دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۰
رئیس گروه نمایندگان حزب جمهوریخواه خلق ترکیه:

مجوز جنگ ترکیه علیه سوریه صادر شد!

شنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۲۲:۲۴
کد مطلب: 248408
رئیس گروه نمایندگان مجلس حزب جمهوریخواه خلق ترکیه تاکید کرد که مجوز صادر شده علیه سوریه در مجلس در حقیقت مجوز جنگ با این کشور است.
به گزارش جهان به نقل از فارس ، «محرم اینجه» رئیس گروه نمایندگان مجلس حزب جمهوریخواه خلق ترکیه که در خلال بررسی لایحه مجوز حمله به سوریه در مجلس به نمایندگی از سوی حزب متبوع خود به شدت با این مجوز مخالفت کرده بود، در پاسخ به فارس دلایل مخالفت حزب جمهوریخواه خلق با این لایحه را تشریح کرد.

لایحه مذکور به دولت آنکارا اجازه می‌دهد تا نسبت به اعزام نیروی نظامی با کشورهای دیگر اقدام کند و مدت این مجوز هم یک سال اعلام شده است.

مجوز، در حقیقت مجوز جنگ با سوریه است

محرم اینجه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با تاکید بر اینکه حزب حاکم عدالت و توسعه ترکیه را به ورطه جنگ می‌کشاند تصریح کرد: این مجوز در واقع مجوزی خاص علیه سوریه است. این مجوز، در حقیقت مجوز جنگ با سوریه است، این مجوز سیاست تسلیم کردن خاورمیانه به قدرت‌های امپریالیستی است. این مجوز در حقیقت مجوز تبدیل سوریه به عراق و لیبی و افغانستان است. این مجوز، مجوز کشاندن ترکیه به ماجرای جنگ است و در عین حال مجوزی مغایر با قوانین و حقوق بین‌الملل است.

محرم اینجه با بیان اینکه حزب جمهوریخواه خلق با اشتباه دانستن این مجوز با آن مخالفت کرده، در ادامه گفت: این مورد اولین موردی نیست که نخست وزیر اردوغان حقوق بشر را زیر پا می‌گذارد. اردوغان قبلا هم این کار را کرده است. اردوغان ابتدا جایزه حقوق بشر گرفت و بعد هم گفت ناتو در لیبی چه کاری دارد و بعد هم از ناتو و حملات آن در لیبی حمایت کرد. حالا هم برای جنگ با سوریه مجوز گرفته است.

اردوغان با استثمار دین سیاست می‌کند

اینجه خاطرنشان کرد: دولت حزب حاکم عدالت و توسعه با استثمار دین و استفاده ابزاری از دین حکومت می‌کند. وی با تاکید بر اینکه حزب عدالت و توسعه تبدیل به کارگزار امپریالیسم و صهیونیسم شده در ادامه گفت: اردوغان علیه کشوری مسلمان مانند سوریه اعلان جنگ می‌کند و در حالی که حزب عدالت و توسعه در ترکیه بر طبل جنگ می‌کوبد، آن دورها امپریالیست‌ها و صهیونیست‌ها به وجد آمده و دولت آنکارا را تشویق می‌کنند. ما خواهان بازگشت دولت آنکارا از این راه خطا هستیم. ما نمی‌توانیم آینده ترکیه را به داود اوغلو وزیر امور خارجه و اردوغان نخست وزیر بسپاریم.

آمریکا خواست، اردوغان علیه بشار اسد موضع گیری کرد

اینجه در بخش دیگری از اظهارت خود تصریح کرد: دولت حزب حاکم عدالت و توسعه ترکیه را تبدیل به ژاندارم آمریکای امپریالیست و اسرائیل صهیونیست در منطقه کرده است. حالا هم همگی به اتفاق می‌گویند بشار اسد دیکتاتور است. در حالی که در گذشته نشست مشترک وزیران را برگزار می‌کردند و دوست صمیمی بودند، اما حالا بشار اسد یکباره دیکتاتور شد. مگر چه شده که اسد این گونه در چشم آنکارا تبدیل به یک ظالم شد؟ واقعیت این است که آمریکا خواسته و حزب عدالت و توسعه علیه اسد موضع گیری کرده است.

مجوز مجلس ترکیه اشتباهی تاریخی است

رئیس گروه نمایندگان مجلس حزب جمهوریخواه خلق در خاتمه خاطرنشان کرد: دولت آنکارا با عجله و بدون روشن ساختن اذهان عمومی و در پشت پرده این مجوز را مطرح کرد. حزب حاکم عدالت و توسعه می‌خواهد فرزندان مردم فقیر آناتولی را به جنگ بفرستد و این در حالی است که فرزند هیچ یک از وزیران کابینه به سربازی نخواهند رفت.

وی افزود: ما می‌خواهیم حزب عدالت و توسعه از این اشتباه تاریخی خود بازگردد، چونکه این مجوز اشتباهی تاریخی است. ترکیه نباید با همسایگان خود وارد جنگ شود. با این مجوز می‌توان جنگ جهانی به راه انداخت.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *