شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 18 May 2024
 
۰
۱

«مشغول الذمه» هستید اگر مطالعه نکنید

دوشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۱ ساعت ۱۶:۳۹
کد مطلب: 260818
حسن رحیم‌پور‌ ازغدی از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی در همایش «پژوهش حوزوی و تمدن‌سازی اسلامی» خطاب به طلاب گفت: اگر از الآن تا بیست سال دیگر روزی ۱۲ ساعت مطالعه نکنید، مشغول الذمه هستید!
به گزارش جهان به نقل از فارس، همایش «پژوهش حوزوی و تمدن‌سازی اسلامی» به مناسبت هفته پژوهش و روز وحدت حوزه و دانشگاه با سخنرانی حسن رحیم پورازغدی، صبح امروز در حوزه علمیه مروی تهران برگزار می‌شود.

* آیت‌الله مشکینی از خوف قیامت، شب‌ها تا صبح نمی‌خوابید

رحیم‌پور‌ ازغدی در ابتدای این همایش اظهار داشت: اخلاق مسئله درسی نیست بلکه اخلاق دیدنی است و نمی‌شود اخلاق را با توجه به طلاب آموخت.

وی افزود: آیت‌الله مشکینی به طلاب علاقه‌مند به اخلاق می‌گفت: دغدغه معاش نداشته باشید، من ۲۰ سال نون و ماست خوردم، نمردم. ایشان از خوف قیامت شب‌ها تا صبح نمی‌خوابم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه تهذیب نفسی انجام نداده‌ام، گفت: بنده مهذب نیستم ولی می‌توانم راجع به اخلاق ۲۰ ساعت برای شما سخنرانی کنم، اخلاق گفتنی نیست بلکه انجام دادنی است.

* نوار یک ساعته حوزه را در ۲۰ دقیقه گوش می‌کردم

وی با لحنی طنزآلود به سابقه تحصیل خود در حوزه علمیه اشاره کرد و افزود: هزار سال پیش مشغول خواندن «لمعه» بودم. گاهی به جبهه می‌رفتم و از درس عقب می‌افتادم و برای جبران عقب ماندگی‌ام، نوار کاست درس‌ها را می‌گرفتم و گوش می‌دادم و برای آن که نوار یک ساعته در ۲۰ دقیقه قابل پخش باشد، دستگاه را دستکاری می‌کردم.

این نظریه‌پرداز انقلاب اسلامی با تأکید بر جایگاه فقه، کلام و اصول گفت: قیامت به خاطر ندانستن مسائل تخصصی عذاب نمی‌شوید ولی به خاطر حسد و حرص، عذاب می‌شوید. مطابق مسائل دینی فقط در مسائل فقه و کلام مسئول نیستید بلکه در مورد اخلاق نیز مسئول هستید.

ازغدی با بیان اینکه اگر کسی اهداف شریعت را نداند، اجزای شریعت را نیز نمی‌تواند استنباط کند، اظهار داشت: علت عقلی اخلاق را نمی‌دانیم ولی می‌توانیم نسبت به حکمت اخلاق توضیح دهیم.

این استاد دانشگاه گفت: اگر اخلاق و عقل از شریعت کنار گذاشته شوند، فقه ما با فقه وهابی‌ها فرقی ندارد. «شُریح قاضی» در جنگ با امام حسین(ع) ادله فقهی می‌آورد و می‌گفت: اگر امام حسین(ع) کشته شد با شمشیر جدّش کشته شد!

به گفته وی، اگر مباحث اخلاقی به صورت دقیق نگاه شود، پی می‌بریم حتی این قواعد نیز، به مسائل اخلاقی نیز توجه دارد.

* طالبان مدعی اجرای دقیق شریعت است!

رحیم‌پور با طرح این پرسش که چرا طالبانیسم و روش آنان را قبول نداریم، گفت: طالبان مدعی هستند عین شریعت باید اجرا شود و کاری به اجتهاد نداریم.

این استاد دانشگاه گفت: یک بعد دیگر آموزه های اسلامی، ارتباط نظر و عمل در تمدن اسلامی است؛ طلبه‌ای که قصد دارد بحث کلامی یا فقهی کند نباید فقط به مسائل فردی احکام توجه نکند بلکه باید به نیازها و سئوالات مردم هم پاسخ دهد.

وی ادامه داد: امر به معروف و نهی از منکر به معنی نهادینه کردن فضائل الهی و جاری‌کردن عدالت در جامعه است.

ازغدی گفت: مسائلی که مبتلابه آن افراد خاص هستند نباید در رساله نوشته شود و باید شخصی که مبتلا‌به آن است؛ در پی جواب آن مسئله به دنبال فقها برود.

* سبک زندگی تمام سطوح انسان را بررسی می‌کند


وی ادامه داد: سبک زندگی از نماز، اخلاق و طهارت شروع می‌شود ولی مباحث تربیتی تا مسائل عقلانی را شامل می شود. ما باید به جامعه توجه کنیم، این به معنای ابلاغ است که همان رساندن است و خواننده باید متوجه شود و مخاطب جواب سؤال را دریابد.

ازغدی، فقه شیعه را به لحاظ منبع و متدولوژی یکی از معتبرترین فقه‌ها دانست و افزود: باید در بحث سبک زندگی به نظر و عمل و اقدام عملی برای نهادینه کردن فرهنگ اسلامی توجه شود.

* «فقه فارسی» با توده مردم درآمیزد

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: «شیخ بهائی» پدر رسائل عملی فارسی است و امروزه باید فقه فارسی با توده مردم درآمیزد. امر به معروف و نهی از منکر متأسفانه در رساله‌های شیعه حذف شده بود و امام آن را وارد جامعه کرده است. ازغدی به جایگاه امر به معروف میان شیعه و سنی اشاره کرد و ادامه داد: معتزلی‌ها از نظر عقلی به شیعه نزدیک هستند امّا سنی هستند و در جهان اهل تسنن، ریشه اعتزال زده شده است و اکثر اهل تسنن به لحاظ کلامی اشعری هستند. معتزلیان در نظر به امر به معروف وفادار بودند اما در عمل نتوانستند آن را در جامعه نهادینه کنند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: فقه جواهری قادر است به هر رفتاری که در جهان انسانی اتفاق می‌افتد، پاسخگو باشد. مسئله امر به معروف و نهی از منکر با تمام مراحل زندگی انسان درگیر است.

* «سکولاریسم» نتیجه فتوای بد است

نویسنده کتاب «علی(ع) و شهر بی‌آرمان» با طرح این پرسش که کدام احکام اسلامی ثابت یا متغیر است،گفت: اگر مسائل فقهی ثابت یا متغیر بود نیاز به اجتهاد نداشتیم، زمانی که عقل و نقل با هم تعامل کنند مسئله جدید فقهی حل می‌شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: نتیجه فتوای بد سکولاریسم است و طلاب باید آثار شهید مطهری، آیت‌الله عبدالله جوادی آملی، آیت‌الله مصباح یزدی و محمدرضا حکیمی به خصوص کتاب «الحیات» را بخوانند. همچنین تفسیر مختصر قرآن، نهج‌البلاغه و تاریخ ایران به خصوص از مشروطیت به بعد را مطالعه کنند و اگر از الان تا بیست سال دیگر ۱۲ ساعت مطالعه نکنید، مشغول الذمّه هستید.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
لطفا علت جزم اندیشی عده ای در شورای عالی انقلاب فرهنگی که منجر به تعطیلی نشریه تخصصی سمات با رویکرد دینی و فقهی به نقد فلسفه و عرفان یونانی شد را بررسی فرمایید.