جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰
۱
رانت گسترده در بازار خودرو

سود 118 درصدي در جيب واردكنندگان خودرو

سه شنبه ۲۰ تير ۱۳۹۱ ساعت ۱۲:۱۶
کد مطلب: 233018
طبق اين محاسبات، سود واردات برخي مدل‌هاي خودروهاي خارجي تا 118 درصد مي‌رسد و اين در حالي است كه هيچ كسب و كاري در كشور به اين اندازه سود ندارد.
سود 118 درصدي در جيب واردكنندگان خودرو
به گزارش جهان، محاسبات ساده نشان مي‌دهد برخي واردكنندگان خودرو با استفاده از رانت ناشي از دو نرخي شدن دلار، تا 118 درصد سود به جيب مي‌زنند.

بر اساس گزارش برنامه تلويزيوني پايش، برخي تجار خودروهاي خارجي را با ارز دولتي 1226 توماني وارد مي‌كنند اما اين خودروها را با ارز 1800 توماني در بازار عرضه مي‌كنند كه در برخي مدل‌ها سودهاي بالاي 100 درصدي كسب مي‌كنند.
 
طبق اين محاسبات، سود واردات برخي مدل‌هاي خودروهاي خارجي تا 118 درصد مي‌رسد و اين در حالي است كه هيچ كسب و كاري در كشور به اين اندازه سود ندارد.
 
احمد نعمت‌بخش دبير انجمن خودروسازان علت اين سود وحشتناك را شفاف نبودن روند واردات خودرو دانست.

وي به نقل از واردكنندگان مدعي شد كه دولت به واردكنندگان خودرو ارز دولتي نمي‌دهد به همين سبب قيمت خودروهاي وارداتي را بر مبناي ارز آزاد تعيين مي‌كنند و به فروش مي‌رسانند. البته اين ادعا تاكنون اثبات نشده است و وزارت صنعت مدعي است به واردكنندگان خودرو، ارز دولتي تخصيص مي‌دهد.
 
نعمت‌بخش همچنين درباره علت افزايش تفاوت قيمت كارخانه و بازار خودروهاي توليد داخل كه در برخي خودروها همچون تندر 90 به 2 ميليون تومان رسيده است، گفت: در دهه 70 كه مسئله مشابهي رخ داد، كميته‌اي به منظور رسيدگي به قيمت خودرو تشكيل شد و اين كميته تصميم گرفت قيمت خودرو را بر مبناي قيمت حاشيه بازار تعيين كند تا رانت ايجاد نشود.
 
وي با تاكيد بر اين كه در سال‌هاي گذشته ميزان افزايش قيمت خودرو كمتر از سطح تورم بوده، افزود: متاسفانه در سه چهار سال اخير در دوره وزارت آقاي محرابيان، در تعيين قيمت خودرو بر مبناي قيمت حاشيه بازار خدشه ايجاد شد و وي اجازه نداد قيمت خودرو در حاشيه بازار به فروش رود و به همين دليل دوباره رانت ايجاد شده است.

نعمت‌بخش با اشاره به جلسه اسفندماه خود با غضنفري -وزير فعلي- گفت: غضنفري هم اعتقاد دارد كه خودروهاي زير 45 ميليون تومان توسط سازمان حمايت تعيين شود.
 
وي با حمايت از گران شدن قيمت خودروها گفت:‌ وقتي درآمد خودروساز بيشتر شود سودش به جيب دولت مي‌رود چون به دولت ماليات بيشتري مي‌دهد!
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
اینکه عده ای دلال با استفاده از رانت وامکاناتی که احتمالا از کانالهایی خاص واگذار میگردد به اینچنین سودهای کلانی میرسند وباید برای جلوگیری از این امر تدبیری اندیشید شکی نیست اما چرا در مورد میزان گمرکی که به خودروهای وارداتی تعلق میگیرد صحبت نمیشود چرا که مدیران وکارشناسان !!!شرکتهای تولید کننده خودرو داخلی قیمت محصولاتشان را با قیمت تمام شده خودروهای وارداتی تنظیم میکنند مثلا قیمت خودرو مونتاژی ویتارا با قیمت محصولات وارداتی ازکره مثل اسپورتیج ویا سورنتو تنظیم میشود در ضمن دریافت این مبالغ کلان به عنوان عوارض به کمک کدام بخش از صنعت داخلی تعلق میگیرد!!؟