جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۶
۱۱
در هفته گذشته اتفاق افتاد

دو اقدام سوال برانگیز در سیاست خارجی

شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۱ ساعت ۰۰:۲۴
کد مطلب: 267048
دو اقدام سوال برانگیز در سیاست خارجی
به گزارش جهان، در هفته گذشته دو اتفاق سوال برانگیز توسط مسئولین سیاست خارجی کشور اتفاق افتاد که با منافع ملی کشور در تضاد بود. این موضوعات اگرچه در مقایسه با مشکلات کنونی داخلی و خارجی کشور کوچک به نظر برسد اما بویژه در عرصه بین الملل حاوی نکات بسیار مهمی است.

موضوع اول مربوط به جلسه "صادق خلیلیان" وزیر جهاد کشاورزی در محل سفارت جمهوری اسلامی ایران در برلین با تجار آلمانی است که خبر و تصاویر این دیدار بارها از شبکه های مختلف تلویزیون پخش شد.

متاسفانه دیده شد که در این دیدار زنان شرکت کننده، حجاب متداول اتباع خارجی را نداشتند. این موضوع از این جهت سوال برانگیز است که سفارت هر کشور در ممالک دیگر جزء خاک آن کشور محسوب شده و مشمول قوانین آن می شود.

بر همین اساس است که وقتی به سفارت کشور آلمان در ایران مراجعه می شود، کارکنان زن آن -حتی برخی ایرانیان -، بی حجاب هستند و به قانون کشور خود عمل می کنند و اعتراض ما هم وجهی ندارد.


عکسی که ایرنا از مراسم مذکور منتشر کرده است

در کنار اهمیت و لزوم رعایت حجاب اسلامی در مراکز متعلق به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، نباید از نظر دور داشت که نمایندگان کشورمان در خارج از کشور مسئول حفظ و دفاع از منافع و عزت ملی ایران در همه جای دنیا هستند. 

باید از مسوولان دو وزارتخانه امور خارجه و جهاد کشاورزی پرسید به چه دلیل قوانین داخلی ایران را به مهمانان آلمانی سفارت کشورمان در برلین گوشزد نکرده اند؟ 

گفتنی است چندی پیش و در جریان مصاحبه خبرنگار صداوسیما با یکی از سفرای کشورهای اروپایی در ایران، وی حاضر به رعایت حجاب -به این دلیل خاک سفارت خاک وطنش است-، نشد‬. ‫

‫موضوع دوم مربوط به سفر وزیر امور خارجه کشورمان به مصر است. آقای دکتر صالحی در این سفر که همزمان شد با برگزاری همایش ضد ایرانی در مصر، نه تنها نسبت به این موضوع واکنشی نشان نداد بلکه به زبانی غیر از زبان رسمی کشورمان و به زبان عربی، در مراسمی رسمی صحبت کردند‬. 

آقای صالحی پیش از این هم بارها با شبکه های خارجی به زبان های انگلیسی و عربی سخن گفته اند. اگرچه تسلط ایشان به زبانهای عربی و انگلیسی با توجه به مسئولیتشان قابل تقدیر است اما در سخنرانی های رسمی به زبانی غیر از زبان رسمی کشور، صحبت کردن کاملا بر خلاف عرف دیپلماتیک است و به این موضوع یقینا دیپلمات با تجربه ای همچون آقای صالحی اشراف کامل دارند.

این در حالی است که سفیر انگلیس در ایامی که در ایران بود علیرغم تسلط کافی به زبان فارسی حاضر به گفتگو با زبان فارسی با خبرنگاران نمی شد‬. سفرای برخی دیگر از کشورها همچون عراق و آذربایجان و... در گذشته یا حال نیز به زبان فارسی مسلط بوده اند و حتی در گفتگوهای غیر رسمی و حاشیه ای فارسی سخن می گویند اما در مجامع رسمی به زبان رسمی کشورشان صحبت می کنند.

بی تردید عدم رعایت چنین مسائلی عزت ملی کشور را خدشه دار می کند. وقتی قانون مصوب کشور توسط مقامات رسمی رعایت نمی شود نمی توان انتظار داشت که سایرین به آن احترام بگذارند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


ایران
United States
3000 مبلیارد دزدی چی شد.اون عزت ملی را خدشه دار نمیکنه!!!!!!!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
جوال دوز
دوست عزیز در اماکنی مثل سفارتخانه ها در بر خورد با برخی دستورات صریح اسلامی متأسفانه سهل انگارانه رفتار میشه.

این هم خاص سفارت ایران در برلین نیست. بنده در کنسولگری ایران در دبی هم این موضوع رو شاهد بودم که مراجعین اعم از ایرانی یا خارجی بدون حجاب وارد کنسولگری میشدند.

این مشکل باید از پایه مرتفع بشه. ما باید خودمون بفهمیم که ارزش دین، فرهنگ و زبانمون بالاتر از خوش اومدن یا نیومدن اجنبی ها هست.

چند سال پیش از این حضرت آقا در مورد لباس ملی صحبت میکردند که به یک داستان از سفرهای خودشون اشاره کردند به این مضمون که رییس جمهور یک کشور در مراسم رسمی سازمان ملل با دامن که جز رسوم و لباس محلی کشور خودش بود حضور پیدا کرده بود بدون هیچ خجالت و ابایی.

این از اون کشور که فرهنگش مایه افتخارش هست و با دامن مرفوع الرأس میاد در مجامع رسمی و این از ما که با دستورات الهی و دینمون و رسوم فرهنگی مون صرفا به خاطر ناراحت نشدن طرف مقابل سهل انگارانه برخورد میکنیم.
Iran, Islamic Republic of
جهان عزيز لطفا بي خيال شو.يعني واقعا ديگه هيچ مشكلي نيست كه مطرح كني.جديدا هم ميبينم كه جرات چاپ نظرات رو نداري.انگار خودت ميدوني چي كار داري ميكيني.
Iran, Islamic Republic of
درسفارت آلمان علاوه بر بي حجابي‘ نوع برخورد نژاد پرستانه پرسنل وبي حرمتي به ارباب رجوع ايراني كاملا" مشهود است . حيف نيست درخاك ايران توسط اجنبي به ايراني توهين شود . ايراني كه قصد دارد ارز به آلمان ببرد وبجاي احترام بي احترامي ميبيند . برويد از كساني كه از داخل سفارت بيرون ميايند بپرسيد؟
r
صالحی کلا ... بالایی از دیپلماسی نداره و وزارت خارجه را منفعل کرده است
م.ب
United States
هردم از اين باغ بري ميرسد
اشتباه منفی دادم .مثبت حسابش کن
Kenya
این موضوع که در مجامع رسمی باید به زبان رسمی کشور صحبت کرد مربوط به روسای دولتهاست. وزرای خارجه معمولا بسته به محل مصاحبه و یا گفتگو با یکی از زبانهای بین المللی صحبت می کنند.
از سخنرانی وزیر به زبان های مختلف دفاع میکنم
مایه تاسف هست؟؟؟
فراهاني
Iran, Islamic Republic of
البته آقاي صالحي پيش از اين رييس سازمان انرژي هسته اي بوده و يادمان نيست كه ديپلمات با تجربه اي بوده باشند!