دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۰

حقآبه دریاچه هامون پیگیری می‌شود

سه شنبه ۱۴ شهريور ۱۳۹۱ ساعت ۱۴:۲۳
کد مطلب: 242871
قائم مقام سازمان محیط زیست گفت: از طریق وزارت امور خارجه پیگیر دریافت حقابه دریاچه هامون از افغانستان هستیم.
به گزارش جهان،‌ علی محمد شاعری در گفتگو با مهر افزود: از آنجایی که بخش عمده ریزگردها در قسمتهای شرقی و جنوب شرق کشور به ویژه در استانهای یزد و کرمان به دلیل خشک شدن دریاچه هامون ایجاد می شود در جلسات مختلف که با کشورهای همسایه داریم حقابه این دریاچه از رودخانه هیرمند در افغانستان را پیگیری می کنیم.

وی در پاسخ به اینکه در اجلاس کشورهای غیر متعهد در خصوص این حقابه با کشور افغانستان و مجامع بین المللی مذاکراتی انجام شد، اظهار داشت: با افغانستان در این مورد به صورت مستمر رایزنی می کنیم و از طریق وزارت امور خارجه همواره پیگیر تحقق حقابه هامون هستیم.

به اعتقاد شاعری، با مدیریت درست آب در رودخانه هیرمند افغانستان می تواند حقابه هامون را بپردازد تا شاهد کاهش ریزگردها در مناطق شرقی کشور باشیم .

قائم مقام سازمان محیط زیست با بیان اینکه دریاچه هامون سومین دریاچه بزرگ ایران پس از دریاچه خزر و دریاچه ارومیه است، تصریح کرد: در حال حاضر بادهای ۱۲۰ روزه تا ۱۶۰ روزه در سیستان و بلوچستان ادامه دارند که قطع آب رودخانه هیرمند و خشک شدن دریاچه هامون به سبب قطع آب هیرمند توسط افغانستان، موجب افزایش بادهای ۱۲۰ روزه و حرکت شنهای روان و گرد و غبار شده است و تاکنون خسارات زیادی به بخشهای مختلف وارد کرده است.

وی افزود: اگر دولت افغانستان با جمهوری اسلامی ایران همکاری کند بسیاری از این مشکلات حل می شود اما با ادامه این شرایط، اثری از نیزارهای تالاب هامون به جای نخواهد ماند و این معضل با تبعات زیان ‌بار فراوانی این منطقه را همچنان تهدید می ‌کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *