سه شنبه ۱ خرداد ۱۴۰۳ - 21 May 2024
 
۰

یا می‌میرم یا لاغر می‌شوم!

شنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۱ ساعت ۱۰:۳۸
کد مطلب: 274720
«یا می‌میرم یا لاغر می‌شوم!»؛ این جمله‌ای است که از زنان و گاها مردان چاقی شنیده می‌شود که برای رسیدن به وزن ایده‌آل خود دست به هر کاری می‌زنند.
به گزارش جهان به نقل از "خبرگزاری دانشجو"، بروز هر صفت یا ویژگی ناپسندی در افراد، می‌تواند باعت ایجاد اختلالات روحی و حتی جسمی شود، و این اختلال نیز بعد از گذشت مدتی می‌تواند باعث تصمیم‌گیری‌های عجولانه و نیز نادرست فرد شود.

معضل چاقی و نیز نصیحت‌های مکرر دیگران به فرد چاق می‌تواند باعث بروز حساست شدید به این امر شده و در پی این حساسیت، فرد می‌تواند دست به کارهای غیرمعقولانه‌ای همچون رژیم‌های لاغری غیراستاندارد بزند.

افرادی که عمدتا دارای اضافه وزن زیادی هستند، از رژیم‌های استاندارد و معقولانه نا‌امید شده و به راه‌های نزدیک و سریع‌تر فکر می‌کنند.

باز هم دروغ‌های ماهواره‌ای!

سرونار حبیب‌اللهی، کارشناس ارشد تغذیه در این خصوص می‌گوید: من از خانواده‌های ایرانی عزیر خواهش می‌کنم تبلیغات دروغ ماهواره را نگاه نکنند، من 13 سال است که به صورت حرفه‌ای در حال درمان چاقی و لاغری هستم لذا به جرات می‌توانم بگویم هیچ یک از داروهای نامبرده توسط ماهواره عملکرد درستی در بدن نخواهند داشت. 
 
حبیب‌اللهی می‌افزاید: پروسه لاغری هر اندازه سریع باشد به همان مقدار احتمال بازگشت چربی‌ها بالا می‌رود، لذا ما همواره  شعار «آهسته اما پیوسته» را به بیماران توصیه می‌کنیم.

این کارشناس ارشد تغذیه در پاسخ به این سوال که آیا استفاده از داروهای لاغری امری توجیه شده است یا خیر می‌گوید: امام صادق (ع)  فرموده‌اند «خداوند از پرخوری بیزار است و فرمود انسان ناچار باید غذا بخورد تا سرپا باشد، پس هنگامی که شخص غذا می‌خورد، یک سوم شکم را برای غذا در نظر بگیرد و یک‌سوم آن‌را برای آشامیدنی‌ها نگه دارد و یک سوم آن‌را هم برای نفس کشیدن خالی بگذارد»، یعنی بهترین نسخه برای لاغری رعایت تعادل است.
 
وی ادامه می‌دهد: البته داروهای لاغری(چربی‌سوز) فراوانی با مجوز FDA در بازار یافت می‌شود، اما من همواره توصیه می‌کنم گره‌ای که با دست باز می‌شود را با دندان باز نکنیم، چراکه این داروها به همواره چربی‌های اضافه، بسیاری از ویتامین‌ها و کلسم‌ها را نیز دفع می‌کنند.

حبیب‌اللهی صدا و سیما را در ایجاد تب لاغری در بین دختران جوان ایرانی مقصر برشمرده و می‌گوید: در هیچ یک از فیلم‌های ایرانی نقش اول مرد، عاشق یک زن چاق و یا درشت هیکل نمی‌شود، برعکس؛ در این قسم فیلم‌ها همواره دختران لاغراندام کانون توجه دیگران هستند و اغلب افراد چاق را کم هوش و نادان جلوه می‌دهند.
 
راه فرار از چاقی خودکشی نیست

فرهود برازنده، دکترای جامعه‌شناسی نیز در این زمینه می‌گوید: چاقی یک معضل بوده و فراگیری آن در جامعه معضلی بزرگ‌تر، اما راه چاره خودکشی تدریجی توسط راه‌های مضحک و عیر‌منطقی نیست!
 
این جامعه‌شناس تصریح می کند: متآسفانه بسیاری از افراد به دلیل داشتن اضافه وزن گوشه‌گیر شده و به مرور زمان دچار افسردگی می‌شوند، و افرادی هم که علاقه دارند در جامعه نقش ایفا کنند دست به کارهای بسیار نامعقولانه می‌زنند که ضرر آن از چاقی بیشتر است.

برازنده می‌افزاید: روزی یکی از دانشجویان من که از چاقی شدیدی نیز رنج می‌برد بعد از کلاس به من گفت « استاد من می‌خواهم یک دوره شیشه مصرف کنم تا لاغر شوم، بعد از لاغری آن را کنار می‌گذارم»! من به ناگاه دستم را بالا بردم تا او را بزنم، چراکه حرفی بسیار بسیار غیرمنطقی بود و من هیچ گاه انتظار نداشتم این سخن را از دهان دانشجوی دکتری آن هم رشته جامعه‌شناسی بشنم.

وی ادامه می‌دهد: اما من طی چند جلسه با او صحبت کرده و او را به ورزش و رژیم‌های استاندار سوق دادم، خوشبختانه پس از مدتی وی موفق شد به اندام ایده‌آل خود برسد.

برازنده خاطرنشان می‌کند: شوخی با افراد چاق جنبه مثبتی ندارد در واقع طنز تا زمانی که به حریم خصوصی افراد لطمه نزند اشکالی ندارد ولی اگر به حریم کسی تجاوز شد آن فرد باید با منطق به این موضوع پاسخ دهد.

این جامعه‌شناس ابراز می‌کند: متاسفانه تبلیغات گسترده ماهواره‌ها و حتی بعضی از رسانه‌های داخلی در مورد انواع داروهای لاغری، تبلیغات زیبایی، لیپوساکشن و حتی کاشت مو باعث ایجاد نوعی مسابقه زیباسازی در جامعه شده است.

برازنده تاکید می‌کند: بسیاری از افراد به امید لاغری داروهای تبلیغ شده در ماهواره را مصرف کرده و دچار انواع بیماری‌های جسمی و روحی شده‌اند. این در حالی است که ما بهترین متخصصان کشور را داریم بنابراین مردم نباید از این اقلام استفاده کنند چرا که مصرف این دارو‌ها توهین به شخصیت و شعور ما ایرانیان است علاوه بر این ترکیب داروهایی که تبلیغ می‌شود به هیچ عنوان مشخص نیست به نحوی که در بررسی‌ها مشخص شده در این دارو‌ها مواد مخدری مثل شیشه نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این آسیب‌شناس اجتماعی تصریح می‌کند: همواره دختران جوان بین سنین 16 تا 25 سال و مخصوصا در آستانه ازدواج، دختران شهرستانی که به شهرهای بزرگ مهاجرت می‌کنند یا در مراکز تحصیلی پذیرفته می‌شوند و زنان بعد از اولین زایمان مشتریان اصلی خودزشت‌پنداری هستند.

بی اشتهایی عصبی و عوارض مرگبار آن

امینه سیدی، کارشناس روان‌شناسی نیز با اشاره به بیماری بی‌اشتهایی عصبی می‌گوید: این بیماری که به انگلیسیAnorexia nervosa  نامیده می‌شود، نوعی اختلال روانی در غذا خوردن است که در آن بیمار از خوردن غذا به میزان کافی و با وجود گرسنگی امتناع می‌ورزد.
سیدی ادامه می‌دهد: این روند که معمولاً با آغاز و زیاده‌روی در یک رژیم غذایی آغاز می‌شود به دلیل کاهش شدید وزن می‌تواند منجر به مخاطرات مرگباری شود؛ عدم تصور صحیح از شکل بدن و تناسب اندام، همچنین فشارهای اجتماعی و تبلیغات تجاری از دلایل بروز این بیماری شمرده می‌شود.
وی در پایان تاکید می‌کند: بی‌اشتهایی عصبی با علائمی چون خوردن مقدار بسیار کم غذا با کالری بسیار اندک، قطع شدن قاعدگی، فشار خون پایین، کمبود چربی در بدن، زردی و رنگ پریدگی پوست و افسردگی بروز می‌کند و در صورت عدم ارجاع به متخصص برای آغاز پروسه درمان به بیماری‌های قلبی و دیگر بیمارهای مرگ‌بار خواهد انجامید.
امید است این گزارش توانسته باشد راه روشن و البته مطمئنی را در مقابل گروه هدف گذاشته باشد
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *