سه شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 14 May 2024
 
۰
۱
هشدار برای مراکز آماردهی؛

اختلاف 23 میلیونی آمار احمدی‌نژاد و معاون گردشگری

شنبه ۲ ارديبهشت ۱۳۹۱ ساعت ۱۵:۰۳
کد مطلب: 218873
بررسی این آمارهای عجیب و تذکر درباره آن، دست کم شاید سرعت مخدوش کردن اعتماد عمومی به آمارهای رسمی را کاهش دهد زیرا اعلام رسمی و چندباره اعداد دور از واقعیت، تنها به تردید مردم در آمارها و نیت منبع منتشر کننده خواهد انجامید؛ موضوعی که در عرصه تولید اشتغال هم به وفور تکرار شده است.
به گزارش سرویس اجتماعی جهان، نوروز امسال را بايد سال ثبت رکوردهای افسانه ای سفر در کشور دانست چرا که انجام محاسبه‌ای ساده بر روی آمار مسئولان حکايت از انجام ۲۱۷ ميليون نفر سفر در کشور دارد! البته جدای از این آمار حیرت انگیز، اختلاف مسئولان گردشگری و رئیس جمهور هم در این باره جالب توجه است.

سایت دفتر رئیس جمهور، 91/01/31 - دکتر احمدي‌نژاد، رئیس جمهور، با اشاره به 130 ميليون سفر در نوروز امسال: تشکيل ستاد تسهيلات سفرهاي نوروزي به ابتکار مهندس مشايي موجب رشد چشمگير سفر در کشور، افزايش اميد در جامعه شده است.

ایرنا، 91/01/31 - منوچهر جهانیان، رئیس ستاد دایمی تسهیلات سفرهای كشور: در نوروز امسال 153 میلیون سفر در كشور انجام شد كه نسبت به سال گذشته 34 درصد رشد داشت. آمار نشان می دهد كه در كمتر از 18 روز بیش از 250 میلیون اقامت در سطح كشور صورت گرفت كه حاكی از 25درصد رشد است.

فارس، 14/01/ 90 - شهباز يزداني، معاون گردشگري و رئيس ستاد تسهيلات سفرهاي كشور: جمع آوري نهايي آمار تعداد سفرهاي نوروزي از سراسر استان‌هاي كشور، ثبت 162 ميليون و 179 هزار نفر - سفر را به همراه داشته است كه اين آمار در مقايسه با مدت زمان مشابه سال گذشته معادل 123 ميليون و 488 هزار نفر - سفر، رشد 31 درصدي را به ارمغان آورده است.

حال اگر رشد ۳۴ درصدي سفرها نسبت به سال 90 ( آمار سازمان گردشگری) را محاسبه کنيم با ۲۱۷ ميليون نفر سفر مواجه خواهیم شد که عددي حیرت آور است.

نحوه محاسبه آمار

به عنوان مثال، اگر شما از تهران به مقصد مشهد حرکت کرده اید، ورود خودروي شما به هر شهر در طول مسير يک هزار کيلومتري ۵ نفر- سفر ثبت شده و علاوه بر اين که در شهرهاي استان تهران و استان سمنان نيز گردشگر محسوب شده اید، در سبزوار، نيشابور و مشهد هم عبور شما به عنوان ۱۵ سفر به استان ثبت شده است.

اما جالب تر اين که بر مبناي همين آمار طي ۸ روز نخست سال ۹۱ افزون بر ۲۱ ميليون نفر(۲۸ درصد جمعيت کشور) به استان قم سفر کرده اند. گويا مسئولان استان قم تعداد خودروهاي ورودي و خروجي به عوارضي اتوبان قم- تهران را که بيشتر به ديگر شهرها رفت وآمد داشته اند، مبناي محاسبه ورود مسافران نوروزي به قم قرار داده اند.

تعریف سفر

سازمان جهانگردي اما تعريف متفاوتی از سفر دارد. بنابر اعلام این سازمان، سفر در صورتي انجام مي شود که شخصي به کشور يا شهري غير از محل اقامت معمول خودش و به مدت حداقل يک شب يا کمتر از يک سال سفر کند و براي انجام کار و فعاليت در اين سفر مزدي دريافت نکرده باشد و در اين صورت دو مولفه سفر به شهري غير از محل اقامت دائم و حداقل يک شب اقامت تحقق يابد.

بررسی این آمارهای عجیب و تذکر درباره آن، دست کم شاید سرعت مخدوش کردن اعتماد عمومی به آمارهای رسمی را کاهش دهد زیرا اعلام رسمی و چندباره آمارهای دور از واقعیت، تنها به تردید مردم در آمارها و نیت منبع منتشر کننده خواهد انجامید؛ موضوعی که در عرصه تولید اشتغال هم به وفور تکرار شده است.

ایجاد 6/5 میلیون شغل از ۸۹ تا ۹۱

بنابراین، این انتظار افکار عمومی از مسئولان را باید بحق دانست که جایگاه و اهمیت منابع آماردهی باید حفظ و برای بالابردن دقت و واقع بینی آنها تلاش شود؛ نه اینکه با تعاریف عجیب و غریب، صحت آمارهای منتشره این مراکز را زیر سوال برد. نهادهای آماردهی متعلق به دولت و شخص خاصی نیستند که اعتماد بدست آمده خود را فدای آنها کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
اینم مشت نمونه خروار متاسفیم که یا اینکارا به ابرو و حیثیت خادمان واقعی لطمه میزنند