پنجشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 16 May 2024
 
۰
مرکز تحقیقات کنگره امریکا:

امریکا باید بپذیرد فشار اقتصادی در ایران منجر به شورش نمی‌شود

پنجشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۱۵:۲۸
کد مطلب: 284508
مرکز تحقیقات کنگره امریکا در یک ارزیابی راهبردی امید بستن به این موضوع را که فشار اقتصادی منجر به شورش در ایران شود، بیهوده خواند.
امریکا باید بپذیرد فشار اقتصادی در ایران منجر به شورش نمی‌شود
به گزارش جهان، کنت کاتزمن در تحلیلی برای مرکز تحقیقات کنگره امریکا که در ماه آوریل سال 2013 منتشر شده، نوشت که امریکا امیدوار است این تحریم ها شکافی را در سطح بالای حاکمیت ایران ایجاد کرده باشد.

در این تحلیل آمده است: «ایالات متحده امیدوار است که تحریم های بین المللی ممکن است باعث شکاف میان رهبری ایران شود. گرچه شکافی از ابتدای سال 2011 پدیدار شد اما این موضوع نه به علت تحریم های بین المللی بلکه به علت سمت سوی آینده انقلاب اسلامی بوده است. این موضوع (شکاف )تا انتخابات ریاست جمهوری در تاریخ 14 ژوئن 2013 روبه افزایش است».

اشاره کاتزمن که متخصص امور تحریم ایران است به اظهارات هاشمی رفسنجانی و محمود احمدی نژاد از ابتدای سال 2011 به این سواست که مکررا مشکلات اقتصادی را محصول تحریم ها خوانده و خط سازش را پی گرفته اند در حالی که رهبر معظم انقلاب اسلامی این امر را به طور کامل رد کرده است.

در عین حال کاتزمن تاکید کرده است که امریکا می داند تحریم های اقتصادی نخواهد توانست شورش های مطلوب این کشور را در ایران بوجود بیاورد.

وی می نویسد: «در سال 2011 اخباری از اعتراضات کارگری مخابره شد، به خاطر تحریم ها از آن زمان بسیاری از کارگران بیکار شدند اما این اعتراضات نیز اهداف و تغییرات سیاسی را دنبال نمی کردند. در سال 2012 نیز معدود اعتراضاتی به علت افزایش قیمت مواد غذایی و کاهش شدید ارزش پول ایران-ریال- به وقوع پیوست. در سال 2013 برخی کشاورزان اصفهانی به علت کمبود آب به خودروهای دولتی حمله کردند. اما این موارد نتوانست ناآرامی ممتد ایجاد کند. این گونه به نظر می آید که شرایط اقتصادی به خودی خود قادر به ایجاد خیزش نیست».

در ادامه این تحلیل آمده است: «مردم ایران چه مخالف و چه موافق دولت باشند شرایط سخت دوران جنگ در سال های 1980 تا 1988 را گذرانده اند.

حکومت از نزدیک دیدگاه ها و تفکرات طبقه تاثیرگذار بازاری را تحت نظر دارد. بازاری ها علیه شاه سابق ایران برخاستند و عامل اصلی برای سقوط آن شدند . اکنون نیز از این حکومت برای ایجاد ثبات اقتصادی حمایت می کنند اما بازاری ها در اکتبر 2012 به علت سقوط ریال اعتراض کردند. بسته بودن مغازه ها بیشتر از یک روز طول نکشید».
مرجع : ایران هسته ای
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *