يکشنبه ۶ خرداد ۱۴۰۳ - 26 May 2024
 
۰

اعلام زمان توزیع کتابهای درسی

چهارشنبه ۱ شهريور ۱۳۹۱ ساعت ۱۴:۲۲
کد مطلب: 240621
مدیرکل نظارت و نشر و توزیع مواد آموزشی وزارت آموزش و پرورش از چاپ 131 میلیون جلد کتاب درسی و توزیع آن از طریق پنج هزار و 400 کتابفروشی در سراسر کشور خبر داد.
به گزارش جهان به نقل از مهر، سید احمد حسینی صبح چهارشنبه در نشست خبری با بیان این مطلب، گفت: کتاب های چاپ شده بر اساس آمار استانها که در اختیار مرکز آمار وزارتخانه قرار گرفته چاپ و توزیع شده است.
 
وی افزود: امسال 991 عنوان کتاب درسی در 131 میلیون جلد کتاب برای بیش از 12 میلیون دانش آموز در مقاطع مختلف تحصیلی چاپ و توزیع شده است.
 
12 و 18 شهریور ماه زمان توزیع کتاب ها در شهرستان ها و تهران
 
به گفته حسینی، کتابفروشان در شهرستانها از تاریخ 12 شهریورماه مجاز به توزیع کتابهای راهنمایی و دبیرستان هستند و در تهران و البرز نیز از 18 شهریورماه کتابها بین دانش آموزان راهنمایی و دبیرستان توزیع می شود.
 
وی با تاکید بر اینکه کتابها باید با همه عناوین در اختیار دانش آموز قرار بگیرد، تصریح کرد: هیچ کتابفروشی حق ندارد کتابها را بدون کسری به دانش آموز تحویل بدهد.
 
وی ادامه داد: کتابهای دانش آموزان فنی حرفه ای و کاردانش از اول تیرماه در اختیار مسئولان توزیع قرار گرفته است و با توجه به اینکه مقطع ابتدایی، فنی حرفه ای و کار دانش و پیش دانشگاهی از طریق واحد آموزشی توزیع می شود کتابها از تاریخ 12 شهریور در شهرستانها در اختیار واحد آموزشی و در تهران و البرز از 18 شهریورماه در اختیارشان قرار می گیرد.
 
به گفته حسینی، کتابهای مقطع دوم و ششم ابتدایی به تعداد معلمان در اختیار استانها قرار گرفته و استانها آنها را به معلمان که در حال گذراندن دوره آموزشی هستند تحویل داده اند.
 
فروش کتاب های تک درس از 15 مهرماه
 
این مقام مسئول درباره تک فروشی کتابهای درسی توضیح داد: تک فروشی در فروشگاهها از 15 مهرماه آغاز می شود. ضمن آنکه زمان مرجوعی کتابهای درسی به مراکز توزیع کتاب از سی ام آذرماه است.
 
قرارگیری پی دی اف 63 عنوان کتاب  روی سایت
 
وی ادامه داد: تمامی متون کتابهای درسی به صورت PDF روی سایت قرار گرفته است. همچنین 63 عنوان کتاب شامل 51 عنوان کتاب فنی و حرفه ای و کاردانش و 12 عنوان کتاب راهنمایی و دبیرستان به صورت لوح فشرده درآمده که این لوح ها نیز همراه کتاب به دانش آموز تحویل داده می شود.
 
حسینی اظهار داشت: کتابهای گویا نیز برای خواندن صحیح کلمات انگلیسی و همچنین روانخوانی قرآن به همراه لوح فشرده در اختیار دانش آموز قرار می گیرد.
 
وی با بیان اینکه در تولید کتابهای امسال دانش آموزان از 50 هزار تن کاغذ مازندران استفاده شده است، تصریح کرد: چنانچه افرادی نسبت به توزیع و محتوای کتاب شکایتی دارند می توانند با شماره تلفن های 88827778 و 44987973 تماس بگیرند.
 
آموزش و پرورش یک ریال قیمت کتاب ها را افزایش نداده است
 
وی در پاسخ به خبرنگاری درباره افزایش قیمت کتابهای درسی گفت: آموزش و پرورش یک ریال قیمت کتابهای درسی را افزایش نداده است و اگر تغییر قیمتی صورت گرفته بنا بر هزینه های بخش خصوصی بوده است و این وزارتخانه هیچ سرمایه گذاری در تولید کتاب نمی کند.
 
وی در پاسخ به خبرنگار مهر درباره قیمت کتابها تفکیک پایه های تحصیلی گفت: کتابهای پایه اول  و دوم ابتدایی 4500 تومان، سوم ابتدایی 6300 تومان، چهارم ابتدایی 5900 تومان، پنجم ابتدایی 6200، ششم ابتدایی 6700 تومان، پیش دانشگاهی تجربی 6100، پیش دانشگاهی ریاضی 6100، پیش دانشگاهی انسانی نیز 6100 تومان خواهد بود و اگر مدرسه ای خارج از این قیمت های اعلام شده از والدین پول دریافت کند باید آن را عودت دهد.
 
مبارزه با بازار سیاه کتب درسی
 
مدیر کل نظارت و نشر و توزیع مواد آموزشی وزارت آموزش و پرورش در مورد وجود بازار سیاه کتابهای درسی افزود: اداره کل دفتر نشر و توزیع به شدت پیگیر این موضوع است تا اجازه ندهد برخی از افراد از ناآگاهی دانش آموز استفاده کنند. همچنین رسانه ها می توانند نقش موثری در این حوزه داشته باشند و با اعلام وجود کتابهای درسی روی سایت آموزش و پرورش مانع از رونق دهی بازار سیاه کتاب شود.
 
وی همچنین گفت: انتشارات مدرسه در طول سال تحصیلی تمامی کتابهای مورد نیاز دانش آموز را می تواند در اختیار آنها قرار دهد ضمن آنکه این انتشارات برخی منابع کنکور را با قیمت آزاد در اختیار دانش آموز قرار می دهد.
 
وی در پاسخ به سئوال خبرنگار دیگری درباره ارتقاء گرافیک کتابهای درسی توضیح داد: در کتاب آموزشی مولف باید فضای اموزشی را منطبق با زمانبندی پیش بینی شده کند ضمن آنکه در بحث تصویرسازی و گرافیک کتاب خط قرمزهایی وجود دارد که همه این موارد باید رعایت شود. البته هم اکنون فضای هنری کتابها شاد است.
 
وی در پایان گفت: پروژه ای برای تغییر محتوای کتابهای درسی آغاز شده و هم اکنون بسیاری از کتابها لوگوی ثابت دارند و قطع کتابها در برخی مقاطع ثابت است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *