شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰

تحلیل رویترز از روند غنی‌سازی در ایران

جمعه ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۱ ساعت ۱۱:۳۲
کد مطلب: 223537
رویترز ضمن آنکه به نقل از یک بازرس آژانس از قوی بودن روند غنی‌سازی در ایران خبر داده به نقل از برخی کارشناسان طرح تقاضای توقف روند غنی‌سازی در ایران را غیرواقع‌گرایانه خوانده است.
به گزارش جهان به نقل از فارس به نقل از رویترز، ایران در حال افزایش تعداد سانتریفیوژهای خود در یک مرکز هسته‌ای زیرزمینی‌ست اما در حال حاضر قصد ندارد از این سانتریفیوژ برای غنی‌سازی اورانیوم در سطح بالاتر استفاده کند.

بنابراین گزارش، یک بازرس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که مرتبا از تاسیسات هسته‌ای ایران بازرسی می‌کند، بر این باور است که روند غنی‌سازی اورانیوم در ایران "همچنان قوی است."

وی بر این باورست که با افزایش تعداد سانتریفیوژها، افزایشی در توان غنی‌سازی اورانیوم در ایران رخ خواهد داد.

اما یک فرستاده دیگر آژانس به ایران می‌گوید که احتمال زیادی ندارد که در گزارش بعدی آژانس از افزایش چشمگیر تولید اورانیوم 20 درصد در ایران سخنی به‌میان آید. اما به هر حال تعداد سانتریفیوژهای ایرانی که با سرعتی مافوق صوت می‌چرخند، در حال افزایش است.

این گزارش ادعا کرده است که ایران از سال 2007 تولید اورانیوم خود را به شدت افزایش داده و اکنون برای تولید چهار بمب هسته‌ای، اورانیوم لازم را در اختیار دارد.

ایران اتهامات غرب را مبنی بر تلباش برای دست‌یابی به سلاح هسته‌ای رد کرده و بر حق خود مبنی بر غنی‌سازی اورانیوم برای مقاصد صلح‌آمیز تاکید می‌کند.

غرب در تلاش است که ایران را قانع کند دست از غنی سازی اورانیوم در سطح 20 درصد بردارد. ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه بریتانیا این هفته خطاب به پارلمان گفت که "به طور خاص، ایران باید اقدامات عاجلی را در خصوص نگرانی‌ها از تولید اورانیوم 20 درصدی به عمل آورد."

به نوشته رویترز، بسیاری از کارشناسان بر این باورند که طرح تقاضای قطع کامل فرآیندهای غنی‌سازی از ایران غیر واقع‌گرایانه است. اما در برابر قبول حق غنی‌سازی ایران در سطح پایین، ایران نیز باید با بازرسی‌های بیشتر موافقت کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *