سه شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 30 Apr 2024
 
۰

کاهش نرخ سود؛ از راه های مهم کنترل تورم

سه شنبه ۱۴ شهريور ۱۳۹۱ ساعت ۱۵:۴۲
کد مطلب: 242891
نایب رییس هیات مدیره و مدیر عامل بانک انصار کشور، کاهش نرخ سود تسهیلات و سپرده های بانکی را از راه های مهم کنترل تورم دانست.
به گزارش جهان به نقل از ایرنا، ˈآیت الله ابراهیمیˈ روز سه شنبه به خبرنگاران در مشهد اظهار داشت: نرخ سود سپرده های بانکی باید به نوعی تعیین شود که برای سپرده گذاران مقرون به صرفه باشد.

وی گفت: نقدیندگی های سرگردان نقش مهمی در افزایش تورم دارد و در مقابل جذب این نقدیندگی ها به عنوان سپرده های بانکی و هدایت آن ها در قالب سرمایه گذاری عامل مهمی در توسعه و رونق تولید و اقتصادی کشور است.

وی اظهار داشت: نرخ سود سپرده ها باید بیشتر از تورم باشد تا سپرده گذاری برای سپرده گذاران مقرون به صرفه باشد چون در غیر این صورت بخش اعظمی از این سپرده ها جذب سایر بخش های اقتصادی می شود.

وی بیان کرد: در شرایط اقتصاد کلان هر زمان سود سپرده ها افزایش یابد ، پول های بیشتری جذب بانک ها و موسسه های مالی و اعتباری می شود و در نتیجه حجم سرمایه گذاری کاهش می یابد.

ابراهیمی گفت: هر بانک می تواند ۵/۲ درصد سپرده های خود را به عنوان حق الوکاله و سود برای خود بردارد و اگر این حق الوکاله بیشتر شود باید بین سپرده گذاران تقسیم شود.

وی ساماندهی و نظارت بر بانک ها، موسسه های اقتصادی و تعاونی های اعتبار ضروری را دانست.

او اظهار داشت: بانک مرکزی در دو سال گذشته در کنار نظارت توجه خاصی به ساماندهی بانک ها، موسسه ها و تعاونی های مالی و اعتباری داشته و اقدام های خوبی انجام داده است.

وی ادامه داد: تعیین تکلیف موسسه های مالی و اعتباری و تعاونی های اعتبار نقش مهمی در رونق و تقویت و شفافیت فعالیت های اقتصادی کشور دارد.

وی گفت: فعالیت موسسه ها و تعاونی های اعتبار فاقد مجوز بانک مرکزی یکی از مشکلات مهم عرصه اقتصادی کشور است ولی با عنایت بانک مرکزی شاهد کاهش و رفع این معضل هستیم.

او بیان کرد: بانک مرکزی باید در کنار ساماندهی، نظارت خود را بر این بخش های اقتصادی افزایش داده و با جلوگیری از فعالیت موسسه ها و تعاونی های اعتباری فاقد مجوز موجبات رونق و توسعه اقتصادی کشور را بیش از پیش فراهم کند.

ابراهیمی بیان کرد: بخش اعظمی از فعالیت سیستم بانکی در کشور بانکداری بدون ربا است ولی هنوز تا رسیدن به بانکداری اسلامی به طور کامل ، فاصله داریم.

وی در مورد مطالبات گفت : در شرایطی که میزان متوسط مطالبات سیستم بانکی کشور ۱۸ درصد است و این میزان در برخی از بانک ها ۳۰ درصد است، مقدار مطالبات معوقه بانک انصار فقط چهار درصد است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *