پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۲
۳
رحیم‌پور ازغدی پیش از خطبه‌های نماز جمعه مطرح کرد

رفتار امام علی(ع) با فروشندگان فقیر و غنی/ خداوند همانند نماز کمک به‌گرفتاران راواجب کرده است

جمعه ۲۱ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱۷:۵۰
کد مطلب: 379862
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: وزیر رژیم صهیونیستی اعتراف کرد که در همین ایام جنگ رژیم صهیونیستی بامردم غزه ۸۰۰ هزار نفر از ساکن رژیم صهیونیستی از سرزمین‌های اشغالی فرار کردند.
رفتار امام علی(ع) با فروشندگان فقیر و غنی/ خداوند همانند نماز کمک به‌گرفتاران راواجب کرده است
به گزارش جهان، حسن رحیم‌پور ازغدی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی طی سخنانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه این هفته تهران با تبریک پیروزی مردم غزه و پیروزی‌های جریان مقاومت در یمن و دیگر کشورهای اسلامی گفت: وزیر رژیم صهیونیستی اعتراف کرد که در همین ایام جنگ رژیم صهیونیستی بامردم غزه ۸۰۰ هزار ساکن رژیم صهیونیستی سرزمین‌های اشغالی را ترک کردند و این در حالی است که ۶۵ سال است رژیم صهیونیستی ۱۰ تا ۲۰ تا نفر برای ساخت ملت جعلی از کشورهای مختلف جمع‌آوری می‌کند و در یک مدت کوتاه ۸۰۰ هزار نفر سرزمین‌های اشغالی را ترک می‌کنند.

وی با اشاره به اعتراف شبکه ۱۰ تلویزیون رژیم صهیونیستی به ناامن بودن سرزمین‌های اشغالی برای زندگی افزود: خودشان گفتند که یک سوم ساکنان سرزمین‌های اشغالی می‌گویند اسرائیل دیگر جای ماندن نیست و این یعنی آغاز سقوط و انحطاط رژیم صهیونیستی.

رحیم‌پور ازغدی پیروزی مردم غزه را حاصل اندیشه مقاومت و حضور جمهوری اسلامی ایران و همچنین هوشیاری و تدبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی دانست و در بیان چرایی این گفته خود تصریح کرد: دشمن خودش ایران را محور شکست‌های خود می‌داند آقای کیسینجر که نظریاتش سالهاست در سیاست خارجه آمریکا تاثیرگذار است و حتی موجب فروپاشی شوروی شد اعتراف می‌کند که ایران یک امپراطوری ایرانی - شیعی تشکیل داده است و ایران به یک کشور قدرتمند در جهان تبدیل شده است. البته ما این حرف را که قدرت را به ایرانی بودن و شیعی بودن نسبت می‌دهد را در راستای اینکه آنها قدرت را از مسلمانان تنها به شیعیان و ایرانی‌ها اختصاص می‌دهند درست نمی‌دانیم اما اعتراف‌شان قابل تامل است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با می‌داند، افزود: پیروزی‌ها ثمره مقاومت و فداکاری‌هاست.

وی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه موضوع سخنرانی امروزش در نماز جمعه اقتصاد و بازار اسلامی است، به میلاد امام رضا(ع) اشاره کرد و با بیان احادیثی از امام رضا(ع) درباره فلسفه نماز جمعه گفت: امام رضا(ع) فرمود: نماز جمعه روز میتینگ عمومی امت برای قدرت جمعی اسلام و به رخ کشیدن قدرت مسلمانان به دوست و دشمن است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه با بیان اینکه نباید نمازهای جمعه گونه‌ای باشد که احساس شود مرده و خوابیده است، گفت: اعذار و انذار و دعا کردن برای همه مردم و رفع مشکلات آنها یکی از مسائلی است که در نماز جمعه باید مورد تاکید و توجه قرار گیرد.

ازغدی در همین زمینه افزود: امام جمعه و پایگاه‌های نماز جمعه باید دائما مردم و نمازگزاران را به ارز‌ش‌های اسلامی و مبارزه با هر نوع فساد حکومتی، اخلاقی، امنیتی و سیاسی دعوت کرده و پایگاهی برای مبارزه با فساد و ظلم باشد.

وی با تاکید بر اینکه نماز جمعه و امام جمعه باید بدانند که در جامعه چه می‌گذرد، گفت: نماز جمعه باید چشم بیدار امت باشد. امام جمعه و نماز جمعه باید مردم را از ظلم و فسادهایی که ممکن است در جامعه رخ دهد بترسانند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه احظار داشت: در نمازهای جمعه هم مباحث فرهنگ دینی و اقتصادی و مدیریتی باید مطرح شده و امامان جمعه و نمازجمعه باید بدانند که چه خطا و انحطاطی پیش روی جامعه است و مردم را از آن آگاه کنند.

ازغدی با بیان اینکه در نمازهای جمعه نباید حرف‌های تکراری گفته شود، افزود: اینها باید جلوتر از جامعه باشند و سوت خطر را در برابر انحطاط و انحراف بکشند. در نمازهای جمعه باید نسبت به اعتیاد، طلاق، رشوه و بی‌بندوباری و مسائل و انحرافات اخلاقی مطرح شود.

ازغدی با بیان اینکه امام رضا(ع) فلسفه ۲ خطبه نمازجمعه را یکی رشد کمال و معنویت و دیگر آشنایی با آفت‌های جامعه و اطلاع از وضعیت اجتماعی می‌دانند، تاکید کرد: امام رضا(ع) فرمودند باید نیاز جامعه به اطلاع مردم برسد و نمازگزارانی که به نماز جمعه می‌آیند نسبت به همه امور منجمله امور حاکمیتی و مباحث مرتبط با قدرت و ثروت آگاهی داشته باشند و درباره تحولاتی که در حاکمیت و خارج ازحاکمیت رخ می‌دهد مطلع باشند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: نماز جمعه یعنی اینکه نمازگزاران نسبت به فتنه‌ها، رشوه‌ها و اتفاقاتی که در جامعه می‌افتد آگاه باشند و نسبت به آن حساسیت به خرج بدهند. البته نماز جمعه برای دعا کردن نیز هست؛ نماز جمعه یعنی دعوت به اموری که به دین، دنیا و آخرت انسان مربوط می‌شود.

رحیم‌پورازغدی مشکلات اقتصادی را از جمله آفت‌های اجتماعی هر جامعه‌ای دانست و با بیان اینکه باید مشکلات اقتصادی و راهکارهای تحقق اقتصاد اسلامی و مقاومتی در نماز جمعه تبیین شود، گفت: امروز می‌خواهم درباره اصول اقتصاد اسلامی در بیان امام رضا(ع) چند روایت از ایشان نقل کنم تا وقتی ما از این پس به زیارت امام رضا(ع) می‌رویم اما رضا را بهتر بشناسیم.

این کارشناس مسائل دینی اصل " هیچ کس مالک هیچ چیز نیست مگر اینکه مالک همه چیز خداست" را از اصول مهم بازار اسلامی در بیان امام رضا(ع) دانست و گفت: امام رضا(ع) فرمود: هیچ کس مالک هیچ چیز نیست، مگر مجازاً مشروط نسبی و موقت. چرا که مالک حقیقی فقط الله است و آنچه در اختیار ماست عاریه و امانت است. این اصل علی‌رغم اینکه یک اصل اخلاقی، فرهنگی و عرفانی است یک اصل مهم اقتصادی نیز هست چرا که اگر ما به این اصل توجه کنیم دیگر خود را مالک داشته‌های خود نمی‌دانیم و با حرص و طمع عمل نمی‌کنیم و اقتصاد سرمایه‌داری را شکل نداده و با من‌محوری و اقتصاد لیبرال سرمایه‌داری مبارزه می‌کنیم.

وی گفت: انسان باید بداند بنده است و خدا مالک او و مالک تمام دارایی‌هایش است. بنده مملوک است نه مالک، پس وقتی متوجه باشیم که مالک نیستیم انفاق می‌کنیم و حرص و ولع سرمایه‌‌داری را نمی‌خوریم.

رحیم‌پور ازغدی با بیان اینکه امام رضا(ع) فرمودند در اقتصاد اسلامی همه با هم برادر و خواهر هستند و باید مانند برادر و خواهر با یکدیگر برخورد کنند، گفت: در این اصل که امام‌رضا(ع) به آن تاکید کرده است انسان در بازار اسلامی حق ندارد به طرف مقابلش همانند شکار و طعمه نگاه کند بلکه باید بداند آن طرف برادر و خواهر اوست نه شکار.

وی افزود: طبق اصلی که امام رضا(ع) برای بازار اسلامی ترسیم کرده دو قطبی فقیر و اشرافی نباید شکل بگیرد. اینکه برخی دوقطبی تشکیل بدهند و بگویند مثلا این سفره برای فقراست و آن سفره برای اغنیاء با اقتصاد اسلامی سازگاری ندارد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، نفی شبکه طبقاتی در اقتصاد را از دیگر اصول اقتصاد و بازار اسلامی در بیان امام رضا(ع) دانست و اظهار داشت: امام رضا(ع) فرمودند: خداوند کسی را دوست دارد که از منافع خودش برای منافع دیگر بگذرد و حق دیگران را تضییع نکند.

این استاد علوم انسانی در ادامه گفت: امام رضا(ع) فرمودند هیچ تصمیم اقتصادی نباید گرفته شود مگر اینکه پیش از تصمیم مطالعات لازم انجام شود تا آن تصمیم علمی باشد. لذا علمی بودن تصمیمات اقتصادی از دیگر اصول اقتصادی در کلام و بیان امام رضا(ع) است. ما طبق این اصل باید بدانیم که تمام تصمیماتمان باید علمی باشد.

وی افزود: نمایندگانی که در مجلس قانون می‌نویسند بدانند بدون آگاهی حق تصمیم‌گیری ندارند. اینکه بخشی از نمایندگان در لحظه تصمیم می‌گیرند که چه رایی بدهند و یا مثلا در طرح دادگستری و قوه قضائیه بدون مطالعه نظر می‌دهند درست نیست دولت هم همین طور است باید بنا به تعبیر امام‌ رضا(ع) قبل از هر تصمیم اقتصادی مطالعات لازم راداشته باشند و تصمیم غیرعلمی نگیرند.

رحیم‌پور ازغدی گفت که مسئولان و کسانی که برای مردم و کشور تصمیم می‌گیرند در صورتی که آگاهی لازم را نسبت به تصمیمات خود ندارند و تصمیماتشان غیرعلمی است بنابه روایت امام رضا(ع) نزد خداوند مسئول هستند وباید پاسخگو باشند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، اصلاح نظام مالیاتی، بانکی و اقتصادی را از جمله لوازم تحقق بازار اسلامی دانست و گفت: امیرالمومنین علی(ع) وقتی یک فروشنده فقیر را در کنار یک فروشنده غنی می‌دید که یکی گران و دیگر ارزان می‌فروخت، ارزان‌فروش را تقویت می‌کرد و از گرانفروش می‌خواست تا عادلانه عمل کند اما متاسفانه من شنیده‌ام ماموران وقتی با یک فردی که در خیابان یک کالایی را ارزان می‌فروشد برخورد می‌کنند و می‌گویند آن مغازه‌دار چون ۳ میلیون اجاره می‌دهد حق دارد گران بفروشد و شما حق فروش ندارید. این روش با روش امیرالمومنین(ع) یکسان نیست ما باید عادلانه عمل کنیم و کسانی که ارزان می‌فروشند را ساماندهی و تقویت کنیم.

وی توجه به کار و عقل جمعی را از دیگر اصول بازار اسلامی دانست و گفت: کار و عقل جمعی یعنی تصمیم‌گیری براساس وجدان و خرد جمعی، ما باید براساس وجدان طوری عمل کنیم که به فقرا کمک شود.

رحیم‌پور ازغدی گفت: خداوند همانند نماز انسان‌ها را مکلف کرده است که برای کمک به گرفتاران، قرض‌داران و کسانی که ورشکست شده‌اند کمک شود و کسانی که توانایی دارند کمک فقرا کنند. خمس برای همین است، لذا باید یک پنجم مازادی که افراد دارند برای کمک به فقرا و ترویج ارزش‌ها و عدالت صرف شود؛ امام معصوم فرمود باید تا جایی به فقرا کمک شود تا آنها بتوانند حج بروند نه اینکه برخی فکر می‌کنند تا جایی باید به فقرا کمک شود که حد بخور و نمیر باشد.

وی نظارت بر بازار را از دیگر اصول بازار اسلامی دانست و تصریح کرد: مال افراد همانند جان آنها مقدس است، لذا در اقتصاد اسلامی تولید ثروت نامناسب نیست بلکه زهد و ساده‌زیستی در مصرف است. در اقتصاد اسلامی اینطور نیست افرادی که پول دارند هر کاری که دلشان خواست بکنند، بلکه در اقتصاد ما در نظام مالیاتی واحد همه باید عادلانه مورد توجه باشند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با انتقاد از واردات بی‌رویه گفت: در شرایط محاصره و تحریم نباید کالاهای لوکس، غیرضروری و حتی بعضا مضر وارد کشورهای اسلامی شود. برخی ماشین‌های گرانقیمت که در ام‌القرای جهان اسلام تردد می‌کند بعضا حتی در کشورهای سرمایه‌داری هم نیست و اگر باشد کم است.

رحیم‌پورازغدی با بیان اینکه ایمان به خدا، عشق به مردم و خدمت به آنها از جمله مواردی است که امام رضا برای تحقق جامعه عقلانی به آن اشاره کرده است، گفت: ما در جامعه عقلانی باید به همه خدمت کنیم حتی به آنها که گناهکار هستند، البته کسانی که منادی گناه نبودند و گناهشان شخصی بوده است. در جامعه عقلانی مردم باید همدیگر را دوست داشته باشند و نه تنها عاشق هم باشند بلکه این عشق را اظهار کنند و این اصل در اقتصاد هم بسیار مهم است.

وی با بیان اینکه در بازار اسلامی کالای تقلبی به مشتری تحویل داده نمی‌شود، گفت: اینکه فردی صرفا نماز می‌خواند کافی نیست بلکه انسان باید امانتدار و صادق باشد. امانتداری و صداقت نیز از اصول مهم در بازار اسلامی است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


مجید مجد
قابل توجه بعضی ها که....بگذریم نگم نگم نگم
کجاست گوش شنوا؟
اینکه فرمودید ماموران با دست فروشان برخورد می کنند، بالاخره مگه نمیگید قانون حتی قانون بد در هر شرایطی باید اجرا شه؟ الان ما باید از دستفروش خرید کنیم یا نه بالاخره؟ اون باید بفروشه یانه؟ اینا پارادوکسهاییه که شواری انقلاب فرهنگی و امثالهم باید بتونن بهش پاسخ بدن،اینطور نیست؟ منتظر پاسخ شما به ایمیلم هستم