پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰
نماینده سابق رئیس جمهور افغانستان:

اشرف غنی به «کودتای هویتی» اقدام کرده است

شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۲۹
کد مطلب: 609149
نماینده سابق رئیس جمهور افغانستان در امور حکومتداری خوب در واکنش به توزیع شناسنامه‌های الکترونیکی تصریح کرد که دستور توزیع شناسنامه‌های الکترونیکی توسط اشرف غنی کودتای هویتی در این کشور است.​
اشرف غنی به «کودتای هویتی» اقدام کرده است
به گزارش جهان نيوز به نقل از تسنیم، اقدام اخیر اشرف غنی مبنی توزیع شناسنامه‌های الکترونیکی با درج اجباری قومیت‌های از پیش تعیین شده واکنش‌های بسیاری را به همراه داشته است.

«احمدضیا مسعود» عضو ارشد حزب جمعیت اسلامی در واکنش به این موضوع اعلام کرد مردم افغانستان در مورد محتوای شناسنامه‌های الکترونیکی ملاحظاتی دارند، زیرا آن را سندی برای نابودی هویت فرهنگی خود می‌دانند.

وی در ادامه تصریح کرد درج کلماتی در شناسنامه‌های الکترونیکی که انعکاس دهنده ارزش‌های فرهنگی و افتخارات تاریخی مردم آن سرزمین نباشد مورد قبول نیست.

پس از مخالفت پارلمان افغانستان با درج قومیت در شناسنامه‌های الکترونیکی اشرف غنی طی دستوری درج قومیت در این شناسنامه‌ها را اجباری کرد.

نماینده سابق اشرف غنی در امور حکومتداری خوب اظهار داشت:  هویت‌های فرهنگی اقوام این کشور را نمی‌توان را با یک دستور از بین برد و با کودتا آن را سرنگون کرد.

وی گفت: دستور صدور شناسنامه‌های الکترونیکی توسط اشرف غنی بر خلاف خواسته‌های هویتی مردم افغانستان است و کاملا فاقد مشروعیت است.

مسعود اظهار داشت تصمیم گیری درباره موضوعات بزرگ ملی به کسب رضایت اقوام این کشور نیازمند است، زیرا اقدام یکجانبه رهبران حکومت وحدت ملی مشکلاتی بزرگی را در سطح ملی ایجاد خواهد کرد.عضو ارشد حزب جمعیت اسلامی ادامه داد: اقداماتی که سبب نفاق ملی شود از نظر ما خیانت محسوب می‌شود و عاملان آن باید به جرم خیانت محاکمه شوند.

پس از مخالفت پارلمان افغانستان با درج قومیت در شناسنامه‌های الکترونیکی، اشرف غنی با صدور فرمانی درج قومیت‌های از پیش تعیین شده را در شناسنامه‌های الکترونیکی الزامی اعلام کرد.

تحمیل یکی از 14 قومیت در شناسنامه‌های الکترونیکی از سوی ریاست جمهوری افغانستان اعتراض بسیاری از اقشار و اقلیت‌های افغانستان، احزاب سیاسی و نمایندگان افغان را برانگیخته است.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *