سه شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 14 May 2024
 
۰

چگونه هزينه برق را كاهش دهيم؟

پنجشنبه ۵ مرداد ۱۳۹۱ ساعت ۰۲:۴۱
کد مطلب: 235929
كولرهاي گازي برخلاف كولرهاي آبي رطوبت محيط را افزايش نمي دهد پس در مناطق مرطوب كارايي زيادي مي توانند داشته باشند. از اين جهت براي محيط هاي شرجي بسيار مناسب اند.
به گزارش جهان، باتوجه به فرا رسيدن روزهاي گرم تابستان نياز به كولر بيش از پيش حس مي شود و بسياري از مردم نيز به دنبال يافتن بهترين وسيله سرمايشي براي منزل شان هستند. در اين ميان كولرهاي آبي و گازي رقابت بسيار سختي را دارند.

اين روزها هوا بسيار گرم شده است و بسياري از خانوارها از ماه هاي قبل كولرهايشان را روشن كرده اند. در ادامه به بررسي كولرهاي گازي و آبي مي پردازيم و راهكارهايي براي كاهش مصرف برق در آنها پيشنهاد مي كنيم.

مقايسه كولر گازي و آبي


كولرهاي گازي برخلاف كولرهاي آبي رطوبت محيط را افزايش نمي دهد پس در مناطق مرطوب كارايي زيادي مي توانند داشته باشند. از اين جهت براي محيط هاي شرجي بسيار مناسب اند.

كولر گازي نام مصطلح فارسي است كه به كليه دستگاه هاي شامل چرخه سرمايش مبتني بر تراكم و انبساط گاز اطلاق مي شود. نام انگليسي اين گونه تجهيزات Air Conditioner است.

سيستم هاي سرمايشي موجود در ايران و مصارف برق آنها


سيستم هاي سرمايشي كه در ايران مورد استفاده قرار مي گيرند در نقاط مختلف متفاوت است.
از جمله اين سيستم ها كه عمدتاً در مناطق جنوب و شمال كشور به علت آب و هواي گرم و مرطوب مورد استفاده قرار مي گيرند، كولر گازي مي باشد.

حدود 70 درصد از خانوارهاي ايراني در فصل گرما از كولرهاي آبي و يا گازي براي خنك كردن محيط زندگي خود استفاده مي كنند. توان كولرهاي آبي در حدود 500 وات و در مورد كولرهاي گازي بالغ بر 2000 وات است.

كولرهاي آبي در مناطقي كه رطوبت هوا بالاست، مانند شمال و جنوب كشور از كارايي خوبي برخوردار نيستند، لذا در اين مناطق از كولرهاي گازي به طور گسترده استفاده مي شود. لكن در مناطقي كه شرايط آب و هوايي براي استفاده از كولر آبي مساعد است، استفاده از كولر گازي اشتباه است.

در ضمن تفاوت اصلي كولرهاي گازي و آبي علاوه بر ساختار و نظام كاري آنها نبود ترموستات در سيستم كنترلي كولر آبي مي باشد كه بتواند زمان روشن بودن كولر را باتوجه به دماي محيط مديريت كند كه اين خود عيب بزرگي محسوب مي شود و سبب مي شود تا در فصول گرم مثل تابستان به علت روشن ماندن كولر در تمامي ساعات شب سبب سرماخوردگي و بيماري افراد استفاده كننده از اين نوع كولر شود كه البته كولر گازي اين مشكل را ندارد و خوشبختانه اين مشكل با استفاده از كليد هوشمند كولر آبي قابل حل است.

مصرف بالاي انرژي الكتريكي در كولرهاي گازي، اهميت بهينه سازي و كنترل مصرف انرژي الكتريكي را در اين وسايل ايجاب مي نمايد.

مقدار انرژي مصرفي در كولرهاي گازي تابع عوامل مختلفي است كه از مهم ترين عوامل تاثيرگذار بر مصرف انرژي الكتريكي كولرهاي گازي مي توان به محل نصب، سرويس و نگهداري مناسب و تناسب ظرفيت برودتي كولر با فضاي مورد استفاده (از لحاظ مساحت، دما و رطوبت) اشاره نمود.

كولرهاي گازي را مي شناسيد؟


در ابتدا اين نكته را بدانيد كه كولرهاي گازي هزينه برق مصرفي را هفت برابر افزايش مي دهد. اين بدين معني است كه اين كولرها مي توانند واقعاً از نظر اقتصادي به شما صدمه وارد كنند.

براساس اعلام سازمان بهره وري انرژي ايران، استفاده از كولرهاي گازي در مناطق گرم و شرجي از نظر فني و اقتصادي مناسب است در صورتي كه استفاده از اين نوع خنك كننده ها در مناطق معتدل كشور به دليل بالا بردن ميزان مصرف برق و افزايش هزينه هاي برق آن، مناسب نيست.

توان مصرفي كولر گازي استاندارد، حدود چهار برابر كولرهاي آبي است و اين امر باتوجه به افزايش پلكاني قيمت برق، مي تواند بسيار حائز اهميت باشد و تا هفت برابر موجب افزايش هزينه هاي برق مصرفي شود.

به منظور مديريت هزينه هاي برق مصرفي در تهيه و استفاده از تجهيزات و وسايل سرمايشي به تناسب شرايط جغرافيايي با نوع وسيله سرمايشي انتخابي، تناسب حجم محل با قدرت سرمايش وسايل انتخابي، تهيه و خريد تجهيزات سرمايشي با نشان استاندارد و معتبر و داراي رتبه انرژي بالا و تعمير و نگهداري به موقع توسط اشخاص مجاز دقت كنيد.

با كولرهاي آبي بيشتر آشنا شويد


با داشتن يك كولر آبي با راندمان قابل قبول، مي توان دماي هوا را بين 10 تا 12 درجه كاهش داد و بيش از 30درصد نيز در ميزان مصرف انرژي، صرفه جويي كرد. براي شهرهاي با آب و هواي گرم و خشك (داراي متوسط رطوبت هواي كمتر از 20درصد) انتخاب كولرهاي آبي بهترين گزينه است، چرا كه در كنار مصرف برق كمتر، آسايش سرمايشي بيشتر را فراهم مي كند.

انتخاب كولرهاي آبي در مناطق گرم و خشك، كه براي داشتن محيطي با هواي مطبوع در اتاق ها و فضاهاي داخل ساختمان نياز به هواي خنك همراه با رطوبت مي باشد، بهترين گزينه است. تهران، قزوين، قم، سمنان، كاشان، شيراز، اصفهان، اهواز، يزد، كرمان، كرمانشاه، سيستان و بلوچستان و خراسان و بخش هايي از استان گلستان (گرگان) ازجمله شهرها و استان هايي هستند كه كولر آبي نياز سرمايشي در آنها را تامين مي كند.

بديهي است استفاده از كولرهاي گازي در اين مناطق، تنها به منزله اتلاف سرمايه بوده است و منجر به افزايش چشمگير هزينه هاي انرژي در سبد خانواده مي شود.

بهينه سازي و كاهش مصرف كولرهاي آبي


انجام سرويس و يا تعمير و نگهداري به موقع و مناسب، تعويض ساليانه پوشال ها و تسمه كولر و نيز شستشو، جرم گيري و رسوب زدايي سوراخ ناوداني و دريچه هاي ورودي هوا در درب كولرها، پره هاي فن توري و صافي پمپ آب، ديواره و كف داخلي كولر (به وسيله برس مناسب) از جمله مواردي هستند كه هنگام راه اندازي كولرهاي آبي نصب شده موجود در كاهش مصرف انرژي و افزايش طول عمر كولرها موثر است.

همچنين، روغن كاري ياتاقان هاي كولر (هرماه يكبار در طول تابستان)، كنترل ميزان سفتي تسمه پس از قرار گرفتن در شيار (ميزان سفتي بايد به گونه اي باشد كه تسمه با فشار ملايم انگشت حداكثر يك سانتي متر خم شود)، شست وشو و جرم گيري شيلنگ و سه راهي توزيع آب و بازرسي ميزان ريزش و توزيع يكنواخت آب بر روي ناوداني درب كولر از ديگر مواردي است كه در كاهش مصرف انرژي كولرهاي آبي موثر است.

بازرسي شيلنگ آب از محل سرشير تا محل اتصال به شناور كولر، تنظيم شناور و ارتفاع آب در كف كولرها، بازرسي كليد و جعبه تقسيم برق كولر (پمپ آب، دورتند وكند) بازرسي سلامت و عدم پارگي برزنت (محل اتصال دهانه خروجي كولر به كانال اصلي) نيز در كاهش ميزان مصرف برق كولر آبي تاثير بسزايي دارند.

در صورت پارگي و فرسودگي برزنت بايد آن را با الياف پليمري كه قابليت انعطاف پذيري بالاتري داشته و در مقابل باد، باران و تابش مستقيم نور خورشيد مقاوم است، استفاده كرد.

تميز كاري و غبارگيري از پره هاي دريچه كولرها از سمت اتاقها و فضاها، باز كردن دريچه ها و غبارگيري كانال هاي پشت آن به وسيله جاروبرقي (حداقل هر دو سال يكبار) و انجام بازديد دوره اي و كنترل عملكرد كولر شامل تراز بودن بدنه، عدم وجود نشتي آب از سرشير تا كولرها، توزيع مناسب و يكنواخت آب بر روي پوشال ها، سلامت پمپ آب و روغن كاري ياتاقان ها و عدم پارگي تسمه (هر 15روز يكبار) در طول ماه هاي گرم سال نيز براي كاهش مصرف برق كولرهاي آبي توصيه مي شود.

در مدت زمان استفاده از كولر قبل از هر بار روشن كردن فن كولر، حداقل 10 دقيقه پمپ آب آن را روشن كرده و بهتر است راه اندازي اوليه فن با زدن كليد دور تند آغاز و چند ثانيه بعد به دور كند برگردانده شود.

نصب سايبان روي كولرهاي آبي موجود در جهت كاهش مصرف انرژي بسيار موثر است. اين كار علاوه بر كاهش ميزان تبخير و مصرف آب در كولرهاي آبي، از تابش مستقيم نور خورشيد به سقف و بدنه و در نتيجه افزايش حرارت آب و هواي داخل كولر جلوگيري كرده و در نتيجه باعث افزايش راندمان و كاهش مصرف انرژي كولر مي شود.
کیهان
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *