پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰

داروی فاکتور ۸ چگونه ارزان شد؟

يکشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۵۸
کد مطلب: 429089
معاون وزیر و رئیس سازمان غذا و دارو، به تشریح سیاست هایی دارویی وزارت بهداشت در جهت کاهش قیمت داروهای وارداتی پرداخت.
به گزارش جهان به نقل از مهر، دکتر رسول دیناروند در تشریح دلایل موفقیت کاهش قیمت داروهای وارداتی، اظهار داشت: کنترل قیمت دارو به دو صورت انجام می شود هزینه برخی از اینها مثل داروی بیماران خاص و صعب العلاج را خود دولت به عهده گرفته و بیمار قیمت واقعی دارو را پرداخت نمی کند و با قیمت ارزان تری به دستش می رسد.

وی با بیان اینکه در مورد سایر داروها کنترل قیمت با سیاست «کاهش ارزی» آن داروی وارداتی صورت می پذیرد، ادامه داد: ما برای اولین بار به نحوی انحصار واردات دارویی را حذف کردیم و به هیچ شرکتی اجازه ندادیم انحصار واردات دارویی را عهده دار باشد قیمت داروهای ثبت شده در کشور که مجوز واردات هم داشتند از طریق فراخوانی که همه شرکت ها می توانستند در آن شرکت کنند تعیین می شد با این روش این حق انتخاب را به دست می آوردیم که با پایین ترین قیمت ممکن نیازهای کشور را تامین کنیم.

دیناروند با اشاره به میزان کاهش واردات ۳۵۰ میلیون دلاری دارو، تصریح کرد: بخش عمده ای از آن مربوط به کاهش قیمت داروی وارداتی بوده است. مثلا واردات فاکتور ۸ که رایگان به دست بیماران هموفیلی می رسد در سال ۹۲ با قیمت ۱۰۰ یورو برای هر ویال توزیع می شد و این در حالی بود که ما توانستیم در سال گذشته با همان سیاست کاهش ارزی که عنوان شد، ۲۸ درصد زیر قیمت قبلی و با پرداخت ۷۸ یورو برای هر ویال به کشور وارد کنیم.

وی با تاکید بر اینکه سازمان غذا و دارو در سال جاری از این هم فراتر رفته و فاکتور ۸ که نیاز به واردات حدود ۵۰۰ هزار ویال دارد را با قیمت ۵۸.۵ یورو وارد خواهد نمود، افزود: به رغم تمام مشکلاتی که همگان بر آن واقف هستند در دو سال پیاپی قیمت یک داروی وارداتی ۱۰۰ یورویی از یک منبع واحد به زیر ۶۰ یورو رسانده و یک کاهش قیمت نسبتا مناسب ۴۰ درصدی دادیم و این صرفه جویی ارزی بهینه تلقی می شود.

دیناروند در پایان گفت: فقط در همین فاکتور ۸ با توجه به بالا بودن واردات آن، چیزی در حدود ۲۰ میلیون یورو برای وزارت بهداشت و مردم، صرفه جویی ارزی داشته ایم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *