سه شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 14 May 2024
 
۰

تناقض‌گویی یک خانواده محترم

سه شنبه ۹ آبان ۱۳۹۱ ساعت ۱۲:۰۹
کد مطلب: 252278
نگاهی به سخنان اولیه آفریده درباره «یک خانواده محترم» و «حماسه خرمشهر» و سخنان بابک حمیدیان، با علم به آگاهی آفریده به محتوای فیلم نمی‌توان آن را جز ترفندی برای کسب بودجه و فراهم کردن شرایط برای ساخت فیلم دانست.
به گزارش جهان به نقل از فارس، مرور برخی مصاحبه های محمد آفریده تهیه کننده فیلم «یک خانواده محترم» از همان روزهای آغاز بحث در مورد ساخت فیلم «خرمشهر»(نام اولیه «یک خانواده محترم») به کارگردانی مسعود بخشی و مقایسه آن با محتوای فیلم حاضر و همچنین سخنان برخی از بازیگران فیلم، حاوی تناقضات جدی و مهمی است که باعث ایجاد سوالاتی اساسی در مورد نحوه ساخت و دریافت بودجه برای این فیلم می‌شود.

«محمد آفریده» تهیه کننده ایرانی «یک خانواده محترم» در مصاحبه‌ای با فارس در تاریخ ۱۷ فروردین ۸۹ در مورد ساخت فیلمی در مورد «حماسه خرمشهر» گفته بود که: «پس از پیروزی انقلاب اسلامی، نخستین و شاید مهمترین پیروزی عظیم ملت ایران در آزادی خرمشهر رقم خورد و انشاالله امسال در نظر دارم به مناسبت سی‌امین سالگرد دفاع مقدس، فیلمی بلند با استانداردهای سینمای جهان، با اشاره و یاد این حماسه تهیه کنم.

وی افزوده است: درحالیکه با گذشت یک قرن از جنگ‌های اول و دوم جهانی، سینمای جهان هنوز خود را متعهد به ساخت آثاری پیرامون این دو جنگ می‌بیند، چرا ما نباید آثار قابل عرضه و در ابعاد بین المللی پیرامون حماسه خرمشهر بسازیم؟

آفریده مدعی شده است: اکنون که دنیای تحت سلطه رسانه‌ها می‌کوشد کشور ما را یک طرفه منزوی جلوه دهد، باید با شناخت قواعد پیچیده بین‌المللی به توان، تجربه و فرهنگ غنی و دیرینه ایرانی اسلامی خود تکیه داشته باشیم و همانگونه که جوان‌های پرشورمان در خرمشهر حماسه آفریدند، ما نیز از تجارب جدید نهراسیم.»

وی همچنین در مصاحبه با روزنامه بانی فلیم می‌گوید: «از جمله معروف امام راحل در توضیح این بحث استفاده می‌‌کنم، امام خمینی(ره) فرمودند: «خرمشهر را خدا آزاد کرد» به نظر من در این جمله امام راحل حکمتی است که وقتی در آن عمیق شویم درک می‌کنیم که منظور امام از این جمله گوهربار این بود که وقتی جامعه‌ای همدل و با خلوص نیت با هم کار کنند آنگاه خدا نیز به کمک آنها می‌آید. در بسیاری مواقع در یکسری از کارهای کوچک و جزئی همه امکانات جمع می‌شوند ولی اگر آن خلوص و همدلی نباشد امورات سرانجام نمی‌گیرد، اما اینکه خرمشهر با آن عظمت آزاد می‌شود، این آزادی پیامی را در خود نهفته دارد. قطعاً بدانیم اگر اعضاء یک جامعه همه همنظر و همفکر با خلوص نیت یکی شویم خدا کمک کننده است و ما می‌توانیم به بسیاری از مسائل موجود در جامعه چه از بعد فرهنگی و چه از بعدهای دیگر پیروز شویم.

آفریده افزوده است: «من معتقدم آزادسازی خرمشهر مثل سعدی، خلیج فارس و رود کارون بخشی از تاریخ آیند‌گان ما به حساب می‌آید و به عقیده من باید همه افراد جامعه از این چشمه‌ها برداشت کنند و هر کسی به میزان سلیقه خود با آن همراه شود و دریافت خود را از این حقایق هستی بروز دهد.»

اما بابک حمیدیان بازیگر نقش اصلی فیلم در مصاحبه‌ای با روزنامه تماشا در تاریخ ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۱ به نکته ای اشاره می‌کند که در تناقض جدی با صحبت‌های محمد آفریده قرار دارد و سخنان وی را با سوالاتی جدی رو به رو می کند.

حمیدیان در این مصاحبه می‌گوید: «متاسفانه در مورد اسم اول این فیلم سوءتفاهمی پیش آمد. اسم فیلم «خرم شهر» به معنی همان شهر معروف در خوزستان نبود. بلکه اسم فیلم « خرم شهر» به معنی شهری خرم بود. البته باید بگویم فلاش‌بک‌های این مرد از فرنگ برگشته عموما در دوران جنگ است. یعنی ما خاطرات بچگی او را در زمان جنگ می‌بینیم در حالیکه هیچ تصویری از خود جنگ در فیلم نداریم.

وی افزوده است: «خرم شهر» در واقع کنایه‌ای به تهران است. شهری که خرم است. این اسم استعاره‌ای از تهران بود. مثل نام فیلم «سعادت آباد» به کارگردانی مازیار میری که درباره فضایی بود که هیچ سعادتی در آن نبود. یک جور کنایه به آن چه که آرزوست و وجود ندارد. اما این عنوان دو پهلو را به خاطر همان سوتفاهمی که با اسم شهر خرمشهر اشتباه نشود تغییر دادند و نام «یک خانواده محترم» را روی فیلم گذاشتند.»

در اینصورت این سوال پیش می‌آید که آیا سخنان اولیه آفریده با آنکه از همان ابتدا از محتوای فیلم و دلیل نامگذاری آن خبرداشته، جز ترفندی برای کسب بودجه و فراهم کردن شرایط برای ساخت فیلم بوده است؟
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *