شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰

سفر غیرمنتظره دبیرکل ناتو به افغانستان

سه شنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۰۲
کد مطلب: 650646
دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در آستانه اجلاس صلح مسکو و وخامت شدید اوضاع امنیتی افغانستان در سفری از پیش اعلام نشده وارد کابل شد.
سفر غیرمنتظره دبیرکل ناتو به افغانستان
به گزارش جهان نيوز به نقل از تسنیم، «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو امروز صبح در حالی وارد کابل شد که نشست مشورتی برای صلح افغانستان قرار است تا 3 روز دیگر به میزبانی روسیه در مسکو برگزار شود.

وزارت خارجه افغانستان اظهار داشت: نماینده‌ای را برای شرکت در این نشست اعزام نخواهد کرد و از سوی دیگر نیز شورای عالی صلح اعلام کرده که چهار نماینده را برای حضور در این نشست به مسکو می‌فرستد.

برخی کارشناسان و نمایندگان بر این باورند که دلیل مخالفت افغانستان برای حضور در این نشست مخالفت واشنگتن است و پیامدهای خوبی را برای عدم مشارکت در این نشست متصور نیستند.

«فیصل سمیع» معاون دبیر سنای افغانستان اخیرا در این باره گفت: دولت افغانستان نباید به درخواست آمریکا از شرکت در نشست صلح مسکو خودداری کند و تنها به خواسته‌های آمریکا در این روند عمل کند؛ اگر دولت افغانستان به درخواست آمریکا در نشست صلح مسکو شرکت نکند، عواقب خوبی را برای این کشور در پی نخواهد داشت.

از سوی دیگر نیز براساس گزارش تازه اداره بازرسی آمریکا در امور بازسازی افغانستان موسوم به «سیگار» مناطق تحت کنترل و نفوذ دولت افغانستان در پایین‌ترین سطح خود از سال 2015 رسیده است و نیروهای امنیتی افغان نیز پیشرفتی در اعمال فشار بر طالبان نداشتند و در به کنترل درآوردن و یا تحت نفوذ داشتن مناطق بیشتر نیز ناکام بودند.

تلفات نیروهای امنیتی افغان نیز در بالاترین سطح خود قرار دارد و این امر سبب شده تا ارتش آمریکا آمار تلفات نیروهای افغان را محرمانه اعلام کند. با این وجود به گزارش واشنگتن پست شمار تلفات این نیروها روزانه بطور متوسط بین 30 تا 40 نفر است.

دبیرکل ناتو قرار است امروز علاوه بر دیدار با سران حکومت وحدت ملی با مقامات نظامی نیز دیدار کند و در کنفرانس مشترک با «اشرف غنی» رئیس جمهور افغانستان حضور می‌یابد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *