دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۰

ابداع یک ورزش جدید توسط ۲ جوان کرمانی

شنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۱ ساعت ۱۲:۲۳
کد مطلب: 258997
مخترع جوان کرمانی و دارنده مدال برنز جشنواره بین‌المللی اختراعات آلمان گفت: من و محمدامین حسنی در حال ابداع یک ورزش جدید هستیم.
به گزارش جهان به نقل از فارس، محمدحسین منتظری متولد ۲۰ فروردین سال ۷۴ در کرمان است، وی از سال اول دبیرستان وارد پژوهشکده تعلیم و تربیت استان کرمان شد و تاکنون ۱۲ طرح در زمینه‌های زمین‌شناسی، رباتیک، الکترونیک، جغرافیا و تربیت بدنی را ارائه کرده است که ۱۰ طرح این مخترع جوان رتبه نخست استانی را به دست آورده‌اند.

منتظری در ماه گذشته با ارائه طرح «دستگاه اتوماتیک فسیل گیاهی» و طرح «سنگ‌شناسی دیجیتال یا ماشین حساب زمین‌شناسی» به جشنواره بین‌المللی اختراعات آلمان موفق به کسب مدال برنز و دیپلم افتخار شد، این جوان کرمانی در حالی به این افتخارات دست یافت که ۳۷۰ طرح از ۷۰ کشور به این جشنواره ارسال شده بود.

طرح‌های مخترعان ایرانی یک سر و گردن بالاتر از دیگران


این مخترع جوان در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در کرمان اظهار داشت: تاکنون چهار ربات طراحی کرده‌ام.

محمدحسین منتظری که دارای مدرک دیپلم در رشته الکترونیک است در مورد ادامه تحصیل در دانشگاه بیان داشت: در رشته الکترونیک دانشگاه مشهد پذیرفته شده‌ام، اما با توجه به اینکه از کشور آلمان نیز بورس تحصیلی دریافت کرده‌ام هنوز تصمیم قطعی در این زمینه نگرفته‌ام.

وی درباره طرح سنگ‌شناس دیجیتال گفت: با اختراع این دستگاه که در زمینه زمین‌شناسی است جداول زمین‌شناسی را حذف کردیم و این دستگاه از اتلاف وقت و خطای دید جلوگیری می‌کند.

منتظری خاطرنشان کرد: هر فردی به راحتی می‌تواند دستگاه سنگ‌شناس دیجیتال را جابه‌جا کند و فقط به یک صفحه کلید معمولی رایانه نیاز دارد و با برق و باطری کار می‌کند.

وی از رضوان جوارانی به عنوان استاد راهنمای خود در اختراع این دستگاه نام برد و افزود: این طرح در سال ۸۹ - ۹۰ به جشنواره اختراعات ماهانی ارسال شد و رتبه اول استان را به دست آورد.


منتظری در مورد انگیزه خود برای اختراع این دستگاه عنوان کرد: زمانی که کلاس اول دبیرستان بودم بحثی در یکی از کتاب‌های درسی در مورد زمین‌شناسی بود که ما باید در آزمایشگاه خیام با استفاده از جداول آن را انجام می‌دادیم و این جداول خیلی سخت بودند و به همین علت من به فکر حذف این جداول افتادم و این دستگاه را ساختم و آن را جایگزین جداول کردم.

وی از کسب دیپلم افتخار برای اختراع دستگاه سنگ‌شناس دیجیتالی در جشنواره بین‌المللی اختراعات آینا ۲۰۱۲ آلمان خبر داد.

منتظری همچنین به تشریح طرح دستگاه اتوماتیک فسیل گیاهی پرداخت و ابراز داشت: برای به دست آوردن مقاطع زمین‌شناسی باید آزمایش‌هایی انجام شود که انجام این آزمایش‌ها طی ۴۸ ساعت و با حضور کارشناس باید انجام شود.

وی بیان کرد: با اختراع دستگاه اتوماتیک فسیل گیاهی این آزمایش‌ها به صورت اتوماتیک انجام می‌شود و دیگر نیازی به حضور کارشناس نیست.

منتظری با اشاره به اینکه طرح دستگاه اتوماتیک فسیل گیاهی در جشنواره بین‌المللی اختراعات آینا ۲۰۱۲ آلمان مدال برنز را به دست آورد، عنوان کرد: هفت طرح از مخترعان ایرانی به این جشنواره ارسال شده بود و غرفه اختراعات ایران نسبت به دیگر غرفه‌ها از سطح بهتری برخوردار بود.

وی با بیان اینکه مسابقات بین‌المللی آلمان از بالاترین سطح در بین جشنواره‌ها برخوردار است، ابراز داشت: طرح‌های خوبی از دیگر کشورها به این جشنواره ارسال شده بود که طرح حذف شوفاژخانه از مخترعان روسیه و طرح دوچرخه مخترعان ژاپنی جالب بود، زیرا این دوچرخه قابلیت حرکت به صورت برعکس را هم داشت.

منتظری افزود: جشنواره بین‌المللی اختراعات آینا ۲۰۱۲ آلمان در سه بخش دانش‌آموزی، آزاد و موسسات دولتی و خصوصی برگزار شد و من در بخش موسسات شرکت کردم.

تجهیزات تربیت‌بدنی در هوشمندسازی مدارس نادیده گرفته شده‌اند


وی با اشاره به اینکه چهار طرح در زمینه تربیت بدنی را در دست دارم، خاطرنشان کرد: با توجه به هوشمندسازی مدارس به همراه دوستم محمدامین حسنی قصد داریم که یک ورزش جدید را ابداع کنیم.

منتظری با اشاره به اینکه در بحث هوشمندسازی مدارس به تمام تجهیزات توجه شده، اما در زمینه لوازم ورزشی اقدامی صورت نگرفته است، تصریح کرد: طرحی را به آموزش و پرورش ارائه داده‌ام که لوازم ورزشی را برای نخستین بار در جهان هوشمندسازی می‌کند.

وی با بیان اینکه پژوهشکده تعلیم و تربیت استان کرمان در گذشته فعال‌تر از امروز بوده است، اذعان داشت: در گذشته هر روز دو یا سه اثر هم به پژوهشکده ارائه می‌شد، اما ارائه اثر در حال حاضر به چند مورد در ماه رسیده است.

دارنده مدال برنز جشنواره بین‌المللی اختراعات آلمان تصریح کرد: پژوهشکده تعلیم و تربیت استان کرمان استادان راهنمای مجربی دارد و دارای کارگاه‌های مجهزی است و بخش‌های مختلف از ریاضی تا ادبیات را دارد.

پژوهشگران جوان بی‌انگیزه شده‌اند

منتظری اذعان داشت: در گذشته بچه‌هایی که به پژوهشکده تعلیم و تربیت استان کرمان می‌آمدند این امید را داشتند که طرح‌هایشان در جشنواره خوارزمی رتبه کسب کند، اما با پیچیده شدن روند داوری این جشنواره پژوهشگران جوان رغبت چندانی برای اختراع و تحقیق و پژوهش ندارند.

وی با بیان اینکه جشنواره اختراعات ماهانی نیز دو سالانه شده است، افزود: سطح توقع داوران از دانش‌آموزان زیاد است.

منتظری عنوان کرد: بچه‌های محقق و مخترع برای ارائه طرح‌های خود از درس و مدرسه می‌زدند و حتی بعضی وقت‌ها در زمان تحقیق آسیب می‌دیدند و اینکه داوری‌ها ناعادلانه باشد آنها انگیزه خود را از دست می‌دهند.

منتظری ابراز داشت: خانواده‌ام مهم‌ترین نقش را در موفقیت‌هایم داشته‌اند و هر جا که دیگران کم‌کاری می‌کردند پدر و مادرم کمبودها را جبران می‌کردند و مشوق اصلی من بودند.

وی اذعان داشت: اگر حمایت‌های خانواده‌ام نبود من هم مانند بسیاری از دوستانم به علت عدم حمایت از انجام فعالیت‌های تحقیقی پژوهشی زده می‌شدم.

منتظری به پژوهشگران جوان توصیه کرد از امکانات پژوهشکده‌ها و پژوهش‌سراهای آموزش و پرورش در محل زندگی خود بهره ببرند و برای رسیدن به اهداف خود تلاش کنند و ناامید و سرخورده نشوند.

وی با بیان اینکه ردشدن طرح‌ها برای هر فردی پیش می‌آید، گفت: افراد نباید ناامید شوند بلکه باید طرح‌های بهتری را ارائه دهند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *