چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 15 May 2024
 
۰

هلال ماه شوال چه زماني رويت مي شود؟

شنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۱ ساعت ۱۷:۴۷
کد مطلب: 238973
هر سال با نزدیک شدن به روزهاي پاياني ماه مبارک رمضان، مسئله رویت هلال ماه از اهمیت ویژه‌ای نزد عموم برخوردار و سوال‌هایی در ذهن هر علاقمندی مطرح می‌شود.
به گزارش جهان به نقل از باشگاه خبرنگاران، علی ابراهیمی سراجی، رویت گر هلال ماه گفت: ماه قمری 29 و نیم روز است يعني بین 29 روز و 6 تا 18 ساعت متغییر است و به همین دلیل ماه های قمری گاهی 29 روزه گاهی در روز سي ام به اتمام مي رسند.
 
وی افزود: رویت هلال ماه یک بحث علمی است که بر دو پایه و ریشه علمی و فقهی استوار شده و رصد آن بخصوص پس از اتمام ماه مبارك رمضان از اهمیت ویژه ای برخودار است و تخمین زمان رویت هلال ماه به وسیله پارامترها، معیارهای جهانی و محاسبات دقیق صورت می گیرد.
 
**  هلال ماه شوال عصر روز 28 مرداد رويت مي شود
 
هلال ماه 29 رمضان در شامگاه 28  مرداد1391  و پس از غروب خورشید، در تمام پهنه ایران غیر قابل رویت است، بنابراين برای رویت آن باید ساعاتی قبل از غروب خورشید، اقدام به رصد هلال در روز کرد. با رویت شدن هلال در روز، فردای آن روز یعنی یکشنبه 29 امرداد اول ماه شوال است و ماه رمضان امسال 29 روزه می‌شود.
 
وی با تاکید بر اينكه تنها 20 دقيقه براي رويت اين هلال تازه متولد شده فرصت هست گفت: هلال ماه شوال به دلیل نزدیکی آن به افق و گرد و غبار موجود در هوا درشامگاه قابل رویت نیست و چند ساعت مانده به غروب خورشيد در 28 مرداد در آسمان با ابزار اپتیکی رصد می شود. البته اين هلال باريك تنها يك درصد از روشني قرص ماه  را دارا خواهد بود. جايگاه این هلال در سمت چپ خورشید با فاصله زاویه ای 11 درجه بوده و به دليل وجود خورشيد در آسمان رويت آن با چشم غير مسلح بايد با احتياط و در نظر گرفتن مسائل ايمني براي سلامت چشم صورت گيرد.
 
ابراهیمی سراجی عنوان کرد: اين هلال باريك در مناطق کوهستانی و مرتفع که آلودگی نوری و گرد و غبار در آنها کم باشد راحت تر رويت خواهد شد و همچنين شرایط فصلی بر روی رویت هلال ماه تاثیر گذار است.
 
وي با بيان اينكه يكي از مسائل تاثير گذار در رويت هلال ماه قمري درجه جدايي ماه از خورشيد است گفت: درجه جدايي هلال  ماه از خورشيد امسال 11 درجه است كه با توجه به اينكه در سالهاي قبل اين درجه جدايي 8 و يا 9 بود بنابراين امسال رصد ماه  كمي راحت تر از سالهای گذشته خواهد بود.
 
ابراهیمی سراجی اظهار داشت: کشورهای موجود درمناطق اروپا، شمال آسیا و کانادار نمی توانند هلال ماه را به راحتي رصد کنند و کشورهایی همچون عربستان، جنوب غرب آسیا و آفریقا می توانند هلال را با چشم غیر مسلح و کشورهای جنوب آفریقا، آمریکا جنوبی و مرکزی، آمریکای شمالی قادر به رصد هلال با چشم مسلح خواهند بود
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *