جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰
۱۲

دفاع سوال‌برانگیز ارشاد از 'سینمای مختلط فوتبالی' و تصمیم درست ناجا

سه شنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۱ ساعت ۱۰:۴۱
کد مطلب: 228094
ماجرای نمایش فوتبال در سینماهای کشور، در حال طی سیر قانونی خود که با پافشاری برخی مسئولان وزارت ارشاد، به موضوعی جنجالی تبدیل شد.
دفاع سوال‌برانگیز ارشاد از
به گزارش سرویس فرهنگ جهان نيوز، ابتدا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از موافقت با پخش فوتبال جام ملت های اروپا در سینماهای کشور خبر داد. به گفته مسئولان سینمایی این وزارتخانه حضور زن و مرد برای تماشای فوتبال مانعی ندارد.

پس از این بود که نیروی انتظامی در راستای وظایف خود وارد گود شد و نسبت به حضور مختلط برای تماشای فوتبال در سینماها هشدار داد. سردار کارگر، معاون اجتماعی نیروی انتظامی روز 21 خرداد در این باره تاکید کرد: طبق مشاهدات زمانی که خانم‌ها و آقایان به صورت مختلط در سالن سینما به دیدن فوتبال می‌نشینند وضعیت مطلوبی ندارد و ما برای حفظ شان بانوان با آن مخالفت کردیم.

البته برخی از کارشناسان فرهنگی هم سخنان سردار کارگر را تایید کردند که "سینمای مختلط فوتبالی" در واقع استادیوم کوچک شده است و نتیجه تحقق آن مخدوش شدن حرمت ها و ایجاد صحنه های نامطلوب خواهد بود؛ همانگونه که در استادیوم های واقعی، جای خالی فرهنگ و رفتارهای غیراخلاقی بسیاری مشاهده می شود.

سجادپور وارد می شود!

عليرضا سجادپور، مدیرکل اداره نظارت و ارزشیابی معاونت سینمایی وزارت ارشاد اما، ظاهرا عزم خود را برای اجرای این طرح جنجالی جزم کرده بود. وی روز دوشنبه علیه ناجا موضع گرفت که "مسئوليت سينماها به عهده ماست و نه هيچ نهادي ديگر."

وی حتی پا را از این فراتر گذاشت و اضافه کرد: مجوز پخش فوتبال را به سينماداران داده‌ايم و اين مسابقات پخش خواهد شد و کسي جز ما پاسخگوي اين مسأله نخواهد بود.

در راستای سخنان سجادپور، مدیر انجمن سینماداران هم ادعا کرد که "مشکل نمایش فوتبال در سالن‌های سینمایی دارای مجوز از امشب و طبق مذاکره با وزارت ارشاد" برطرف شده است.

محمد اشرفی در پاسخ به انتقادات مطرح شده، اظهار داشت: فضای سالنهای سینمایی نمی گذارد تنش ایجاد شود و حرفهای استادیومی بین مخاطبان رد و بدل شود. زیرا با دیدن چنین صحنه هایی به آنها تذکر داده خواهد شد.

ناجا تکذیب کرد
 
مرکز اطلاع‌رسانی پلیس تهران بزرگ بلافاصله به این ادعاها واکنش نشان داد و هرگونه توافق جدید با سینماداران در خصوص پخش فوتبال در سینماها را تکذیب و اعلام کرد؛ شرایط همان شرایط قبل بوده و پخش فوتبال تنها برای آقایان مجاز است.

این هشدار مجدد هم باعث نشد که ارشاد و برخی از سینماداران از موضع خبرساز خود کوتاه بیایند؛ به طوری که چند سینما بی توجه به هشدارها اقدام به فروش غیرقانونی بلیط برای سینمای مختلط فوتبالی و ناجا را مجبور به اتخاذ تصمیمات جدید کردند.

به عنوان نمونه، پردیس های سینمایی 'ملت' و 'زندگی' شب گذشته نمایش مسابقات فوتبال یورو 2012 را برای زنان و مردان در دستور کار قرار دادند تا اینکه ساعاتی بعد، خبر پلمپ این دو پردیس‌ رسانه ای شد.

بر اساس این خبر،‌ نیروی انتظامی در پی بی توجهی به هشدارهای داده شده، بانوان حاضر در پردیس های ملت و زندگی را به خارج از سینما هدایت و پردیس های سینمایی 'ملت' و 'زندگی' را هم پلمپ کرد.

سکوت ادامه دار ارشاد


البته مدیران سینمایی این مراکز عنوان می کردند که حضور بانوان در کنار مردان در این سالن ها با مجوز ارشاد و اعلان بلامانع بودن این حضور بوده است؛ سخنانی که از دیشب تاکنون وزارت ارشاد را وادار به موضع گیری نکرده است.

به هر روی هنوز علت اصرار وزارت ارشاد برای کشاندن بانوان به فضای شبه استادیومی سینمای فوتبالی مشخص نیست و همین موضوع انتقاد متدینین کشور را که از بدپوششی و دیدن صحنه های ناپسند سطح خیابان ها ناخشنودند، به همراه داشته است. به اعتقاد آنان ارشاد در موضوع عفاف و حجاب حتی وظایف قانونی خود را هم انجام نمی هد.

ارشاد پاسخ دهد


اقدام اخیر وزارت ارشاد، ناراحتی علما و مراجع تقلید و بسیاری از اقشار مردم از اقدام تامل برانگیز رئیس جمهور برای صدور مجوز حضور مختلط در ورزشگاه ها را بار دیگر در اذهان زنده و این سوال را مطرح ساخت که به راستی مگر ارزش و اهمیت فوتبال یورو 2012 چقدر است که حاضریم برای به نمایش گذاشتن آن، بسیاری از ارزش های والای مردم را مخدوش کنیم؛ ارزش هایی که خون هزاران شهید برای آن ها ریخته شده است.

بر این اساس، ایستادن ناجا بر اجرای قانون و حفظ حرمت ها قابل تقدیر و ارزشمند به نظر می رسد و امید می رود که معاونت سینمایی وزارت ارشاد به جای در پیش گرفتن چنین رویه ای، به فکر وظیفه اصلی خود در سامان دادن به اوضاع نامطلوب سینمای کشور باشد؛ سینمایی که محور بسیاری از تولیدات آن با دغدغه های مردم مسلمان ایران هیچ وجه مشترکی ندارد که حتی گاه کمر به تضعیف  و تخریب آنها بسته است. مجوز وزارت ارشاد به فیلم هایی ضد ارزشی چون "زندگی خصوصی" نمونه این رویه نادرست است که متاسفانه همچنان ادامه دارد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


حالا فهمیدید برخی دولتمردان به قول علی مطهری به دنبال راه اندازی کاباره و خانه های عفاف هستند
سینماها رو بستین؛ خونه های فساد رو هم می تونید ببندید؟ تا حالا رفتید تو فیس بوک ببنید هزارتا دختر توی همه استانها عکسهای لختشونو انداختن و ادرس خونه هاشونم دادن و حاضرن به خاطر 30 هزار تومن، تن فروشی کنن؟ اینهارو می بینید یا اکتفا کردین به موی خانومها تو خیابون و سینما؟ به قول خودتون فساد رو از ظاهر جامعه جمع کردین، با فسادی که روز به روز داره بطن جامعه رو درگیر خودش می کنه، می خواین چیکار کنین؟ چه قدر اخبار یه طرفه؟ چه قدر افکار مرتجع؟ شنبه شب یه مشت اراذل ریختن تو پارک طالقانی ارامش مردمو به هم زدن و قمه کشی کردن؟ مامورهای انتظامیتون که انقدر هواخواهیشونو می کنید کجا بودن؟ تو جردن در حال جمع کردن دخترهای بی حجاب؟ آسیب ما این دخترهان یا اراذل؟ من همیشه اخبار روزانه رو از سایت شما چک می کنم. ولی واقعا دارم از اینهمه جناحگرایی بی تدبیرانتون خسته میشم. شما دارید کار خبر می کنید. شما باید داعیه اگاهی داشته باشید. نیروی انتظامی شاید هزار تا کار اشتباه بخواد بکنه.. شما تا کی قراره از اونهایی که ارامش جوونهامونو به هم می زنن دفاع کنید؟ ما هم مثل شما به اون دنیا اعتقاد داریم. خیلی هم اعتقاد داریم. و مطمئنم هممون به خاطر تک تک حرفها و کارهامون باید توی اون دنیا پاسخگو باشیم.
باسلام
خطاب به این دوستمون که از بدحجابی و اباحه گری دفاع کرده، و ادعا می کند ما هم به اون دنیا اعتقاد داریم:
والله دروغ می گوئید. چه اعتقادی؟ شما اعتقاد به آخرت دارید؟ مگر حضرت زهرا (س) نفرمود بهترین چیز برای یک زن این است که نامحرمی را نبیند و نامحرمی هم او را نبیند. آیا به این جمله هم اعتقاد داری؟ دروغ می گوئید. شما به هیچ چیز اعتقاد ندارید.
همانطور که در نظام اسلامی جلوی گوشت خوک (خوراک بدن) گرفته می شود باید جلوی خوراک مسموم فرهنگی که بدحجابی و اباحه گری است هم باید گرفته شود.
از نیروی انتظامی بابت این موضوع بسیار ممنونیم و امیدواریم وزارت ارشاد که از ابتدای انقلاب متاسفانه باید یک وزارتخانه الگو (اسلامی)می بود و تا این زمان به دست افرادی اداره می شد و اداره می شود که هیچ اسلام در آن دیده نمی شود به دست افراد لایق نظام بیفتد.
راه رفع نیاز ها ازطریق عمل به شرع اگر با استنباط اینکه هرگز باز نخواهد شد و مقدمات و امکانات و بستر آن فراهم نخواهدشد همراه شود و توسط مسولان و حوزه ها و دولت و همه اسباب آن فراهم وموضوع پیگیری جدی نشود مسلما در طولانی مدت، باعث خواهد شد بسیاری از افراد جامعه خصوصا جوانان، توان تقوی پیشه کردن را از دست بدهند و حتی بعضا با لوث شدن مسئله، بدون مقاومت راه غیر شرعی را بروند ونهایتا مسولان را مجبور به کوتاه امدن نسبت به غیر شرعی عمل کردن خود نمایند
Germany
باز به بد پوششی گیر دادن یه عده علم راه شرعی و غیر شرعی بلند کردن .حرف شما در کل درست، اما مگه چند درصد اینها مجردن؟ اونی که وردست شوهرش داره راه میره و بد میگرده اونم مشکل داره؟!!! ای وای از دست بعضیا با توجیه کردن های اب دوغ خیاریشون
Iran, Islamic Republic of
زنده باد نیروی انتظامی
Iran, Islamic Republic of
داداش خوبم این که باید برای فساد فیس بوک و چیزای دیگه یه کاری کرد درسته ،واینکه باید با ارازل و اوباش هم مقابله کرد درسته ولی این دلیل نمیشه که بگیم این هم رو اونا ... ما از این کار نیروی انتظامی حمایت میکنیم و کمک هم میکنیم با امر به معروف که وظیفه ی واجب همه ی ماست و اگه انجام داده بودیم کار به نیروی انتظامی نمیکشید یعنی جرئت نمیکردند بد حجاب بگردند واقعا هممون باید جواب بدیم ...........
Iran, Islamic Republic of
فراموش نکنید که نیروی انتظامی داره تاوان بی تدبیری و چه بسا غرض ورزی برخی آقایان رو میده. نباید پشتش رو خالی کرد.
Iran, Islamic Republic of
پلیس قانون مدار، حمایتت می کنیم
الان در برخی از رستوران دنج با گذاشتن صفحه نمایش برزگ این کار انجام می دهند هیچ قانونی ان را محکوم نکرده یکی از همین رستوران ها اقدام به تبلیغ میدانی کرده است
یعنی الان ما وزارت ارشاد نداریم که ناجا کارای فرهنگی کشور رو دست گرفته؟!
واقعا باید از نیروی انتظامی تشکر کرد،
امیدوارم نواقص کارشون هم برطرف بشه.