دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 6 May 2024
 
۰

عربستان، القدس‌العربی را شگفت‌زده کرد

چهارشنبه ۲۹ شهريور ۱۳۹۱ ساعت ۱۲:۲۷
کد مطلب: 245501
روزنامۀ القدس العربی چاپ لندن سه شنبه در سرمقالۀ خود به قلم عبدالباری عطوان نوشت: عربستان سعودي به بهانه اين كه سعود الفيصل وزير خارجه آن كشور در دوره نقاهت پس از بيماري به سر مي برد، از مشاركت در نشست وزراي امور خارجه كميته چهارجانبه در قاهره خودداري كرد. اما به نظر مي رسد اين بهانه - كه ممكن است واقعيت داشته باشد- نتوانسته است بسياري را قانع كند.
به گزارش جهان به نقل از العالم، در بخش دیگری از این مطلب آمده است: عربستان در چندين نشست پیشین، (از جمله نشست سران جنبش عدم تعهد در تهران و نشست دو ماه قبل دوستان سوريه در پاريس) عبدالعزيز بن عبدالله فرزند پادشاه و معاون سعود الفيصل را به نمايندگي از آن كشور فرستاده بود. تحليل هاي مختلفي درباره علت اصلي عدم مشاركت عربستان در اين نشست ارائه شده است كه از جمله آنها به مشاركت ايران اشاره مي شود. در حقيقت عربستان نمي خواهد ايران در بحران سوريه هيچ گونه نقشي داشته باشد. زيرا از ديدگاه آن كشور، ايران، "حامي نظام سوريه" است و مقامات ايراني بارها اعلام كرده اند كه اجازه نخواهند داد نظام بشار اسد سقوط كند.
 
تحلیلگر القدس العربی در ادامه تصریح کرد: اظهارات مقامات عربستاني درباره حمايت ايران از نظام دمشق صحيح است. اما عربستان نيز دست کم در قالب ارسال كمك هاي مالي از مخالفان دمشق حمايت مي كند و اين امر، رياض را از اتهامات ديگران به آن كشور مبني بر دخالت فعال در امور سوريه عليه نظام آن كشور تبرئه نمی کند.
 
در ادامۀ این مقاله آمده است: دولت مصر، هيچ توضيحي درباره "تحريم" نشست كميته چهارجانبه از سوی عربستان ارائه نكرده است؛ کمیته ای که به پيشنهاد محمد مرسي و با حضور كشورهاي بزرگ منطقه يعني عربستان، تركيه، ايران و مصر - به عنوان میزبان- آن تشکیل شد. به جای آن، وزير امور خارجه مصر تأكيد كرد آن كشور، عربستان را در جريان مذاكرات نشست چهارجانبه - كه عملا به نشستی "سه جانبه" تبديل شد- قرار خواهد داد.
 
وی افزود: به باور ما، عربستان در تصميمش درباره تحريم اين كميته موفق نبوده است، زيرا زمينه را براي حضور بی رقیب ايران در مصر فراهم خواهد كرد. اين در حالي است كه عربستان تمايلي به مذاكره و نشست با ايران ندارد. علاوه بر اين موضع اخير عربستان موجب شگفتي خواهد بود، به ويژه آن كه ملك عبدالله پادشاه عربستان در نشست فوق العاده سران كشورهاي اسلامي در مكه، به طور "ویژه" از  ويژه محمود احمدي نژاد رئيس جمهور ايران استقبال کرد و با این کار خود موجب شگفتي همگان شد.
 
سردبیر القدس العربی در پایان پیش بینی کرد: كميته مذكور ممكن است در زمينه حل بحران سوريه دچار شكست شود، اما به تشكيل "باشگاهي" از كشورهاي بزرگ منطقه منجر شد كه عربستان به دلايل خاص، خود را از حضور در آن محروم كرد. اين امر به نفع ايران خواهد بود كه در پي رهايي از انزواي مورد ادعای غرب است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *