سه شنبه ۱۵ خرداد ۱۴۰۳ - 4 Jun 2024
 
۷
۲۹
تحریف تاسف بار سخنان زاکانی در یک سایت خبری اصولگرا

توصیه همکاران رسانه ای به تقوا، تقوا، تقوا

يکشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۱ ساعت ۰۷:۰۳
کد مطلب: 276000
در شرایط حساس فعلی انتظار می رود که همه رسانه ها بویژه رسانه های اصولگرا در جهت منافع ملی گام بردارند.
به گزارش جهان، روز گذشته اصلی ترین رسانه یک تشکل سیاسی اصولگرا، در مطلبی با عنوان «یک بام و دو هوای داعیه داران وحدت اصولگرایان»، علاوه بر لیست کردن تمام رقبا و نامزدهای قطعی یا احتمالی از منظر خود و نثار طعنه و کنایه به آنها ـ که برخلاف توصیه های مکرر مقام معظم رهبری در خصوص عدم تخریب دیگران است ـ در مورد یکی از آنها که حتی اعلام کاندیداتوری نیز نکرده است دست به تحریف زده است.

 

این رسانه محترم، با تحریف بخشی از سخنان دکتر زاکانی به نقل و با لینک دادن از خبرگزاری مهر، نوشته است: «عليرضا زاكاني نيز به سفرهاي انتخاباتي خود به اقصي نقاط كشور شدت بيشتري بخشيده است و اخیرا انیز اعلام داشته که لزومی ندارد در انتخابات آتی اصولگرایان با یک کاندیدا وارد عرصه شوند.» و نتیجه گرفته که زاکانی برخلاف عملکردش در انتخابات مجلس نهم، وحدت را کاملا رها کرده و تکثر و رقابت بی قید و شرط اصولگرایان را تجویز نموده است.

این درحالی است که خبرگزاری مذکور سخنان زاکانی را با تیتر «جریان فتنه و انحراف رقیب اصولگرایان/ ارائه کاندیدای واحد در شرایط فعلی غلط است» و تاکید بر خطر «فتنه و انحراف» و عبارت «شرایط فعلی»پوشش داده است و در متن آن نیز هیچ اطلاقی بر تکثر نامزدهای اصولگرا وجود ندارد و تصمیم گیری به آینده موکول شده است: «اگر جریان انحراف و فتنه و گروه هاشمی و دوم خردادی ها که هیچکدام با جهت گیری های امروز انقلاب منطبق نیستند، جدی به صحنه بیایند، اصولگرایان باید یک نامزد واحد معرفی کنند و اگر به صحنه نیایند امکان تغییر در مواضع اصول گرایان وجود دارد... در حال حاضر نه تکثر موضوعیت دارد و نه فرد گرایی و تنها باید منتظر حرکات بعدی رقبا بود... در سال 76 با همین استراتژی پیش رفتیم وهمه اصولگرایان به اتفاق نظر یک نامزد را حمایت کردند ولی شاهد بودیم که شخص دیگری از صندوق خارج شد ،چون ما صحنه را خوب بررسی نکردیم و زود به اجماع نظر رسیدیم... باید همه افراد و گروههای اصول گرا بر اساس رفتار رقبا و صحنه تصمیم گیری کنند و ملتزم باشند که منافع شخصی و گروهی  جریان سیاسی خود را بر اساس گفتمان های انقلاب برتری ندهند.»

جالب اینجاست که این استدلال تنها یکبار و آن هم فقط در این خبرگزاری منتشر نشده تا کسی سهوا دچار برداشت نادرست شده باشد، بلکه زاکانی بارها در مصاحبه ها و سخنرانی های خود بر استدلال خود و شرایط رقابت اصولگرایان تاکید کرده است که به دو نمونه آن اشاره می شود:

پاسخ‌های زاکانی به پرسش‌های «میز انتخابات» اتحادیه دانشجویان مستقل 4 بهمن:
«اگر در انتخابات آینده نکته ای انقلاب را تهدید کرد، ما به سمت وحدت می رویم... و اگر تهدید یا آسیبی از سوی آنها برای جریان اصولگرا مطرح نبود، جریان اصولگرا باید نامزد هایش را به صحنه بفرستد.»

زاکانی در گفتگو با مهر 11 بهمن: «اگر در شرایط کنونی جهت گیری اصولگرایان کشور تهدید نشود، راه تکثر و ارائه سلائق مختلف اصولگرایی باز است... اما در غیراین صورت و در شرایط تهدید انقلاب، باید یک نامزد از سوی اصول گرایان معرفی شود.»

روشن است که این استدلال زاکانی با زمان انتخابات مجلس تفاوتی نکرده است و اصل «شرایط رقابت اصولگرایان» برقرار است. آن زمان هم بر اساس یک ضرورت عقلی به دلیل احتمال خطر «فتنه و انحراف» بر وحدت تاکید می شد. اخبار برنامه ریزی حلقه انحرافی برای کسب کرسیهای قابل توجه در مجلس نهم واقعا جدی بود؛ البته اکثر آنها ردصلاحیت شدند و توفیق ثروت محور برخی دیگر هم با ابطال انتخابات برخی حوزه ها منتفی شد.

تفاوتی که وجود دارد در «موضوع رقابت» و نه «شرایط رقابت» است. در انتخابات مجلس موضوع انتخاب 290 نفر و در حوزه های انتخابیه متعدد بود که خصوصا در شهرهای بزرگ ـ که نامزدهای شاخص سیاسی حضور داشتند ـ انتخابات لیستی بود و امکان اضافه و کم نمودن در دقایق آخر حتی بعد از ثبت نام ها وجود داشت. ضمن اینکه در حوزه های کوچکتر، قومیت، همشهری بودن و ... نقش ایفا می کرد، کافی بود برای یک کرسی مجلس بیش از یک نفر نامزد باشد تا رقابتی داغ شکل بگیرد.

اما در انتخابات ریاست جمهوری، موضوع انتخاب یک فرد در حوزه انتخابیه ای به وسعت تمام ایران است، لذا اگر در زمان ثبت نام خطری وجود نداشته باشد، دیگر کسی فرصتی برای مهیا شدن ندارد؛ لذا باید از قبل مهیا باشد و در آن زمان به اقتضای صحنه، تصمیم درست اتخاذ گردد. ضمن اینکه اگر قرار باشد نامزدهایی با تفاوت سلیقه در صحنه نباشد، مشارکت گسترده مردم دچار تهدید جدی می شود.

نکته ظریف دیگر اینکه در انتخابات مجلس نهم خصوصا در شهرهای بزرگ مردم یا به فهرستی خاص یا به ترکیب چند فهرست رای دادند و آرای آنها با رقابت درونی اصولگرایان فقط پراکنده شد و این رقابت در بالا بردن مشارکت مردم نقشی ایفا نکرد و بالا رفتن مشارکت نسبت به دوره های قبل دلایل دیگری داشت.
 
توجه به این نکته هم لازم است که زمانیکه زاکانی علیرغم درخواستهای متعدد هنوز به تصمیم اعلام کاندیداتوری نرسیده، چرا این دوستان اکنون با او به مثابه یک رقیب برخورد کرده اند و از چه چیز نگرانند؟ این در حالیست که وی از چند ماه گذشته، تمام وقت خویش را صرف ترویج «گفتمان پیشرفت اسلامی» در جامعه نموده که تنها چند نمونه ذکر می شود:

زاکانی 25 مهر: «اصولگرایان تحولخواه با گفتمان پیشرفت اسلامی در انتخابات یازدهم شرکت می‌کنند.»

زاکانی اول آبان: «گفتمان پیشرفت اسلامی در دستور کار قرار گرفته است تا با ادبیات به روز برای فضای جامعه باز تولید شود و افراد برای فعالیت در جبهه انقلاب بتوانند از این دستاورد استفاده کنند.»

سرمقاله زاکانی در نشریه پنجره، 8 بهمن: «گفتمان پیشرفت اسلامی نگاهی نو به آینده انقلاب اسلامی»

زاکانی 11 بهمن: «گفتمان پیشرفت اسلامی امروز ما را در سیر رشد و تکامل نهایی کمک کرده و سبب توسعه و ترقی می‌شود.»

زاکانی 10 اسفند: «جمعیت رهپویان بر خلاف دیگران که ابتدا با معرفی افراد وارد عرصه انتخابات شده‌اند، به معرفی گفتمان خود یعنی «گفتمان پیشرفت اسلامی» می‌پردازد.»

باید توجه نمود که مطالبه اصلی رهبری ترویج این گفتمان است که مبنای اصلی فرمایشات ایشان در یک سال اخیر بوده و در دیدار اعضای شورای عالی مركز طراحی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت اینگونه مورد تاکید قرار گرفته است: «لازمه تحقق  الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت و رسوخ آن در میان نخبگان، گفتمان سازی آن در جامعه است.»
 
گفتنی است برنامه دیروز،امروز،فردا پنج شنبه شب گذشته با موضوع اخلاق سیاسی میزبان حجت الاسلام مرتضی آقاتهرانی بود و ایشان به درستی بر ضرورت کار ایجابی نامزدهای انتخاباتی و پرهیز از تخریب رقبا تاکید کردند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


احمدی
از متانت و انصاف متن شما خوشم آمد من نه طرفدار زاکانی شما هستم نه طرفدار لنکرانی ولی این متنی که خوندم خیلی مستدل و به دور از توهین و افترا بود در عوض متن مورد اعتراضتون را دیدم خیلی غضب آلود نوشته شده
موفق باشید!
اینا رو برای کسی بگید که به شعار اخلاق انتخاباتی پایبند باشه نه رقیب رو -صرف نظر از هویتش- به رگبار تهمت و توهین ببندد.
من خبر رجا رو خوندم واقعا توش بغض و کینه موج می زنه. انگار به یکی از فتنه گران انتقاد کرده است.
تقوا تقوا تقوا
محمد
این تفاوت انتخابات مجلس و ریاست جمهوری رو خوب اومدی! من خودم برام شبهه بود که چرا از الان نمیشه روی یک نفر وحدت کرد و جلو رفت ولی استدلال شما رو که خوندم قانع شدم درسته باید افراد اصولگرا مهیا بشن ولی در زمان خطر متعهد باشند که یکی بشن. این درسته
البته امیداورام که پابند باشن
ای آقا مدعیان ولایتمداری و اخلاق انتخاباتی زیاده. درست خلاف عمل گرایان.
شما سخت نگیرید.
منيف
Iran, Islamic Republic of
سخت نگيريد! زماني كه بي‌تقوايي رسانه ملي عليه استاد عباسي را با آب و تاب منعكس كرديد بايد منتظر همچين برخوردي با خودتان هم باشيد.
حرف عباسی بی اخلاقی بود که نظر امام در مورد طوفان شن را زد سینه دیوار
خودش تو تلویزیون گفت به جهان چه ربطی داره؟
منيف
Iran, Islamic Republic of
دوست عزيز؛ مثل اينكه شما اصل برنامه رو نديدي! استاد كلام امام را رد نكرد بلكه اراده الهي را در شكست بزرگترين ابرقدرت نظامي جهان اعلام كرد. آنچه باعث شد كه در سياست‌هاي پنتاگون اصلاحاتي صورت بگيرد.
من واقها دکتر زاکانی را به عنوان یک شخصیت با تقوا و اخلاقمدار می شناسم. و دیدم که برخلاف برای دیگران از اصولگرایان هرگز دچار افراط و تفریط در مواضع سیاسی نشده. انقلاب و مردم را با هم در نظر داشته. نگاهی به عملکردش در مجلس این مدعا را تایید می کنه.
معتقدم با این هجمه های تخریبی هم هرگز کسی به هدفش نمی رسه. مگر در انتخابات مجلس دکتر زاکانی کم مورد هجمه برخی رسانه ها قرار گرفت. دیدم که چه رایی بالایی هم آورد.
حسین
جهان نیوز مراقب باش تو بازی دیگران نیفتی!
شاید این قضیه شروع یک رقیب سازی جدی باشه
دیگه پاسخ نده بذار خواننده ها خودشون قضاوت کنن دیگه
خوب بود به این نکته هم اشاره می کردید وقتی جلیلی بارها گفته که نمیاد و از مسیر مذاکرات و اهمیت آنها هم معلومه که ازش خواستن به همین 5+1 بپردازه، چرا با کنار هم قرار دادن لنکرانی و جلیلی از اسم مورد اعتماد جلیلی برای لنکرانی سوءاستفاده می کنند. اگر لنکرانی ویژگی های کاملی داشت لازم نبود الکی اسمشو کنار جلیلی بذارن. این کجا و آن کجا
خب این هم یک جور بی اخلاقی است دیگه
جلیلی هم با اخلاقه و نفی نمی کنه
میثم
سلام
راست میگن دیگه پس چی شد این همه دم از وحدت می زدند
الان آقای متکی ،قالیباف،زاکانی،....
همه کاندید شدند
از ائتلاف سه گانه که فقط یکی نامزد نهایی است. چرا شانتاژ می کنی؟
شما هم کارتون تخریبه همش!
اینقدر احمدی نژاد و چاوز و مادرش را تخریب نکنید بابا
رضا
به نظرم حرف اساسی اینه که واقعا اصلح کیه!
این دعواها برای احساسی کردن فضاست تا کسی منطقی دنبال ملاک و معیار نره
توصیه می کنم همه به ویژگیهای نامزد اصلح بپردازید تا مردم خودشون قضاوت کنن
از این دوستان تکلیف مدار! که گویا به دنبال اصلح هم هستند! باید پرسید که وجدانا لیستی که در انتخابات مجلس دادند صد درصد اصلح بود. یا کاندیدایی که الان تبلیغش را می کنند اصلاح است و هیچ فرد لایق تری از وی وجود ندارد!
احسنت واقعا این پاسخ لازم بود چراکه اگر کسی فقط همان یک جمله را بخواند فکر میکنه رجا راست گفته
خصوصا تشکر میکنم که محترمانه و منصفانه نوشتید.
تقوا گم شده امروز رسانه هاست. البته خود جهان هم باید مواطب باشه.صحنه امتحان نزدیکه
نمی دانم این کینه انتخابات مجلس نهم که تو دل بعضی ها مونده کی می خواد تموم بشه.
من به دو طرف توصیه می کنم وحدت داشته باشید
رازقی
United States
آخه یکی نیست به دوستان از دولت رانده بگه که واقعا لنکرانی با زاکانی قابل مقایسه است که می ایید مقایسه می کنید. لنکرانی اگه وزنی داشت که جرات می کرد و در انتخابات مجلس کاندیدا می شد. الان هم با سوءاستفاده از اسم جلیلی دارید برای لنکرانی امضا جمع می کنید.
کامنتها را خواندم/ کسی در اصل ماجرا که تحریف سخن یک نفر بود حرفی نزده / ظاهرا همه قبول دارن که تحریف شده / من خودم که مراجعه کردم دیدم این بنده خدا وحدت مشروط و تکثر مشروط را توصیه کرده است
جهان نیوز خوب است فقط دیگران را به تقوا توصیه نکنی که خودت هم سخت محتاجی به رعایت تقوا.
هم مطلب رجا رو خوندم هم جهان؛ واقعا حرفشون منطقي بود. چرا الان 7 نفر كانديدا شدن؟؟
از ولایتی و قالیباف و حداد که خودشون گفتن یکی میاد و تازه گفتن شاید از دیگری حمایت کنیم. چه جوری شده 7 تا؟
واقعا متاسفم ولایتمداری این روزها همش شده شعار
شربتیان
United States
پیشنهاد میدم که یه کمپین هم در دعوت مشترک از مهندس محصولی و دکتر لنکرانی راه بیندازند.
... از فتنه و انحراف غافل نشید
amir
United States
خیلی اتفاقی همایش مشق حماسه بودم
این دو روز هم بررسی های مختلفی داشتم
زاکانی نسبت به بقیه حسنهای زیادی داره که بقیه ندارند
اینکه تندرو نیست وهم اینکه عقب نمی ماند
ویژگی ولایتمدار واقعی است