شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 4 May 2024
 
۰
۱
منبع فرانسوی فاش کرد:

ناكامي‌حمله‌اسرائیل‌و‌چند‌ارتش‌عربی‌به‌سوریه

دوشنبه ۹ مرداد ۱۳۹۱ ساعت ۱۱:۰۳
کد مطلب: 236735
یک منبع فرانسوی فاش کرد که همزمان با انفجار ساختمان امنیت ملی سوریه و هجوم گروهک‌های مسلح به دمشق قرار بود پس از اشغال دمشق چند ارتش عربی و نیروهای غربی همزمان با نیروی مستقر اسرائیل در جولان، به مراکز مهم دمشق و سوریه حمله شود.
ناكامي‌حمله‌اسرائیل‌و‌چند‌ارتش‌عربی‌به‌سوریه
به گزارش جهان به نقل از فارس، یک منبع رسانه‌ای فرانسوی که خواست نامش فاش نشود، به جهینه اعلام کرد که آنچه ساعت صفر مخالفان سوریه نامیده می‌شد، عملیاتی بود برای محاصره و اشغال دمشق و تسلط یافتن بر ذخایر سلاح‌های شیمیایی و موشکی سوریه تا نیروهای نظامی خارجی بتوانند دخالت نظامی در سوریه را از چند محور آغاز کنند بدون اینکه سوریه بتواند [برای نجات خود] منطقه را به آتش بکشد.

این منبع افزود: زمانیکه هیلاری کلینتون از حمله گسترده و فراگیر به سوریه سخن گفت، ارتش صهیونیستی در مرز سوریه در آمادگی کامل بود. ارتش اردن و نیروهای عربی و آمریکایی در جنوب و ارتش ترکیه به همراه نیروهای عربی و آمریکایی در شمال آماده بودند. سواحل ترکیه نیز شاهد تجمع نیروهای دریایی آمریکا بود از جمله ناو هواپیمابر آبراهام لینکولن که در بندر انطاکیه حضور داشت.

این منبع افزود: نیازی نیست به آرشیو اخبار مراجعه کنیم که ببینیم قبل از سخنان کلینتون چه آرایش نظامی در مرزهای سوریه شکل گرفته بود؛ زمانیکه کلینتون از حمله سخن گفت. از لبنان گرفته که ارتش را در آن برهه مستقر کرد و قبول نکرد اوضاع پناه‌جویان سوری را سامان بدهد تا عراق که دو سپاه در مرز مستقر کرد و قبل از آنکه به پناه‌جویان اجازه ورود به خاک عراق بدهد اعلام کرد که نمی‌تواند آنان را وارد خاک خود کند، نیروهای اردن هم به حرکت در آمدند و نخست‌وزیر این کشور در سخنانی بی‌سابقه از مطرح بودن همه گزینه‌ها علیه دمشق سخن گفت. از سویی دیگر هم نیروهای رژیم صهیونیستی در بلندی‌های اشغالی جولان تجمع کردند و ایهود باراک وزیر جنگ این رژیم از جولان بازدید کرد و نیروهای آمریکایی در سواحل ترکیه تجمع کرده بودند و نیروهای غربی هم در دریای مدیترانه بودند.

این منبع افزود: البته این خبر در رسانه‌ها منتشر نشد که نیروهای آمریکایی در کنار نیروهای صهیونیستی در بلندی‌های جولان حضور یافتند و همراه ارتش اسرائیل بودند و در مرزهای ترکیه و اردن با سوریه در کنار نیروهای سعودی، قطری، اماراتی و نیروهای فرانسوی در مرز لبنان در نزدیکی زبدانی (نزدیک دمشق) و سرغایا حاضر شدند.

به گفته این منبع فرانسوی، «نخست‌وزیر اردن قبل اینکه این حمله به جنوب دمشق عملی شود، و بعد از استقرار نیروهای اردنی در مرز سوریه، اعلام کرد که گفت‌وگو سودی به حال بحران سوریه ندارد و همه گزینه‌ها مطرح است اما وی پس از پاکسازی جنوب دمشق از تروریست‌ها اعلام کرد که همه تلاش اردن این است که خود را از آشوب در سوریه دور نگاه دارد و آشکارا از حرف‌های خود عقب‌نشینی کرد.

این منبع ادامه داد: این سخن کلینتون از حمله به سوریه با تجمع نیروهای نظامی در مرزهای سوریه همزمان شد حتی در مرز عراق و لبنان که نیروهای خود را از ورود پناهجویان سوری در مرز مستقر کردند و این امر فقط محدود به مرز با اردن و ترکیه و طرف اسرائیل نشد. زمانی که بر طبل جنگ کوبیده شد، عراق و لبنان، میزبانی پناهجویان سوریه را رد کردند اما پس از پاکسازی دمشق عراق با این امر موافقت کرد و لبنان هم به دنبال او اجازه ورود به پناهجویان را داد اما چرا پس از پاکسازی دمشق موضع خود را تغییر دادند.

این منبع افزود: به حرکت در آمدن ناوگان روسیه در دریایی سیاه به سوری مدیترانه و ناوگان دریای بالتیک و حرکت بیش از 26 شناور روسیه از اقیانوس آرام، تنها پیام روسیه به آمریکا نبود بلکه پیام دیگری هم از طریق سخنان یکی از مقامات بلندپایه نظامی روسیه ارسال شد و گفت که امیدوار است آتش جنگ جهانی سوم را [غربی‌ها] روشن نکنند. او این حرف را در ظاهر درباره کشتی روسی زد که حامل بالگردهای تعمیری برای سوریه بود اما منظور اصلی‌اش این کشتی که مورد انتقاد غربی‌ها بود، نبود،‌ چرا که سوریه بدون این کشتی هم آماده جنگ بود بلکه منظور او ارسال پیام برای آمریکا بود که نیروهایش را در نزدیکی ترکیه مجتمع کرده بود چه آنکه روسیه تاکید کرد که این محموله خود را از راه هوایی نیز می‌تواند به سوریه برساند و منظور مسکو از این حرف این بود که روسیه آماده باز کردن پلی هوایی به دمشق در صورت آغاز جنگ بود. در کنار این پیام‌های روسیه، زیردریایی‌های اتمی روسیه نیز بدون جنجال رسانه‌ای به حرکت در آمدند.

این منبع فرانسوی همچنین گفت: فکر می‌کنم که آمریکا همه گروهک‌های مسلح را [علیه سوریه] به حرکت در نیاورد بلکه چند هزار نفر از آنان را به جلو راند و به انتحار سوق داد تا نبض روسیه،‌سوریه، ایران و چین را بسنجد... اما آنچه در جنوب دمشق رخ داد، پدیده گذرا و سطحی نبود. عملکرد نیروهای مسلح سوریه در یکسره کردن کار تروریست‌ها فوق‌العاده بود. رسانه‌های سوریه برای اولین بار بود که تصاویری از اجساد مخالفان را نشان داد و به مثابه پیام جنگ و پاسخ سنجش نبض سوریه از جانب آمریکا بود و پیام دوم سوریه برای جنگ، تعیین مسئولان نظامی سوریه در مناصب جدید بود که همه از دشمنان غرب محسوب می‌شوند.

این منبع تاکید کرد: ‌بر خلاف اینکه نیروهای مسلح سوریه در عملیاتی شگفت‌آور ستون فقرات [گروهک] ارتش آزاد مورد حمایت آمریکا را شکست اما کار هنوز تمام نشده است و آمریکا همچنان تلاش می‌کند که درگیری‌ها را در مدت حضور ناظران در سوریه، باقی نگاه دارد حال آنکه مقامات سوریه تلاش می‌کنند با زور آتش‌بس را تحمیل کنند. این منبع فرانسوی بعید دانست که اوضاع سوریه به جنگی منطقه‌ای تبدیل شود بخصوص اینکه مدیترانه پر است از ناوچه‌های روسیه و کشتی‌های انتقال نیرو در حالی که نیمی از تنگه هرمز در مقابل آمریکا بسته است و نیروهای ایرانی در آمادگی کامل برای آغاز پاتک ساعت صفر هستند و علاوه بر این چینی‌ها در سواحل اقیانوس هند هستند تا سواحل یمن و برای اولین بار ناو هواپیمابر خود را برای ماموریتی تمرینی یک ماهه به حرکت در آورده‌اند که از زمان ساخت این ناو، این ماموریت، طولانی‌ترین ماموریت آن است.

این منبع افزود: در مرزهای شمالی سوریه، روسیه و سوریه مشترکا کاری سری می‌کنند که نمی توان از آن اطمینان حاصل کرد که راهی بدون بازگشت است یا پیامی است برای تهدید کردن غرب. این موضوع می‌تواند وضعیت را بکلی برای آمریکا بر هم بزند اگر سوری‌ها آن را در پیش بگیرند. شاید پروژه‌ای با همکاری روسیه،‌ ایران، چین، سوریه و عراق در جریان باشد تا بالهای ناتو در ترکیه جیده شود... هنوز سخن گفتن از نیت سوریه زود است اما این قطعی است که سوری‌ها پس از انفجار دفتر شورای امنیت ملی لباس رزم بر تن کرده اند و آماده‌اند حتی بدون پوشش رسانه‌ای بجنگند و این کاملا از تلویزیون‌های سوریه معلوم است.

جهینه افزود: ناگفته نماند که تشدید سیاست جهانی علیه سوریه در خلال بحران این کشور، در نوع خود اولین بار نیست. در اواخر سال گذشته نیز شاهد چنین تشدید تنشی بودیم. ناوگان روسیه و آمریکا در مدیترانه به هم برخورد کردند و رئیس جمهوری چین از نیروهای خود خواست برای دفاع از امنیت ملی چین آماده جنگ شوند در حالی که قایق‌های ایرانی نیروهای آمریکا در خلیج [فارس] را تحریک کردند و کار با عقب‌نشینی نیروهای آمریکا در مدیترانه پایان یافت اما از زمان آغاز بحران، گروه‌های مسلح تروریستی حمله وسیعی به محلات شهرهای سوریه کردند که از پیرامون دمشق آغاز شد و برای اولین بار نیروهای دریایی روسیه و همچنین چین، یکباره به حرکت در آمدند و برای اولین بار بمب‌افکن‌های اتمی روسیه از نزدیکی مرزهای ترکیه عبور کردند و به پرواز در آمدند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


مشابه یه همچین چیزی یکی دو سال پیش قرار بود برای مراکز حساس تهران اجرا شود!