يکشنبه ۲۰ خرداد ۱۴۰۳ - 9 Jun 2024
 
۰
۱۲
برای مسئولان اقتصادی؛

با 'دست‌های آلوده' خود را گول نزنیم

چهارشنبه ۳۰ فروردين ۱۳۹۱ ساعت ۱۲:۴۴
کد مطلب: 218407
اقشار مختلف مردم بویژه قشر ضعیف وقتی تورم و گرانی یکباره حامل های انرژی و کالاهای اساسی را در زمستان سرد سال 89 به بهای اجرای قانون لازم و ارزشمند "هدفمند کردن یارانه ها" به جان خریدند و یک همراهی و همکاری بی نظیر را با دولت آغاز کردند، هرگز گمان نمی کردند رویکرد غیرکارشناسی و بدون برنامه مسئولان اقتصادی اجرای این قانون راهگشا و تاریخی را در کام مردم تلخ کند و به جای رونق دادن تولید و محقق شدن آرزوی دیرینه مردم در "هدفمند شدن یارانه ها"، کوهی از گرانی را بر سر مردم و تولیدکنندگان فرو ریزد.
با
سرویس اقتصادی جهان - در مرحله نخست هدفمندی یارانه ها، دولت تعهد اساسی خود را برای پرداخت یارانه بخش تولید تقریبا فراموش کرد تا ده ها کارگاه و کارخانه به دلیل بالا رفتن هزینه تولید، دست کم بخشی از نیروهای کار خود را بیکار کنند که روند افزایش تورم و اخراج کارگران در سال حمایت از کار و تولید داخلی هم ادامه یافته است.

اخراج 655 نفر از كارگران شهاب خودرو
تجمع ۶۵۰ کارگر اخراجي مقابل وزارت كار

آنچنان که اداره آمار بانک مرکزی البته بعد از اعتراض رسانه ها به عدم انتشار نرخ تورم سال گذشته، اعلام کرده، نرخ تورم سال ۹۰ معادل ۲۱.۵ درصد بوده است.

آیت‌الله مکارم شیرازی: تورم 21 درصد واقعی‌ نیست
تورم هدفمندي يارانه‌ها در مواد خوراكي: 48 درصد

در اين وضعيت، ترفندي كه دولت در پيش گرفته، اين است كه گراني‌ها را به دست‌هاي آلوده و پنهان نسبت مي‌دهد و مجلس و كارشناساني را كه خواستار توقف افزايش يارانه نقدي پرداختي به مردم و پرداخت يارانه سهم توليد هستند را به دست‌اندازي در
دیگر عواقب منفی اجرای فاز دوم هدفمندی هم در عرصه سلامت پیش بینی می شود؛ عرصه ای که همه مردم کم و بیش با آن سر و کار دارند و به دلیل پرداخت نشدن به موقع یارانه این بخش، مجبور به پرداخت هزینه بیشتری برای بهداشت و درمان خود شده اند و خواهند شد.
اجراي هدفمندي يارانه‌ها متهم مي‌كند.

احمدی‌نژاد: برخی‌ها توطئه می‌کنند

مهدی عیسی‌زاده، نماینده مردم میاندوآب امروز در مجلس در این باره تذکر داد: تورم ناشی از اجرای هدفمندسازی یارانه‌ها بسیار بالاست و بر این اساس مردم جامعه به ویژه اقشار کم‌درآمد زیر بار این هزینه‌ها دچار مشکلات فراوانی شده‌اند. به گفته وی "در شرایطی که مردم در هزینه‌های زندگی خود وا مانده‌اند اجرای فاز دوم هدفمندسازی یارانه‌ها درست نیست."

انتقاد آیت الله نوری از تورم و گرانی

در همین حال، صندوق بین‌المللی پول در جدیدترین گزارش خود رشد اقتصادی جهان در سال جاری میلادی را ۳.۵ درصد و رشد اقتصادی و نرخ تورم ایران برای این سال را به ترتیب 0.4 درصد و 21.8 درصد پیش‌بینی کرد.

اما آنچه این روزها مایه تعجب بیشتر شده، اصرار دولت بر آغاز گام دوم هدفمندی یارانه هاست. مسئولان دولتی معتقدند با واریز 28 هزار تومان به حساب یارانه بگیران که مشخص نیست برای یک یا دو ماه است،  زمینه اجرای گام دوم هدفمندی فراهم شده است. گویا در نگاه دولت رشد روزافزون تورم بواسطه افزایش نقدینگی و اوضاع نامطلوب بخش تولید، مانعی برای برداشتن گام دوم و تزریق میلیاردها ریال پول به بازار نیست.

احمدی‌نژاد: هدفمندي به همان شيوه‌ سابق ادامه می يابد

البته آنچنان که پرویز سروری، نماینده مردم تهران در مجلس می گوید، دولت حتی توان تحقق وعده افزایش یارانه ها را هم ندارد: دولت می خواهد هدفمندی یارانه ها را یکطرفه اجرا کند اما ما منابعی نمی بینیم و معتقدیم این منابع نباید
مسئولان دولتی معتقدند با واریز 28 هزار تومان به حساب یارانه بگیران که مشخص نیست برای یک یا دو ماه است، زمینه اجرای گام دوم هدفمندی فراهم شده است. گویا در نگاه دولت رشد روزافزون تورم بواسطه افزایش نقدینگی و اوضاع نامطلوب بخش تولید، مانعی برای برداشتن گام دوم و تزریق میلیاردها ریال پول به بازار نیست.
از پروژه های عمرانی کسر شود چرا که به نفع ملت و نظام نیست.

شاید بتوان بی تفاوتی نسبت به افزایش بی سابقه قیمت ارز و سکه که میلیاردها دلار پول را به کیسه دولت ریخت و نیز برداشت های شبانه دولت از بانک ها را در راستای همین کسری بودجه ارزیابی کرد.

هزینه یارانه ۷۳۵۰۰ تومانی از کجا تامین خواهد شد؟


بانک مرکزی هم هشدار داد

اما همزمان با اصرار دولت بر اجرای گام دوم قانون هدفمندی یارانه ها و از سوی دیگر هشدار کارشناسان اقتصادی درباره موج جدید گرانی‌ها، بانک مرکزی درباره بی اثر شدن یارانه‌های نقدی هشدار داد.

بانک مرکزی در گزارش جدید خود هشدار داده است، افزایش تورم ناشی از اجرای هدفمندی یارانه‌ها منجر به کاهش سطح رفاه مردم، افزایش شکاف طبقاتی و در نهایت بی اثر شدن یارانه‌های نقدی خواهد شد.

علت نگران کننده بودن این گزارش

این گزارش به این دلیل نگران کننده است که هدف اصلی از اجرای قانون هدفمندی یارانه ها توزع عدالت و بهبود معیشت قشر ضعیف جامعه بوده است؛ قشری که با توجه به رشد فزاینده تورم و گرانی به گفته بانک مرکزی ممکن است هیچ سودی از یارانه های دریافتی نبرد که حتی افزایش ها قیمت ها باعث تحمیل فشار بیشتری به آنان شود.

بانک مرکزی در گزارش رسمی خود اجرای قانون هدفمندسازی یارانه ها در فصل پایانی سال 89 را باعاث "بهبود اندک" در وضعیت هزینه سالانه ناخالص خانوارها دانسته اما آورده است: "انتظار می رود با توجه به اینکه دهک های بالای درآمدی برای رفع احتیاجات خود با محدودیتهای مالی روبه‌رو نیستند، یارانه های نقدی اثر چندانی بر روی مخارج واقعی این خانوارها نداشته و فقط اثر تورم هزینه های جاری خانوارها را خنثی نماید.

به گفته بانک مرکزی "دهکهای پایین تر به
ترفندي كه دولت در پيش گرفته، اين است كه گراني‌ها را به دست‌هاي پنهان نسبت مي‌دهد و مجلس و كارشناساني را كه خواستار توقف افزايش يارانه نقدي پرداختي به مردم و پرداخت يارانه سهم توليد هستند را به دست‌اندازي در اجراي هدفمندي يارانه‌ها متهم مي‌كند.
دلیل محدودیتهای شدید درآمدی برای رفع احتیاجات خود به یارانه های نقدی متکی هستند."

بانک مرکزی در بخش دیگری از این گزارش اذعان کرد که در دو سال گذشته افزایش ضریب حقوق کارمندان و کارگران کمتر از نرخ تورم بوده است و این مساله موجب کاهش سطح رفاهی آنها شده است.


استدلال اصلی منتقدان اجرای گام دوم هدفمندی یارانه ها هم همان چیزی است که بانک مرکزی از آن با عنوان "بی اثر شدن یارانه های نقدی با افزایش گرانی ها" یاد کرده است. مخالفان معتقدند که اجرای فاز دوم هدفمندی منجر به تشدید تورم و فشار بیشتر بویژه به قشر متوسط و ضعیف جامعه خواهد شد؛ بویژه اینکه هنوز یارانه های بخش تولید پرداخت نشده و این حوزه اوضاع مطلوبی ندارد.

فقط حدود 7 درصد از یارانه تولید پرداخت شده است


هشدار وزیر بهداشت

دیگر عواقب منفی اجرای فاز دوم هدفمندی هم در عرصه سلامت پیش بینی می شود؛ عرصه ای که همه مردم کم و بیش با آن سر و کار دارند و به دلیل پرداخت نشدن به موقع یارانه این بخش، مجبور به پرداخت هزینه بیشتری برای بهداشت و درمان خود شده اند و خواهند شد.

در همین زمینه، وزیر بهداشت و درمان گفت: همانطور که اجرای فاز اول هدفمندی یارانه‌ها بر حوزه بهداشت و سلامت بی تاثیر نبود، قطعا اجرای فاز دوم نیز تاثیرات منفی زیادی برای این حوزه به دنبال دارد.

مرضیه وحید دستجردی، درباره اینکه فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها چه تاثیری بر حوزه بهداشت و درمان خواهد داشت گفت: همانطور که اجرای فاز اول هدفمندی یارانه‌ها بر حوزه بهداشت و سلامت تاثیر گذار بوده است به طور یقین اجرای فاز دوم نیز تاثیرات منفی زیادی برای این حوزه به دنبال خواهد داشت.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


United Kingdom
با سلام
ضمن تشکر از درج این مطلب باید عرض کنم که:
1- من در بخش خصوصی فعال هستم و در شرکتی که عناوینی چون کارآفرین برتر را با خود یدک می کشد فعال هستم.
2- مدتها پیگیر پرداخت یارانه صنعت از جانب ستاد تحول اقتصادی بودم و به نتایج جالبی دست یافتم که در اینجا به آن اشاره می کنم. شما هم می توانید خودتان تحقیق کنید تا برایتان ثابت شود.
3- از طریق ستاد تحول صنایع و معادن استان تهران پیگیر یارانه صنعت بودم، سرکار خانم ... در این اداره مسئول جمع آوری اطلاعات و معرفی به بانک ها هستند. از ایشان پرسیدم که روند این کار از زمان ثبت اطلاعات تا دریافت یارانه صنعت چقدر طول می کشد، که با تلخندی فرمودند «خیلی طول می کشد». گفتم یعنی چقدر، تا به حال کسی معرفی شده است. فرمودند که از ابتدای هدفمندی سه چهار شرکت را به بانکها معرفی کردیم که آن هم حدود 2 سال طول کشید تا معرفی شوند و الآن هم که معرفی شده اند هنوز از بانکها نتوانسته اند پول بگیرند.
این واقعیتی است که من به صورت مستند و با ارائه سر نخ خدمت شما عرض کردم، شما هم خودتان می توانید پیگیر شوید تا واقعیت را کشف کنید. این چیزی است که من به عنوان صنعتگر (تازه نه صنعتگر معمولی، شرکتی که به قول دولت مداران باید بیشتر حمایت شود چون کارآفرینی می کند و کارآفرین برتر بوده است) نتوانستم از تسهیلات دولت استفاده کنم و هنوز در صف انتظارم، وای به حال سایر صنایع. من به عنوان کارآفرین برتر به سختی و با دردسر می توانم شرکت را اداره کنم اما بیچاره صنایعی که قدیمی هستند و دردسرهای دیگری نیز دارند. خطاب به آقایان دولتی بفرمایید، خواهشا اگر به درد صنعت نمی رسید، نطق بی معنا نکنید که دردهای صنعت را بیش از این افزایش ندهد.
Iran, Islamic Republic of
جانا سخن از زبان یک ملت می گویی.این غول گرانی که دست پرورده ی دولت است زنجیر از گرده ی همگان کشیده است.باورکنید خیلیها آرزوی مرگ می کنند.
Iran, Islamic Republic of
دولت با اتخاذ اين رویکرد غیرکارشناسی و بدون برنامه صحيح اقتصادی، در اجرای این قانون راهگشا و تاریخی اشتباهات فراواني داشته و دارد ان شاالله به راه راست هدايت شود و كمي هم طبقه ضعيف جامعه را هم در نظر بگيرند.
Iran, Islamic Republic of
چرا دست هاي آلوده بايد بر مسند مديريت هاي اقتصادي و حساس باشند ! همين دست هاي آلوده بودند كه زمينه فساد را براي امير منصور آريا در شركت گروه ملي صنعتي فولاد اهواز آماده كردند چه كسي اين دستان را ياري مي كند در اين استان ؟ چرا هنوز ف ب مدير ... فولاد اهواز كه متهم و آلوده است هنوز بر صندلي مديريت خود تكيه زده است ! چرا؟ تو را به خون شهدا بس است ديگر ........
Iran, Islamic Republic of
خدا نگذره از كساني كه اقتصاد ما را به ويراني كشاندند و اين همه بيكاري در كشور پديد آوردند. برادر من فقط 26 سال سن داشت و به خاطر فشار عصبي شديد ناشي از بيكاري . يك هفته است كه سكته خفيف مغزي كرده است و قادر به تكلم كردن و همچنين راه رفتن نيست و براي رفع حاجت نيز با ويلچر مي برندش. خدا نگذره از كساني كه اقتصاد ما را ويران كردند. خدا لعنتشون كنه. هر كس در هر پست و مقامي هست. ميليارد ميليارد مي دزدند و اختلاس مي كنند و مي خورند و مي برند ان وقت برادر پاك و ساده دل من كه فقط 26 سال سن داره بايد براي پيدا كردن يك كار با درآمد بخور نمير كه بتونه ازدواج هم بكنه اونقدر فشار عصبي متحمل بشه كه سكته مغزي كنه. چرا يك جوون 26 ساله بايد سكته كنه؟ كي جواب مي ده؟ به خداوندي خدا قسم به همين امام حسين (ع) قسم كه در زيارت عاشورايش صد بار دشمنانش را لعن مي كنيم من هم صد بار مسببين وضعيت امروز اقتصاد كشور رو لعن مي كنم. خداوندا. تو را به جلال و جبروت و بزرگي ات . برادر نازنين و پاك مرا شفاي عاجل و سريع عنايت كن و مسببين وضعيت امروز اقتصاد كشور ما را در عذاب اليمت قرار ده و از شراب حميم و سوزان دوزخ به آنها بخوران
Iran, Islamic Republic of
این آزمایش جهش یکباره قیمتها شکست خورده و در هیچ جای دیگر دنیا انجام نشده..... پرداخت یارانه نقدی هم تجویز یک آسپیرین برای درد سرطان، ناکار آمد است و در هیچ کشور دیگر تجربه نشده......
و لازم به یادآوری آنکه آقای احمدی نژاد پس از انتخاب شدن اول کاری را که کردند برنامه افزایش تدریجی قیمتهای دوره خاتمی را باطل کردند و فرمودند که میتوان قیمتها را ثابت نگهداشت و مدیریت کرد.....
حالا اگر مردش هست جوابگو باشد!!
این عدد رقما رو ما نمی فهمیم. عملا همه چیز چند برابر شده
Iran, Islamic Republic of
شنیده بودم آقای وزیر اقتصاد(شمس اله حسینی)یکی از باهوش ترین وزرای رییس جمهور است.اما با این وضعیت ایجاد شده دست کم به چند نتیجه رسیدم یا ایشان وتیم اقتصادی کشور توانایی مقابله بابحران تورم راندارند.یا تیم اقتصادی از دانش و هوش جمعی مختصری برخوردارندویا اصلا اقای ریس جمهور به ایشان اجازه عملی کردن افکار خود را نمیدهد.چنان که بقال سرکوچه ما می گفت بنظرم وزیر اقتصاد نداشتیم کمتر اینطور گرانی گریبانمان را می گرفت.یعنی بود ونبود تیم اقتصادی کشور چندان توفیری نمی کند واین دلالها هستند که کارخود را خوب انجام می دهند.و نکته اخر اینکه دریغ از کوچکترین عذر خواهی از مردم
فازاول عده اي براين مدعابودند كه اين يك جراحي اقتصادي است وهرجراحي خونريزي دارد ومردم بايد تحمل كنندولي بعدا فهميدندكه ازخونريزي گذشته وحالت كما دست داده است.
کجای کارید این همه شعار که کارمندان شرکتی را رسمی می کنیم مخابرات فارس کارمندان 118 خود را رسمی که نکرده هیچ وعده داده که حقوقشان را به نصف کاهش می دهد یعنی ماهی کمتر از 200 هزار تومان و می خواهد تعدیل نیرو هم بکند
نمایندگان مجلس شما را به خدا جلوی این فاز دوم را بگیرید که این بار فقط فیوز نمی پرانیم منفجر می شویم
تا زمانی که یارانه تولید به موقع و کامل پرداخت نشود؛ اوضاع تورم بدتر از این نشود بهتر نمی شود. من موندم واقعا مسئولان اقتصادی به خنسی خوردن یا واقعا نمی دونن ارزش پول به تولید است. اگر تولید با همین سرعت رو به نابسامانی برود که با ماهی 200 هزارتومان یارانه هم، همه به گدایی می افتند!
آقا امسال را سال حمایت از تولید و کار و سرمایه ایرانی نام گذاشتند اما دوستان دولتی گویا فکر کردن امسال سال زدن ریشه تولید و کاره!
دولتهای قبلی نیز برای ذخیره نمودن پول وسرمایه که هرز نرود تلاش کردند اما همگی در اینکه بعد از جمع شدن این منابع ، چگونه انرا نگه داری نمایند و به کار بزنند که نفعش به مردمی برسد که تحمل جمع کردن این منابع را نموده اند شکست خوردند .