دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۰

هاشمی نه اما ناطق‌نوری شاید!

دوشنبه ۲۰ شهريور ۱۳۹۱ ساعت ۱۸:۳۵
کد مطلب: 244025
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه امکان غافلگیری در انتخابات ریاست‌جمهوری پیش‌رو وجود دارد، گفت: مصلحت نیست هاشمی وارد میدان ریاست‌جمهوری شود اما نام ناطق­نوری قابل طرح است.
به گزارش جهان، محمدرضا باهنر در گفت وگویی با خانه ملت، در تحلیل شرایط و نحوه ورود گروه­های سیاسی به انتخابات ریاست جمهوری یازدهم، ضمن تاکید بر اینکه اصولگرایان باید با وحدت از افتادن کار به دست رادیکال­ها جلوگیری کنند، گفت: چراغ قرمزی در مقابل اصلاح طلبان برای ورود به عرصه انتخابات نیست به شرط آنکه کاندیداها مواضع خود در برابر سران فتنه روشن کنند.

تأیید صلاحیت صدر را از شورای نگهبان پیگیری کردم اما نتیجه نداد
 
دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین، همچنین در توضیح وضعیت انجمن اسلامی پزشکان و دبیرکلی شهاب الدین صدر بر این تشکل، یادآور شد: در مورد دکتر صدر هم منهای اتفاقی که درباره رد صلاحیت وی در مجلس و عدم حضورش در انتخابات مجلس افتاد که البته با وجود رقابت‌هایی که در جاهایی با ما داشت، من راضی نبودم، حتی با شورای نگهبان هم صحبت کردم که اگر واقعاً مسائل ایشان قابل گذشت و حل شدن است مرتفع شود، دنبال هم کردم اما نتوانستم، غیر از این موضوع اعضای شورای مرکزی انجمن اسلامی پزشکان بعضا به ما مراجعه کرده و خواهان تجدیدنظر در انتخابات هستند که این موضوع به مسائل داخلی خودشان بستگی دارد و من گفتم ما در این مسائل دخالت نمی‌کنیم، خودشان با هم صحبت کنند.
 
بحث تغییر نسلی در موتلفه مطرح است
 
وی با تایید بحث تغییر نسلی در موتلفه، تاکید کرد: البته تواضع آقای محمدنبی حبیبی خیلی بالاست، بنده هم که ۱۲-۱۰ سال دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین هستم یک یا دو دور دیگر می‌توانم دبیر باشم، البته من همیشه در زمان انتخاب شورای مرکزی جامعه اسلامی مهندسین خواهش کردم که دوستان فردی را جایگزین من کنند اما محبت داشته و زیربار نمی‌روند. ولی ما ابدی نیستیم بالاخره باید یک یا دو دوره دیگر کار را به دست جوان‌ها بدهیم.
 
 باهنر با تاکید بر اینکه جوان‌ها باید وارد میدان شوند، افزود: البته دور گذشته شورای مرکزی فعالیت جوان‌ها در جامعه مهندسین زیاد بود، این دوره هم ما در شورای مرکزی تعداد زیادی نیروهای جدید داریم و میدان برای ورود جوان‌ها باز است البته یک فرآیند حقوقی دارد که طی می‌شود و مشکلی وجود ندارد.

 مصلحت نیست آقای هاشمی وارد میدان ریاست جمهوری شود/ در این دوره کمبود کاندیدا نداریم
 
نایب رئیس مجلس نهم، درباره احتمال حضور هاشمی رفسنجانی در انتخابات آینده ریاست جمهوری، گفت: من فکر می‌کنم مصلحت نیست که آقای هاشمی وارد میدان شود. ایشان جایگاه ویژه خودشان را داشته و باید جایگاه خود را حفظ کنند. نیروها هم زیاد هستند که دارند فعالیت می‌کنند. ما در این دوره کمبود کاندیدا نداریم بلکه اضافی هم داریم. می‌شود مدیریت و حمایت کرد تا انتخابات خوبی داشته باشیم.
 
دولت اصلاح‌طلب چوب تندروی برخی از رادیکال‌هایی را خورد که میدان‌دار قضیه شدند همان‌ها که مقاله نوشتند، سرخ‌پوش و رداپوش خاکستری درست کردند، آنقدر مسائل را رادیکالیزه کردند که نتوانستند تاب بیاورند و با هم اختلاف پیدا کردند
 
وی در پاسخ به این پرسش که مجموعه اصلاح‌طلبی ۳ طیف وجود دارد که اگر رادیکال‌ها را کنار بگذاریم، یک طیف وابسته به آقای خاتمی و طیف دیگر قائل به حمایت از یک نامزد اصولگرا است. طیف نخست فکر پشتیبانی از آقایان خاتمی، جهانگیری یا عارف در سر می‌پرواند و گروه دوم به حمایت از فردی مثل قالیباف علاقه‌ دارد فکر می‌کنید، اقبال به کدام یک از این دو بیشتر باشد؟ گفت: در این زمینه نمی‌شود اظهارنظر کرد، باید کمی جلوتر برویم، بنده در تصمیمات حاکمیتی نبوده و تنها به‌عنوان فعال سیاسی عرض می‌کنم، اصلاح‌طلبان باید در رابطه با مسئله فتنه، سران فتنه و توهمی که وجود داشت مواضع خودشان را روشن کنند. اسامی که مطرح شد که من نمی‌خواهم روی آن اسامی اظهارنظر کنم، ولی بعضی از اینها مواضع‌شان در رابطه با فتنه روشن نیست. روشن که نیست؛ بعضا حامی هم بودند.
 
عضو کمیسیون اصل نود در مجلس نهم، افزود: اینها باید جبران کنند، اسامی که مطرح می‌شد با هم خیلی فرق می‌کنند، متفاوت هستند، در قبال فتنه یکی سکوت کرد و یکی حمایت، اینها باید تکلیف‌شان روشن شود، به طور مثال افرادی همچون آقای قالیباف هیچ‌گاه در جریان فتنه نبوده و حمایت هم نکردند، ممکن است مشکلاتی با دولت داشته باشند اما نباید هر کسی که با دولت اختلاف‌نظر سیاسی داشت به وی چوب فتنه و اصلاح طلبی زد.

نام آقای ناطق نوری برای انتخابات ریاست جمهوری قابل طرح است
 
وی درباره احتمال ورود ناطق‌نوری به انتخابات ریاست‌جمهوری آینده، تاکید کرد: آقای ناطق جزء شخصیت‌های سابقه‌دار و خوش‌نام مملکت است، حال یک مدتی ایشان خود را از مسائل سیاسی به دلیل یکسری تألمات روحی و بعضی مسائلی که در شأن خود نمی‌دانست کنار کشید، اما آقای ناطق قابل طرح است.
 
احتمال غافلگیری در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم وجود دارد
 
قائم مقام جبهه پیروان خط امام و رهبری درباره احتمال غافلگیری در انتخابات آینده ریاست جمهوری مشابه آنچه در انتخابات سال ۷۶ و ۸۴ رخ داد، یادآور شد: بعید نیست ممکن است این اتفاق بیفتد، واقعیت آن است که کشوری که کارش حزبی نبوده و در آن بر اساس یک دموکراسی سنگین همه مسئولان نظام مستقیم یا با یک واسطه از سوی مردم انتخاب می‌شوند حلقه گمشده‌اش حزب است. یعنی ما اگر ۲ الی ۴ حزب شناسنامه‌دار فعال، چارچوب‌دار، پاسخگو نداشته باشیم مردم مجبورند افراد را انتخاب کنند، افراد هم بالاخره یکی خوب، یکی متوسط و یکی ضعیف و بد از کار در می‌آیند.
 
وی افزود: ما در مجلس حوزه‌های انتخابیه‌ای داریم که ظرف ۹ دوره انتخابات ۹ نماینده انتخاب کردند، خب این نماینده به درد مجلس و مردم منطقه نمی‌خورد چون تا می‌آید کار مجلس  و خدمت‌رسانی به حوزه انتخابیه را یاد بگیرد دوره نمایندگی به پایان می‌رسد، البته شاید خوب نباشد نماینده‌ای هم مثل من ۷ دوره نماینده مجلس باشد، ولی بالاخره یک نماینده که وارد مجلس می‌شود در طول یک، دو، سه یا چهار دوره آموزش‌هایی دیده و راهکارهایی را آموخته که چه طور به نفع حوزه انتخابیه و کشور کار کند.
 
باهنر تاکید کرد: بر این اساس فردی که می‌خواهد رئیس‌جمهور شود اگر قرار باشد قبلاً حتی وزیر و استاندار هم نبوده باشد، اگرچه ممکن است فرد بسیاری خوبی هم باشد اما تا بخواهد متوجه مسائل و حساسیت‌های کلان کشور شود خسارت‌هایی را به دنبال دارد. بنابراین ممکن است ما در انتخابات آینده ریاست جمهوری غافلگیر شویم ولی باید تلاش کنیم که این غافلگیری رخ ندهد.
 
وی بهترین راهکار برای جلوگیری از غافلگیری در انتخابات ریاست جمهوری را تفاهم فعالان سیاسی خواند و گفت: بهتر است فعالان سیاسی بنشینند و روی ۲ الی ۳  چهره قابل قبول و قابل تحمل تفاهم کنند.
 
ماهی نیست که توکلی نامه‌ای صریح خدمت آقا ننویسد
 
عضو کمیسیون اصل نود در مجلس نهم، در توضیح نامه خود به رهبری قبل از انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸، گفت: بارها و بارها رهبر معظم انقلاب فرمودند نظرات، پیشنهادات، صحبت‌ها و راهکارها را مطرح کنید، بر همین اساس ما به عنوان کسانی که بعضاً مورد اعتماد مقام معظم رهبری هستیم، چنین اقداماتی را در دستور کار خود قرار می‌دهیم.
 
 وی با بیان اینکه احمد توکلی ماهی نیست که نامه خدمت آقا ننویسد، افزود: آقای توکلی خیلی صریح هم نامه‌ها را می‌نویسد، هر نقدی، پیشنهادی و گلایه‌ای را مطرح می‌کند. در مورد نامه بنده به حضرت آقا هم، ۲ ماه قبل از انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸، بنده نامه‌ای به رهبری نوشتم که انتخابات جلو می‌رود و امکان پیش‌بینی هم نیست، ممکن است هر کدام از نامزدها رأی بیاورند بنابراین ما باید برای رأی آوردن هر کدام از آنها برنامه داشته باشیم.

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین ادامه داد: بعد از انتخابات خیلی‌ها خلط موضوع کردند مثلاً یک عده گفتند آقای موسوی قبل از انتخابات آدم ضدانقلاب، ضداسلام و وطن‌فروش بود، آنها با طرح این حرف‌ها در واقع شورای نگهبان را زیر علامت سؤال می‌برند، اگر این فرد ضد انقلاب بود چرا شورای نگهبان ایشان را تأیید کرد، حتی بالاتر از شورای نگهبان اگر مقام معظم رهبری این برداشت را داشتند خب اشاره می‌کردند تا حل شود.
 
وی افزود: در آن زمان این ۴ نفر مورد تأیید شورای نگهبان بودند معنای حقوقی‌اش این است که هر کدام از این ۴ گزینه امکان رئیس‌جمهور شدن داشتند بنابراین نظام جمهوری اسلامی برای رئیس‌جمهور شدن هر کدام از اینها باید برنامه داشته باشند. در سال ۷۶ غافلگیری پیش آمد که البته آقای ناطق نوری خود قضیه را جمع کرد یعنی صبح شنبه پیام تبریک برای آقای خاتمی فرستاد. من در سال ۸۸ با این نیت که بعد از انتخابات غافلگیری پیش نیاید  نامه‌ای به مقام معظم رهبری نوشتم، حال چه جرمی مرتکب شدم؟
 
 نایب رئیس مجلس نهم، تاکید کرد: آیا آنهایی که الان نقد کرده و می‌گویند قبل از انتخابات آقای موسوی آدم ضدانقلابی بوده، آیا با این تفکر در حال خدمت به نظام هستند؟ بله، آقای موسوی یکسری صفات پنهان نفسانی‌اش بعد از انتخابات گل کرد، ایشان ساده‌انگاری، خوش‌باوری و توهمانی داشت که یک عده هم به این توهمات دامن زدند، ایشان تصور کرد که یک اتفاقی افتاده و اتهام سنگین و غیرقابل قبولی به نام تقلب را به نظام زد.
 
قائم مقام جبهه پیروان خط امام و رهبری، با تاکید بر اینکه در اثر اشتباهات انسانی ممکن است از ۴۰ میلیون رأی، ۵۰۰ هزار رأی معادل یک تا ۲ درصد آرا مخدوش شود، افزود: اما اینکه ۱۳ میلیون با ۲۵ میلیون رای با هم جابجا شوند این مسئله ناشی از توهم  یا ناآشنایی با ساختار انتخاباتی است. ما نزدیک ۵۰ هزار صندوق رأی در سراسر کشور داشتیم برای هر صندوق رأی‌گیری ۱۵ الی ۲۰ نفر عامل از بخش‌های مختلف اعم از نماینده فرماندار، معتمد محل، ناظر، بازرس و ... بودند، در چنین شرایطی ادعای جابجایی آراء معنایش این است که یک شبکه جاسوسی ضداطلاعات قوی در کشور تشکیل شده بود و این شبکه ۵۰۰ هزار نفر آدم را اجیر کرد، شورای نگهبان و دولت را هم توانست بخرد تا ۱۳ میلیون رأی را با ۲۵ میلیون رأی جابجا کند. چنین موضوعی به هیچ وجه امکان عملیاتی شدن در کشور ندارد.
 
باهنر گفت: این نشان می‌دهد کسی که چنین ادعایی را مطرح می‌کند خیلی انتزاعی فکر کرده که اینطور توهم را بیان می‌کند. اگر هم توهم نباشد خیلی سطح فکر پایین بوده است که باید آن را جبران کنند. اگر هم این‌ها را می‌داند و باز هم ادعا دارد معلوم می‌شود که شمشیرش را ضد نظام و حیثیت ۳۳ ساله نظام کشیده است.
 
نماینده مردم تهران در مجلس نهم، با تایید امکان تقلب در انتخابات مجلس به دلیل وجود ۲۰۰ حوزه انتخابیه، گفت: در هر دوره آراء ۲ ـ ۴ حوزه انتخابیه از سوی شورای نگهبان باطل می‌شود، اگر کسی بگوید حتی یک رأی هم بالا پایین نشده آن هم انتزاعی فکر می‌کند، در ۴۰ میلیون رأی اگر بخواهند درست هم بشمرند ممکن است ۱۰۰ هزار رای اشتباه شمرده شود اما در ۴۰ میلیون رای، ۲۵ میلیون رای را که کسی نمی‌تواند بالا پایین کند، داستان فتنه‌ای که این‌ها برپا کرده و هزینه‌ای را به نظام تحمیل کردند این بود که با توهمی که داشتند می‌خواستند جامعه را ۲ شقه کنند، به قول مقام معظم رهبری پای صندوق‌ رای برنده نشده بودند می‌خواستند در خیابان‌ها لشکرکشی کرده و جنگ خیابانی راه بیندازند، این‌ها کار ضدانقلابی بود که باید جوابگو باشند.
 
کرباسچی مستندی دارد اعلام کند
 
وی درباره جوابیه کرباسچی به اظهارات خود، گفت: من نکته‌ای گفته بودم مبنی بر اینکه مشهور است آقای کرباسچی به مهندس موسوی رای داد در حالی که رئیس ستاد آقای کروبی بود. آن هم به این دلیل بود که در تاریخ ۲۳ یا ۲۴ خرداد ماه سال ۸۸ در رسانه­ها آمد که آقای کرباسچی به آقای مهندس موسوی رای داد، من تکذیبیه رسمی این مسئله را از ایشان ندیدم و به اصطلاح فکر می‌کردم که رای آقای کرباسچی به مهندس موسوی بوده است، بر این اساس بود که وقتی از من درباره آقای کروبی سوال شد در پاسخ گفتم آقای کروبی که رئیس ستادش به فرد دیگری رای بدهد تکلیف‌اش روشن است، این موضوع به آقای کرباسچی برخورد اما ایشان در پاسخ اعلام نکرد که من به چه کسی رای دادم و گفت هیچ کس نمی‌داند من به چه کسی رای داده‌ام.
 
دبیر کل جامعه اسلامی مهندسین، ادامه داد: اگر ایشان به آقای کروبی رای داده رسما اعلام کند که من به آقای کروبی رای دادم و من هم می‌گویم اشتباه کردم. چون برداشت من این بود، آن زمان مطرح شد که وی به آقای مهندس موسوی رای داده و بعد هم مسئله از سوی ستاد آقای کروبی یا شخص کرباسچی تکذیب نشد یا شاید از چشم من گذر نکرد، من مستند دارم که در روزنامه‌ها نوشتند آقای کرباسچی به مهندس موسوی رای داده، اگر آقای کرباسچی هم مستندی دارد اعلام کند ما قبول می‌کنیم، اعلام هم نکند من از این بابت عذرخواهی می‌کنم، بنده مشکلی ندارم که بگویم اشتباه کردم. بحث من آقای کروبی بود که سال ۸۴ اعلام کرد من نیم ساعت خوابیدم و رای من را دزدیدند و یک‌بار دیگر سال ۸۸ آن کار را  ‌کرد، بر همین اساس در رجل سیاسی ـ مذهبی بودن وی یک مقدار تردید می‌شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *