چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 15 May 2024
 
۸
روزنامه اسرائیلی:

چقدر باید خرج کنیم تا از روی زمین محو نشویم؟!

جمعه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۰۹:۳۵
کد مطلب: 284562
هاآرتص: «اگر فرض کنیم تمام این ولخرجی ها برای این باشد که اسرائیل بتواند به تنهایی به ایران حمله کند و جلوی دستیابی این کشور به بمب اتمی را بگیرد، پس طبعا باید خودمان را برای مخارج بیشتر آماده کنیم؛ چون ایران هم بیکار نخواهد نشست و حمله دومی در پیش خواهد بود.»
چقدر باید خرج کنیم تا از روی زمین محو نشویم؟!
به گزارش جهان به نقل از جام، وب سایت روزنامه صهیونیستی هاآرتص (HAARETZ) در تحلیلی نوشته است: «تردیدی نیست که بودجه دفاعی اسرائیل رضایتبخش است، اما اگر قرار باشد برای حمله به ایران هزینه شود، دیگر نمی تواند به عنوان گزینه ای مطلوب به شمار آید.»

نویسنده این تحلیل با لحنی تمسخرآمیز ادامه می دهد: «هزینه های مازاد بودجه، اگر محلی برای دور ریختن آن نباشد، با احترام به رادیوی ارتش، خرج برنامه های آن رادیو می شود که چیزی نیست جز "پخش موزیک" و "گزارش های پشت سر هم برای القای وجود امنیت در میان ساکنان اسرائیل".»

هاآرتص در ادامه با اشاره به کاهش دستمزدها و افزایش سرسام آور هزینه ها، از قراردادهای کلان ارتش صهیونیستی در بخش تجهیزات نظامی انتقاد کرده، می نویسد: «خرید زیردریایی های "دلفین" از آلمان که به اصطلاح قابلیت حمل موشک کروز با کلاهک هسته ای را دارند، جز بهانه ای برای ولخرجی و باز کردن شامپاین در کنار آن ها نیست، چراکه این زیردریایی ها هرکدام بالغ بر 500 میلیون یورو هزینه در بر دارند که خود دولت آلمان تنها یک سومش را پذیرفته است. شاید خرج های اینچنینی برای روزی است که اگر حمله هسته ای رخ دهد (که تاکنون اتفاق نیفتاده) اسرائیل بتواند در پاسخ به آن از موشک های هسته ای این زیردریایی ها استفاده کند. اما سؤال اینجاست که به فرض آنکه این دلفین ها پس از حمله آسیب نبینند، با 5 یا 7 یا اصلا 17 زیردریایی می توان امنیت را برقرار کرد؟ برای به دست آوردن آرامش و اطمینان خاطر چقدر باید خرج کنیم؟!»

این منبع صهیونیستی ضمن اشاره به سفر اخیر "چاک هیگل" وزیر جنگ امریکا به سرزمین های اشغالی، می افزاید: «قرارداد جدیدی که در این سفر بسته شد، بسیار بحث برانگیز شده است. معامله ای بالغ بر 10 میلیارد دلار برای خرید تجهیزات جدید نظامی شامل جنگنده های جدید F_35 ، بمب افکن ها و دیگر تجهیزات نظامی که همگی برای دفع خطر حمله احتمالی ایران است.»


هاآرتص سپس می نویسد: «اگر فرض کنیم تمام این ولخرجی ها برای این باشد که اسرائیل بتواند به تنهایی به ایران حمله کند و جلوی دستیابی این کشور به بمب اتمی را بگیرد، پس طبعا باید خودمان را برای مخارج بیشتر آماده کنیم؛ چون ایران هم بیکار نخواهد نشست و حمله دومی در پیش خواهد بود. اما اگر ایران اصلا به دنبال ساخت بمب اتمی نبوده باشد، با چنین اقدامی فاجعه ای بزرگ به وجود آورده ایم. یعنی ما که می خواستیم مانع از پیشرفت و دستیابی دشمن به سلاح هسته ای بشویم، حالا باید برای محو نشدن از روی زمین تلاش کنیم. خوب سؤال این است که چرا باید قدم در این دو راه بگذاریم؟!»

در پایان تحلیل این روزنامه صهیونیستی آمده است: «صرف ده ها میلیارد دلار و یورو برای ایجاد بازدارندگی در برابر دشمن، دو توجیه می تواند داشته باشد: یا شما خیلی ثروتمندید یا اینکه حقیقتا ساده لوح هستید. چنین تصوری با وجود انبوه بدهی ها و کسری بودجه فاحش، کاملا "احمقانه" به نظر می رسد؛ به خصوص در وضعیت فعلی که با کمک های مالی دیگران توانسته ایم خود را سرپا نگه داریم.»
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *