جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 17 May 2024
 
۰

۱+۵ احیای اعتماد از دست رفته را جدی گیرد

شنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۱ ساعت ۰۱:۰۰
کد مطلب: 223638
سفیر جمهوری اسلامی ایران در ایتالیا با اشاره به ادامه مذاكرات هسته ای گروه ۱+۵ وایران در بغداد، به نمایندگان كشورهای غربی شركت كننده توصیه كرد كه 'احیای اعتماد از دست رفته ملت ایران' را جدی گیرند.
 ایرنا، 'سید محمدعلی حسینی ' روز جمعه در گفتگو با خبرگزاری رسمی ایتالیا (آنسا) ، گفت: اگر طرف های غربی در مذاكرات، ادامه دهنده الگوی استانبول باشند و حسن نیت خود را به ما ثابت كنند، امكان احیای اعتماد از دست رفته وجود خواهد داشت.

حسینی، با اشاره به تحولات مثبت مذاكرات بین ایران وگروه ۱+۵ در استانبول،گفت: 'محور اصلی مذاكرات استانبول مبتنی بر رویكرد گفتگو و همكاری بوده است و معاهده 'ان پی تی' مبنایی است كه بر اساس آن حقوق جمهوری اسلامی ایران در برخورداری از فناوری صلح آمیز هسته ای به رسمیت شناخته می شود.

وی تاكید كرد: برای حفظ دستاوردهای حاصله نیازمند تدوین یك الگوی پایدار، بلند مدت و یك فرآیند مورد توافق طرفین و بدون پیش شرط هستیم. اگر طرفهای ما در مذاكرات بغداد نیز الگوی استانبول را دنبال و حسن نیت خود را اثبات كنند، امكان احیای اعتماد از دست رفته ایرانیان در قبال آنها وجود خواهد داشت.

سفیر ایران در ایتالیا تصریح كرد:' اظهارات غیر واقعی از سوی برخی مقامات كشورهای شركت كننده در مذاكرات، در تعارض با فضایی است كه در استانبول بوجود آمده است.

وی ادامه داد: آنهایی كه این رویكرد را دنبال می كنند در تلاش هستند كه به رویكرد قدیمی افزایش فشار بر روی ایران بازگردند، اما چنین سیاستی تا كنون هیچ نتیجه ای در قبال ایران در بر نداشته است و در عین حال باید گفت كه كشورهای اصلی شركت كننده در مذاكرات تا كنون توجهی به این اظهارات نشان نداده اند كه این علامت خوبی است.

دور اول مذاكرات ایران و گروه ۱+۵، ۲۶ فروردین ماه در استانبول برگزار شد و دور دوم مذاكرات نیز روز چهارشنبه سوم خرداد ماه در بغداد برگزار می شود.

*** توقف مداخلات خارجی برای بازگرداندن صلح و ثبات به سوریه

سفیر جمهوری اسلامی ایران در رم در ادامه گفت و گو با انسا در رابطه با تحولات سوریه گفت: حمایت كشورهای غربی- عربی از طرح عنان و توقف مداخلات خارجی می تواند صلح و ثبات را به سوریه بازگرداند.

حسینی، گفت: سوریه در برابر خطر واقعی سرایت تروریسم قرار دارد كه بزرگترین مانع بر سر راه تحقق صلح و ثبات به شمار می آید. تروریسم در سوریه به این معناست كه گروههای مسلحی وجود دارند كه از خارج سلاح دریافت می كنند.

وی ادامه داد: می توان گفت كه این سوء قصدهای تروریستی در سوریه بزرگترین مانع بر سر راه تحقق طرح صلح كوفی عنان است .

به گفته حسینی ' جمهوری اسلامی ایران از طرح صلح كوفی عنان حمایت كرده و آمادگی خود را برای كمك به تحقق آن اعلام كرده است.

سفیر ایران در ایتالیا اظهار امیدواری كرد كشورهای غربی نیز از طرح صلح فرستاده ویژه سازمان ملل، بعنوان بزرگترین نهاد بین المللی، حمایت كنند. سوریه به دلیل مداخلات خارجی است كه در شرایط فعلی قرار دارد و روزی كه این مداخلات پایان یابد، سوریها به همراهی یكدیگر قادر خواهند بود صلح و ثبات را به كشورشان بازگردانند.

*** طرح 'الحاق' بحرین در تعارض با منافع منطقه

سفیر جمهوری اسلامی ایران در رم، همچنین طرح 'الحاق' بحرین به یك كشور دیگر را بر خلاف خواست ملت این كشور و در تعارض با منافع سیاسی – امنیتی منطقه ارزیابی كرد.

حسینی، در پاسخ به سئوالی در رابطه با بحرین و امكان تحقق اتحاد كشورهای خلیج فارس و تقویت پیوند بین منامه و ریاض گفت: احساس می شود در مورد مسائل بحرین و خواست ملت این كشور در جهان غرب بی توجهی می شود.

وی گفت: شایسته است كه توجه بیشتری به رویدادهای بحرین مبذول شود؛ بحرین از بیش از یك سال پیش صحنه رویدادهای دردناكی است و تاسف آور است كه كشورهای غربی بار دیگر سیاست یك بام و دو هوا را اتخاذ كرده اند.

حسینی با انتقاد از سیاست های دوگانه كشورهای غربی ، ادامه داد: آنها در حالی كه بر روی مسائل جزئی كشوری مثل سوریه متمركز شده اند، رویدادهای یك كشور دیگر را كاملأ نادیده گرفته اند.

سفیر ایران در ایتالیا، افزود: می بایست در قالب یك تلاش همگانی به آنچه در بحرین روی می دهد پایان داده شود؛ ادامه این وضعیت باعث ایجاد اغتشاش و آشفتگی در منطقه حیاتی خلیج فارس خواهد شد.

امیرنشین كوچك بحرین در خلیج فارس صحنه ناآرامی و برخورد بین اپوزیسیون اكثریت شیعه كشور با خاندان سنی حاكم بر آن است
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *