دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۰

تحریم‌ نبودن داروی ایران دروغی بزرگ است

جهان به نقل از
جمعه ۵ آبان ۱۳۹۱ ساعت ۱۶:۲۴
کد مطلب: 251590
وزیر بهداشت گفت: ‌تحریم نبودن ایران در زمینه دارو توسط غربی‌ها یک دروغ بزرگ است و آنان برخلاف معادلات انسان‌دوستانه عمل می‌کنند.

به گزارش جهان به نقل ازفارس، مرضیه وحید دستجردی در مراسم رونمایی از خط تولید آنژیوکت ایرانی اظهار داشت: روزی که تمام خدمات درمانی را در کشور به صورتی ارائه کنیم که مردم براساس منویات مقام معظم رهبری هیچ رنجی نداشته باشند آن روز عید دست‌اندرکاران حوزه سلامت به حساب می آید.

وی افزود:‌جمعیت هلال احمر جزو 5 جمعیت هلال احمر دنیا به حساب می‌آید که کارهای زیادی را برای خدمت به مردم انجام می‌دهد که نمونه بارز آن را می‌توان در کمک‌رسانی به زلزله‌زده‌های آذربایجان در همان لحظات نخست زلزله اشاره کرد.

دستجردی با اشاره به کارهای بزرگ جمعیت هلال احمر نظیر تولیدات تجهیزات پزشکی افزود: باید یک تشکر ویژه نیز از خانم وحیده که در طول سال‌های دفاع مقدس و در آن تحریم‌های شدید به عنوان یک زن تلاشگر خدمات موثری را در هلال احمر انجام داد داشته باشم.

وزیر بهداشت تصریح کرد:‌مرحوم پدرم همیشه عنوان می‌کردند که خانم وحیده به اندازه 20 تا 30 مرد کار می‌کند و در زمانی که افراد به فکر جیب خود بودند این زن کارهای بزرگی انجام داد به طوری که حتی از کمپانی‌های بزرگ نیز تخفیف می‌گرفت و امروز وقتی با کمپانی‌ها صحبت می‌کنیم هنوز هم از خانم وحیده نام می‌برند.

دستجردی ادامه داد: به هر حال انتظار از شرکت تجهیزات پزشکی سهاهلال بسیار بالا است و مسئولان هلال احمر بدانند که ما در وزارت بهداشت هرگز هلال احمر را جدا از خود نمی‌دانیم.

وزیر بهداشت بیان داشت که ما از اسفندماه سال گذشته و ابتدای سال جاری ستاد تدابیر ویژه در وزارت بهداشت تشکیل دادیم تا نیازهای حوزه سلامت کشور از  جمله صافی دیالیزی را مد نظر قرار دهیم.

وی با اشاره به مشکلات کنونی تبادل ارز در حوزه سلامت گفت:‌ مطمئن باشید شما اگر شرکت‌های تجهیزات پزشکی کارمزدی برای تبادلات ارزی می پردازید حتما در قیمت تمام شده محصولات‌تان ما این موارد را لحاظ می‌کنیم.

دستجردی افزود: ما به این نتیجه‌رسیده‌ایم که اعتبارات را به صورت مستقل به دانشگاه‌های علوم پزشکی پرداخت کنیم تا آنها به صورت مستقل با شرکت‌های تجهیزات پزشکی قرارداد منعقد کنند و مطمئن باشید تمام این مشکلات حل خواهد شد.

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه در شش ماهه نخست سال جاری هیچگونه تخصیص ارزی از طرف بانک مرکزی نداشتیم گفت:‌پیگیری‌های فراوانی در این زمینه داشتیم و دیروز نیز در جلسه‌ای با مسئولان بانک مرکزی و وزارت نفت به نتایج خوبی رسیده‌ایم و اتفاقات خوبی رخ داده است که در این زمینه حدود 400 میلیون دلار در اختیار حوزه دارویی قرار گرفته است.

وی با اشاره به نیاز 2.5 میلیارد دلار ارز برای دارو و 650 میلیون دلار ارز برای تجهیزات پزشکی گفت:‌برخی از مدیران بانک مرکزی به طور جد پای کار هستند و امیدواریم در نیمه دوم سال 91 تخصیص ارز‌ها که در شش ماه نخست سال جاری صورت نپذیرفت محقق شود.

دستجردی بیان داشت ما تا کنون از ذخیره دارویی در کشور استفاده کردیم که اگر این ذخایر نبود وضعیت کشور به حالت وخیم در می‌آمد و باید اکنون تخصیص ارز‌ها صورت پذیرد تا جبران ذخایر دارویی کشور صورت پذیرد.

وزیر بهداشت بیان داشت: در این زمینه کارگروهی در حوزه تجهیزات پزشکی با حضور رئیس سازمان غذا دارو و فعالان این عرصه تشکیل شود تا فعالان حوزه تجهیزات پزشکی از جمله مدیران سازمان تدارکات پزشکی نیز بتوانند با تبادل اطلاعات خود آخرین اخبار از فعالیت‌های تخصیص ارز را کسب کنند.

وی ادامه داد:‌ از مسئولان سازمان پزشکی تدارکات هلال احمر نیز درخواست می‌کنم فعالیت‌های خود را برای ارائه در جلسه روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور آماده کنند تا روسای این دانشگاه‌ها بیشتر در زمینه فعالیت‌های این سازمان اطلاعات لازم را کسب کنند.

وحید دستجردی با اشاره به اینکه بیش از 96 درصد دارو و 85 درصد ملزومات پزشکی در کشور تولید می‌شود گفت:‌امروز تحریم نبودن داروی ایران یک دروغ بزرگ است در حالی که طبق معادلات انسان‌دوستانه دارو و حوزه پزشکی نباید در تحریم‌ها قرار گیرد.

وزیر بهداشت با اشاره به زمان ورود خود به وزارت بهداشت گفت: در آن زمان عنوان شده بود که برخی از محصولات پزشکی از جمله سوند و دستکش‌ را در کشور تولید نمی‌کنیم و از کشورهای آسیای جنوب شرقی به علت ارزان بودن وارد می‌کنیم ولی ما باید فریب پایین بودن قیمت‌های وارداتی را نخوریم و خودمان تمام نیازهای حوزه سلامت را تولید کنیم تا در زمان تحریم‌ها بتوانیم نیازهای مردم را تامین کنیم.

وی پیشنهاد کرد: یک ستاد حمایت از طرح‌های کلان ملی داریم که پس از بررسی در معاونت غذا دارو به معاونت علمی ریاست جمهوری اعلام می‌شود و پس از تایید آنان اعتبار برای این طرح‌های کلان از طریق بانک‌ها ارائه می‌شود و پیشنهاد ما این است که هلال احمر نیز طرح‌های ملی خود را در این زمینه اعلام کند.

دستجردی خاطرنشان کرد: امروز دیگر فقط تولید دستگاه‌های بزرگ نباید مدنظر تولیدکنندگان باشد بلکه باید حتی تولیدات کوچک که نیاز کشور است را مانند آنژیوکت را در کشور تولید کنیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *