دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 May 2024
 
۰
۳
در ستایش «آرميتا مثل پري»؛

مستندي كه دل ها را لرزاند

پژمان كريمي
دوشنبه ۲ مرداد ۱۳۹۱ ساعت ۰۶:۳۱
کد مطلب: 235318
در مستند ياد شده بطور مشخص بر ارتباط خاص آرميتا با پدر شهيدش و حضرت آقا به عنوان پدر همه كودكان ديارمان تاكيد مي شود. جالب اينكه در فيلم، آرميتا در گفت وگو با مادرش دقيقا بر اين نكته تاكيد مي كند: «حضرت آقا پدر همه اند!»
به گزارش جهان به نقل از کیهان، يك اثر هنري اگرچه داراي ساختاري ساده، اما به شرط باروري از يك پيام الهي، يك بعد معنوي و خلوصي ناب مي تواند زيبا و ستودني و بر ذهن و دل مخاطب كارگر شود.

مستند «آرميتا مثل پري» از جنس همان آثاري است كه در نگاه نخست ساده است. اين كار ساختاري عجيب و غريب ندارد. مدعي نيست. تفاخر هم نمي ورزد. درنگي است بر زندگي دختر كوچك يك شهيد؛- فرزند شهيد داريوش رضايي نژاد- دانشمندي كه به دستان پليد عوامل موساد ناجوانمردانه به شهادت رسيد.

در مستند ياد شده بطور مشخص بر ارتباط خاص آرميتا با پدر شهيدش و حضرت آقا به عنوان پدر همه كودكان ديارمان تاكيد مي شود. جالب اينكه در فيلم، آرميتا در گفت وگو با مادرش دقيقا بر اين نكته تاكيد مي كند: «حضرت آقا پدر همه اند!»

مستند «آرميتا مثل پري» ارتباطي عجيب، عاطفي، ملموس و ولايي را تصوير مي كند. كلام و رفتار آرميتا همگي گوياي اين است كه او در ازاي پدر شهيدش، حضرت آقا را نه تنها پدر كه بزرگتر از پدر يافته است. پدري كه هم دوست اش دارد، هم مي كوشد جايگاه والاي «رهبري» او را از ياد نبرد.

ترديد ندارم با ديدن مستند ياد شده ارتباط ويژه دختر شهيد و حضرت آقا، دانه هاي اشك را بر چشمان بينندگان نشانده است. اشكي از شوق مواجهه با عاطفه ورزي خالصانه! از روبرو شدن با دختري كه همه آرزوها و دنياي خود را در سايه مهر پدري رهبرمان ديده است! چشمانمان گريست از روبرو شدن با پدري كه با لحني مهربانانه، خورشيد دلدادگي اش را سخاوتمندانه به فرزند شهيدي هديه مي كند.

«آرميتا مثل پري» نمونه اي از مستندهايي است كه با پول زيادي ساخته نشده است. سازندگان اش در پي فلسفه بافي نبوده اند. حجاب نفسانيت را به كناري زده اند و با لحني صميمي و روال به حكايت نشسته اند.

شنبه شب، شبكه اول سيما، با مستند خود دلها را لرزاند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
واقعا مستند قشنگی بود. خیلی مفهوم داشت. سراسر مهر و عاطفه بود. چند بار گریه کردم . و به جاسوسان و خیانتکاران لعن و نفرین فرستادم. راستی چرا باید این دختر معصوم و پر از شور و اشتیاق از این سن بدون پدر زندگی کند. علاقه آرمیتا و رهبری دو طرفه بوده است که اینطور زیبا و حماسی این احساس را به مخاطب می دهد.
Iran, Islamic Republic of
زیباترین، اثرگذار ترین و تکان دهنده ترین مستندی بود که در عمرم دیده بودم---دستشون درد نکنه
من اين مستند رو يكي دو هفته پيش ديدم هنوز يادش مي افتم اشكم جاري ميشه. فوق العاده براي اين مستند كمه!