چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 15 May 2024
 
۰

رضایت از شغل، رضایت از زندگی

سه شنبه ۲۸ شهريور ۱۳۹۱ ساعت ۱۴:۲۷
کد مطلب: 245342
نباید رفتار كاركنان را بدلیل بى حوصلگى، عصبانیت، پرخاشگرى و... را جدى گرفته و درصدد برخورد با آنها درآمد بلكه باید درخصوص بررسى مشكل آنها و رفع آن اقدام نمود
به گزارش جهان؛ تبیان نوشت: یکی می‌گوید، «حواست باشد که با ترک یک کار، به‌سرعت کار دیگری پیدا نمی‌کنی» و یکی دیگر که در گوشتان می‌گوید: «نترس، کارت را رها کن، چه فراوان است کار؛ از گرسنگی که نمی‌میری!» و گاه یکی از همین «دوستان» به فاصله  5دقیقه، هر دوی این اندرزها را با شما مطرح می‌کند، درحالی‌که یک مربی یا مشاور خوب، به‌جای تحمیل نقطه‌نظر خودش، می‌کوشد با توجه به....

رضایت از شغل مفهوم پیچیده و چندبعدى است كه با عوامل مختلف روانى و اجتماعى ارتباط دارد به عبارتى دیگر عوامل مختلف نقش عمده اى در ایجاد رضایت یا عدم رضایت شغلى ایفا مى كنند. عواملى مانند تغییر روحیه، بى حوصلگى كه خود ناشى از عوامل مختلف مى باشند، تشدیدكننده افت كاركردى در محیط هاى كارى مى باشند كه توجه به بهداشت روان در محیط هاى كارى مى تواند در بهبود شرایط مفید واقع شود.

مطلب زیر به ارائه راهکارهایی در این زمینه می‌پردازد:

توصیه هایی به کارکنان

** به‌جای فکر‌کردن به راه‌های فرار، به این فکر کنید که واقعاً دنبال چه هستید. وقتی سرگرم مرور و یادآوری آخرین خاطره تلخ خود از محیط کارتان هستید، یک لحظه صبر کنید و با خود بگویید «درواقع آنچه می‌خواهم... .»

**  به‌جای بیهوده‌ وقت تلف‌کردن، به فکر بهبود مهارت‌هایتان باشید. سعی کنید در هر کلاسی که لازم است شرکت کرده و به‌ویژه بر کسب توانایی‌هایی که برای شغل فعلی یا آینده‌تان مفید است متمرکز شوید.

** به جای دستیابی به عملکردی ممتاز، به رضایت از خود بسنده کنید. از زمانی که برای ساختن زندگی جدید دارید، استفاده کنید. مردم اغلب می‌گویند: «من 10 ساعت در روز کار می‌کنم. دیگر وقتی برای کاری دیگر باقی نمی‌ماند». اگر تصمیم دارید دست از کارتان بکشید یا قرار است اخراج‌تان کنند، معنی‌اش این است که به‌دنبال شغل دیگری هستید. اما کمی صادق باشید، حداقل به‌‌اندازه حقوقی که می‌گیرید به شرکتی که در آن کار می‌کنید، مدیون هستید. تعجب نکنید. اگر این‌طور فکر کنید، هم بیش از گذشته در شغل خود پیشرفت می‌کنید، هم احساس رضایت خواهید کرد.

** هرروز جایزه‌ای به خودتان بدهید. یک استراحت طولانی، کتاب‌خواندن یا گفت‌وگو با یک دوست؛ حتی می‌توانید غذایی را که بیشتر دوست دارید، نوش‌جان کنید.

** قبل از تصمیم‌گیری برای رفتن از یک موقعیت به موقعیتی دیگر، به احساس خود رجوع کنید. بیندیشید و به دوروبرتان نگاه کنید. با عجله و عصبانیت کاری از پیش نمی‌رود. اگر در آرامش به اهداف و خواسته‌هایتان فکر نکنید، تصمیم‌‌هایی خواهید گرفت که فقط کارتان را مشکل‌تر خواهد کرد و فراموش نکنید که همیشه «دوستانی»‌ هستند که باید مواظب نصیحت‌های متفاوت‌شان باشید.

نباید رفتار كاركنان را بدلیل بى حوصلگى، عصبانیت، پرخاشگرى و... را جدى گرفته و درصدد برخورد با آنها درآمد بلكه باید درخصوص بررسى مشكل آنها و رفع آن اقدام نمود

یکی می‌گوید، «حواست باشد که با ترک یک کار، به‌سرعت کار دیگری پیدا نمی‌کنی» و یکی دیگر که در گوشتان می‌گوید: «نترس، کارت را رها کن، چه فراوان است کار؛ از گرسنگی که نمی‌میری!» و گاه یکی از همین «دوستان» به فاصله  5دقیقه، هر دوی این اندرزها را با شما مطرح می‌کند، درحالی‌که یک مربی یا مشاور خوب، به‌جای تحمیل نقطه‌نظر خودش، می‌کوشد با توجه به درونیات شما، اعتماد‌به‌نفس‌تان را بالا ببرد.

** این جمله را در جایی بنویسید. به یاد داشته باشید که تمام این پیش‌آمدها، به‌سرعت یک چشم بر هم زدن می‌گذرد. با سپری‌شدن زمان، شاید به‌زحمت، چیزهایی را که روزی آزارتان داده است، به یاد آورید. هنوز روزهای خوب زیادی پیش‌رو دارید.

برای بهبود رضایت شغلی در کارکنان این توصیه ها به مدیران ارایه می شود:

** لازم است مدیران ادارات، مۆسسات و كارخانجات از به كارگیرى رو شهاى مبنى بر زور، اجبار، توبیخ در محیط كار اجتناب كنند. اگر كاركنان بدلیل ترس و براى جلوگیرى از تنبیه و یا توبیخ كاركنند به مرور زمان دچار اختلال روانى خاص محیط كار خواهند شد.

** مسوولین و مدیران هر اداره ویا كارخانه باید مفاهیم اساسى و اصولى بهداشت روان را شناخته و در صدد تأمین بهداشت روان تمامی كاركنان تحت نظارت خود در محیط كار اقدام كنند.

** مدیران و رهبران هر اداره یا مۆسسه باید نسبت به تأمین سلامت جسمى كاركنان دقت و توجه داشته باشند.

** به وجود آوردن انگیزه و علاقه به كار در كاركنان از طرق مختلف از وظایف مدیران سازمان ها و مۆسسات مى باشد.

** شرایط محیط كار از نظر آلودگى محیط، ساعات طولانى كار، رفتار ناعادلانه و غیر منصفانه مسئولین با کاركنان باعث به خطر افتادن امنیت شغلى آنها خواهد شد.

** نباید رفتار كاركنان را بدلیل بى حوصلگى، عصبانیت، پرخاشگرى و... را جدى گرفته و درصدد برخورد با آنها درآمد بلكه باید درخصوص بررسى مشكل آنها و رفع آن اقدام نمود.

** مدیران نباید قضاوت كوركورانه و پیش داوریهاى غلط در مورد كاركنان داشته باشند و سعى كنند همیشه منصفانه برخورد نمایند.

** با ارزشیابى صحیح و تشویق به جا روحیه كارایى كاركنان را باید افزایش داد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *