهه حماسه سازان انقلاب اسلامی» حامی کاندیداتوری «دکتر علیرضا زاکانی» در انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری را برآن داشت تا با تدوین و انتشار منشور اخلاقی انتخاباتی، التزام خود و هوادارانش در سراسر کشور به رعایت این منشور را ـ که با محوریت آموزه‌های دینی و تاکیدات امام و رهبری تدوین شده ـ اعلام نموده و زمینه توجه عملی تمامی کاندیداها و ستادهای انتخاباتی را به این مهم فراهم آورد.

منشور انتخاباتی 14 بندی این جبهه به شرح ذیل است:
1. انتخابات را آزمونی الهی، حرکتی جهادی و نیازمند تفکر بسیجی دانسته و حرکت در چارچوب نظام و پایبندی به قانون اساسی و خط نورانی امام راحل را وظیفه‌ای الهی می‌دانیم.
2. انتخابات را زمینه‌ساز فرصت برای خدمتگزاری و تحول برای تغییر شرایط کشور بر مبنای گفتمان پیشرفت اسلامی جهت دستیابی به جایگاهی بالا و ساختن الگویی شایسته ایران اسلامی برای جهانیان می‌دانیم.
3. امیدبخشی به مردم ایران و ملت‌های مسلمان جهان را سرلوحه کار خود دانسته، از سیاه‌نمایی و تخریب وجهه کشور در ذهن مردم پرهیز خواهیم کرد.
4. پایبندی به حفظ امنیت ملی و توجه به اسباب تقویت اقتدار کشور را زمینه ساز ناامیدی دشمنان و خرسندی دوستان کشور و ملت بزرگ ایران دانسته و اهتمام بدان را وظیفه خود می‌دانیم.
5. رفتار با کرامت، پرهیز از بداخلاقى، بدگویى، اهانت و تهمت را لازمه یک رقابت سالم و مبتنی بر الگوهای رفتاری اسلامی دانسته و بدان پایبند می‌مانیم.
6. استدلال در عمل و بیان منطقی را زیباترین نوع اثبات خود و بهترین روش برای پاسخ به مخالفان و منتقدان و زمینه ساز یک رقابت اخلاقی و اسلامی می‌دانیم.
7. نقد مبانی نظری، راه، روش و برنامه رقبا را صحیح و تخریب شخصیت دیگران و پرداختن به افراد را گناهی نابخشودنی دانسته، پریدن به این و آن در تبلیغات را در شأن نظام اسلامی، مردم و کاندیدای مورد حمایت خود نمی‌دانیم.
8. رقابت انتخاباتی را مسابقه برای خدمت بیشتر می‌دانیم؛ لذا رعایت انصاف را شاخص کلیدی رفتار و روح لازم این عرصه می‌دانیم و پایان رقابت را آغاز رفاقت با رقبای خود می‌دانیم.
9. ارائه برنامه و بیان کارهای در محدوده توانایی و اختیارات را رفتار صادقانه و ضروری در عرصه تبلیغ می‌دانیم و از بیان وعده‌های غیرقابل انجام یا خارج از حیطه اختیارات رئیس جمهور پرهیز می‌کنیم.
10. سوء استفاده از بیت المال و اسراف در تبلیغات را در همه شرایط و خصوصاً در شرایط ملتهب اقتصادی کنونی، ظلمی نابخشودنی دانسته و تلاش برای فرهنگ‌سازی تبلیغات کم‌خرج و حداقلی را بر خود لازم می‌دانیم.
11. از پذیرفتن کمک‌های انتخاباتی شبهه‌دار و وابستگان کانون‌های ثروت و قدرت پرهیز کرده و آن را مخالف روحیه عدالتخواهی و فسادستیزی می دانیم و برای تامین مخارج حداقلی انتخابات بر کمکهای مردمی متمرکز خواهیم شد.
12. بهره گیری از مکر، فریب و توجیه وسیله با هدف را رفتاری غیر اسلامی دانسته و پرهیز از آن را بر خود لازم می دانیم.
13. نگاه غربی «برنده و بازنده» را در شان رقابت زیبنده در نظام ارزشی و اخلاقی جمهوری اسلامی و مردم شریف ایران نمی دانیم و اعتقاد راسخ داریم برنده واقعی انتخابات، ملت ایران و نظام مقدس جمهوری اسلامی خواهد بود لذا وجهه همت خود را برگزاری پرشور و حماسی انتخابات و حضور گسترده مردم قرار خواهیم داد.
14. حضور در انتخابات را عهدی بزرگ با خداوند متعال، امام زمان، مقام معظم رهبری و ملت بزرگ ایران و توجه به امانت عظیم جمهوری اسلامی و پاسداری از خون شهداء دانسته و بر وفای به این عهد بزرگ پافشاری می کنیم.
از تمامی هواداران دکتر علیرضا زاکانی انتظار عمل و پایبندی به تقوا، اخلاق و قانون داشته و پیشاپیش از هرگونه عمل و رفتار خلاف مفاد این منشور اخلاقی برائت می جوییم. از خداوند متعال حرکت در مسیر نورانی اسلام، قرآن و ولایت را برای خود و همه حاضرین در عرصه خطیر حماسه سیاسی مسئلت داریم.
 
 مبانی، اصول و راهبردهای تحولی دولت یازدهم

1- مقدمه: گفتمان پيشرفت به عنوان گفتمان محوري دوران كنوني
انقلاب اسلامی در پرتو عنایات خاص الهی، رهبری پیامبر گونه حضرت امام (ره) و ایمان، آگاهی و تلاش مجاهدانه مردم مسلمان ایران به پیروزی رسید. حقیقت بالنده انقلاب اسلامی دارای ماهیتی دینی و مردمی است و با آرمان تحقق جامعه متعالی و رشد و شکوفایی بشریت در پرتو بندگی حضرت احدیت، در جریان است. آرمان انقلاب اسلامی با گذر از مسیر تشکیل  "نظام اسلامی"، "دولت اسلامی"، "جامعه اسلامی" و "تمدن اسلامی" تحقق می یابد.
پس از طی مسیر دشوار تلاش در تحقق «نظام اسلامی»، اینک حرکت بسوی «دولت اسلامی» نیازمند گفتمانی در تراز انقلاب است. "گفتمان پیشرفت اسلامی" علاوه بر محاسن منطبق بر خاستگاه انقلاب اسلامی و ترسیم راه درست رسیدن به اهداف این انقلاب الهی، ضمن برخورداری از محاسن مطرح شده در دیگر گفتمانها با بهره گیری از دستگاه معرفتی مبتنی بر دیدگاه اجتهادی ناب حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری از کاستیهای آنها مبراست.
پیشرفت در این دستگاه معرفتی در برگیرنده همه ابعاد زندگی بشر بوده و با اولویت دادن به فرهنگ و نقش رهبری دادن به آن، تحول در سایر حوزه ها را شکل می دهد.
از این رو "دولت مردم" در جهت استقرار گفتمان پیشرفت اسلامی، اصول، رویکردها و راهبردهای خویش را به شرح ذیل اعلام می دارد.
 
2- مبانی فکری و باورها 
1ـ2ـ تعالیم فردی و اجتماعی اسلام ناب محمدی(ص) به عنوان یگانه راه سعادت و تعالی انسان‌ها
2ـ2ـ منشا الهي حکومت بعنوان پشتوانه مشروعیت و نقش تعیین کننده آراء، مشارکت و حضور مردم در اداره جامعه
3ـ2ـ «ولایت مطلقه فقیه» به عنوان مبنای نظری و الگوی عملی کارآمدترین حکومت در زمان غیبت امام زمان (عج)
4ـ2ـ دیدگاه ها، اندیشه ها و رهنمودهای بنیانگذار انقلاب اسلامی، حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری به عنوان مبانی دستگاه معرفتی گفتمان پیشرفت اسلامی
5ـ2ـ قانون اساسی به عنوان میثاق ملی 
 
3- اصول و سیاست ها
1ـ3ـ ولایت مداری و تبعیت شایسته از ولایت مطلقه فقیه
2-3- اخلاق محوری و احترام به کرامت و منزلت انسانی 
3ـ3ـ تواضع در مقابل مردم، صداقت و سعه صدر در برابر آنان و خدمتگزاری بی وقفه به ایشان بویژه محرومین و مستضعفین
4ـ3ـ وحدت کلمه، همدلی، وفاق و تقویت همبستگی و برادری مومنانه و پرهیز اکید از تفرقه، گروه گرایی و چنددستگی و رقابتهای مخرب 
5ـ3ـ ترویج ساده زیستی مسوولین و مقابله با اشرافی گری 
6ـ3ـ امانت داری و پاک دستی
7ـ3ـ عدالت محوری و مبارزه واقعی با فقر و فساد و تبعیض
8ـ3ـ مسئولیت پذیری و پاسخگویی به مقام معظم رهبری، مردم و قوای نظارتی
9ـ3ـ آزادي خواهي و استقلال طلبي
10ـ3ـ ترویج هویت و روحیه اسلامی، ایرانی و انقلابی
11ـ3ـ خودباوری متکی بر ایمان، ولایت و سنن الهی
12ـ3ـ تحول گرایی و پیشرفت جویی
13ـ3ـ اصلاح طلبی رفتاری، عملکردی، ساختاری و روشی در چارچوب قانون اساسی
14ـ3ـ بصیرت افزایی و توسعه آگاهی های عمومی
15ـ3ـ تقویت نقش راهبردی مردم در کارآمدی حکومت اسلامی
16ـ3ـ احیاء امربه معروف و نهی از منکر با اولویت دهی به موضوع امر به معروف و نهی از منکر مردم - به ویژه نخبگان و اصحاب رسانه- نسبت به دولت
17ـ3ـ قانون مداری و احترام به جایگاه مفسران قانون(شورای نگهبان و مجلس شورای اسلامی)
18ـ3ـ خردگرایی و اهتمام به بهره مندی از عقل و تدبیر جمعی
19ـ3ـ شایسته سالاری و ابتناء اصول مدیریتی کشور بر تفکر انقلابی، روحیه جهادی و رویکرد سیستمی 
20ـ3ـ ضرورت حضور حداکثری نخبگان در سطوح عالی و بدنه مدیریتی و کارشناسی دولت
21ـ3ـ بهره مندی از همه ظرفیتهای نیروی انسانی جامعه، بهره گیری از کارشناسان و افراد باتجربه در کنار استفاده از توانمندی و نشاط جوانان 
22ـ3ـ انتخاب گری هوشمندانه دستاوردهای جدید بشری و بومی سازی، در عین نفی رویکردهای فن‌سالارانه
23ـ3ـ ترویج سبک زندگی اسلامی-ایرانی و فرهنگ سازی در مسیر نفی مظاهر سبک زندگی غربی 
24ـ3ـ اولویت فرهنگ در برنامه ریزی ها و نقش زیربنایی آن در شکل دهی به سایر حوزه های اداره جامعه
25ـ3ـ سیاستگذاری مبتنی بر فقه حکومتی و بهره گیری از ظرفیت علمی حوزه های علمیه و دانشگاه‌ها در حل مسایل
26ـ3ـ برنامه محوری و اهتمام به کارآمدی
27ـ3ـ نظارت  مستمر و سیستمی بر  عملکرد و رفتار مسوولان و خدمتگزاران به مردم
28ـ3ـ شفافیت و دسترسی عمومی به اطلاعات مفید
29ـ3ـ نفی تحجر، التقاط، انفعال و انحرافات فکری به عنوان جریانات مخالف رویکرد عقل مدار در اسلام انقلابی
30ـ3ـ همگرايي و تعامل سازنده با سایر قوا و كمك به آنها

4- رویکردها و راهبردهای تحول
پیشرفت جامعه با الگوی اسلامی نیازمند راهبردهایی در حوزه های مختلف است که مبتنی بر اصول و سیاستهای فوق، خطوط اصلی حرکت دولت یازدهم را نشان دهند. راهبردهای تحول در حوزه های مختلف و برخی اقشار به شرح زیر است.
1-4- مديريت و معماری نظام‌های کلان
•    توسعه و تعالي نظام‌های کلان با رويکرد معمارگونه و کل‌گرايانه خلاق (در مقابل نگاه جز‌ءگرايانه و بخشي‌نگر) و ايجاد يکپارچگي و هماهنگي طولي و عرضي بين عناصر مختلف نظام‌های خرد و کلان
•    نهادينه‌سازی دولت مردمي با بستر‌سازی برای نقش‌آفريني حداکثری آحاد جامعه و ارتقاء سهم سرانه مردم در پيشرفت ملي به منظور تحقق الگوی اسلامي- ايران پيشرفت
•    تأسيس نهاد متمرکز برای راهبری و مديريت معماری نظام‌های خرد و کلان کشور
•    گسترش دايره مشارکت مردمي خاصه نخبگان حوزوی، دانشگاهی و پیشکسوتان در تصميم‌گيری‌ها و فعاليت‌های پر اهميت کشور و شکستن حوزه‌های انحصار قشر يا طيف خاصي از افراد
•    ايجاد تحول در نظام برنامه‌ريزی بلند‌‎مدت، ميان مدت و ساليانه و سيستم بودجه‌ريزی کشور 
•    توسعه نظام اعتباربخشی و استانداردسازی برای تضمین کیفیت خدمات و محصولات در بخشهای مختلف کشور
•    شایسته گزینی و توسعه شایستگی مدیران و کارگزاران در دولت اسلامی با بهره گیری از کارآمدترین روشها و ابزارهای روز دنیا مبتنی بر مبانی و ارزشهای اسلامی و انقلابی
•    تفکیک وظایف حاکمیتی از تصدی‌گری و واگذاری امور تصدی گری به بخش خصوصی، بخش تعاون و نهادهای غیردولتی با تکیه بر ظرفیت های اصل 44 قانون اساسی
•    بسترسازی مدیریت یکپارچه در حوزه های محلی و شهری و واگذاری تصدی های غیر حاکمیتی به نهادهای ذی ربط
2-4- فرهنگ
•    تثبیت و ابلاغ رتبی ملاحظات فرهنگی در کلیه وظایف و کارویژه‌های قوه مجریه و ضرورت بررسی‌های جامع و ایجاد اسناد پشتیبان فرهنگی برای تمامی برنامه‌ریزی‌ها، مصوبات و اجراییات کشور
•    تمرکز و تأکید بر قرآن محوری و فرهنگ ناب اهل‌بیت علیهم‌السلام در طراحی‌ها، اجراها و ارزیابی‌های فرهنگی
•    بازنگرانی و تقویت محتوایی و ساختاری جایگاه شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان اتاق فکر و طراحی، نظارت و مدیریت کلان فرهنگی در کشور و شکل‌گیری تعامل هدفمند و دوسویه با تمامی نهادهای فعال و اثرگذار فرهنگی 
•    بازمهندسي مولفه‌های نظام فرهنگي و بازنگری آرايش نهادهای فرهنگي به منظور ارتقاء زنجيره اثرگذاری فعاليت‌های فرهنگي
•    توجه به آیین های مذهبی، پاسداشت میراثهای ارزشمند اسلامی و ایرانی و حفظ آثار تمدنی، توجه به تاریخ و بزرگان فرهنگی کشور به خصوص در تاریخ پس از اسلام، اولویت دهی به منابع و آبشخورهای بومی بویژه گنجینه بزرگ بدست آمده از موهبت انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و توسعه و ترویج زبان و ادبیات فارسی
•    برنامه‌ریزی هدفمند برای ارتقای فرهنگ عمومی و سالم سازی عرف جامعه
•    بسترسازی برای تعالي محصولات فرهنگي و تسهيل برای شکل‌گيری چرخه اقتصادی محصول مبتني بر ميزان اثرگذاری مطلوب در فرهنگ کشور
•    مردم سپاری و افزایش مشارکت آنان در اجرای فعالیتهای فرهنگی از طريق ايجاد بستر شبکه‌ای تعامل، هم‌افزايي و نظارت اجتماعي در راستای تحقق مولفه‌های مطلوب فرهنگي
•    تبيين و ترويج الگوی سبک زندگي اسلامي و ايراني با محوریت خانواده و مسجد و تمهيد عناصر موثر در تحقق الگو به ويژه در حوزه عوامل اقتصادی و اجتماعی
•    محوریت‌دهی شکلی و محتوایی به نهاد مقدس خانواده به عنوان جایگاه اصلی و مرکزی هر نوع تغییر مثبت فراگیر در جامعه و برنامه‌ریزی‌های فکری و فرهنگی بر مخاطبان کودک و نوجوان برای تربیت نسلی در تراز انقلاب اسلامی
•    اهتمام شکلی و محتوایی به جایگاه نهاد مقدس مسجد در امور فرهنگی کشور اعم از فردی، خانوادگی و اجتماعی
•    دستیابی به هنر متعهد به ارزشهای اسلامی و انقلابی، استکبارستیز و معرفت افزا و بهره گیری از ظرفیت هنر در تعمیق گفتمان انقلاب اسلامی
•    توسعه محتوایی و زیرساختی ابزارهای رسانه ای و تبلیغی کشور و فعالیت موثر در مدیریت جریان اطلاعات و ارتباطات در کشور و جهان، به خصوص کشورهای مسلمان و توجه به بعد صادراتی  فرهنگ انقلاب اسلامی و برنامه‌ریزی مناسب جهت محوریت فرهنگی جهان اسلام
3-4- تعلیم و تربیت
•    ارتقاء جايگاه اجتماعي و زيرساختي تعليم و تربيت از طريق افزايش سهم اعتبارات دولتي و خصوصي و تکریم جایگاه معلمین 
•    برقراری عدالت در تعليم و تربيت و افزايش قدرت انتخاب مردم در شيوه‌های آموزش با توجه به لزوم هدایت استعدادها مبتنی بر تنوع آنها و انتخاب مراکز آموزشي از طريق تنوع الگو‌های برنامه درسي، ايجاد نظام تصميم‌گيری توزيع شده و پرداخت هدفمند سرانه تعليم و تربيت
•    متحول ساختن نظام تعليم و تربيت مبتنی بر تعالیم قرآن کریم و سیره ائمه اطهار برای پاسخگويي به نيازهای واقعي در تمهيد تعالي انسان به جای پاسخگويي به نيازهای کاذب 
•    حاکم کردن الگوی تلفیقی مشتمل بر آموزش، تربیت، خلاقیت و مهارت به صورت همزمان در همه رده های تحصیلی و در نتیجه جایگزینی الگوی آموزشی حافظه مدار فعلی با الگوی مبتنی بر یادگیری دانش به همراه تربیت انسانها و پرورش مهارتها و پژوهش
•    بهبود شان و منزلت اجتماعی معلمان از طریق ایجاد زمینه رشد و ارتقای علمی و رتبه آنان (همانند اساتید دانشگاه)، مشارکت دادن معلمان در تصمیم سازی ها و رسیدگی به معيشت ایشان
•    ارتقای جایگاه مراکز تربیت معلم با جهت دهی رویکرد آنها به حوزه های تخصصی و پذیرش نخبگان
4-4- علم و فناوری
•    بسترسازی برای استقرار شبکه ملي علم و فناوری در راستای ايجاد هم‌افزايي و اتصال بازيگران نظام ملي نوآوری اعم از دانشگاهيان، نخبگان غير دانشگاهي، فعالين صنعت، و ... و تسهيل ارتباط با عناصر نظام بين‌المللي نوآوری
•    تقويت فضای تئوری‌پردازی و آزاد انديشي از طريق توسعه کرسي‌های آزادانديشي و کانون‌های تفکر و ترويج روحيه خودباوری و جهاد علمی
•    ايجاد تحول در نظام آموزش، پژوهش، نوآوری و فناوری برای رفع‌ نيازهای کشور و ايجاد صنعت علم  بنيان 
•    تعالي رشته‌های دانشگاهي از طريق بازنگری روش‌شناسي علوم مبتني بر معرفت‌شناسي اسلامي با تاکید بر علوم انسانی، آمايش رشته‌های دانشگاهي مبتني بر مزيت‌های منطقه‌ای و نیازهای کشور و توسعه رشته‌های ميان‌رشته‌ای و فرارشته‌ای
•    توسعه شايستگي‌های اساتيد و مدرسان دانشگاهي از طريق طراحي و استقرار نظام جامع توانمندسازی اساتيد
5-4- سیاست داخلی و امنیت
•    تقویت پیوستگی مردم و حکومت و مشارکت عامه مردم در تعیین سرنوشت سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور
•    حفظ و گسترش آرامش و ثبات سیاسی در کشور و توسعه عدالت اجتماعی در جهت تقویت اعتماد عمومی، مشارکت و کارآمدی نظام سیاسی
•    تامین آزادی های سیاسی و اجتماعی در حدود قانون
•    تقویت احزاب و نهادهای مدنی در جهت گسترش مشارکت عمومی
•    تقویت امنیت فردی و اجتماعی در جامعه و احساس امنیت روانی
•    ترویج امر به معروف و نهی از منکر با ایجاد زمینه مساعد انجام این دو فریضه الهی از سوی مردم به مسئولان
•    برنامه ریزی برای توسعه متوازن، همه جانبه و بومی مناطق مختلف کشور
•    توجه به اصول امنیتی و دفاعی در آمایش سرزمین و توجه به اصول مدیریت بحران و پدافند غیرعامل در کلیه برنامه ریزی ها
6-4- سیاست خارجی
•    اتخاذ سیاست تعاملگرایی فعال پیشرو در ارتباط با همه دنیا به غیر از دولتهای متخاصم و تنظیم روابط تجاری و اقتصادی با آنها در چارچوب حفظ منافع ملی 
•    تلاش برای تحقق امت واحده اسلامی، انسجام جهان اسلام و حمایت از آرمان فلسطین
•    تعامل فعال با دولتهای اسلامی و در حال توسعه و کمک به آنها در راستای قطع وابستگی ها
•    مبارزه همه جانبه با نظام سلطه، ایفای نقش محوری به عنوان قطب مقابله با سطله (سلطه ستیزان)، حمایت از حقوق ملتهای مستضعف، حمایت از جنبش های آزادی بخش و ایجاد توانمندی متناسب با این وظایف در داخل کشور و دستگاه دیپلماسی
•    گسترش همکاری های منطقه ای، اتحاد و ائتلاف با دولتهای همسو و ایجاد بلوک های جدید قدرت با هدف تقویت جبهه ضد استکباری متشکل از دولتهای مردمی در سراسر جهان 
•    نقش آفرینی ویژه در جایگاه ریاست جنبش عدم تعهد به عنوان الگویی ثالث در نظام بین الملل 
•    مدیریت مدبرانه مناقشات و تنازعات بین المللی با بهره گیری از ظرفیت گروه هایی نظیر عدم تعهد، دی هشت و سازمان کنفرانس اسلامی
•    همکاری و تعامل فعال و در عین حال قدرتمند با کشورهای همسایه بر پایه اصول و موازین حسن همجواری و احترام متقابل و تلاش برای رهایی کامل منطقه از حضور نظامی اجانب
•    بسترسازی برای مدیریت افکار عمومی دنیا از طریق گسترش پوشش رسانه ای به تمام نقاط،تولید آثار هنری منعکس کننده فرهنگ اسلامی و ایرانی، تحول در مدل فعالیت نمایندگی ها و رایزنی های جمهوری اسلامی و گسترش هدفمند صنعت توریسم در کشور
•    تقویت دیپلماسی عمومی و استفاده از ظرفیت های نخبگان، هنرمندان، رسانه ها، تشکل های غیردولتی و دانشجویان ایرانی و غیرایرانی
•    مقاومت مدبرانه در مواجهه با نظام سلطه و تلاش برای بی اثر کردن تحریم با تعاملات فعال بین المللی و تقویت انسجام داخلی
•    تاکید بر مواضع بر حق جمهوری اسلامی در پرونده هسته ای و تلاش برای بازگشت پرونده به روال حقوقی و کارشناسی
•    افزایش توان دفاعی و در نتیجه قدرتمندتر کردن جمهوری اسلامی ایران در منطقه
•    شناسایی فرصتهای خارج از کشور و استفاده از آنها برای کمک به ایجاد توانمندی داخلی به خصوص بهره برداری از ظرفیت ایرانیان خارج از کشور
7-4- اقتصاد
•    استفاده از ابزارهاي سياستي براي تحول ارزشها و رفتارهاي جامعه نسبت به كارمولد، الگوي مصرف، فرصت‌طلبي منفي، دستگيري نيازمندان، استفاده از اموال عمومي و حفظ محیط زیست
•    اصلاح ساختار سیاستگذاری اقتصادی و ثبات در سياستها و مقررات و ايجاد فضاي امن براي سرمايه‌گذاري مولد و كسب‌وكار سالم
•    کاهش اتکای بودجه به درآمدهای نفتی با تمرکز بر مزیت های کشور نظیر کشاورزی، خدمات حمل و نقل و لجستیک، صدور خدمات فنی و مهندسی
•    استقرار نظام بودجه ریزی عملیاتی
•    اصلاح رابطه دولت و بانک مرکزی و تصحیح نقش بانک مرکزی جهت مسوولیت پذیری برای مهار تورم و قدرت خرید مردم
•    توجه به عدالت اقتصادی و اجتماعی، رسيدگي خاص به مناطق محروم، ايجاد اشتغال و اصلاح توزيع درآمد به نفع گروه‌هاي مستضعف و توجه ويژه به پيشرفت متوازن و مزاياي هر منطقه
•    اصلاح الگوي بانکداري متنوع و تلاش جهت حل کردن مساله ربا و شبهه ربا در واقعيت عمليات بانكي
•    استفاده از فناوري اطلاعات جهت ايجاد شفافيت در عملكرد دولت، نظام بانكي و نظام مالياتي و آشکارسازی مالی در ساختارهای اقتصادی کشور با هدف كاهش مفاسد مالي و مبارزه سيستمي با فساد و تكاثر 
•    مقاوم‌سازي اقتصاد از طريق نقش‌آفريني بيشتر نهادهاي مردمي در اقتصاد، كاهش انحصار و دولت‌محوري و كاستن از تصدي‌هاي بخش دولتي و شبه‌دولتي در راستای کاهش آسیب پذیری در مقابل تحریم ها
•    كاهش بازده فعاليتهاي سوداگري و غيرمولد و جهت‌دهي سرمايه‌ها به بخشهاي صنعت و كشاورزي و توليد داخل و افزایش اشتغال
•    توجه به بخش خصوصی و بخش تعاون، تسهیل فعالیت این دو بخش و تقویت بازار سرمایه
8-4- صنعت و تجارت
•    متنوع سازی صادرات و افزایش سهم دانش و محصولات دانش بنیان، محصولات پایین دستی و خدمات فنی مهندسی در صادرات کشور و کاهش خام فروشی
•    فراهم نمودن بستر شکل گیری خوشه های مولد صنعتی و تشکیل زنجیره های تامین کارآمد از طریق پیوند صنایع کوچک، متوسط و بزرگ و تمهید شکل گیری بنگاه های بزرگ رقابت پذیر و نشانهای تجاری بین المللی
•    ارتقاء سطح رقابت پذیری صنایع بزرگ کشور (نظیر صنعت خودرو) در سطح بین المللی از طریق سیاستگذاری به منظور افزایش بهره وری و تعدیل مدبرانه تعرفه های واردات در حمایت از تولید ملی
•    بومی سازی و حداکثرسازی استفاده از توان فنی و مهندسی در صنایع استراتژیک کشور به ویژه صنعت نفت به عنوان موتور محرک صنعت و اقتصاد کشور
•    توسعه تجارت خارجی پایدار در حوزه کالاها و خدماتی که در داخل کشور مزیت رقابتی در آنها وجود ندارد، از طریق استقرار نظام اطلاعاتی شفاف، جامع  و به روز
9-4- کشاورزی
•    دستیابی به خوداتکایی در تولید اقلام استراتژیک کشاورزی، ارتقای بهره‌وری، اصلاح، نوسازی و توسعه بخش‌های مختلف کشاورزی از طریق گسترش کشاورزی صنعتی و دانش‌بنیان، اصلاح الگوهای سنتی کاشت، داشت، برداشت و اصلاح الگوی مصرف؛
•    ایجاد تحول با رویکردی عادلانه و واقع‌بینانه در اختصاص جایگاه و سهم مناسب به بخش کشاورزی و توسعه روستایی به عنوان موتور اقتصاد مقاومتی از طریق استفاده از ظرفیت‌ها و منابع داخلی بانک‌ها، مؤسسات مالی و اعتباری، بازار سرمایه و منابع و اعتبارات دولتی؛
•    ارتقاء و اعتلای ضریب امنیت غذایی کشور با رویکرد توجه به محصولات استراتژیک، اساسی، پاک و سالم؛
•    تلاش در جهت تحقق سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در بخش‌های منابع طبیعی (جنگل‌ها، مراتع) و منابع آب و خاک و ذخایر ژنتیکی گیاهی و جانوری کشور و اصلاح نظام بهره‌برداری از منابع مزبور با گسترش تحقیقات کاربردی و فناوری‌های زیست‌محیطی و ژنتیکی؛
•    توسعه و پیشرفت پایدار، متوازن و یکپارچه بخش کشاورزی، روستایی و عشایری از طریق واگذاری تصدی‌های غیرحاکمیتی، توسعه خوشه‌ها و زنجیره‌های صنعتی-کشاورزی کوچک و متوسط روستائیان و عشایر با سه رویکرد متعامل 1) استانی، اجتماعی و فرهنگی 2) اقتصادی با بهره‌وری و ارزش افزوده بالا 3) هدایتی، حمایتی و نظارتی؛
•    ایجاد تحول در نظام و چرخه تولید، تجارت و بازار رسانی محصولات و فرآورده‌های کشاورزی از طریق به‌کارگیری و اجرای اصول علمی زنجیره تامین و لجستیک محصولات کشاورزی؛
•    ارتقا و توانمندسازی ساختار مدیریت حوزه کشاورزی، فعالان حوزه کشاورزی و روستائیان.
•    دانش بنیان کردن تولید و تجارت در بخش کشاورزی و توسعه روستایی و مساله محوری در مطالعات و  پژوهشها
•    حمایت از صنایع تبدیلی و صادرات محصولات کشاورزی
10-4- امور زیربنایی
•    تبديل نمودن ايران به گذرگاه محوری لجستيک منطقه با تمرکز بر گسترش شبکه حمل و نقل يکپارچه و مکمل در مسيرهای راهبردی به منظور تبديل حوزه لجستيک به یکی از پيشران های تحول اقتصادی و استفاده بهينه از جايگاه محوری کشور در انتشار گفتمان انقلاب اسلامي (چهارراه فرهنگي جهان).
•    تمرکز بر توسعه حمل و نقل ريلي و دريايي و نوسازی و توسعه ناوگان حمل و نقل در این دو بخش
•    تحول و بازطراحي شبکه‌های توزيع و لجستيک کالاها به ویژه کالاهای اساسي و ضروری برای کاهش هزينه‌های مصرف‌کننده و افزايش کيفيت تحويل  
•    توسعه رویکرد لجستيک مقاومتي از طريق طراحي و پياده‌سازی کانال‌های لجستيک متنوع و نامتقارن و گسترش شبکه‌ در راستای کاهش اثرات تحريم و افزايش هزينه دشمنان در اعمال سياست‌های تحريمي
•    افزایش ایمنی ناوگان هوایی و افزایش ظرفیت خدمات مسافربری
•    افزایش ایمنی راه ها و جاده ها و کاهش آمار تصادفات
•    کمک به ساخت مسکن ارزان و تقویت طرف عرضه مسکن با تاکید بر ادامه طرح مسکن مهر، رفع نقایص آن و تمرکز بر بافتهای فرسوده شهری 
•    کنترل تقاضای کاذب در بازار مسکن به وسیله سیاستهای مالیاتی
11-4- انرژی
•    واگذاری بخش های تصدیگری زنجیره عرضه انرژی (توزیع، انتقال، تبدیل و فرآورش) به بخش خصوصی در چارچوب سیاست های اصل 44 قانون اساسی 
•    تقویت مشارکت و همکارهای مشترک در اوپک با درک صحیح از جایگاه و تأثیرگذاری اعضاء
•    توسعه سرمایه گذاری و تنوع بخشی به تأمین منابع مالی برای افزایش ظرفیت تولید انواع نفت خام و گاز طبیعی 
•    تمرکز بر صادرات گاز طبیعی و ایجاد کمربند شبکه گاز طبیعی در اطراف ایران و توسعه صادرات نفت خام به بازارهای سنتی آسیایی و اروپایی
•    تسریع در توسعه و بهره برداری از میادین نفت و گاز مشترک
•    بالابردن ضریب استخراج از میادین موجود از طریق ارتقای تکنولوژی
•    ايجاد تنوع در منابع انرژي كشور و استفاده از آن با رعايت مسایل زيست‌محيطي و تلاش براي افزايش سهم انرژي‌هاي نو و تجديدپذير با اولويت انرژي‌هاي هسته ای و آبی
•    حمایت از تشکیل شرکت های پیمانکاری عمومی و تقویت آنها و حمایت از پژوهش، فنآوری و نوآوری در حوزه انرژی کشور
•    گسترش تحقيقات بنيادي و توسعه‌اي و تربيت نيروي انساني و تلاش براي ايجاد مركز جذب و صدور دانش و خدمات فني ـ مهندسي انرژي در سطح بين‎الملل و ارتقاء فناوري در زمينه‌هاي منابع و صنايع نفت و گاز و پتروشيمی
•    متنوع سازی صادرات انرژی، افزایش سهم محصولات دانش بنیان، محصولات پایین دستی، پتروشیمی و خدمات فنی مهندسی در صادرات کشور و کاهش خام فروشی
•    توسعه فناوری برای کاهش شدت مصرف انرژی و توانمندسازی صنایع برای تسریع در این امر
12-4- فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا)
•    توسعه بستر دولت اسلامي- مردمي از طريق معماری دولت يکپارچه و چابک مبتني بر فاوا به منظور گسترش عدالت، ارتقاء شفافيت، افزايش بهره وری و گسترش مشارکت و رضايت‌مندی مردمي
•    توسعه بستر يکپارچه و پايدار فاوا برای استفاده حداکثری در صنعت، خدمات، تجارت، لجستيک و کشاورزی به منظور کاهش اتلاف منابع و خلق ارزش افزوده از طريق اشتراک‌گذاری و تبادل لحظه‌ای اطلاعات و تضمين حق مالکيت و امنيت حوزه اقتصادی
•    کاهش تمرکز اجرا در پايتخت و ايجاد دولت يکپارچه توزيع شده با افزايش بکارگيری فاوا در فرآيندهای اجرايي و برون‌سپاری مردمي خدمات دولتي از طريق بستر‌سازی پويای فاوا
•    ايجاد تحول در فرآيندهای ارتباطي قوای سه گانه و زيرمجموعه‌های آنها با توسعه معماری يکپارچه فاوای نظام جمهوری اسلامي ايران و استقرار و بسط آن در گستره کشور
•    توسعه سياست‌های تشويقي برای گسترش و تقويت رسانه‌ها اجتماعي تعاملي به منظور ارتقاء توليد محتوای ارزشي در فضای مجازی و بازمهندسي و ضابطه مند کردن سياست‌های سلبي
13-4- سلامت
•    بهبود شیوه های زندگی سالم مبتنی بر اصول علمی و آموزه های اخلاقی و دینی ونهادینه شدن سبک زندگی سالم
•    افزایش دانش سلامت برای آحاد جامعه
•    گسترش پوشش سلامت و ارتقای کیفیت سلامت
•    طراحی و تدوین نقشه جامع یکپارچه پژوهشی، راهبردی و عملیاتی سلامت به منظور تبیین و رصد وضعیت سلامت کشور در تمامی ابعاد و تعیین برنامه و اقدامات کلیه ذینفعان سلامت
•    بازطراحی و استقرار نظام جامع مراقبت سلامت، پزشک خانواده و ارجاع با تمهید سازوکارهای لازم
•    فراهم نمودن دسترسی وسیع و عادلانه آحاد جامعه به کلیه خدمات بیمارستانی، مراقبت های بهداشتی و داروهای ضروری 
•    توجه ویژه به امنیت غذایی، تغذیه سالم و بهره مندی عادلانه مردم از سبد غذایی مطلوب و بومی
•    ارتقای تعهد و مسئولیت پذیری جامعه پزشکی و توجه خاص به کرامت انسانی و حقوق و منزلت بیماران و کاهش رنج بیماران و بیمارداران
•    تدوین و پیاده سازی نظام ملی طب اسلامی، سنتی و داروهای طبیعی
•    طراحی و پیاده سازی نظامات جامع مراقبت از بیماران خاص و مراقبت از سالمندان
•    ارتقای جامعیت تخصصی در تربیت کادر متخصص، متناسب سازی تربیت کادر با نیازهای حال و آینده کشور در کمیت و رشته های تخصصی
•    توجه به کادر پزشکی و پیراپزشکی در ارتقای منزلت اجتماعی و رفع نیازهای آنان
•    اصلاح نظام تعرفه ای پرداخت بیماران، کاهش سهم پرداخت مردم در خرید خدمات سلامت و طراحی نظام پرداختها به گونه ای که درمان بیماریهای سخت، موجب فقر افراد نشود
•    افزایش کمی و کیفی ارائه خدمات سلامت به غیر ایرانیان، صدور خدمات سلامت و توریسم سلامت
 
14-4- اجتماعی
 
1-14-4- رفاه و تامین اجتماعی
•    ارتقای کیفیت رفاه و تامین اجتماعی با تمرکز بر  افزایش فرصتها، منابع و سرمایه های مادی و معنوی  و توانمندسازی اقشار محروم و آسیب پذیر، کم درآمد و متوسط
•    تمرکز بر سرمایه گذاری هدفمند، پربازده، پایدار و توزیع شده با مشارکت اختیاری دهکهای پایینی و متوسط جامعه در برابر  توزیع نقدی یارانه ها و آثار تورم زای آن
•    گسترش پوشش خدمات بیمه ای، حمایتی، توانبخشی و امدادی با اولویت محروم ترین اقشار در مناطق محروم، روستایی، مرزی و پر مخاطره کشور  
•    تمرکز بر پیشگیری از ایجاد فقر و محرومیت جدید و تمرکز بر توزیع عادلانه فرصتها، منافع و بهره مندیها و کاهش نابرابریهای اقتصادی و اجتماعی در اعمال سیاستها و برنامه های اقتصادی و اجتماعی
•    تمرکز بر توسعه بیمه اجتماعی یکپارچه ، فراگیر ، پایدار، توانمند و پرثمر
•    توسعه و افزایش بازده سرمایه بیمه های اجتماعی و صیانت از منافع آن در برابر سوءاستفاده های احتمالی
•    تمرکز بر توانمندسازی در اعمال سیاستها و برنامه های حمایتی و کاهش اقشار حمایت پذیر و تبدیل آنها به اقشار تحت پوشش بیمه های اجتماعی
•    توسعه بیمه های مکمل جامع و تخصصی پایدار و کم هزینه به منظور افزایش امنیت در برابر حوادث و سوانح و بیماری های صعب العلاج
•    توسعه زیرساختهای اقتصادی و اجتماعی مناطق محروم و کمتر توسعه یافته به منظور رفع عوامل ریشه ای فقر و محرومیت
•    صیانت از سرمایه های بازنشستگان به منظور تامین نیازهای واقعی و معیشت مطمئن و پایدار ایشان و توسعه کرامت انسانی و حفظ و ارتقای منزلت اجتماعی آنها
•    گسترش و ارتقای جایگاه سازمان های مردم نهاد برای تقویت تکافل اجتماعی با تأکید بر محرومیت زدایی
•    توانمندسازی اقشار آسیب پذیر برای کاهش صدمات اجتماعی از طریق ایجاد بستر خود اتکایی و تبدیل شدن به قشر مولد جامعه
•    پوشش تأمین نیازهای اساسی دهک‌های پایین اجتماعی
 
2-14-4- بانوان
•    تقویت جایگاه تصمیم سازی، سیاستگذاری و هماهنگی مباحث خانواده و بازمعماری و ارتقاء نهادهای ذیربط در بدنه دولت
•    ارتقاء شان زن در جایگاه محور خانواده از طریق فرهنگ سازی و بهادادن به نقش مادری و خانه داری بانوان و همچنین از طریق تامین ضرورتهایی نظیر بیمه زنان خانه دار به منظور تامین آتیه آنان
•    مهیا کردن بسترهای قانونی در جهت ارتقاء و بهبود جایگاه زن و خانواده از طریق تلاش در جهت تهیه و اجرایی شدن لوایح مربوطه
•    تعیین نقشهای اجتماعی متناسب با ظرافتهای فکری و جسمی زنان و هماهنگ با مسوولیت خانوادگی و نقشهای مادری و همسری آنان
•    فرهنگسازی و ارائه الگو از بانوان موفق، متخصص، دارای فرزند، متعهد به خانواده و دارای نقش اصلی در تربیت فرزندان
•    بهره گیری صحیح از ظرفیت بانوان در جایگاه‌های اجتماعی مرتبط با توانمندی های ایشان 
•    اهتمام ویژه به مشکلات فرهنگی، معیشتی، اشتغال و ازدواج زنان سرپرست خانوار، تامین نیازها و توانمندسازی آنان و تشکیل صندوق حمایت از خانواده
•    ارائه الگوهای موفق زن مسلمان در عرصه های بین المللی و تبلیغ جایگاه و منزلت بالای زن در اسلام در عرصه‌های جهانی
3-14-4- جوانان
•    توانمندسازی جوانان و ارتقاء نقش آنان در فعالیت‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی کشور
•    توجه به حل مشکلات اشتغال، ازدواج و مسکن به عنوان مهمترین دغدغه های جوانان
•    برنامه‌ریزی دقیق برای اوقات فراغت جوانان
•    اولویت دهی به جوانان به ویژه نخبگان جوان در استفاده از فرصت ها در شرایط شایستگی برابر به منظور نقش آفرینی اثربخش نسل جوان در حل مشکلات و نیازهای بخش های مختلف کشور
•    تمهید مؤثر برای حضور جوانان در عرصه‌های جهانی در حوزه های اقتصادی، علمی، فرهنگی، ورزشی و اجتماعی، به منظور ارتقای جایگاه الهام بخشی جمهوری اسلامی ایران و تقویت روحیه خودباوری ملی و نفوذ در بازارهای بین‌المللی
4-14-4- ایثارگران
•    تلاش ویژه در راستای نهایی شدن و اجرای کامل قانون "حمایت از ایثارگران" 
•    تحول در نظام ارایه خدمات به ایثارگران از طریق چابک سازی، کوچک سازی و ارایه خدمات مبتنی بر فن آوری اطلاعات 
•    رعایت عدالت در نظام پرداخت حقوق و مزایای خانواده های محترم شهدا و ایثارگران 
•    ارتقای جایگاه اجتماعی و تخصصی ایثارگران از طریق توانمندسازی و رشد علمی آنان و به کارگیری متخصصین و نخبگان ایثارگر در مسوولیت های کشور
•    توجه مستمر به پرکردن خلاءهای خدمات اجتماعی و فرهنگی به خانواده های شهدا و ایثارگران و ارائه خدمات متناسب با نیازها به آنان از جمله اشتغال، مسکن و درمان 
5-14-4- ورزش 
•    توسعه فراگیر و ارزان ورزش همگانی برای آحاد مردم در سراسر کشور و تمامی رده های سنی از طریق بسترسازی و ارائه تسهیلات و پشتیبانی ساختاریافته و یکپارچه
•    توسعه امکانات ورزشی و اعمال سیاستهای تشویقی در جهت پرداختن به ورزش و توجه به ورزش قهرمانی و زمینه سازی گسترش آن
 
6-14-4- مبارزه با مواد مخدر
•    گسترش سطوح و تقویت مبارزه با عاملان تهیه و توزیع مواد مخدر در تمامی لایه های زنجیره تولید-توزیع با تأکید بر محدودسازی بازار و افزایش هزینه تولید و توزیع مواد با تمرکز بر مواد مخدر صنعتی و پرخطر
•    توسعه بسته های جامع ترک اعتیاد با تأکید بر ابعاد زندگی اقتصادی- اجتماعی معتادان بعد از ترک اعتیاد
•    مصونت بخشی و پیشگیری از اعتیاد با آگاه‌سازی، ترویج و فرهنگ‌سازی برای آحاد جامعه به خصوص جوانان و قشر دانش‌آموز
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *