جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰
۱

از تاکتیک انتخاباتی مشاور امنیتی خاتمی تا ادعای تقلب ابتکار

چهارشنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۱۳:۱۷
کد مطلب: 284334
روز گذشته جلسه کاندیداها و فعالان اصلاح طلب پیرامون انتخابات شورای شهر برگزار و در این جلسه راهکارهای مختلف این جریان برای حضور در انتخابات شوراها مطرح شد.
از تاکتیک انتخاباتی مشاور امنیتی خاتمی تا ادعای تقلب ابتکار

به گزارش جهان، در نشست  عصر دوشنبه اصلاح طلبان داوطلب انتخابات شورای شهر که خانه کارگر و به مناسبت روز شوراها برگزار شد، چهره‌های مطرح این جریان سعی کردند تا راهکارهای رسیدن به اهداف خود را جمع بندی کنند و برای رسیدن به لیست یگانه‌ای به توافق برسند.

جالب سخن اینجاست که محسن هاشمی، مدیرعامل اسبق متروی تهران و فرزند اکبر هاشمی رفسنجانی که این روزها، با دعوت‌های مکرر از هواداران خود، زمزمه آمدنش را به میدان انتخابات ریاست جمهوری جدی کرده، نیز در میان اصلاح طلبان جای گرفته است.

محسن هاشمی: به حاج آقا گفتند در تریبون تشکیل شوراها را اعلام نکنید

او در سخنان خود، به تفاوت ماهوی جریان منتسب به پدرش، با جریان اصلاح طلبی، تلویحا اشاره کرد و گفت: از ما می پرسند چرا در زمان حاج آقا (پدر او) شوراها تشکیل نشد. مسئله این بود که حاج آقا در پایان زمان ریاست جمهوری خود (سال 75) در سفری به کردستان قرار بود اعلام کند در برخی از شهرها، شورای شهر تشکیل می شود، ولی دستور دادند که فعلا این موضوع اعلام نشود و پیام آور این دستور هم من بودم."


او که هنوز مشخص نیست آیا با اصلاح طلبان لیست واحدی را تشکیل خواهد داد و یا مستقلا و با استفاده از هواداران خود در شهرداری دوران کرباسچی، لیست دیگری ارائه خواهد داد، تلویحا، دستور منع تشکیل شوراها در زمان ریاست جمهوری پدرش را متوجه نظام کرد و گفت: "پیام آمد این کار خطرناک است و اعلام نکنید تا در دولت جدید، با طمانینه این کار انجام شود و پیغام آور نیز من بودم. به حاج آقا گفتند در تریبون تشکیل شوراها را اعلام نکنید. بعد صبر کردند تا آقای خاتمی این کار را انجام داد."

او، از دخالت دولت در کار شهرداری، انتقاد کرد و گفت در زمان تصدی وی در مترو نیز دولت، در امر خرید موتور لوکوموتیو نیز دخالت می کرده است: "کارشناسان دولت برای خرید یک قطار مترو در کلانشهرها نیز می خواهند دخالت کنند که مثلا موتورش چطور باشد. این حتی وظیفه شورا نیز نیست و وظیفه فنی یک شرکت است. این دخالتها باعث می شود کارها کندتر شود. به نظر می‌رسد اولین خواسته، افزایش اختایارات شوراها و واگذاری 23 موردی است که قرار بود در پایان زمان دولت آقای خاتمی به شوراها داده شود. همچنین مسایل حقوق شهروندی، شفافیت عملکرد شوراها و نظارت در کارها نیز باید انجام شود."


تاکتیک انتخابتی مشارو امنیتی خاتمی

سخنران دیگر این همایش، علی ربیعی مسئول اجرایی دبیرخانه شورای امنیت ملی در دوره ریاست جمهوری سید محمد خاتمی و مشاور امنیتی وی و مدرس دانشگاه تهران بود که به رویکرد اصلی و اولیه اصلاح طلبان در انتخابات شوراها پرداخت. او که خود نیز در شوراها ثبت نام کرده است، در این نشست گفت: "باید به نظام ثابت کنیم ما به همه چهارچوب‌های نظام معتقدیم و به همه ارکان نظام پای بندیم. این جریان اصلاح طلبی علیه هیچ کس نیست و وجه دیگری از توسعه و رشد و چهره دیگر انقلاب است."

ربیعی در ادامه سخنانش درباره این رویکرد (وعده سرسپردگی) افزود: "دلم می خواهد به عنوان یک جمع دوستان، تعهداتم را بگویم. صدایی که از اسلام بلند می شود، صدایی است که خوب نبود. احیای تفکرات امام و گفتمان او چیزی است که اصلاح طلبان برای آن دلسوزانه آمده اند. ما امتداد، رشد و توسعه انقلاب را می خواهیم. اصلاحات اگر می گوید می خواهد بیاید چون می خواهیم الگویی داشته باشیم که اسلام، انقلاب و ارزشهای امام راحل را زنده کنیم. ما دوست نداریم کمیته امدادی به بزرگی ایران درست کنیم. سیاستهای کمیته امدادی را دوست نداریم. دوست داریم با شرافت و عزت انسانی، برخورد شود و عقل و خرد است که می‌تواند جامعه را از محرومیت نجات دهد نه سیاستهای پوپولیستی و دروغهایی که این روزها گفته می شود."

به گفته ربیعی، باید در مرحله تایید کاندیداها، طوری سخن گفت تا صلاحیت همه تایید شود و آنگاه می‌توانند درباره سایر مسایل نیز حرف بزنند.

یارگیری از میان مردم و شورایاری‌ها

به گزارش خبرنگار مشرق،‌ یارگیری از میان مردم و شورایاری ها، مسئله‌ای بود که دو سخنران دیگر این نشست، احمد مسجدجامعی و احمد نجفی بر آن تاکید کردند. احمد مسجدجامعی که عملکرد ضعیف او باعث شد وی نتواند برای ریاست کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر رای مجدد کسب کند و به رابط بودن بین شورایاری ها و شورای تهران، قناعت کرده، در این نشست گفت: "باید حیای شوراهای محل مهم‌ترین برنامه ما باشد. زیرا احیای شورای محل و قانونمند ساختن آنها از برنامه های اصلاح طلبان برای دوره های بعدی شوراهای شهر است و بر اساس آن شوراهای محل تقویت شده و بر امور محلات نظارت می كند. این رویكرد می‌تواند از تمركز كارها جلوگیری كند."


به گفته وی جنس شوراهای شهر و روستا نسبت به سایر شوراها و انتخابات متفاوت است و می توان با استفاده از محلی بودن این انتخابات، موجب افزایش نامزدها و حضور گسترده مردم شد.

او همچنین در بخش دیگری از سخنانش، از سلب اعتماد مردم، نسبت به کاندیداهای دوره قبل اصلاح طلب یاد کرد و رای نیاوردن اصلاح طلبان در شورای سوم را نشانه بی اعتمادی مردم به آنها دانست و گفت: "بنابراین نامزدهای ما لازم است از دادن برنامه ها شعاری و غیر عملی خوداری ورزند چرا كه این مساله می تواند در سلب اعتماد شهروندان از شوراها موثر باشد." او همچنین از نامزدهای اصلاح طلب خواست در برنامه های آینده خود، شورایاریها را به عنوان محور اصلی برگزینند: "تجربه موفق شورایاری‌ها در تهران با همه محدودیت هایی كه داشته است نمونه خوبی برای این رویكرد است كه می تواند به شورای محل ارتقا یابد."

استفاده از کلید واژه " حقوق شهروندی"

محمد علی نجفی، عضو شورای سوم تهران نیز در این جلسه، از دوستانش خواست از کلید واژه "حقوق شهروندی" برای افزایش آرای خود استفاده کنند. به گفته وی، در صورتی که مردم را نسبت به حقوق شهروندی خود، آگاه کنیم، احتمال رای آوردن اصلاح طلبان در شورای چهارم، بالا خواهد رفت.


اگر انتخابات سالم باشد، رای می آوریم

معصومه ابتکار، معاون خاتمی در دولت اصلاحات نیز که از ابتدای این نشست، در کنار نرگس محمدی- از محکومان دادگاه‌های انقلاب به جرم اقدام علیه امنیت کشور- نشسته بود، هم در این جلسه سخنرانی کرد. ابتکار هم مانند همفکرانش با زیر سئوال بردن سلامت انتخابات آینده گفت: "جایگاه اصلاحات در تهران مشخص است. اگر انتخابات سالم باشد، رای ما نیز خوب خواهد بود."

با این وجود، او در بیان دلیل شکست اصلاح طلبان در انتخابات اخیر مجلس گفت: "منهای انتخابات مجلس که رویکرد متفاوتی وجود داشت، در انتخابات قبل (ریاست جمهوری 88)، موضع و جهت گیری سیاسی مردم تهران مشخص بود. در انتخابات آینده هم اگر مردم بیایند، جایگاه اصلاحات خوب خواهد بود. اما به نظر می رسد تکثر و تنوع زیاد شود."


به گزارش خبرنگار مشرق، ابتکار با زیر سئوال بردن تفسیر قانونی شورای نگهبان از اصول قانون اساسی درباره شوراها، از مناقشه افکنی در شورای چهارم سخن گفت: "عده ای در شورای نگهبان، می گویند چون انتخاب و نظارت بر کار شهردار، در زمره کار اجرایی است و چون در قانون اساسی آمده شورا کار اجرایی نمی‌کند، پس باید این اختیارات را از شوراها گرفت. ولی این مهمترین ابزار نظارتی و سیاستی شوراها است و اگر انتخاب و نظارت، سئوال و استیضاح از شهرداری را نداشته باشد، دیگر شورای شهر از تمام نقش‌های خود، ساقط شده و منتفی است و موضوعیت ندارد. این بحث مهمی در سیاستگذاری است و مورد مناقشه شورای چهارم نیز خواهد بود که به چه میزان از این حق نمایندگان استفاده می‌کنند و چقدر با ملاحظات سیاسی این مسئله کمرنگ می‌شود."

برای خانه نشینان، کسی فرش قرمز پهن نمی‌کند

سخنران دیگر این جلسه، محسن رهامی بود. او که به گفته مجری جلسه، رئیس شورای هماهنگی جبهه اصلاحات در انتخابات آینده است، از حاضران خواست برای حضور در شوراها، از خانه بیرون بیایند زیرا برای خانه نشینان، کسی، فرش قرمز پهن نمی‌کند. به گفته رهامی، اصلاح طلبان "گلایه‌های به حقی از انتخابات سال 88 دارند" ولی باید "در مردم ایجاد انگیزه کرد که به میدان بیایند، چون اگر نیایند، اصلاح طلبان رای نمی‌آورند."

رهامی از کاندیداهای اصلاح طلب خواست "هر چه دارند سر میز بگذارند، از امکانات تبلیغاتی گرفته تا پول و مکان ستاد تا در همه شهرستان‌ها، ستاد راه بیاندازیم."

او از اصلاح طلبان خواست اختلافاتی را که در سال 84 داشتند، تکرار نکنند. رهامی در توضیح اختلاف در اصلاح طلبان گفت: "در سال 84 ما دو قوه از سه قوه را در دست داشتیم و هی به یکدیگر گفتیم اینجا مال من است و آنجا مال تو نیست، همه چیز را از دست دادیم. امسال دیگر باید دست‌هایتان را به هم بدهید و هر چه امکانات داریم بگذاریم وسط و شرایط را مهیا کنیم تا در این فضا بتوانیم ستاد شهرستان‌ها را فراهم کنیم. اگر در اینجا لیست بستیم، یکی یا ده نفر باید از لیست به شورا بروند."

این اظهارات رهامی در حالی بیان می شود که او با عنوان خودساخته "رئیس شورای هماهنگی جبهه اصلاحات" شب‌های اخیر در جلسات مکرری با محمد خاتمی، از او می‌خواهد به عنوان نامزد رئیس جمهوری ثبت نام کند تا زیر نظر او و به عنوان حامیان اصلاح طلبان، لیستی برای شورای شهر تهران، ارائه شود. با این وجود، در میانه این جلسه، محسن هاشمی از جا برخاست و جلسه را ترک کرد تا با شهرداران سابق تهران در دوره کرباسچی، لیست جدیدی را ببندد. لیستی که هنوز معلوم نیست چه تعدادی از افرادش بنا به صلاحدید مراجع قانونی، صلاحیت حضور در انتخابات را نخواهند یافت.
مرجع : مشرق
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


نمیدونم چرا خانم ابتکار و همفکراش فکر میکنن تنها در صورت رای آوردن حضرات انتخابات آزاد چرا نمیخوان بفهمن مشکل الان مردم گفتگوی تمدنها نیست مشکل امروز مردم ایران بیکاری گرونی و... است عوض این یارو یارگیریهای سیاسی و هنوز انتخابات شروع نشده حرف از تقلب زدن برن به فکر مشکلات مردم باشن خسته نشدن این 4 سال اینهمه رو طبل تقلب کوبیدن اگه اونا خسته نشدن و خجالت نمیکشن ما واقعا از این حرفهاشون خسته شدیم