چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 8 May 2024
 
۰

همه منتظر بازگشت 'جهادی‌ها' هستیم

شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۱ ساعت ۱۰:۰۸
کد مطلب: 228683
درست در لحظاتي كه سال تحويل مي شود همه تلاش مي كنند در آن لحظات پاي سفره هفت سين و در كنار خانواده باشند، عده اي ديگر همه برنامه هايشان را به گونه اي تنظيم مي كنند كه با وجود عشق و علاقه به خانواده به محروم ترين مناطق كشور سفر كنند و لحظات شاد را در كنار محرومان سپري كنند و به آنها خدمت كنند.
به گزارش جهان، نوروز 91 امسال شهرستان نيك شهر ميزبان اين جهادگران بود. آنچه در ادامه مي آيد ماحصل گفت و گوي گزوه جهادی منتظران خورشید با مهدي سرحدي، سرپرست فرمانداري شهرستان نيك شهر است كه در باره چند و چون اين سفر صحبت شده است.

گروه هاي جهادي را كه در ابتداي سال به شهرستان نيك شهر آمدند، چطور ارزيابي مي كنيد؟
سال 91 از سوي مقام معظم رهبري به سال توليد ملي و حمايت از كار و سرمايه ايراني مزين شده بود و در همان ابتداي سال گروه هاي جهادي جهت رفع محروميت زدايي به شهرستان نيك شهر آمدند. در اين سفر 300 نفر از جهادگران به شهرستان نيك شهر آمده بودند. اين تعداد جهادگر كه شامل دانشجويان و اساتيد دانشگاه هاي تهران بودند در گروه هاي مختلف و در حوزه هاي عمراني، فرهنگي و پزشكي جهت محروميت زدايي و بازديد امورات مردم محروم به اين منطقه سفر كردند. در طي آن مدت كارهاي بسيار خوبي انجام شد. شهرستان نيك شهر يكي از محرومترين نقاط كشور هست كه با حضور جهادگران در اين آنجا كارهاي بسيار بزرگي انجام شد و اين حركت دلسردي معاندين نظام را هم در پي داشت چرا كه آنها هميشه به دنبال بهانه و براندازي نظام هستند اما حضور جهاد گران در مناطق محروم نشان مي دهد اين گروه ها در تمام عرصه ها با نظام مقدس جمهوري اسلامي مثل هميشه پيوند بسته اند و بر سر اين پيوند ايستاده اند. در مدتي كه جهادگران در منطقه حضور داشتند علاوه بر اينكه كارهاي فرهنگي خوبي انجام شد فعاليت هاي عمراني مناسبي هم صورت گرفت. بنابراين شهرستان نيك شهر مجددا آمادگي كامل دارد كه گروه هاي جهادي به اين مناطق بيايند و ما هم آمادگي كليه ادارات را براي ورود آنها اعلام مي كنيم.

يعني قرار است مجددا گروه هاي جهادي به اين منطقه بيايند؟
مقرر شده مجددا تيمي از اين گروه ها براي بازديد از ساير نقاط شهرستان در خرداد ماه سال جاري به نيك شهر بيايند و منطقه را از نزديك ببينند. پس از آمدن اين گروه 300 نفره به اين شهرستان بسياري از طرح ها و برنامه هاي آنها در حال انجام است و كارهايي كه آنها شروع كرده اند صد در صد به اتمام رسيده است و به روستاييان تحويل داده شده است به همين جهت قرار است اين گروه دوباره به اينجا بيايند.

كي مي توان شاهد يك زندگي خوب براي مردم نيك شهر بود؟
گروه هاي جهادي كه در اواخر اسفند ماه سال 90 به منطقه آمدند و در نقاط مختلف شهرستان مستقر شدند و كار خود را آغاز كردند در عرصه هاي عمراني، بهداشت و پزشكي، فرهنگي و اجتماعي فعاليت هاي بسيار خوبي را انجام دادند. به هر روي نگاه دولت نسبت به 30 سال گذشته تغيير كرده و ما در اين شهرستان در همه حوزه ها شاهد رشد بسيار بالايي بوده ايم. محروميت از گذشته بوده و هميشه اينطور بوده كه قسمتي از آن را دولت و قسمتي از آن را هم گروه هاي جهادي انجام داده اند و با توجه به اين شرايط به نظر مي رسد كه طي دو سال آينده همه موارد و محروميت ها صد در صد به نتيجه برسد و شاهد باشيم كه مردم خوب و با امكانات زندگي مي كنند.

در حال حاضر مهمترين مشكل اين شهرستان چيست؟
در حال حاضر در خصوص مسائل پزشكي، مشكل خاصي وجود ندارد اما بحثي كه اكنون مطرح است مسئله راه است چرا كه برخي از مناطق كوهستاني است و خانوارهاي كمي در آن قسمت ها زندگي مي كنند اما با توجه به نگاه ويژه اي كه دولت در خصوص احداث جاده در مناطق محروم دارد ان شاءالله در سال 91 بسياري از جاده ها راهگشايي و آسفالت مي شود. در مورد مشكلات پزشكي هم بايد گفت با توجه به شواهدي كه گروه هاي جهادي داشتند مشخص شد عمده مشكلات ما مسئله پزشك و دارو است كه كمبود دارو تا حدودي برطرف شده اما در خصوص موضوع پزشك هم دانشگاه علوم پزشكي سيستان و بلوچستان براي برطرف كردن اين مسئله قول هاي مساعدي داده كه در حال انجام است.

در مورد نقش دولت در كارهاي جهادي توضيح دهيد.
دولت بر اساس نيازهايي كه كميته برنامه ريزي هر شهرستان اعلام مي كند، برنامه ريزي مي كند. ما مناطق محروم بسياري داشته ايم از طرفي با توجه به اينكه شهرستان نيك شهر وسعت زيادي دارد، همه هم و غم دولت در برطرف كردن محروميت هاست كه اين كار در حال انجام است. دولت برخي بخش ها را بازگشايي مي كند كه ممكن است در اين بازگشايي به دلايل مختلف يك بخشي ناديده گرفته شود كه گروه هاي جهادي براي همان راه برنامه ريزي مي كنند و كار را انجام مي دهند.

چرا اين شهرستان محروم دير مورد توجه قرار گرفته است؟
شهرستان نيك شهر هم مانند ساير نقاط كشور هست و اينطور نيست كه بگوييم دولت به اين قسمت توجه نكرده است اين محروميت به دليل اين است كه پيش از انقلاب اصلا به اين مناطق توجه نشده است اما بعد از پيروزي انقلاب و بخصوص در دولت نهم و دهم بسيار به اين مناطق توجه شده. پيش از انقلاب در اين مناطق هيچ گونه امكانات اوليه اي وجود نداشته و چه بسيار افرادي كه به دليل بيماري و نبود جاده نتوانستند به دكتر مراجعه كنند و جانشان را از دست دادند اما حالا به دليل توجهات نظام مقدس جمهوري اسلامي و خصوصا فعاليت هاي دولت نهم و دهم كه ثابت كرد عدالت محوري مد نظر دولت مردان ماست، بسياري از محروميت ها برطرف شده است.

ارتباط گروه هاي جهادي با فرمانداري شهرستان ها به چه صورت است؟
اين گروه هاي جهادي تعدادي دانشجو هستند و شرايط خاص خودشان را دارند كه بايد يك مديريت شهرستاني وجود داشته باشد به گونه اي كه با برنامه ريزي امكانات را در اختيار گروه هاي جهادي قرار دهيم و به موقع پاسخگوي آنها باشيم. در حال حاضر هم فرمانداري ارتباط خوب و تنگاتنگي با گروه هاي جهادي برقرار كرده و اين تعامل بسيار خوب و سازنده است.

به نظر شما چه برنامه اي بايد اتخاذ كرد كه اين گروه هاي جهادي ارتباط خودشان را با اين مناطق محروم حفظ كنند؟
اين قسمت به مديريت شهرستان بازمي گردد. اگر پس از اينكه گروه هاي جهادي به اين مناطق مي آيند و يك كار را استارت مي زنند و بعد از مدتي هم ما آن كار را تكميل كنيم و اطلاع رساني كنيم قطع به يقين آنها هم نسبت به كارشان دلگرم مي شوند و با اشتياق بيشتري به اين مناطق بازمي گردند و در جهت محروميت زدايي قدم برمي دارند. مسئله ديگر اين است كه ما هم ارتباطمان را با آنها قطع نكنيم و ازآنها بخواهيم مشكلات شهرستان را در تهران پيگيري كنند. در اين صورت اين جهادگران هم با دلگرمي بيشتري كار را دنبال مي كنند.

حضور اين جهادگران چه تاثيري در مناطق محروم دارد؟
حضور آنها از يك طرف باعث دلگرمي مردم نسبت به نظام جمهوري اسلامي مي شود و از طرف ديگر باعث دلسردي معاندين نظام مي شود. وقتي در يك پروژه اعتبار كم مي آيد و به دلايل مختلف برنامه ريزي دير انجام مي شود، درست بيگانگان از اين موضوعات عليه نظام سواستفاده مي كنند اما حضور گروه هاي جهادي در مناطق محروم و پيگيري كارهاي ان مناطق به دشمن اجازه سواستفاده نمي دهد. از سوي ديگر وقتي اين گروه هاي جهادي به منطقه محروم مي آيند يك فرهنگ جديد هم ايجاد مي كنند و در واقع مردم هم با مسئولين ارتباط مي گيرند و كارهاي خوشان را پيگيري مي كنند. جهادگران در بهترين لحظاتي كه مي توانند در كنار خانواده هايشان باشند اما همه چيز را رها مي كنند و به محرومترين نقاط كشور سفر مي كنند و اين يك فرهنگ ايثار و محبت اصيل اسلامي است كه جهادگران به همراه خود به اين مناطق مي برند.

شما با شهيد شوشتري ارتباط داشتيد؟
در يك فاصله كمي من بخشدار بودم و با شهيد شوشتري ارتباط بسيار كمي داشتم اما گاهي در بخش بيمارستان صحرايي كه با او ارتباط مي گرفتم. اگربخواهم از او خاطره اي بگويم اين است كه شهيد شوشتري شب و روز نمي شناخت و هميشه براي خدمتگزاري آماده بود و روحيه خدمت رساني را براي مردم به يادگار گذاشت. او هيچ گاه احساس خستگي نمي كرد و تا زماني كه كارش به نتيجه نمي رسيد دست از خدمتگذاري برنمي داشت
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *