سه شنبه ۱ خرداد ۱۴۰۳ - 21 May 2024
 
۰
۱۵
گم شده مشکلات؛

چرا بازار ارز بحرانی شد؟ کمی هم فرهنگ ...

سه شنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۱۴:۰۸
کد مطلب: 248337
در میان کش و قوس های مربوط به ماجراهای ارز، در میان همه مصاحبه های مسئولان ارشد کشور و کنایه های صریح و پنهان دستگاه های مختلف کشور به یکدیگر، در میان همه تلاش ها برای روکم کنی های سیاسی و انتقام گیری های بدر و احدی و در میان همه ضعف ها و کم کاری ها و فرافکنی های آدم های مسئول، بنا به دلایل مختلف رسانه ای که مهمترینش را تعارف رودربایستی رسانه ای با مردم باید دانست، هیچ کجا در مورد چیزی به نام فرهنگ عمومی مردم و نقش آن در تشدید این بحران ها صحبت نشد.
چرا بازار ارز بحرانی شد؟ کمی هم فرهنگ ...
سرویس فرهنگی جهان نيوز - شاید در هفته ای که قیمت ارز و طلا به اوج رسید کسانی را دیدید که کارشان در صرافی و بازار نیست اما در عین حال گوش به اخبار سایت ها و پیامک های میدان فردوسی و منابع دیگر قیمت لحظه ای ارز داده بودند و لحظه شماری می کردند تا ارز مثلا چهارهزار تومان شود و هزار، چند هزار یا ... دلارشان را به بالاترین قیمت ممکن بفروشند و یا اینکه سکه میلیونی شود تا سکه های پس انداز این سالهایشان را بفروشند و به بیشترین سود برسند.

یا نوع جالبترش آدمهایی که  روند رو به رشد قیمت طلا و ارز را پیگیری کرده باشند و چند صد/هزار دلار و چند سکه ای خریداری کرده باشند تا بعد که گران شد یکی دو روز بعد بفروشند و به سود بی زحمتی برسند. چیزی که ممکن است برای خود ما هم رخ داده باشد.

اما مساله اینجاست که در تمام این مدت به سادگی به صورت یک امر طبیعی و یک موازنه عقلی، تلاش برای کسب سود بیشتر و گذران زندگی را با چیزی به نام "زرنگی" نگاه کرده ایم.

چه کسی می تواند مدعی شود که این خرید و فروش های جزئی و این انتظار برای افزایش قیمت تاثیری روی التهاب بازار و افزایش قیمت ارز نداشته است؟ شما بگویید یک درصد. اصلا مهمتر از آن بیایید جور دیگری نگاه کنیم: همسایه مان، خواهر و برادرمان، دوستمان و همه کسانی که برای فروش سکه ها و دلارهایشان برای افزایش سود بیشتر انتظار افزایش قیمت ارز را می کشیدند در واقع انتظار چه چیزی را می کشیدند، جز انتظار ویرانی اقتصاد ایران. جامعه ای که خودشان در حال زیست در آن هستند. بدون اینکه خودشان متوجه باشند.

کسی از اطرافیانتان را در این مدت دیدید که سکه یا دلار داشته باشد و به خاطر اینکه به التهاب ارز به تثبیت این حباب قیمتی کمک نکند آن را نفروخته باشد؟ و بین خودمان بماند اگر حکایتی شبیه به این رفتار می شنیدیم چیزی جز بی عقلی لقبش می دادیم؟

این داستان اصلی ماست. دولت کم کاری کرده است و بی تدبیری یا اصلا به روایت دولت تحریم ها و دلالان این بلا را بر سر بازار آورده اند. همه این ها به جای خود باید طرح مساله و حتما پیگیری قانونی و قضایی شود.

اما چه زمانی قرار است نقش منفعت طلبی و نگاه اصالت سود خرد تک تک هر کداممان یا هر چیز دیگری که اسمش را می شود گذاشت، در گرانی و مشکلات اقتصادی مطرح شود و راه حلی برای آن پیدا شود.

مثالی دیگر؛
همه کسانی که امسال مستاجر بودند در پایان موعد اجاره شان به مرز سکته نزدیک شدند؛ با افزایش چند میلیونی پول رهن و چندصدهزارتومانی اجاره.

صاحبخانه ای که در طبقه پایین یک زوج جوان خودش زندگی می کند، متوجه وضعیت اقتصادی این زوج جوان تازه ازدواج کرده که با همین کرایه سال پیش هم بیشتر از نصف درآمد هر جفتشان تقدیم او می شود، هست که حالا کرایه را دوبرابر کرده است؟

اما با این استدلال که بقیه هم همین کار را کرده اند و چون نرخ متوسط قیمت کرایه در آن منطقه همین قیمت شده، صاحبخانه کرایه را دوبرابر می کند و زوج جوان قصه ما آواره.

قصه ساده ای است. صفحات روزنامه ها و سایت ها پر می شود از نقد سیاست های مسکن دولت، رئیس مجلس مصاحبه می کند و مسکن مهر را به چالش می کشد و ادامه ماجرا و جای خالی رسانه ها این وسط: چرا کسی نمی گوید نرخ میانگین کرایه بالا رفته است چون همه صاحبخانه ها نرخ را بالا برده اند؟

اصلا این حرفها به کنار . به دلیل سیاست های غلط دولت یا هر چیز دیگری قیمت رهن و اجاره بالا رفته است؛ من صاحبخانه چرا به افزایش مثلا بیست سی درصدی کرایه همان اتفاقی که در صورت معمول در سالهای گذشته می افتاده است راضی نباشم؟ و مهمتر از همه اینها بدون احساس گناه، گرانی را کردن دولت بیندازم و کسی، رسانه ای، تریبونی هم در مورد من حرف نزند.

و البته که نمی توانیم ساده از کنار این  بگذریم که همین فرهنگ عمومی تا حد زیادی متاثر از رسانه های ماست و مسئولین مان. و گویا برنده شدن مسئولین در مساله ارز، "برنده شدن در میدان بی تقصیری" است نه حل مساله.

می ترسم دیر شده باشد وقتی به سراغ فرهنگ می رویم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
اگه ميتونين قیمتو بيارين پايين تا حال اين همه خريدار گرفته بشه !!!!!!

...

وقتي خودتان مشكل را ميداند كجاست چرا به ملتی که تحت فشار اقتصادی هستند می پرید؟
Iran, Islamic Republic of
مردم فهمیده اند که مشکلات یکسال اخیر ناشی از بی اختیار کردن دولت وهمکاری نکردن ... با دولت است
Iran, Islamic Republic of
فرهنگ متاسفانه امروز به دست رسانه ها افتاده که اینگونه شده است التهاب آفرینی رسانه ها و تقصیر پراکنیتان اقتصاد کشور را به این روز انداخته است
شما متاسفانه از پله دوم شروع کرده و رفتارهای اجتماعی مردم را به نفد کشیدید. سوال اساسی این است که چه کسی یا کسانی این شرایط را بوجود آورده اند؟ گیریم در مورد سکه و ارز رفتار مردم تاثیرگذار است. در مورد ماشین چطوز؟وفتی دولت یک شبه بین 25 -20 درصد بر روی قیمتهای ماشینهای داخلی که همه از میزان کیقیت و استاندارهای آن باحبرند می کشد چرا انتطار رفتار درست را از مردم دارید....
مشکل اصلی اینه که برخی به این نتیجه رسیده اند که گور بابای فقرا.
Canada
برادران ارزشي ، ميشه لطفا بفرماييد بگید اين همه پول نفت ١٢٠ دلاري چي شد؟ اصلا ميشه بفرماييد اون همه بصيرت چي شد؛حالا گيرم كه دهن همه رو بستيد ولي آيا ميشه با ظلم ادامه داد؟
United States
چرا کامنتها را سانسور می کنید؟ تاکی می خواهید به این رفتارها ادامه دهید؟ شما از رفتارهای مردم ایراد می گیرید؟ وقتی خود سانسوری را رواج می دهند یعنی به تملق و چاپلوسی میدان می دهید. واقعا برایتان متاسفم
Iran, Islamic Republic of
در همه تحلیل ها و اخبارتان نیش و کنایه می زنید به دولت همیشه همین جور بوده است می خواهید فرهنگ را نقد کنید دولت را یک جوری باید چزاند می خواهید رفتار اقتصادی مردم را نقد کنید باید یک جوری د ولت را چزاند راستی وقتی همه رسانه ها و همه شخصیتها و همه دیگر قوا جوری رفتار و گفتار می کنند انگار دشمن اصلی مردم دولت که اصلی ترین الگوی رفتار اجتماعی انسان است، چرا انتظار دارید مردم به سرنوشت کشور و زندگی اجتماعی خویش اهمیتی بدهند؟؟ چرا یک بار به مشکلاتی که اجراء و قوه اجرایی دارد اشاره ای نمی شود؟؟ چرا دولتمردان را گروهی ... و ... که مسائل پیش پا افتاده را نمی فهمند به مردم می نمایانید؟ راستی وقتی دنیا دارد می گوید ایران تحریم ها را دور می زند و سال بعد بر مشکلات ناشی از این تحریمها فائق خواهد آمد چرا تلاش می کنیم دولتمردان خویش را بی ... و ... نشان بدهیم این فائق آمدن همین طور الکی به دست می آید؟ یعنی این کار را سپاه و ائمه جمعه و رسانه های شهرداری و مجلس انجام می دهند؟ شما خبر صندوق بین المللی پول را می گذارید و حتما می خواهید مردم را دلگرم کنید ولی تحلیلتان این است که خود به خود این اتفاقات می افتد و اصلا تحریم اثری نداشته و ندارد و مثلا مشتی .... در جهان یک کار بی تاثیر را انجام داده اند و گزک به دست ...نژاد داده اند تا از انتقادها فرار کند.
اگر ما در يك كشور، وضع اقتصادى، نظام اقتصادى و نظام سياسى را شاكله‌ى جسمى براى يك ملت بدانيم، روح اين مجموعه عبارت است از فرهنگ. در حقيقت فرهنگ است كه هويت و شاكله‌ى معنوى يك ملت را معين ميكند." این جمله شاید زیاد برایمان آشنا نباشد می دانید چرا ؟ معلوم است چرا!
چوت همیشه کلام و بیان رهبرمان فقط برای کپی و پیست و تیتر اول رسانه ها و روزنامه ها شده !
کو گوش شنوا و عمل به راهبردهایی که اگر مدتها کارشناسان قرهنگی وقت بزارند شاید با ابن همه دقت و ظرافت به آن هم نرسند...

به نظر نویسنده مطلب "می ترسم دیر شده باشد وقتی به سراغ فرهنگ می رویم." ولی به نظر من الان دیگر رمقی برای فرهنگ نمانده است و حتما و قطعا اینگونه مطالب نه تنها دردی را دوا می کندو گوشی را شنوا که شاید هم مدیران فرهنگی را به اقدمات ویترینی فرهنگی پر هزینه و بی فایده سوق می دهد
در آخر یه پیشنهادبه جهان و همه جهانی ها در کنار اینجور مطالب جایی برای ارائه پبشنهاد مجزای از نظر قرار دهید تا شاید دوستان مدیر با نظرات سازنده خود را در فکر و ایده پردازی به زحمت نندازند.
پبشنهاد:باز خوانی منطومه ذهنی مقام معظم رهبری در بکارگیری راهبردهای فرهنگی جهت درمان جامعه سرطانی فرهنگ امروز ایران
صدیق میرزایی
Netherlands
توقع مردم از قوه قضائیه برخوردهرچه قاطعانه تر با عوامل اختلال در بازار است
Iran, Islamic Republic of
خیلی خیلی ببخشید ولی این دیگه گوشت مرغ و گوسفند نیست که چند روزی نخورن. این بحث سرمایه یک عمره که با هزار بدبختی و قرضو وام و تلاشو کار بدست اومده انتظار دارید مردم بشینن نگاه کن چطور روز به روز قدرت خریدشون کمترو هی فقیرتر میشن. ..
Czech Republic
باید نیروی انتظامی، قوه ی قضاییه و نیروهای امنیتی تمام قد به میدان بیایند
بسمه تعالی
بی شک باید اذعان نمود که تبلیغات کار خودش را میکند خصوصا اگر از بیرون باشد شما در پارک، اتوبوسها و مترو، میادین و مراکز خرید،ادارات با کسانی مواجه می شوید که خبرهای داغ آنچنانی را با آب و تاب خاصی برگرفته از اخبار ماهواره ها و سایر رسانه ها را بازگویه مینمایند و این بر موارد خاصی مانند همین مشکلات ارزی به خوبی خود را نشان میدهد و به نظر من این عیب بزرگ بر می گردد به نحوه اطلاع رسانی و فرهنگ سازی رسانه های فرگیر کشور که سالیان متمادی نتوانسته اند اعتماد مردم را به خود جلب نمایند. مضافا اینکه در مشکلات ملی که به هر دلیل در این کشور بروز مینماید بسیاری مردم خواسته و یا ناخواسته در دام خودبینی گرفتار شده و به تنها چیزی که فکر نمیکند سرنوشت کشور است. در حوادث روزهای اخیر بسیاری از ادارات اعم از خصوصی و دولتی گرفتار این معضل بیکاری مضاعف شده و کارمندان و حتی مدیران آن مجموعه ها وقت خود را صرف تحولات حبابی بازار سکه و ارز کرده و میکنند.کسانی را سراغ دارم که در این میان مایملک خود را فروخته و در این بازار آشفته وارد شده اند که البته بسیاری از آنها بسیاری از ارزش اموال خود را از دست داده اند که البته در صورت اطلاع رسانی صحیح و با برنامه میتوان از این اتفاق برای اتفاقات احتمالی آینده برنامه های عبرت آموزی تهیه نمود تا مردم در این دام پهن شده توسط دشمنان داخلی و خارجی گرفتار نشوند. با بررسی که نموده ام در این روزهای اخیر مراجعه مصرف کنندگان واقعی ارز به صرافی ها بسیار کم بوده و عمده مراجعین کسانی بوده اند که اساسا ارز هیچ گونه نقشی در کار و زندگی آنها نداشته است و این همان فاجعه ای است که دشمن برای آن کار و تلاش میکند. به هر صورت این اتفاق پیش آمده و ان شاء الله با سربلندی نظام خاتمه خواهد یافت ولی باید متولیان فرهنگ را به چالش جدی کشید که در این سی و اندی سال از انقلاب گذشته برای فرهنگ عمومی مردم چه کرده اند چرا ایثار و گذشت مثال زدنی در جبهه ها نمودی در جامعه پیدا نکرده است اخلاقیات جامعه چرا به سمت خود بینی و حرص و آز سوق داده شده است و بالاخره اینکه یک کالبد شکافی اساسی انجام بگیرد و وظیفه نهادهایی مانند حوزه، دانشگاه، رسانه ملی و... کاملا مشخص شود و در مواقع ضروری نهادهای مربوطه مورد بازخواست قرار گیرند و عملکرد آنها مورد ارزیابی دقیق و بدون ملاحظه قرار گیرد و با سلاح تشویق و تنبیه با آنها برخورد شود.
همه این حرفها رو زدی اما یه چیزو جواب ندادی!کسایی که پول داشتن و دنبال خریدن ارز و سکه طلا و هر چیز دیگه ای غیر از ریال نرفتن به اونا چی میگن؟خواب ، ساده لوح یا اینقدر داره که...واقعا چی میگی؟
50% علت گرانی ها بالا رفتن اجاره منازل گران شدن مرغ و در کل گرانی همه اش به فرهنگ اقتصادی پایین مردم ما بر میگرده!
اگر به دنبال سود راه نیفتند به خریدن دلار و ارز و سکه اگر وقتی مرغ میشد 10000 تومان نمیخریدند و صف نمیکشیدند و با هم دعوا نمیکردن برای خریدن مرغ 10000 تومانی اگر وقتی شیر گران میشد به جای خریدن- نخریدن رو انتخاب میکردند و مجددا صف نمیکشیدند این همه گرانی بهشون تحمیل نمیشد دوستانی که میگند چرا از مردم گلایه میکنید یه بار به این مسیله فکر کردید؟ نصف علل گرانی امیال سود جویانه تولید کنندگانه که با هماهنگی با هم در یک مسئله دولت رو تحت فشار میذارند؟ و به نظر من مشکل اینجاست که مردم ما عادت کردن سریع برای هر چیزی صف بستن! مشکل صف بستن است! جهان درود بر تو با این مطلب واقعا مثبت بود