جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰

حماس: روابط ما با تهران استراتژیک است

دوشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۱۵:۵۸
کد مطلب: 247541
به عقیده مهتدی، جنبش حماس در حال حاضر بر سر دوراهی همراهی سازش یا ادامه مقاومت قرار گرفته است.
به گزارش جهان به نقل از اعتماد، موسی ابومرزوق، رییس دفتر سیاسی جنبش مقاومت حماس در تهران در گفت وگویی با روزنامه مصری «المصری الیوم» اعلام کرده است که روابط جنبش حماس با ایران تحت تاثیر حوادث سوریه قرار گرفته است اما ما خواهان آن هستیم که روابط مثل گذشته باقی بماند و اگر بتوانیم این روابط را فعال تر کنیم، بهتر است.

در رابطه با همین خبر سفیر فلسطین در تهران در گفت وگو با خبرنگار «اعتماد» از اظهارات دیروز ابومرزوق اظهار بی اطلاعی کرد. همچنین مسوولان حماس در تهران نیز پاسخگویی به این سوال که تبعات حوادث سوریه چگونه رابطه تهران و حماس را تحت تاثیر قرار داده است را به زمان دیگری موکول کردند. اما محمد مهدی مهتدی، کارشناس مسائل خاورمیانه پشت پرده اظهارات معاون خالد مشعل را اختلاف های درون جنبش حماس اعلام کرد.

به عقیده مهتدی، جنبش حماس در حال حاضر بر سر دوراهی همراهی سازش یا ادامه مقاومت قرار گرفته است. مهتدی معتقد است که آینده حماس به تحولات منطقه وابسته است و به هیچ عنوان جانشین خالد مشعل در حماس از اهمیت بالایی برخوردار نیست.

این کارشناس مسائل بین الملل تصریح کرد: اگر قرار باشد که خط مشی آینده حماس ادامه همکاری با تشکیلات خودگردان و توقف مقاومت و وارد شدن در روند به اصطلاح صلح باشد، فرقی ندارد که خالد مشعل دبیر کل باشد یا موسی ابومرزوق یا فرد دیگری. مگر اینکه حماس بخواهد خط مشی خود را تغییر دهد و به مقاومت بازگردد. این مساله به تحولات منطقه یی بستگی دارد. در همین زمینه با خالد قدومی، نماینده حماس در تهران گفت وگو کردیم، او که فارسی نمی دانست به زبان انگلیسی با خبرنگار ما صحبت کرد:

اظهارات ابومرزوق در خصوص تاثیر حوادث سوریه بر روابط ایران و سوریه را چگونه ارزیابی می کند؟

من هنوز متن این خبر را ملاحظه نکرده ام یا آن را نشنیده ام اما می توانم بگویم تردیدی وجود ندارد که سناریو های سیاسی در منطقه برداشت های خود را دارند اما اطمینان دارم که روابط ما با ایران روابط استراتژیک است. خالد مشعل، رییس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی حماس نیز ماه گذشته در جریان گفت وگو با خبرگزاری فارس به این روابط استراتژیک اشاره کرده و حمایت خود را از آن اعلام کرده بود.

به این ترتیب شما می گویید که روابط ایران و حماس خوب است و مساله سوریه بر روابط ایران و حماس تاثیرگذار نبوده است؟

خیر. من بر این باورم که نباید این دو موضوع را با یکدیگر ترکیب کرد. این دو موضوع سیاسی جداگانه است که رویکرد متناسب با خود را می طلبد. روابط ما با جمهوری اسلامی ایران ربطی به مساله سوریه ندارد و روابط تهران و حماس بسیار خوب است.

آیا می توان گفت خبری که به نقل از موسی ابومرزوق معاون خالد مشعل نقل شده، درست نیست؟


خیر. منظور من این است که موضع رسمی حماس این نیست، شاید خبر در رسانه ها به گونه یی دیگر نقل شده است. من این خبر را نشنیده ام و وب سایت حماس را نیز مطالعه کردم و چنین مطلبی در آن مشاهده نکردم.

نظر شما در مورد نارضایتی تهران از تصمیم حماس برای خارج کردن پایگاه ها و تجهیزات خود از سوریه چیست، برخی اخبار این گونه مخابره می شود که جمهوری اسلامی از این اقدام خرسند نیست؟


آقای خالد مشعل در ۱۶ سال گذشته هدایت امور سیاسی حماس را بر عهده داشته و در این راه با سختی ها و موانعی نیز مواجه بوده است. در زمان وی انتفاضه و جنگ غزه اتفاق افتاد اما خالد مشعل به خوبی از عهده کنترل امور برآمد. وی در تلاش است تا شانس ها و فصل جدیدی را برای حماس ایجاد کند.

گاهی رسانه ها این ادعا را مطرح می کنند که ایران به دلیل تصمیم حماس برای خروج از سوریه حمایت مالی خود را از حماس کاهش داده یا آن را متوقف کرده است، موضع شما در این مورد چیست؟


همانطور که پیش تر اشاره کردم، روابط ما با ایران استراتژیک است. ایران از آغاز بنیانگذاری حماس از آن حمایت کرده و به حمایت خود از مقاومت ما ادامه می دهد و این اخبار در مورد کاهش حمایت های ایران از حماس صحت ندارد. جمهوری اسلامی ما را باور دارد و این باور تحت تاثیر سیاست قرار ندارد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *