پنجشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 16 May 2024
 
۰

بازتاب سفر اردوغان در رسانه‌های ترکیه

جمعه ۱۱ فروردين ۱۳۹۱ ساعت ۰۲:۱۶
کد مطلب: 215443
رسانه‌های ترکیه همزمان با رسانه های منطقه و جهان به انعکاس سفر نخست وزیر این کشور بعد از شرکت در کنفرانس امنیت هسته ای سئول و دیدار با اوباما به تهران پرداختند.
به گزارش دفتر خبرگزاری فارس در ترکیه، سفر رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه به ایران، که بعد از سفر وی به کره جنوبی و دیدار و گفتگو با اوباما رئیس جمهور آمریکا درباره ایران و سوریه صورت گرفت، بازتاب گسترده ای در رسانه های ترکیه پیدا کرد.

رسانه های ترکیه اولین تماس های اردوغان با مقامات ارشد ایران منجمله رحیمی معاون اول رئیس جمهور و علی لاریجانی رئیس مجلس را پرتنش توصیف کردند. رسانه های ترکیه تاکید کردند در حالی که اردوغان بعد از ملاقات با اوباما و دیگر برخی سران کشورها در سئول، پرونده سوریه را به ایران برده و علیرغم اینکه در بیانات خود در کره جنوبی تصریح کرده بود که عدم مداخله در سوریه غیرممکن است و نمی توان در مقابل وقایع جاری در سوریه بی تفاوت بود، ولی بعد از ملاقات با رحیمی معاون اول رئیس جمهور احمدی نژاد در نشست مطبوعاتی مشترک هیچ گونه اشاره ای به مسئله سوریه نشد و بیشتر به بحث مذاکرات هسته ای پیرامون برنامه هسته ای تهران و روابط تجاری پرداخته شد و دیدار و گفتگو بین اردوغان و احمدی نژاد به روز بعد موکول شد.

رسانه های ترکیه دلیل تعویق دیدار اردوغان و احمدی نژاد را به عمق اختلاف نظر دو طرف در مورد تحولات سوریه نسبت داده و توجه مخاطبان خود را به عدم پاسخ به هرگونه سوال در زمینه سوریه در نشست مطبوعاتی مشترک اردوغان با رحیمی جلب کردند.

از دیگر محورهای مورد اشاره در اخبار پیرامون سفر اردوغان به تهران در رسانه های ترکیه، مسئله تاریخ و مکان مذاکرات بین ایران و گروه پنج بعلاوه یک بود که گفته شد اردوغان تاریخ ۱۳ آوریل و استانبول را در این راستا پیشنهاد کرده و در همین راستا منتظر پاسخ گروه پنج بعلاوه یک هستند.

رسانه های ترکیه همچنین نوشتند که اردوغان در نشست مطبوعاتی مشترک با معاون اول رئیس جمهور ایران از حق استفاده صلح آمیز تهران از انرژی هسته ای تاکید کرد و گفت هیچ کس حق ندارد به کشوری که قصد استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای را دارد، چیز دیگری را تحمیل کند، رحیمی نیز علاقه ایران به برگزاری مذاکرات آتی هسته ای در ترکیه را مطرح کرده است. رحیمی همچنین با اشاره به حجم ۱۶ میلیارد دلاری تجارت فیمابین از توافق طرفین برای ارتقاء این رقم به ۳۵ میلیارد دلار ظرف مدت سه سال خبر داد.

رسانه های ترکیه با اشاره به اینکه انتظار می رود ملاقات احمدی نژاد با اردوغان پرتنش باشد نوشتند که رئیس جمهور ایران قبل از ملاقات با هیات ترکیه در دیدار و گفتگو با فیصل مقداد معاون وزیر امور خارجه سوریه موضع خود را در مقابل آمریکا بیان کرده و تاکید کرده است که آمریکا قصد دارد به بهانه دمکراسی و آزادی کشورهایی نظیر ایران، سوریه و لبنان را تحت سلطه خود درآورد و لذا باید در مقابل این توطئه ها هشیار بود و برای توسعه روابط ایران و سوریه هیچ مانعی وجود ندارد و ایران برای حمایت از سوریه هر کاری خواهد کرد و با این جملات نشان داد که دیدار وی با اردوغان پرتنش خواهد بود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *