شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۰

جهادگران فقط رفاقت مي‌كنند نه رقابت!

سه شنبه ۱۳ تير ۱۳۹۱ ساعت ۱۰:۲۷
کد مطلب: 231765
جوان نمونه كشور در عرصه جهادي گفت: در فضای جهادی بحث رقابت نیست فقط رفاقت است و برای یک فرد جهادگر فرقی نمی کند چه کسی بهترین است، هر کسی اخلاص بیشتری داشته باشد، بهترین است و ان شاءالله در پیشگاه الهی برترین باشیم.
به گزارش جهان فرشاد عالی در گفتگو با جوان آنلاین اظهار داشت: فکر و علاقه من به عرصه جهادگری به سال های قبل برمی گردد، آن زمانی که برنامه شهید آوینی را در خدمت رسانی به مردم در مناطق محروم می دیدیم، انگیزه ای ناتمام برای ورود به این عرصه پیدا کردم. 
 
وی با اشاره به حدیث امام صادق علیه السلام مبنی بر اینکه "راه رفتن یک مسلمان برای رفع حاجت یک مسلمان دیگر از ۷۰ بار طواف خانه خدا برتر است"، افزود: حضرت آقا نیز فرموده اند که "خدمت به مردم را که از بزرگ ترین عبادات است، سرلوحه همه کارهای خود قرار دهید" که این روایات و تاکیدات رهبرمان، اهمیت کار را برای ما روشن و حجت را بر ما تمام می کند. 
 
این جهادگر برتر سال ۹۰ که اکنون در مقطع کارشناسی رشته روابط عمومی مشغول به تحصیل است، در خصوص تشکیل "جبهه جهادی" که در آن خدمت می کند، بیان داشت: سال ۸۱ نخستین جرقه تشکیل جبهه جهادی زده شد و دوستان سفری به روستای اطراف قصر شیرین داشتند. از سال ۸۷ بنده وارد این فضا شدم و در نخستین سفر به استان قم، شهرستان قم، منطقه دشت احمد رفتیم و به سه روستا سر زدیم که بنده مسئول کمیته عمرانی بودم و با کمک بچه ها توانستیم دو باب خانه ۵۸ متری بسازیم. 
 
عالی در ادامه گفت که تابستان ۸۸ به منطقه پس قلعه تهران رفته اند که البته سختی کار در این منطقه به علت کوهستانی بودن و سفر در فصل زمستان دوچندان شده بود اما با این وجود گروه های اعزامی در قالب کمیته های مختلف ورزشی، فرهنگی، اجتماعی و ... فعالیت کردند. 
 
این جوان برتر جهادی که سختی جهاد در ذائقه اش شیرین است، از خاطرات خوش سفرها گفت و افزود: همه سفرها خوب بود اما شیرینی کار در سیستان و بلوچستان بود. از ۲۵ اسفند ماه سال ۸۹ وارد شهرستان نیکشهر، بخش فنوج، دهستان کتیج، مجتمع روستایی پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله وسلم شامل سه روستای زبرینگ، کوردان و چیل کنار شدیم و تاکنون به طور مستمر کار را پیگیری کرده ایم. 
 
وی فعالیت های جبهه جهادی در استان سیستان و بلوچستان را در ۱۴ کمیته تخصصی ذکر و خاطرنشان کرد: کمیته های فرهنگی، عمرانی، بهداشت و درمان، اقتصادی، اشتغال زایی، ورزشی، آموزشی، پژوهشی، کشاورزی و مطالبات اداری از جمله کمیته های فعال در این جبهه هستند. 
 
عالی با اشاره به اینکه برنامه کوتاه مدت این جبهه در بهار ۹۲ پایان می پذیرد، تصریح کرد: در برنامه میان مدت هم با توجه به اینکه توان مجموعه بیشتر از میزان مصرفی بود و محرومیت منطقه هم تلاش بیشتری می طلبید، به برکت خون شهید شوشتری که سبب وحدت مردم این منطقه بوده و هست، قرارگاه شهید شوشتری تاسیس شد.
وی ادامه داد: در این قرارگاه ۲۰ گروه جذب و ساماندهی شدند که شش گروه از خود شهرستان زاهدان تاسیس و در شهرستان های زابل، هیرمند، گنجار و نیکشهر ساکن شده و اقدام به فعالیت کردند که استمرخواهد یافت. 
 
جهادگر برتر سال ۹۰ در خصوص برنامه بلندمدت جبهه جهادی هم اظهار داشت: فعالیت بلند مدت ما مربوط به جبهه جهادی منتظران خورشید است که شامل قرارگاه های مختلفی از جمله قرار گاه شهید شوشتری با محوریت محرومیت زدایی، قرارگاه شهید بروجردی با محوریت دفاع مقدس، قرارگاه شهید رجب بیگی با محوریت سایبری، قرارگاه شهید تهرانی مقدم با محوریت دفاعی و ... تشکیل خواهد شد. علاقه مندان می توانند برای مطالعه سند چشم انداز به سایت جبهه جهادی منتظران خورشید با آدرس jebhe.ir یا gjmk.ir مراجعه کنند. 
 
عالی ادامه داد: همچنین مقر، معبر و خاکریزهایی از جمله خاکریز خبرنگاران، عکاسان، طراحان، شاعران و ... داریم که یک جامعه هدف به وسعت کشور برای آنها تعریف شده و هر کسی که تمایل به عضویت در این جبهه دارد، می تواند عضو و به هر اندازه می خواهد فعالیت کند.
وی در پاسخ به این سئوال که رقیبانش در این مرحله چه کسانی بوده اند، گفت: در فضای جهادی بحث رقابت نیست فقط رفاقت است و برای یک فرد جهادگر فرقی نمی کند چه کسی بهترین است، هر کسی اخلاص بیشتری داشته باشد، بهترین است و ان شاءالله در پیشگاه الهی برترین باشیم. 
 
این جهادگر برتر با اشاره به فرمایش امام خامنه ای مبنی بر اینکه "بنده شبانه روزی نمی گذرد که شما جهادگران را دعا نکنم و این به خاطر ایمان شماست و آن را حفظ نمایید"، تاکید کرد: با این جمله حضرت آقا ملاک ایمان است و امیدوارم بتوانیم از این آزمایش سرفراز خارج شویم. 
 
عالی ادامه داد: باید همه دست به دست هم بدهیم تا بتوانیم در کشور جهاد کنیم، برای ما فرقی نمی کند که در کجا و چه جبهه ای کار می کنیم، مهم خدمت به مردم است و این افتخاری است که ما باز هم آن را ادامه خواهیم داد. 
 
وی در خصوص تاثیر این حرکت ها بر مردم یادآور شد: مسئولین، جهادگران و مردم سه ضلع مثلثی هستند که سبب روحیه اعتماد به نفس در جامعه می شوند و با تفکر جهادی می توانند کشور را به نقطه مطلوب رسانده و از سوی دیگر وقتی سختی های مردم در مناطق محروم را می بینند با روحیه ای برتر به زندگی روزمره خود بازگردند و سختی ها را تحمل کنند.
 
این جهادگر برتر سال بیان داشت: در حوزه مطالعات حرکت های جهادی نخستین سند چشم انداز روستایی ویژه برادران بود که این سند شامل یک طرح جامع اقتصادی اشتغال فرهنگی، بهداشتی، ورزشی و ... بود و برای نخستین بار طراحی شد و می تواند مکمل طرح هادی روستاها باشد. طرح هادی پروژه های عمرانی و زیرساختی را دربر می گیرد. همچنین بعد از تدوین سند چشم انداز سعی کردیم فرایندهای اجرای یک اردوی جهادی، فرم های شناسایی و ساختار مطلوبی فراهم کنیم و تجربیات کسب شده را در اختیار سایر علاقه مندان قرار دهیم. 
 
وی در خصوص مردمی کردن کار جهاد که یکی از اصلی ترین راهبردهاست، گفت که سال اول حدود ۴۰ نفر بودیم که در مجتمع روستایی پیامبر اعظم(ص) حضور پیدا کردیم اما با توجه به نیاز منطقه و همچنین و علاقه جهادگران در استان نخستین قرارگاه محرومیت زدایی با هدف مردمی کردن این حرکت تاسیس شد که در سایر نقاط کشور هم این طرح در حال اجراست. 
 
عالی ادامه داد: ما برای تشکیل این قرارگاه از پتانسیل های استان استفاده کردیم و برای نخستین بار حدود ۶ گروه جهادی در استان از جوانان و متخصصین و علاقه مندان در فضای جهادی و محرومیت زدایی تاسیس شد که عضو قرارگاه هستند و امسال نیز در نقاط مختلف استان مشغول خدمت رسانی بودند. یکی دیگر از فعالیت های قرارگاه شهید شوشتری تاسیس پاتوق های جهادی در سراسر کشور بود. 
 
هدف از تاسیس این پاتوق ها این بو د که جوانان علاقه مند به این فضا یک پایگاه و پاتوقی را برای فعالیت شان داشته باشند. فعالیت در پاتوق ها سبب انسجام کار و جمع شدن بچه ها برای هماهنگی هر چه بیشتر فعالیت ها بود. این یک پاتوق شبانه روزی بود که هم محل تشکیل جلسات بود و هم کلاس های آموزشی و دیگر فعالیت ها در آن انجام می شد. 
 
وی در خصوص ترویج فرهنگ جهاد در جامعه گفت: اما در راستای ترویج فرهنگ جهادی و کمک جدی تر به محرومیت زدایی گروه رسانه ای به استان سیستان و بلوچستان اعزام شد که با انعکاس اخبار، مصاحبه ها، یادداشت ها و گزارش های تصویری در این خصوص موجی از امواج ناب جهادی را در سراسر کشور برپا کرد. 
 
فرشاد عالی تا کنون افتخار حضور در ۱۰ اردوی جهادی متمرکز از سال ۸۸ تا کنون در استان های تهران، قم و سیستان و بلوچستان را داشته که در هشت اردو به عنوان خادم و در دو اردو به عنوان مسئول کمیته عمرانی خدمت کرده است. 
 
وی در سه سال اخیر نیز به صورت متمرکز در استان سیستان و بلوچستان مشغول فعالیت بوده و معتقد است؛ "تداوم" به عنوان اصلی ترین نکته سبب شده تا ۲۰ نوبت سفر به صورت هر ماه یا نهایتا دو ماه یکبار به مناطق محروم داشته باشد و در جریان فعالیت ها قرار بگیرد، در حالی که پیش از این به صورت اردوهای محدود انجام می شد. 
 
این جهادگر برتر سال تاسیس نخستین مجتمع روستایی در شهر بلوچستان و عضویت تمام نهادها و ادارات استان در قرارگاه شهید شوشتری را از نتایج این سفرهاعنوان و خاطرنشان کرد: در آینده نزدیک ساختار جامع این قرارگاه مردم محور آماده می شود تا قرارگاه های دیگر در دیگر استان ها به عنوا الگو از آن بهره مند شوند.
 
عالی نقطه ضعف کار جهاد را خودبینی و منیت دانست و اظهارداشت: اگر ما بخواهیم کاری را رواج دهیم، اگر نیت معرفی یک نفر باشد که ما شکست خورده ایم اما اگر کار برای رضای خدا باشد، مطمئنا خدا به ما کمک خواهد کرد. ما برای خودسازی خودمان به مناطق محروم می رویم و کار جهادی انجام می دهیم اما یک وظیفه بر دوش ما هست که این جهاد را اطلاع رسانی کنیم. در این مسیر برای ترویج فرهنگ، منیت به کار ضربه می زند اما تقوا سبب می شود درصد خطر پذیری کار به صفر برسد.چنان که مقام معظم رهبری فرمودند "هر چقدر مسئولیت ما بالاتر باشد به تقوای بیشتری نیاز داریم و در میدان جهاد هم تقواست که انسان را پیروز می کند." البته این نافی این نیست که ما برای رضای خدا و بدون سر و صدا کار انجام دهیم و به افکار عمومی اطلاع رسانی نکنیم. 
 
عالی معتقد است؛ جهادگران افسران خط مقدم جنگ نرم هستند و باید با اطلاع رسانی همه علاقه مندان به این عرصه را جذب کنند. فعالیت در شبکه های اجتماعی، سایت ها و ... سبب شد دوستانی که اطلاعی نداشتند، در جریان این امر مهم قرار بگیرند و بسیاری به ما اعتراض کردند که کاش زودتر با خبر می شدند و اکنون هم فعالند. در فضاهای محرومیت زدایی گروه های مختلفی از جمله دانشجو، طلبه، استاد دانشگاه، متخصصین و ... فعالیت شان را در استان شروع کرده اند که ان شاءالله ادامه خواهد داشت. 
 
وی تاکید کرد: استان سیستان و بلوچستان نیازمند یک نگاه ویژه از سوی دولت است چون عمق محرومیت در این استان زیاد است و اگرچه مسئولان شبانه روز در حال فعالیت هستند اما محرومیت استان تلاش بیشتری می طلبد. 
 
این جهادگر برترعرصه اجتماعی، تشکر ویژه از معاون سیاسی امنیتی استان و فرمانداری و سایر نهادهایی که همپای بچه های قرارگاه شهید شوشتری در حال زحمتند، کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *