شنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ - 1 Jun 2024
 
۷
۷۹
تصمیم اشتباه مجلس یازدهم در روزهای آخر

چند نکته مهم درباره مصوبه غلط تعطیلی شنبه‌ها

پنجشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۳۹
کد مطلب: 880688
حفظ اصالت اسلامی و ایرانی باید خط قرمز باشد. در این مدت برخی مدافعان تعطیلی شنبه برخی کشورهای مسلمان را مثال زدند که تعطیلی آنها به خاطر مسائل اقتصادی در روزهای شنبه یکشنبه است. سوال قابل طرح این است که آیا قرار است الگوی جمهوری اسلامی این کشورهای نصفه نیمه اسلامی باشد که از هویت خود عبور کرده اند و حتی بعضا تاریخ رسمی کشورشان هم میلادی است؟
چند نکته مهم درباره مصوبه غلط تعطیلی شنبه‌ها
گروه جامعه جهان نيوز، حسین خان بابازاده: روز گذشته نمایندگان مجلس در فرصت ۱۰ روز مانده به پایان دوره مجلس یازدهم، تعطیلی شنبه ها را با ۱۳۶ رای موافق و ۶۶ مخالف تصویب کردند. نزدیک به ۷۰ نماینده مجلس هم غایب بودند! در نهایت مصوبه مجلس برای تائید به شورای نگهبان رفت.

اما درباره مصوبه اشتباه تعطیلی شنبه‌ها باید چند نکته را مطرح کرد:

یک: ۱۷۴ نماینده فعلی در مجلس آینده حضور ندارند. مصوبه لحظه آخری آن هم با استدلال های سست قرار است باری از دوش کشور بردارد یا باری بر مشکلات کشور بیفزاید؟

دو: ده‌ها سال است که زندگی مردم ایران با ترکیب پنجشنبه و جمعه و سنت ها و مراسم این دو روز خو گرفته است. صرف مصوبه چند نماینده با استدلال های سست دلیل خوبی برای مداخله در نظم زندگی کل جامعه ایران نیست.

سه: پنجشنبه روز منتهی به تعطیلی آخر هفته است اما شنبه روز اول هفته و شروع به کار؛ تعطیلی مستمر اولین روز هفته چه پیام مثبتی را قرار است منتقل کند؟

چهار: عمده دلیل موافقان شنبه بحث اقتصادی و ارتباط با دنیا به معنای اروپاست. طبق گفته نمایندگان مجلس ۸۵ درصد تجارت خارجی کشور ما با کشورهای مسلمان است و ۱۵ درصد با سایر کشورها است.

سخنگوی کمیسیون جهش تولید مجلس نیز در این باره می گوید: در مورد اقتصاد باید به این موضوع توجه شود که حتی یک شرکت وجود ندارد که با غرب یا اروپا به صورت مستقیم ارتباط اقتصادی انجام دهد و ارتباط آنها از طریق دفاتر آنها در دبی و عمان انجام می شود. از طرفی گمرکات و بنادر در کشور شبانه روزی هستند و کل مراودات کشور با غرب حدود ۳ درصد است.

پنج: برخی از موافقان تعطیلی شنبه می گویند، تعطیلی پنجشنبه ضرر هشت میلیارد دلاری به اقتصاد کشور میزند! فارغ از آنکه باید پرسید این عدد از کجا آمده؛ باید تاکید کرد در مقابل سایر حیف و میل ها، هدررفت منابع، اسراف ها و... چرا کاری نمی شود؟

شش: اساسا قرار هم نیست شنبه تعطیل کامل شود؛ برای نمونه بانک ها در این روز به فعالیت خود ادامه می دهند. موافقان شنبه باید بگویند تعطیلی مدارس و دانشگاه ها چه ربطی به مسائل اقتصادی دارد؟

هفت: اگر بحث اقتصادی در نظر برخی مسئولان تا این حد دغدغه شده است می توانند برای بخش های اقتصادی سازوکار مرتبط را تعریف کنند و همه جامعه را دچار چالش نکنند.

هشت: در چند روز اخیر رپرتاژ رسانه ای عجیبی برای تعطیلی شنبه از سوی جریان اصلاحات انجام شد. چند نفر از نمایندگان مجلس در این باره تاکید می کنند که اساسا قرار بود پنج‌شنبه‌ها تعطیل شود اما مافیای رسانه‌ای غرب‌زدگان و کلان‌سرمایه‌دارها یک‌مرتبه بحث اقتصاد را مطرح کردند.

نه: حفظ اصالت اسلامی و ایرانی باید خط قرمز باشد. در این مدت عده ای از مدافعان تعطیلی شنبه برخی کشورهای مسلمان را مثال زدند که تعطیلی آنها به خاطر مسائل اقتصادی در روزهای شنبه یکشنبه است. سوال قابل طرح این است که آیا قرار است الگوی جمهوری اسلامی این کشورهای نصفه نیمه اسلامی باشد که از هویت خود عبور کرده اند و حتی بعضا تاریخ رسمی کشورشان هم میلادی است؟ یعنی ممکن است بعدا عده ای پیشنهاد تعطیلی یکشنبه به جای جمعه را هم بدهند؟

ده: فرهنگ در ایران واقعا مظلوم است. در بین حرف های دیروز برخی نمایندگان شنیده می‌شد که اقتصاد بر هرچیز اولویت دارد! اساسا اگر دستگاه های فرهنگی همچون دستگاه های امنیتی بتوانند برای خود وزن پیدا کنند دیگر کسی اجازه بیان اینگونه اظهارات را به خود نمی دهد.

یازده: نباید وقت کشور و به ویژه قوه مقننه با این حجم از کار زمین مانده برای موضوعاتی اساسا غلط گرفته شود. در چند وقت اخیر چالش بین چهره های سیاسی و بین رسانه ها در رابطه با این موضوع ایجاد شد.

دوازده: اشتباه تعطیلی شهادت حضرت امام عسکری علیه السلام در مجلس دهم و اضافه کردن یک روز تعطیل آن هم بعد از تعطیلات شهادت دهه آخر صفر نماد خوبی است تا مجلسی ها متوجه عواقب تصمیمات اشتباه خود باشند. در کشور ما تعطیلات رسمی به اندازه است؛ اما تعطیلات غیررسمی، بین التعطیلین ها و نیمه تعطیلی ها روزهای بسیاری را از کارایی انداخته است. هاله تبلیغاتی حول تعطیلی شنبه‌ها؛ سیاسی یا اقتصادی؟
https://jahannews.com/vdcfcxdccw6dcva.igiw.html
jahannews.com/vdcfcxdccw6dcva.igiw.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


مازندرانی
Iran, Islamic Republic of
ما که اقتصادمان تعطیل است کلا همه روزها را تعطیل اعلام کنید
India
در دین اسلام تعطیلی پنج شنبه وجود نداره
India
ما با صهیونیست مشکل داریم نه دین یهود
Iran, Islamic Republic of
ما مسلمانیم نه یهود
India
تعطیلی جمعه سر جاشه
Iran, Islamic Republic of
انوقت بهتون خوشی زیاد دست نمیده که کلا تعطیل بشه و شما فقط حقوق بگیرید؟
ابوذر
Iran, Islamic Republic of
جناب مازندرانی عزیز ، اقتصادمان را همفکران شما به تعطیلی کشاندند. کسانی که تفکر غربگرایی داشتند و ایرانی ها را در حد ساخت افتابه هم نمی دیدند. مسکن مهر را مزخرف می نامیدند. ساخت پالایشگاه را کثافتکاری می دانستند و هزاران تفکر خطرناک که زاییده لیبرالیسم غربی است
India
همفکران شما که قیمتها رو از دوران روحانی بدتر کردن برادر ابودر
Iran, Islamic Republic of
کشورهای نیمه اسلامی کدامند و تمام اسلامی کدام ؟
Iran, Islamic Republic of
بهترین کار مجلس هم مصوبه بود که تصویب گردیده است
Iran, Islamic Republic of
عملا با این مصوبه روزهای تعطیل می شود سه روز. (پنج شنبه هم نیمه تعطیل است)
Iran, Islamic Republic of
باید منتظر نظر شورای نگهبان بود
یادآور
Iran, Islamic Republic of
یادآور مصوبه برجام در ادوار گذشته بود
بادآور
Iran, Islamic Republic of
این مصوبه مجلس انقلابیه با قبلیا فرق داره
Iran, Islamic Republic of
غیرانقلابیا تشخیص هاشون از روی اسامی و نسبت‌هاست
ولی
مبنای انقلابی‌ها عملکردها است نه اسامی
Iran, Islamic Republic of
بابا ول کنید با این استدلال‌ها تون
Iran, Islamic Republic of
۴ ساعت از ساعت کاری هفته کم شده راه حل اینه این ۴ ساعت را معادل همان بعدالظهر پنج شنبه کنند مانند روال قبلی و بعدالظهر پنج شنبه تعطیل شه
Iran, Islamic Republic of
همان طور که قوانین فوتبال جهانی است یا قوانین راهنمایی و رانندگی و ... چه اشکالی دارد که تعطیلی ما بر جهانی باشد . در همه چیز باید خودمان را منزوی کنیم پنج شنبه ها چه ارتباطی به دین دارد .
حسین
Denmark
با سلام قانون با زمان اجرا فرق دارد از نظر افق و ساعت اختلاف ایران با بعضی از کشور های غربی بیش از 10 ساعت است بنابراین باید فکری به حال اختلاف افق و ساعت نمایند نه تعطیلی روزها
Iran, Islamic Republic of
مراجع عظام خصوصا مرجع عالی قدر ایت الله جوادی املی تعطیلی شنبه رو تایید فرمودند شماها کجای قضیه هستید؟ حرف حسابتون چیه؟ علمتون از ایشون بیشتره؟؟
Iran, Islamic Republic of
اگر مبنا علما هستند، آیت الله سبحانی هم با تعطیلی شنبه مخالفت کردند. تعطیلی شنبه مبنای اجتماعی و اقتصادی در ایران ندارد.
Iran, Islamic Republic of
خود تحقیر
رضايي ع ر
Iran, Islamic Republic of
دين براي هر روز هفته برنامه داره بخصوص روزهاي پنجشنبه دعاها و نماز هاي و زيارات خاص خود را دارد .
United Arab Emirates
آیت ا.. جوادی آملی گفته هیچ مغایرتی با تغییر هویت اسلامی نداره استفتا رهبری هم گفته مشکلی نداره .اقتصاددانان هم میگن یه روزاضافه تعطیلی بهتر وقتی باشه که یهدرصدی از دنیا تعطیل باشه.از اقاصاد دانها که بالاتری احتمالا از آیت ا.. جوادی آملی و رهبری هم مسلمان تری
حسین
Denmark
با سلام سند شما برای نظر رهبری چیست؟!
Romania
ممنون از اقتصاد دانها که میگن تعطیلی باعث رشد اقتصادی میشه
همینها را داریم که اینجاییم
Iran, Islamic Republic of
البته اونا دلایلشون رو نگفتن در ظاهر بد هم نیست و ارتباطات بهتر میشه
علی
Iran, Islamic Republic of
واقعاً جای تاسفه
Iran, Islamic Republic of
رسانه می‌تواند معجزه کند پس شما هم با رسانه های مخالف برنامه ای راه بیندازید
حامد
Iran, Islamic Republic of
اتفاقا تعطیلات کشور ما کم است و زیاد نیست. با زیاد کردن روزهای کاری و ساعت کاری نه تنها کار زیاد انجام نمی شه بلکه کار بدتر و کمتر انجام می شه. کارکنان تبدیل شدن به ربات هایی که همیشه در حال رفت و آمد به سر کار هستند. خانواده مفهوم خود رو از دست داده
Iran, Islamic Republic of
میخواستم به چند نکته اشاره کنم ولی به ۲ نکته بستده میکنم.
نکته اول،برای اکثریت مردم وضع بگونه ای است که با داشتن چند شغل و بدون تعطیلی نمیتواند جوابگوی مخارج یومیه و ماهیانه خانواده خود باشند و حال شنبه تعطیل باشد و یا پنچ شنبه دردی از مردم نمی کاهد
نکته دوم که میخواهم وام بگیرم از جناب خان بابا زاده،درست می فرمایند کشور به سمت سوق میرود که نظر مردم اصلا در تصمیم گیری ها دخالت داده نمیشود،در تمامی سطوح تصمیم گیری چند نفر نشسته اند و هر انچه که به نظرشان درست می اید برای کل مردم تصمیم میگیرند و سریع هم اجرا میکنند
Iran, Islamic Republic of
پس چی؟ نماینده مجلس نماینده مردمه دیگه. برای هر مطلبی که نمیشه از مردم سوال کرد
Iran, Islamic Republic of
شما فقط تهران و‌مراکز استان ها را ببینید
پنجشنبه ها در شهرستان ها همه سرکار هستند یک ساعت زودتر تعطیل میشود
Iran, Islamic Republic of
خداییش اگر این مصوبه مربوط به مجلس اصلاحات یا اعتدال بود برخورد شما و کیهان همینقدر مومنانه بود؟
Iran, Islamic Republic of
کیهان هم در این مصوبه نظر مخالف داده
Iran, Islamic Republic of
رهبری فرمودن بلا مانع است. حالا شما رو حرف ایشان حرف می زنید ؟
علی
Iran, Islamic Republic of
رهبری اظهار نظر نکردند
حسین
Denmark
سلام اکر به دلیل مسائل اقتصادی و تجارت با کشور های غربی شنبه تعطیل می شود باید فکری به حال شب و روز هم بشود زیرا اختلاف افق با بعضی از این کشور های غربی بیش از 10 ساعت است بنابراین نمایندگان محترم بسم الله
جعفرب
Iran, Islamic Republic of
سلام دست مریزاد خیلی عالی بود. از آن تصمیماتی است که در صورت تصویب احتمالی بزودی به حالت اولیه بر خواهد گشت. این خط و این نشان
Iran, Islamic Republic of
الان ما با این وضعیت ، تمام اسلامی هستیم ؟
محمد
Iran, Islamic Republic of
تا حالا می‌گفتید هرچی رهبر بگویند، حالا که رهبری با تعطیلی شنبه موافقت کردند، چی؟!!!
Iran, Islamic Republic of
رهبری در مورد تعطیلی شنبه نظری اعلام نفرمودند.
Iran, Islamic Republic of
.....
حامد
Iran, Islamic Republic of
الان ماه ها و بلکه سال هاست دارند بحث می کنند. دو روز شدن تعطیلات نیاز بود و به نفع کشور است. پنجشنبه از نظر تاریخی و فرهنگی خوب بود. از نظر اقتصادی رو نمی دونم. اما این که عده ای گیر دادن روز تعطیل یهودی ها فلان روز است، یهودی ها روزهای زیادی دارند ما نباید تو اون روزها زندگی کنیم؟ همه روز ها مال خداست
United Arab Emirates
آیا با این مصوبه مشکل اقتصادی و‌معیشت مردم درست میشه؟
نمایندگان ول معطل هستند
hosein
Iran, Islamic Republic of
بزارید من هم چند نکته متذکر شوم:
1- همه مشور های دنیا برای بهره وری بیشتر و تعادل بین کار و زندگی 2 روز در هفته تعطیل هستند و تعطیلات و ساعات کار در ایران یکی از کمترین ها در دنیا است که یکی از عوامل بهره وری کم و ساعات کار واقعی کم در کارمندان هست
3- وقتی پنجشنبه روز کاری و درسی کامل بشه از حالت نیمه تعطیل درمیاد و به روز کاری کامل تبدیل میشه و یکشنبه روز اول هفته میشه و مردم بزودی عادت میکنن
4- کشور امارات و کویت که در سال های اخیر پیشرفت زیادی داشتن شنبه و روز مقدس مسلمین جمعه تعطیل هستند و نتیجه خوبی گرفته اند
Iran, Islamic Republic of

85 درصد هم شنبه ها تعطیل هستند
Iran, Islamic Republic of
مگه مجلس انقلابی نبود!!!؟؟؟
United States
شنبه تعطیل بشه دیگه خبری از دل گرفتگی بعد از ظهر جمعه نخواهد بود!!!!
رضايي ع ر
Iran, Islamic Republic of
نه خير دل گرفتگي جمعه ها بخاطر تعطيل نبودن شنبه ها نيست بخاطر اين است كه ظهور اتفاق نيافتاده .
روز جمعه ايي كه وعده ظهور داده شده اگر فرا برسد ديگر دل گرفتگي عصر جمعه نخواهيم داشت انشالله
Romania
اگه شنبه ها تعطیل بشه مطمئن باشید که در آینده نزدیک همین افراد مدعی میشن که تعطیلی جمعه ها هم مانع انجام معاملات با بازار جهانی هست و باید تعطیلی جمعه ها حذف بشه .
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
مگه نمی گی اکثر ارتباط ما با کشورهای همسایه و مسلمان است اونا هم شنبه بجای پنج شنبه تعطیلن ؟
احمد
Iran, Islamic Republic of
تمام کشورهای همسایه ما پنجشنبه روز کاری است و شنبه تعطیل است
عراق افغانستان و عمان امارات و کشورهای عربی دیگر هم جمعه و شنبه تعطیل هستند پس حتی برای تعاملات خارجی بین کشورهای همسایه تعطیلی شنبه بهتر پنجشنبه است
در مورد وضعیت موجود تعطیلی پنجشنبه هم فقط در مورد تهران این شرایط ایجاد شده و در تمام شهرهای دیگر پنجشنبه الان روز کاری است پس بهتر تهرانی های محترم خود را معادل ایران فرض نکنند که قرار است نظم زندگی مردم ایران تغییر کند
Australia
مملکت رو بدید کیهان و جهان نیوز و ... اداره کنند !!!!
Iran, Islamic Republic of
داستان ها راجع به اینکه با تغییر ساعت میلیارد ها دلار استفاده می شود . یا اینکه با تاخیر در اجرای برجام میلیارد ها دلار و روزانه فلان قدر ضرر به کشور وارد می شود ! بقول حاج آقا شریعتمداری امریکا با ما ده و پانزده ساعت فاطله دارد و وقتی که اینجا روز است امریکا شب . پس ما برای هماهنگی با امریکا روزهایمان را بخوابیم و شبهایمان که امریکا روز است و میتوان با امریکا فعالیت و مراوده اقتصادی داشت کار کنیم !
عبدالله موحد
Iran, Islamic Republic of

مراجع تقلید موافقت کردند برخی ها افراد دل شان نمی خواهد کشور اسلامی سربلند شود
محمد ایوب
Iran, Islamic Republic of
اسامی آنهایی که به این مصوبه رای مثبت داده اند را اعلام کنند تا مردم ببینند
محمد ایوب
Iran, Islamic Republic of
طرح شفافیت را 4سال طولش دادند اما این طرح را فوری تصویب کردند
Australia
گیرم همه چی درست ،

قراره با کدام دنیا مرتبط شوید ؟ با چه راهبردی ؟
Iran, Islamic Republic of
انشاالله جمهوری اسلامی دراینده بابازوان مقاومتی خوددردنیاامریکا ورژیم صهیونی راواداربه تعطیلی روزجمعه خواهدکرد
Iran, Islamic Republic of
وقت مجلس نبایدصرف اینگونه مباحث پوچ وازمذاکرات مفیداقتصادی بازبماند
United Kingdom
خیلی هم مصوبه درست و عاقلانه ایست.
سیف‌پور
Iran, Islamic Republic of
به نکات خوبی اشاره شده علی‌الخصوص نکته‌ قابل تامل ابتدایی مطلب:
در فرصت ۱۰ روز مانده به پایان دوره مجلس یازدهم!!، تعطیلی شنبه ها را با ۱۳۶ رای موافق و ۶۶ مخالف تصویب کردند. نزدیک به ۷۰ نماینده مجلس هم غایب بودند!!!! ان‌شاالله شورای نگهبان رد خواهد کرد
یکشنبه بایدتعطیل شه وجمعه نیمه بازتاقبل نمازجمعه مثل امارات
Iran, Islamic Republic of
یکشنبه بایدتعطیل شه وجمعه نیمه بازتاقبل نمازجمعه مثل امارات
Iran, Islamic Republic of
قدم بعدی ؟!
Iran, Islamic Republic of
روز شنبه هم یه روز از روزهای خداست.به یهودی ها چه ربطی داره
Iran, Islamic Republic of
شرکت یا اداره یا وزارتخانه ای که ارتباط بین المللی دارد ساعت کارشون را تطبیق دهند نه قانون و رسم و رسوم چندصد ساله را تغیر دهند
Iran, Islamic Republic of
اصلا چه کاریه که تعطیلات رو دو روز کنیم؟ الان کارمندا خیلی کار میکنن که باز یه روز به تعطیلاتشون اضاف شه؟
Iran, Islamic Republic of
یعنی که چه ۱۷۴ نماینده فعلی در مجلس آینده حضور ندارند؟
Iran, Islamic Republic of
مصوبه مجلس را بازم ریط دادید به اصلاحات
Iran, Islamic Republic of
دربسیاری ازمسائل اکثریت دلیل «حقانیت »نیست!
کربلا
Iran, Islamic Republic of
آیا مشکل اقتصادی جامعه ما با تعطیلی شنبه حل میشه ؟ما هرروز به مناسبت های مختلف تعطیلی داریم که این تعطیلی هارا کشورهای دیگه ندارند
Iran, Islamic Republic of
الان بطور طبیعی سیستم اداری کشور مشکل هست
اکبر
Iran, Islamic Republic of
امروز زنم بهم گفت دخل وخرجمون باهم نمیخونه همیشه وسط برج کم میاریم .منم بهش گفتم مشکلی نیست یه روز دیگه هم نمی‌رم سر کار
قهر کرد رفت خونه باباش
اسماعیل
Iran, Islamic Republic of
اگر میخوان کاملا شبیه اونور بشن ،باید جمعه روز کاری بشه.
حل مشکلات تلاش شبانه روزی می‌طلبد نه تعطیلی هفتگی
Iran, Islamic Republic of
تعطیلی برای کشور مضر است شاید در ظاهر کارمند خوشش بیاید اما بدانید به ضرر او هم هست اما نمی اداند .
Iran, Islamic Republic of
تصمیم گیرندگان محترم مراقب باشند اسلامیت و استقلال و فرهنگ دینی را فدای ادعای استکباری جهانی سازی کنند .
Iran, Islamic Republic of
واقعا این حجم گرفتن وقت مجلس برای یک بحث پنجشنبه یا شنبه، اینقدر مهمه؟
فکری بحال اجاره خونه های مای مستاجر کنید