شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۰
۶

رمزگشايي ميرتاج‎الديني از جمله جنجالی احمدی‌نژاد

يکشنبه ۱۹ شهريور ۱۳۹۱ ساعت ۱۶:۳۱
کد مطلب: 243779
معاون رييس‌جمهور در اجراي قانون اساسي در پاسخ به برخي واكنش‌ها درباره سخنان اخير رييس‌جمهور در مورد پايان عمر دولت دهم گفت: منظور آقاي احمدي‌نژاد تداوم تفكر دولت است، نه افراد دولت.
به گزارش جهان به نقل از ايسنا، حجت‌الاسلام والمسلمين ميرتاج‌الديني در دوره تخصصي بصيرت كه توسط دفتر امور فرهنگي و تهذيب حوزه‌هاي علميه در دانشگاه شهيد عباسپور برگزار مي‌شد، اظهار كرد: منظور آقاي احمدي‌نژاد درباره پايان عمر دولت، به معناي حضور افراد دولت در دولت‌هاي بعدي نيست، بلكه به معناي تداوم تفكر خدمت به مردم و عدالت در جامعه است.
 
وي افزود: منظور رييس‌جمهور، حضور در عرصه سياسي و قدرت نبوده است، بلكه ايشان معتقدند پس از اين نيز افرادي كه در راستاي گفتمان انقلاب و خدمت به مردم باشند، از طرف مردم انتخاب خواهند شد.
 
مسئول امور روحانيت رياست‌جمهوري همچنين، در سخنان خود درباره عملكرد اقتصادي دولت، به ارائه گزارشي درباره شرايط اقتصادي جهان پرداخت و با بيان اين‌كه "حدود 5 سال از هفت سال عمر دولت احمدي‌نژاد جهان در بحران اقتصادي قرار داشته است، گفت:‌رشد اقتصادي جهان در سال 2009 منفي 6 دهم درصد بوده است و هرچند در سال 2010 با رشد نسبي به 5/2 درصد افزايش يافته، اما در سال 2011 به 3/9 درصد كاهش پيدا كرده است.
 
وي افزود: نرخ بيكاري نيز در كشورهاي غربي عمدتا دو رقمي و بالاي 20 در صد است در فرانسه نرخ بيكاري جوانان 22/5 درصد در پرتغال 23/2 درصد در يونان 32/9 درصد و در اسپانيا 41 درصد است، نرخ بيكاري جوانان در خاورميانه 9/2 درصد در شمال آفريقا 10 درصد در آسياي شرقي 4/3 درصد و در آمريكاي لاتين 7 درصد است.
 
وي افزود: عملكرد رشد اقتصادي آمريكا در سال‌هاي اخير كمتر از 2 درصد بوده و بيكاري اين كشور بين 7 تا 8 تا 9 درصد در نوسان بوده است. نرخ رشد اقتصادي جهان نيز در سال 2009 منفي 10 درصد بوده و عليرغم رشد نسبي در سال 2010 در سال‌هاي 2011 و 2012 اين نرخ كاهش پيدا كرده است و اقتصاد جهان همچنان در حالت بحران قرار دارد.
 
مسوول مركز امور روحانيت رياست‌جمهوري تصريح كرد:‌اقتصاد جهان در شرايطي با اين وضعيت مواجه است كه شاهد هيچ تحريم و تخريبي عليه خود نيست، در حالي كه اقتصاد ما با عوامل تخريبي و تحريم‌ها و سدهايي مقابل خود مواجه است.
 
وي با اشاره به راهبرد دشمن براي مقابله با ايران گفت:‌ دشمنان رويكرد جنگ اقتصادي را براي مقابله با ايران انتخاب كرده‌اند؛ جنگ رواني رسانه‌اي به منظور متزلزل نشان دادن نظام اقتصادي كشور،‌تضعيف روحيه مردم و مسوولان با بزرگ جلوه دادن مشكلات اقتصادي و تشكيك در آمارهاي رسمي كشور از روش‌هاي دشمنان براي مقابله با ايران است.
 
وي با بيان اين‌كه ايجاد تشكيك در آمارهاي رسمي كشور از موذيانه‌ترين روش‌هاي دشمن است، اظهار داشت: اگر قرار باشد آماري كه بانك مركزي يا مركز آمار اعلام مي‌كند به راحتي زير سوال برده شود، سنگ روي سنگ بند نخواهد شد. فتنه 88 نيز از همين جا آغاز شد كه كسي آمد و آماري نشان داد و گفت آمار دولت دروغ است. البته ما بحث كارشناسي و علمي درباره آمار را قبول داريم، اما نه اين‌كه هر كسي به راحتي اين آمار را زير سوال ببرد.
 
وي راهبرد ايران براي مقابله با مشكلات اقتصادي را اين طور اعلام كرد كه مقام معظم رهبري از چند سال گذشته راهبرد مقابله با جنگ اقتصادي دشمن عليه كشورمان را با انتخاب عناوين اقتصادي براي سال‌ها مشخص نموده‌اند.
 
ميرتاج‌الديني ادامه داد: اعلام دهه پيشرفت و عدالت ، حمايت از مسوولان اجرايي در جهاد اقتصادي ،‌هشدار نسبت به ترفندهاي دشمن ،‌حمايت از بخش خصوصي و اقتصاد مردمي و اقتصاد مقاومتي از راهبردهاي ايشان براي مقابله با دشمن در جنگ اقتصادي بود.
 
وي با اشاره به تاكيدات مقام معظم رهبري به مساله خصوصي‌سازي و اقتصاد مقاومتي، گفت:‌ يكي از عناصر اقتصاد مقاومتي توليد ملي است كه مقام معظم رهبري نيز تاكيد ويژه بر آن داشتند.
 
ميرتاج‌الديني در ادامه به برنامه‌هاي دولت براي تحول اقتصادي اشاره كرد و گفت:‌ طرح تحول اقتصادي در هفت نظام ،‌توسعه روستاها ، توسعه مناطق محروم ،‌توسعه فعاليت‌هاي عمراني ،‌توجه به زيرساخت‌هاي اقتصادي مانند سدها ، آزادراه‌ها ،‌نيروگاه‌ها ، حوزه نفت و گاز ،‌معادن و كشاورزي، سهام عدالت و مسكن مهر و توسعه تكنولوژي و فعاليت‌هاي دانش‌بنيان از مجموعه برنامه‌هاي اساسي دولت براي اقتصاد است.
 
وي همچنين اظهار داشت:‌بودجه فعاليت‌هاي عمراني در سال 84 ، 11 هزار ميليارد تومان بود كه اكنون با 2/5 برابر افزايش به 34 هزار ميليارد تومان رسيده است. در توليد برق نيز رتبه اول را در منطقه داريم و حدود چهار ميليارد دلار از صادرات برق به دست مي‌آوريم. در كشاورزي نيز ميزان توليد محصولات از 87 ميليون تن در سال 84 به 110 ميليون تن در سال 90 رسيده است.
 
وي خاطرنشان كرد: علي‌رغم تحريم‌ها اقتصاد ايران اكنون به يكي از قطب‌هاي اصلي اقتصادي در منطقه تبديل شده است و رشد اقتصادي ايران بدون نفت طبق آمارها 5/1 درصد بوده است. توليد ناخالص داخلي نيز در سال 90 ، 990 ميليارد دلار بوده كه در سال 91 احتمالا از هزار ميليارد دلار نيز عبور كند.
 
وي درباره رشد سرمايه‌گذاري خارجي در كشور نيز اين طور گفت كه در سال 86 ميزان سرمايه‌گذاري خارجي 1/6 ميليارد بوده كه در سال 90 به 4/3 ميليارد دلار رسيده است. شاخص‌هاي مالي يعني بورس و بيمه نيز رشد قابل توجهي داشته‌اند.
 
ميرتاج‌الديني تصريح كرد: اقتصاد ما با دو مشكل اساسي يعني تورم و بيكاري مواجه است. نرخ تورم از 12/4 درصد به 21/5 درصد در سال اخير و بنابر عوامل مختلفي مانند اجراي هدفمندي يارانه‌ها افزايش پيدا كرده و در مردادماه ميزان اين تورم 23/5 درصد طبق آخرين آمار اعلام شده است.
 
اصلي‌ترين دلايل افزايش نرخ تورم اصلاح حامل‌هاي انرژي در فاز اول هدفمندي ،‌افزايش ناخواسته قيمت ارز در اواخر سال 90 افزايش واردات كالاها به ويژه مواد غذايي و انحراف نقدينگي مانند سفته‌بازي بوده است.
 
وي افزود: نرخ بيكاري نيز از 12/3 درصد به 13/5 درصد رسيده است و براي رسيدن به هدف برنامه پنجم توسعه بايد 5/6 ميليون شغل تا سال 94 ايجاد كنيم. در سال 91 بايد حدود 2/3 ميليون شغل ايجاد شود.
 
وي در پايان اين بخش از سخنان خود عوامل موفقيت در رفع مشكلات اقتصادي را توجه به منابع سرشار طبيعي ،‌توجه به نيروي انساني و توليد علم عنوان كرد و گفت:‌توليد علم عامل اصلي ايجاد ثروت در اقتصاد نوين است و واهمه دشمن از پيشرفت‌هاي ايران به دليل تبديل موقعيت علمي از مرحله آزمايشگاهي به صنعتي و پس از آن تجاري و اقتصادي است . حمايت‌هاي مقام معظم رهبري از شركت‌ هاي دانش‌بنيان نيز بر همين اساس است.
 
به گزارش ايسنا، ميرتاج‌الديني در پاسخ به يكي از سوالات حاضران درباره نوسان قيمت ارز گفت:‌ عوامل مختلفي در نوسان نرخ ارز موثر بوده است . دولت همواره تلاش كرده است كه نرخ ارز را پايين نگه دارد و بازار را به حال خود رها نكرده است و قطعا برنامه دولت تصويب قيمت ارز است.
 
وي در پاسخ به سوالي درباره مساله حجاب در جامعه اظهار داشت: در دولت نيز در اين باره بحث‌هايي شده است در ديدارهايي كه با مراجع داشته‌ايم، همواره بر اين نكته تاكيد كرده‌اند . مساله حجاب دغدغه همگان است، اما در بيان و شيوه‌هاي اجرا تفاوت‌هايي وجود دارد.
 
وي افزود: يكي از اين شيوه‌ها كه برخي مراجع نيز بر آن تاكيد دارند توجه به برنامه‌هاي فرهنگي از طريق صدا و سيما ،‌آموزش و پرورش در دانشگاه است و رويكرد دولت نيز در اين راستا است.
 
وي در پاسخ به سوال ديگري درباره رابطه دولت با مراجع اظهار داشت: يكي از برنامه‌هاي ما همواره اين بوده است كه ارتباط با مراجع را افزايش دهيم، البته معتقديم كه اين ارتباط بايد دو سويه باشد.
 
ميرتاج‌الديني در پاسخ به سوال ديگري درباره سوريه و زائران ايراني ربوده شده در اين كشور گفت:‌ شهادت برخي از زائران ايراني ربوده شده در سوريه شايعه است و تلاش‌هاي دولت براي بازگرداندن آنها همچنان ادامه دارد، سفر آقاي صالحي به تركيه نيز در همين راستا بوده است.
 
وي در پاسخ به سوالي درباره موضع رييس‌جمهور نسب به مسائل سوريه اين طور پاسخ داد كه مواضع ايران مشخص است و آقاي احمدي‌نژاد نيز اين مساله را به طور صريح گفته‌اند، ما معتقديم كه مسائل سوريه بايد از راههاي سياسي درست پيگيري شود.
 
وي افزود: يكي از مشكلات اين است كه كشورهاي انقلابي متاسفانه بدتر از ساير كشورها در مورد مساله سوريه برخورد مي‌كنند و علت آن حضور اخواني‌ها در صدر اين كشورها است. آنها به دنبال اين هستند كه در سوريه نيز اخواني‌ها بر سر كار بيايند در حالي كه اگر آنها واقعا مخالف رژيم صهيونيستي باشند، بايد بدانند كه سوريه در خط مقدم مقابله با رژيم صهيونيستي است، لذا در اينجا بايد متفاوت برخورد كنند.
 
ميرتاج الديني در پايان در باره تحريم‌ها نيز گفت:‌ تحريم‌ها در گذشته نيز وجود داشت، اما در حالت ايستا بود، ولي اكنون تحريم‌ها به صورت پويا و هوشمند اجرا مي‌شود. دولت تلاش‌هاي بسياري در جهت مقابله با تحريم‌ها انجام داده است و خوشبختانه نسبت به ماه‌هاي گذشته شرايط ما روز به روز بهتر مي‌شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
نام ایشون رو باید جز .........کلام دانست....
بخدا ما.......... اقاي محترم
ما مردان مجرد بالای سی و پنج سال سن هنوز خانه نداریم
آفرین
او ضاع اقتصادی مردم را نمی بینید ؟
Iran, Islamic Republic of
اجتنبوا الی مواضع ......