پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۶
۱
بسیجی بودنت بزرگترین ارزش برای امروز و آینده کشور است

نگاهی به پایان حضور دکتر علیرضا زاکانی

شنبه ۴ خرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۱۰
کد مطلب: 288634
حضور علیرضا زاکانی نیز در عرصه انتخابات ریاست‎جمهوری پایان یافت تا شاید بعد از مدت‎ها تلاش در عرصه انتخابات زاکانی نیز یک خواب آرام را تجربه کند. بار از دوشش برداشته شده است و زاکانی با حمایت از حامیان گفتمان انقلاب اسلامی در صحنه انتخابات پازل آخر حضورش را کامل کرد.
نگاهی به پایان حضور دکتر علیرضا زاکانی
به گزارش جهان، صادق وفایی در هفته نامه پنجره نوشت:

متولد سال 44 بود و حدود 48 سال سن وی را به‎عنوان جوان‎ترین نامزد مطرح ریاست‎جمهوری لقب داده بود. در نوجوانی راهی جبهه شد و جانباز برگشت. بعد از آن به‎سراغ پزشکی رفت. در همان ایام دانشجویی که هنوز چیزی به نام بسیج دانشجویی وجود خارجی نداشت در دانشگاه تهران با دوستانش بسیج دانشجویی دانشگاه را علم کردند. حالا درس تمام شده و زاکانی مأمور شده است که همه دانشگاه‎های کشور را به بسیج دانشجویی تجهیز کند و سازمان بسیج دانشجویی را تأسیس کند. در ایام فتنه 78 و دسته گل‎‎های جریان اصلاحات که اصول‎گرایان نه دولتی در اختیار داشتند و نه مجلس را؛ سختی کار بسیج دانشجویی و مدیریت این جریان دانشجویی را دوچندان کرده بود. بعد از خاطره تلخ مجلس ششم یک پای وحدت اصول‎گرایان مجلس هفتم بود. کاری که در مجلس هشتم و نهم بازهم تکرار شد و دغدغه دو چیز بود. «وحدت» و «اصول‎گرایی». همین دو دغدغه دستور کار رفتار زاکانی در انتخابات سال 84 و مجلس نهم بود و دستاویز خوبی برای تخریب‎‎های زاکانی بود! اساسا کارنامه زاکانی پر است از نقاطی که خیلی‎ها را دارای انگیزه می‎کند برای تخریب زاکانی!

تفحص از دانشگاه آزاد، تلاش برای وحدت اصول‎گرایان در مجلس، افشاگری و مقابله با فساد به‎واسطه حضور در کمسیون اصل 90 و مقابله با انحرافات فتنه و جریان انحرافی کافی بود که خیلی‎ها حاضر باشند برای تخریبش با یکدیگر هم افزایی کنند! سال 87 نیز جمعیت رهپویان را تأسیس کرد تا کار گروهی و تشکیلاتی را در این جمعیت مشق کنند. حزبی که در 5 سال به 300 شهر کشور رسیده است و برخلاف خیلی از برند‎‎های قدیمی سیاسی واقعا مشق تحزب است. زاکانی 48 ساله این‎بار عزم ریاست‎جمهوری کرد. «افتخار دارم که در حسینیه دو کوهه که مزین به نام قطعه‎ای از بهشت است اعلام آمادگی کنم و به واسطه ضرورت‎‎هایی که به اختصار عرض می‎کنم با همه تلاش در صحنه انتخابات به مدد الهی و کمک اهل بیت حاضر باشم. از شما یاد گرفته‎ام که در جنگ پایم نلغزد و یاد گرفته‎ام که پشت به صحنه نکنم مگر جا‎هایی که اصل جهت‎گیری کشور به خطر بیفتد. بنده خود را متعلق به دفاع مقدس می‎دانم گرچه انقلاب نیز بر ما تأثیر فراوان داشت اما دفاع مقدس مانند کوره‎ای بود که ما را آبدیده کرد.»

زاکانی حفظ اصول‎گرایی، تحول و ایجاد کارآفرینی را اولویت اصلی خود برشمرد و تأکید کرد: با حرکت جهادی می‎توان مقابل دشمن ایستاد و مؤثر عمل کرد. همانند سال‎‎های جنگ که با دست خالی جنگیدیم و ایستادیم. وی اظهار داشت: باید از همه ظرفیت‎‎های انقلاب استفاده کرد و فکر نمی‎کنیم که میراثی در اختیار داریم و باید آن را تقسیم کرد بلکه ما آمده‎ایم که خود را فدا کنیم. با رعایت اخلاق و با رقابت اخلاقی و منطقی اما جدی در صحنه خواهم بود و امیدواریم تحول بزرگی ایجاد کنیم.

 این‎ها سخنان زاکانی در جمع همرزمان قدیمی و همراهان امروزی بود. آمده بود تا ثابت کند می‎توان انقلابی بود اما تیم کاری توانمند داشت. حدود 5000 کیلومتر طی مسیر میان شهر‎های مختلف و سخنرانی‎‎های متعدد حاصل فعالیت‎‎های چند وقت اخیر وی بود. دیدار‎‎های متعدد در قم بخش مهمی از این برنامه‎ها بود. یکی دیگر از برنامه‎‎های وی انتشار منشور اخلاقی انتخاباتی بود. منشوری که در آن حدود رفتار انتخاباتی را مشخص کرده بود و در انتها از کسانی که پایبند به آن نبودند اعلام برائت کرده بود.

حامیان زاکانی فساد ستیزی، جوانگرایی، تحولخواهی، روحیه جهادی و بسیجی را از نکات مثبت زاکانی برمی شمردند و در بیانه‎‎های خود در یک اصل تأکید ویژه داشتند «نقاط قوت کنونی منهای نقاط ضعف». اما منتقدین زاکانی دلایل دیگری را مطرح می‎کردند. رویگردانی مردم از گفتمان‎‎های انقلابی، نداشتن کارنامه اجرای قوی و برخی دیگر از دلایل از این دست سبب شده بود که مخالف کاندیداتوری وی باشند. در این میان به ناگاه خبر دیدار زاکانی با رهبر انقلاب از سوی سایت خبری الف موجی رسانه‎ای را برپا کرد. موجی که زاکانی ترجیح داد به‎جای سواری گرفتن از آن، آنرا بخواباند! واکنش زاکانی در سایت خبری منتسب به وی منتشر شد. جهان نيوز ساعتی پس از افشای دیدار انتخاباتی زاکانی با رهبر انقلاب نوشت: رهبر انقلاب یک توصیه به همه نامزد‎های انتخاباتی داشته‎اند «نه می‎گویم بیائید و نه می‎گویم نیائید!»

یک روز پیش از اتمام ثبت نام ریاست‎جمهوری پس از حضور در قطعه شهدای بهشت زهرا به میدان فاطمی رفت تا در انتخابات ثبت نام کند. ثبت نام پایان یافت و همه منتظر نظر شورای نگهبان بودند. در طول مدت بررسی صلاحیت‎ها موج‎‎های مختلفی علیه وی به راه افتاد. برخی در همان روز‎های ابتدایی زمان بررسی صلاحیت‎ها اعلام کردند که زاکانی رد صلاحیت شده است. این اخبار در حالی منتشر می‎شد که هنوز موعد بررسی صلاحیت زاکانی فرا نرسیده بود تازه چند روز پس از آن زاکانی به درخواست شورای نگهبان برای ارائه برنامه‎‎های خود راهی شورای نگهبان شد. با آمدن سعید جلیلی در روز آخر انتخابات ریاست‎جمهوری با عجله و کمی تندروی برخی افراد خواهان کناره‎گیری زاکانی به‎نفع جلیلی بودند. اما زاکانی از روز اعلام رسمی کاندیداتوری‎اش تا امروز یک موضع داشت که هیچ‎گاه تغییر نکرد. «اگر جلیلی بیاید با وی ائتلاف گفتمانی خواهم کرد» بالأخره جلیلی آمده بود و منتظر کناره‎گیری زاکانی بودند. در حالی‎که هاشمی رفسنجانی لشگر حامیانش را برای تخریب گفتمان انقلاب اسلامی آماده کرده بودند؛ این گفتمان نیز نیاز به نیرو‎های متعددی داشت که تا شب انتخابات به شبهاتشان پاسخ دهد.

اما در شورای نگهبان نیز خبر‎های متعددی به گوش می‎رسید. در مقطعی خبر تأیید صلاحیت وی زمزمه می‎شد و مدتی نیز برخی مدعی شدند که شورای نگهبان از میان زاکانی، لنکرانی و جلیلی تنها یک نماینده را معرفی خواهد کرد و برخی نیز در داشتن شرط مدیر و مدبر بودن زاکانی انقلت داشتند. روز‎های نزدیک به اتمام مهلت شورای نگهبان به‎تدریج نامزد‎ها از نظر شورای نگهبان مطلع شدند. برخی نیز پس از این اطلاع خود از صحنه انتخابات کناره‎گیری کردند و برخی دیگر تلاش کردند آبروی خود را احیا کنند و کمپین انصراف از کاندیداتوری برای خود مهیا کردند و برخی دیگر صلاحیت احراز نشده خود را نذر دیگران کردند!

برخی از اطرافیان زاکانی نیز به وی پیشنهاد دادند تا قبل از اعلام رسمی عدم احراز صلاحیتش وی نیز به‎نفع سعید جلیلی کناره‎گیری کند. اما واکنش وی جالب توجه بود. وی در جمع دوستان حماسه سازش گفت:  «به دوستان عرض می‎کردم، مفتی، مفتی، ما یک چیزی را بردیم. این مایی که می‎گویم، همه‎مان را عرض می‎کنم. گفتم اگر شورا [ی نگهبان] تأیید نکند، اگر نیت‎مان خالص باشد، خدا ثواب چهار سال کار موفق را به ما می‎دهد، اگر شورا تأیید بکند و در رقابت، حسب ظاهر، شکست بخوریم، خدا ثواب کار موفق را به ما می‎دهد و بیست روز هم زحمت اضافه رویش می‎گذارد. اگر هم در انتخابات موفق بشویم، آن وقت یک‎بار سنگین روی دوش ما می‎آید. خدا این توفیق را به ما داد که تا این مرحله در این مسیر باشیم. بیانیه‎ای را بنده تنظیم کردم وخواستم خدمت دوستان بخوانم و راجع به مفادش با دوستان مشورت کنیم. این بیانیه را نوشتم تا زمانی که اسامی توسط شورا اعلام رسمی شد، منتشر شود، به این جهت که شورا در این شرایط، با کار بزرگی که در نفی آقای هاشمی و آقای مشایی کرد، تحت فشار قرار می‎گیرد و این بیانیه حداقل امکان ماست که به صحنه بیاوریم تا برای انقلاب منفعتی داشته باشد. من نمی‎دانم با چه زبانی از دوستان حاضر و کسانی که این‎جا نیستند، تشکر کنم. زبان از تشکر الکن است. ان شاء ا... خدا همه جوره اجر بدهد و در این مسیری که هستیم بتوانیم تا انتها بایستیم. آن روزی که خدمت مقام خدمت مقام معظم رهبری رسیدیم، ایشان فرمودند که «بزرگترین ارزش، بسیجی ماندن است.» فرمودند «اینکه گفتی بسیجی هستم یا بسیجی ماندم، این بزرگترین ارزش برای امروز و آینده کشور است.»ان شاء الله که همه مان بسیجی باشیم و مرد صحنه‎‎های سخت. از طرفی هم آرزو کنیم در انتخابات کسی که پیروز می‎شود، کسی باشد که صاحب این گفتمان و صاحب این اندیشه باشد.»

زاکانی منتظر ماند تا نظر شورای نگهبان مشخص شود. همه نوشتند که صلاحیتش تأیید نشد و جز نامزد‎های ریاست‎جمهوری نیست و همه فهمیدند که شورای نگهبان صلاحیتش را تأیید نکرده است و حالا وقت موضع‎گیری بود. وی در بیانیه خود نوشت: «اعتقاد قلبی و عملی دارم که شورای محترم نگهبان یگانه مرجع احراز صلاحیت‎ها طبق قانون اساسی است، لذا نظر نهایی این شورا را فصل الخطاب و لازم الاتباع می‎دانم و از تمامی نامزد‎ها و هواداران آن‎ها نیز می‎خواهم به این مهم قلبا و عملا پایبند باشند....

از آن‎جا که به «گفتمان پیشرفت اسلامی» و نیز «مقاومت مدبرانه» به‎عنوان مهمترین الزام آن اعتقاد راسخ و نسبت به گفتمان توسعه غربی از مسیر خط سازش انتقاد جدی داشته و دارم، به مدد الهی برای تثبیت و پیروزی گفتمان پیشرفت اسلامی همچون زمان حضور خود در صحنه رقابت‎ها، تلاش و کوشش خواهم کرد و در عرصه سیاسی کشور پرانرژی‎تر و راحت‎تر از گذشته ترویج آن را ادامه خواهم داد؛ بر همین اساس حمایت از نمایندگان حاضر در صحنه این گفتمان برادران بزرگوارم آقایان دکتر حدادعادل و دکتر جلیلی را وظیفه خود می‎دانم و امیدوارم این عزیزان نیز راه همگرایی و همراهی بیشتر را پیشه نمایند تا معتقدان این گفتمان با اطمینان خاطر بیشتری دست به انتخاب زنند و توفیق جبهه گفتمانی را فراهم آورند.»

زاکانی گفته بود که اهل سیاسی بازی نیست. مثل خیلی از ایام که می‎توانست سیاسی باشد و مرد پیروز قصه باشد. اما در این ایام نیز مردم به خوبی سیاستمدار را از سیاسی باز تفکیک می‎کنند و خوب می‎دانند و رفتار زاکانی را به خوبی درک می‎کنند. در حاشیه انتشار آخرین بیانیه انتخاباتی زاکانی در خبرگزاری‎ها این نکته سنجی مردم به خوبی مشخص شده است.

در ذیل خبر خبرگزاری فارس یکی برای زاکانی نوشت: «جناب آقای زاکانی ؛ شب که با شما جلسه نخبگان بود حرفی توی دلم موند که نشد بگم! حرف این بود آقای زاکانی نگذارید حضرت اقا تنها بماند! امروز احساس غرور کردم از خواندن نامه شما! امیدوارم روزی هم نشین دوستان شهیدان بشوید. امروز شما عزیزتر از همه دوران نزد ملت ایران هستید.»

دیگری نوشته بود: «شاید در صحنه انتخابات و در بین عزیزانی که اعلام کاندیداتوری کردند، جزء حامیان شما نبودم ولی پیام صادقانه، مدبرانه، هوشمندانه شما چیزی است که از یادگاران هشت سال دفاع مقدس انتظار می‎رفت. بدانید با این رفتار و منشی که از خود نشان دادید، مهر شما بیش از پیش در دل دوستداران نظام جمهوری اسلامی خواهد نشست.» یا «کار شما بسیار زیبا بود. و این‎که قبل از اعلام صلاحیت‎ها به‎نفع کسی کنار نکشیدید نشان شجاعت و اخلاص شماست. انشاءا... همواره در همین راه باشید...»

سخت است که در رسانه زاکانی قلم بزنی و علاقه‎مند به وی باشی و قرار باشد که تمجیدش را نکنی! اما ترجیح می‎دهم بیش از آن‎که نویسنده حرفه‎ای باشم برای خودم بنویسم:

در ایام فعالیت‎‎های انتخاباتی برای زاکانی که حاجعلی خطابش می‎کردیم برای تلفن‎‎های همراهمان آهنگ پیشواز به خصوصی انتخاب کرده بودیم با این شعر: «به این عکسها، خیره شو خیره شو... به اون روز‎های پر از خاطره/ نخواه گرمی خوابه چشم کسی... . بزاره که بیداری یادت بره/ یه باری از امروز، رو دوشته... که واسش یه عمره زمین می‎خوری/ همه منتظر تا ببینن کجا... تو از جاده عشق، دل می‎بری!»

حالا این‎بار از روی حاجی ما برداشته شده بود و آرزوی دل بریدنت به دل خیلی‎ها ماند. حاجعلی خود معتقد است اگر تا این‎جای کار برای رضای خدا آمده باشد اجر چهار سال ریاست‎جمهوری را نیز برده است. 
مردانه آمد. مردانه ایستاد. با عزت رفت
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


یعقوب
Iran, Islamic Republic of
سلام بر مردان مرد وبسیجیان بی ریای دیروز که هنوز هم بی ادعا مشغول خدمت هستند