جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰
افزایش نرخ کالا، کاهش کیفیت تولیدات یا اخراج کارگران؛

حمایت از تولید ملی با واردات بی رویه!

پنجشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۱ ساعت ۱۰:۴۲
کد مطلب: 227520
افزایش واردات بی وریه طی سال های گذشته و علی الخصوص از ابتدای سال که قرار بود تولید ملی حمایت شود نشان از بی برنامگی دولت در حوزه حمایت از تولید داخلی دارد و یا در حالتی بدبینانه تر می توان این گونه بیان کرد که وارد کنندگان خود در مدیریت تولید نفوذ کرده اند.
سرویس اقتصادی جهان- علی رضایی: سال 91 توسط مقام معظم رهبری سال تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی نامگذاری شده که در  حدود 90 روز گذشته نه تنها شاهد اقدام جدی و عملی برای حمایت از تولید نبوده ایم بلکه با نگاهی به امار واردات در طی ماه های گذشته این موضوع را می توان دریافت که تمایلی جدی به اجرایی کردن شعار سال هم وجود ندارند.

میزان واردات طی ماه های گذشته نشان می دهد در بسیاری از حوزه ها واردات گسترده ای اتفاق افتاده است که این موضوع می تواند برای تولید ملی یک خطر جدی باشد. این موضوع نشان از عدم عزم جدی برای مقابله با وارداتی دارد که تنها عده ای دلال و تاجر سود آن را به جیب می برند.

برای روشن شدن ابعاد کم توجهی به واردات بی رویه در سال تولید ملی می توان این گونه عنوان کرد که تنها در یک مصوبه دولت حدود  24 ميليارد دلار به واردات اختصاص داده است. وارداتي كه به گفته معاون اول رييس جمهور براي تنظيم بازار و به گفته وزير صنعت، معدن و تجارت براي واردات مواد اوليه است. اما نگراني اين است كه بخشي از همين رقم نيز در اختيار مافياي واردكنندگان قرار بگيرد و به جاي اين كه صرف واردات كالاهاي پرمصرف شود، به واردات محصولاتي مانند رب گوجه فرنگي، بند شلوار و ميخ از چين اختصاص يابد!

به نظر می رسد عده ای در تلاشند که واردات در کشور به حالت عادی خود یعنی واردات کالاهایی که مورد نیاز و ضروری برای کشور است نرسد. برای شاهد مثال این موضوع می توان میزان تعرفه های گمرکی کالاهای وارداتی را عنوان کرد که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان این موضوع خود عامل اصلی ارزان تر بودن قیمت کالاهای وارداتی نسبت به تولیدات داخلی می باشد که تولید کننده داخلی را با خطر ورشکستگی مواجه کرده است.

درباره میزان روابط تجاری ایران و چین باید گفت در سال 2011حجم مبادلات تجاری دو کشور به رقم 30 میلیارد دلار رسیده و در این میان کالاهای چینی نقش زیادی ایفا می کنند و امروزه با گذر از خیابان و بازار شاهد حضور انواع و اقسام کالاهای چینی از گوشی تلفن همراه گرفته تا کیف و کفش، کارد، وسایل آشپزخانه، پوشاک، مداد و پاک کن، دفتر مشق دانش آموزان، انواع محصولات کشاورزی و صنعتی ... هستیم و به نوعی کالاهای چینی سرتا پای بازار ما را فرا گرفته و موجب گلایه‌های فراوان تولید کنندگان داخلی شده است، اما علی رغم اینکه چین اولین کشور هدف صادراتی ما محسوب شده و بیشترین صادرات ایران به این کشور صورت می گیرد باز هم تراز تجاری ما با این کشور منفی است، اما سوالی که ذهن همه را به خود مشغول می کند این است که چرا و چگونه کالاهای چینی بازار ایران را به تسخیر خود در آورده و تولیدکنندگان کشور را با مشکل مواجه کرده اند.

بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند این حجم واردات میتواند به شدت به تولید ملی ضربه زننده باشد و تولید کنندگان بسیاری را با مشکل مواجه کند.

لازم به گفتن است که تولید ملی با توجه به اجرای هدفمندی یارانه ها در یک سال و نیم اخیر به شدت تحت فشار بوده است که بسیاری از تولید کنندگان با مشکل کمبود نقدینگی مواجه بوده اند.

و نکته مهمتری که ضربه اساسی را به تولید کنندگان زده است، عدم پرداخت یارانه تولید به آن هاست؛ به طوری که بسیاری از تولیدکنندگان برای جبران هزینه های بالای تولید یا مجبور به افزایش قیمت کالا شده، یا کیفیت تولیداتشان را کاهش داده اند و یا دست به اخراج کارگران می زنند؛ البته برخی از تولیدکنندگان از هم این فرصت استفاده کرده در نبود نظارت مسئولان، تا سقف ممکن نرخ را بالا برده و فشارها را به مردم تحمیل کرده اند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *