پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
 
۰

مژده به بیماران پوکی استخوان

شنبه ۸ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۱۰:۴۴
کد مطلب: 247059
محققان يك شركت دانش بنيان دارويي در كشور موفق به توليد داروي نوتركيب درمان پوكي استخوان شدند كه تا يك ماه آينده با ۳۰ درصد زير قيمت داروي مشابه خارجي وارد بازار مي‌شود.
به گزارش جهان،‌ دكتر مهبودي، عضو هيات علمي انستيتو پاستور ايران و مجري طرح در گفت‌وگو با ايسنا با اعلام اين مطلب گفت: از يك سال پيش مطالعات باليني اين دارو در بيمارستان شريعتي دانشگاه علوم پزشكي تهران آغاز شده و در حال حاضر به اتمام رسيده است كه اميدواريم تا پايان مهرماه سال جاري وارد بازار شود.

وي با بيان اين كه داروي مشابه خارجي سالانه سه تا چهار ميليون دلار واردات به كشور دارد، افزود: هر ويال از داروي خارجي حدود هزار دلار قيمت دارد به همين دليل واردات زيادي به كشور نداشته است اما با عرضه داروي توليدي توسط محققان داخلي ۳۰ درصد زير قيمت داروي مشابه خارجي به دست بيماران داخلي خواهد رسيد.

مهبودي با بيان اين كه حدود ۴۰ درصد زنان و ۱۰ درصد مردان در طول زندگي خود با خطر ابتلا به پوكي استخوان مواجهند، تصريح كرد: پوكي استخوان به بيماري خاموش معروف است چرا كه در آن، استخوان‌ها بدون هيچ علامتي پوك مي‌شوند و وقتي علائم درد و شكستگي بروز پيدا مي‌كند كه بيماري در مرحله پيشرفته است.

عضو هيات علمي انستيتو پاستور ايران افزود: طبق پيش‌بيني سازمان بهداشت جهاني، اين بيماري در سرتاسر دنيا در حال افزايش است. اين در حالي است كه اين بيماري تا ۲۰ سال پيش ناديده گرفته مي‌شد و اين موضوع به علت نداشتن راهي براي اندازه‌گيري دانسيته استخوان و درمان بيماري بود.

به گفته مهبودي، طبق آمارها هر ساله در ايران شاهد از دست دادن ۳۶ هزار و ۷۶۱ سال از عمر كل جامعه به علت اين بيماري هستيم.

مسوول واحد تحقيق و توسعه شركت دانش بنيان توليد كننده داروي درمان پوكي استخوان با بيان اين كه از هر چهار زن ايراني بالاي ۵۰ سال، يك نفر به پوكي استخوان مبتلاست، خاطرنشان كرد: نيمي از زنان بالاي ۴۵ سال و ۹۰ درصد زنان بالاي ۷۵ سال در ايران به پوكي استخوان مبتلا هستند.

وي با بيان اين كه يكي از راه‌هاي شايع درمان اين بيماري استفاده از مشابه‌هاي زيستي هورمون پاراتيروييد انساني است، گفت: استفاده از اين هورمون در دوزهاي مشخص، سبب افزايش جذب كل سينوپار (Cinnoppar TM) - گونه نوتركيب هورمون پاراتيروييد انساني - مي‌شود.

مهبودي تصريح كرد: اين فرآورده ساختمان مولكولي مشابه با هورمون پاراتيروييد طبيعي كه در بدن توليد مي‌شود دارد به همين دليل از اثرات بيولوژيكي مشابهي برخوردار است. از اين هورمون در درمان بيماري پوكي استخوان در خانم‌ها پس از سنين يائسگي يا بيماراني كه به علت مصرف كورتون در معرض خطر شكستگي ناشي از پوكي استخوان هستند، استفاده مي‌شود.

وي با تاكيد بر اينكه سينوپار نبايد جهت پيشگيري از پوكي استخوان استفاده شود، خاطرنشان كرد: اين دارو فقط در بيماران مبتلا به پوكي استخوان كه خطر شكستگي استخوان در آنها بالاست مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

مهبودي تاكيد كرد: از آنجا كه بيماري پوكي استخوان يكي از شايع‌ترين بيماري‌ها در كشور ما به ويژه در ميان گروه‌هاي سني مسن‌تر است و با توجه به قيمت بالا و كمياب بودن نمونه خارجي، سينوپار توليد داخل مي‌تواند جايگزين مناسبي براي درمان پوكي استخوان باشد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *