جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰

نبوداقتصادسالم‌علت‌تبعیض‌و‌فقر‌در‌جامعه

پنجشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۱ ساعت ۲۲:۵۰
کد مطلب: 228499
رئیس کمیسیون کشاورزی و نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی گفت: اقتصاد سالم سرچشمه تولید ثروت است و اگر اقتصاد سالم نباشد تبعیض، بی عدالتی و فقر را در سراسر جامعه حاکم می کند.
به گزارش جهان به نقل از مهر رئیس کمیسیون کشاورزی و نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی گفت: اقتصاد سالم سرچشمه تولید ثروت است و اگر اقتصاد سالم نباشد تبعیض، بی عدالتی و فقر را در سراسر جامعه حاکم می کند.

عباس رجایی ظهر پنجشنبه در همایش ولایت مداری محور فرهنگ و مدیریت جهادی در اراک افزود: برای اینکه بتوان حرکتی صحیح و رو به جلو داشت وعدالت و ثروت گسترش پیدا کند باید تولید ثروت در مبانی اصلی قرار گیرد و رسیدن به این اقتصاد سالم تنها تغییر نگاه به اقتصاد محقق می شود.

فقر نشان دهنده اشکال در مدیریت

وی با تاکید بر اینکه ایران کشوری پهناور و صاحب منابع ارزنده است، گفت: منابعی چون آب، خاک، منابع طبیعی و جوانان و اتصال به سه دریای بزرگ از امتیازهای ایران است و اگر در کشور فقر وجود داشته باشد نشان دهنده این است که در حوزه مدیریت اشکالاتی وجود دارد.

وی گفت: تولید ثروت در راستای درون زایی اقتصادی به وجود می آید یعنی تمام قسمت های اقتصاد یکدیگر را پوشش دهند و اگر بخواهیم در تولید ثروت متکی به داخل باشیم باید نگاه و جهت برنامه ریزی ها در این مورد به سمت کشور باشد زیرا این یکی از مولفه های قدرت در دنیای امروز است.

رجایی با اشاره به اینکه امروزه در دنیا برای حفظ قدرت مسلط از ثروت و ثروت سازی استفاده می شود، گفت: یکی از پایه های اصلی قدرت اقتصاد است وگرنه نمیتوان بدون این فاکتور به جامعه متعادل رسید.

فرهنگ جهادی یکی از خصوصیت های قدرت

وی با اشاره به هفته جهاد کشاورزی و لوزم خودکفایی کشاورزی برای تولید ثروت اظهارداشت: جهاد یک تفکر، بینش و فرهنگ است که مربوط به موضوع خاص در یک مقطع خاص نیست بلکه در تمامی عرصه ها می تواند تاثیر گذار باشد زیرا نگاه و فرهنگ جهادی یکی از خصوصیت های قدرت است و می تواند قدرت آفرینی کند.

وی با تاکید بر اینکه از دیدگاه امام خمینی (ره) جهاد و فرهنگ جهادی از جمله مبانی اسلام ناب محمدی است، افزود: امام خمینی (ره) نیز در یکی از پیام های اصلی خود به جهاد به تعریف واژه جهاد و جایگاه این تعریف در طبقه بندی که امام از اسلام کرده بودند پرداختند.

رجایی با اشاره به اینکه لازمه استقرار اسلام ناب محمدی(ص) در جامعه بشری فرهنگ جهادی است، گفت: اگر فرهنگ جامعه فرهنگی جهادی شود به دنبال خود تقوا، سیاست های علی وار، تلاش و پیگیری خستگی ناپذیر، تفکر و تعقل، قیام برای خدا چه جمعی چه فردی را خواهد آورد.

رجایی با تاکید بر اینکه تحکیم پایه های حکومت ملزوم قدرت است، اظهار داشت: همه پیامبران آمدند که حکومت تشکیل دهند زیرا بدون حکومت نمی توان کاری پیش برد، بحث تحکیم وقتی صورت می گیرد که قدرت باشد و حکومت حاکم باشد.

وی افزود: برای قدرت بخشیدن به پایه های تحکیم باید روحیه نشاط، کار مداوم، تقوا، خستگی ناپذیری را که از مشخصه های روحیه جهادی است در جامعه متبلور کرد.

معنی حرف امام خمینی(ره) بالا بردن سطح رفاه جامعه بوده است

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان اینکه تولید و تخصیص بهینه ثروت یکی لازمه ها و دومین مسئله در افزایش پایه های قدرت تولید ثروت است، افزود: بعد از پیروزی انقلاب تعریفی که امام از انقلاب مستضعفین داده بود به صورت درست تعبیر نشده بود و فکر می شد یعنی اینکه مردم باید در سطح پایین زندگی کنند در حالیکه الان به این نتیجه رسیدیم که معنی حرف امام خمینی ( ره)بالا بردن سطح رفاه جامعه بوده است زیرا برای الگو بودن در دنیا و برای حضور در جامعه جهانی باید تولید ثروت کرد.

وی افزود: در این پیرامون بحث امنیت غذایی و توسعه پایدار که از سوی مقام معظم رهبری در سند بیست ساله کشور مطرح شده نیز مهم است زیرا اگر در این جهت جهادگران وسایر دست اندرکاران تلاش پیگیر نداشته باشند استقلال سیاسی و اقتصادی امکان پذیر نیست و باید بخش کشاورزی در این حوزه تمام تلاشش را کند.

وی مجهز بودن به علم و دانش را یکی دیگر از مولفه های قدرت خواند و گفت: بدون دانش و سرچشمه تکنولوژی و فن آوری نمی توان به قدرتی پایدار دست یافت.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه ایران باید یکی از پیام آوران اصلی دانش در جهان باشد، اظهار داشت: امروز فن آوری ها به اندیشه ها و دانش هایی بسته است که هر روز نو تر می شود و و باید دید با این سرعت پیشرفت تکنولوژی و ارائه فن آوری های جدید به بازار مصرفی جایگاه کشور ما کجا است.

بالا رفتن دانش و آگاهی در جامعه با فرهنگ سازی درست

رجایی لازمه بالا رفتن دانش و آگاهی در جامعه را فرهنگ سازی درست خواند و افزود: این امر فرهنگ عمومی می خواهد که مبتنی بر اخلاق و معارف اسلامی باشد تا از مسیر اصلی منحرف نشود.

وی با اشاره به اینکه جوانان عملا باید در صحنه اقتصاد و سیاست کشور باشند، گفت: جوانان ما به عنوان یکی از مولفه های اصلی قدرت مورد توجه نبوده اند و استعدادهای جوانان جهت پیشرفت کشور در نظر گرفته نشده و برنامه ریزی درستی در این راستا صورت نگرفته این در حالی است که کشوری حداقل با ۳۴ میلیون نفری جمعیت جوان باید خیلی قدرتمندتر باشد.

نماینده مردم در مجلس افزود: جوان نباید در حاشیه باشند فقط در بخش کشاورزی اگر بخواهیم از ظرفیت ها به صورت درست و با متدهای روز دنیا استفاده کنیم به راحتی می توان سالانه یک میلیون شغل ایجاد کرد که البته این امر به شرط تخصیص بهینه منابع، مدیریت جهادی و تفکر مبتنی بر فرهنگ جهادی محقق می شود.

وی بیان کرد: هفته جهاد کشاورزی فرصتی است تا نگاهی کاوشگرانه به عملکرد و رفتار گذشته این سازمان شود و پس از آسیب شناسی برای رسیدن به شرایط مطلوب تر در آینده برنامه ریزی شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *