شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۰
۵۱

انتقاد شریعتمداری از بازی ایران و فلسطین

جای پوریای ولی خالی بود
شنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۰ ساعت ۰۶:۵۴
کد مطلب: 189748
با توجه به شرايط حساس كنوني چنانچه تيم ملي كشورمان نمي خواست آداب پهلواني پورياي ولي را به طور كامل دنبال كند و به شكست مصلحت انديشانه تن بدهد، دست كم مي توانست در پي نتيجه مساوي باشد و يا به حداقل گل بسنده كند، نه آن كه همه اين ملاحظات را كنار بگذارد و...
به گزارش جهان حسین شریعتمداری نوشت: گفته اند «پهلوانان نمي ميرند» كه بايد گفت؛ پهلوانان هم مي ميرند. مي گويند؛ منظور آن است كه ياد و خاطره پهلوانان هميشه زنده مي ماند. اين گزاره نيز مخدوش است و چه بسيار پهلواناني كه آمده اند و رفته اند و امروزه يادي از آنها در خاطر هيچكس باقي نيست. هم اكنون نيز پهلواناني هستند كه ده ها سال ديگر انگار هرگز نبوده اند. تاريخ با هيچكس تعارف و رودربايستي ندارد و هنگامي كه به پهلوانان مي رسد، فقط ياد و خاطره پهلواناني را در حافظه خود ضبط كرده و نسل به نسل منتقل مي كند كه پهلواني را با جوانمردي آميخته اند. «پورياي ولي» از جمله آنهاست. او كه پهلواني پرقدرت و بلندآوازه بود وقتي در تاريك- روشن شبستان يك مسجد، دعاي مادري را شنيد كه با تضرع از خدا مي خواست فرزند پهلوانش در مسابقه كشتي فردا بر پورياي ولي غلبه كند، با طوفاني در دل خويش روبرو شد. غلبه بر حريف و حفظ آوازه بلند پهلواني خويش كه خواست و آرزوي هر پهلواني است و يا تن دادن به شكست ارادي براي به دست آوردن دل مادر پيري كه از بيم شكست فرزند پهلوانش، شكسته بود و در سايه روشن سحرگاه آن روز، پيروزي فرزندش بر پورياي ولي را به تضرع از خداي مهربان آرزو مي كرد؟ پورياي ولي اما، به دست آوردن دل آن مادر پير را بر آوازه پهلواني ترجيح داد و خدايش براي هميشه بلندآوازه كرد.
چهارشنبه شب هفته گذشته- ۱۳/۷/۹۰- تيم ملي فوتبال كشورمان در يك ديدار تداركاتي تيم فوتبال فلسطين را با نتيجه ۷ بر صفر شكست داد و به نوشته ورزشي نويسان «جشنواره گل به راه انداخت»! ذوق زدگي برخي محافل ورزشي كشورمان از اين پيروزي و دست افشاني آنها در پي اين به قول خودشان، «جشنواره گل»! ديدني و تاسف خوردني بود و بعيد نيست كه روح پورياي ولي از خنده آنها به گريه افتاده و به زبان حال خطاب به آنان گفته باشد؛ من براي به دست آوردن دل شكسته يك مادر پير، در مقابل حريفي كه بي ترديد بر او پيروز مي شدم، تن به شكست دادم و شما همه آنچه در توان داشتيد را براي شكست تيمي كه به نمايندگي از مردم مظلوم فلسطين ميهمان شما بود به كار گرفتيد و در پي اين پيروزي به وجد آمده و آن را «جشنواره گل» ناميديد! و حال آن كه اين پيروزي، با توجه به شرايط سخت تحميل شده از سوي صهيونيست ها بر مردم مظلوم فلسطين و محروم بودن اجباري تيم ياد شده از تمرينات و امكانات فراواني كه شما در اختيار داريد، اهميت چنداني هم نداشت، چه رسد به آن كه «جشنواره گل»! ناميده شود! و چه كريمانه و بزرگوارانه بود سخن مربي تيم فلسطين كه بعد از شكست تيم تحت مديريت خود گفت: اگرچه براي آمدن به ايران سختي هاي زيادي را متحمل شده ايم و حتي ممكن بود در راه زنداني شويم ولي انگار نه انگار كه به ايران باخته ايم، چون اين مسئله براي ما شكست محسوب نمي شود. براي ما همين اندازه كه به ايران اسلامي آمده ايم يك دستاورد است و به آن افتخار مي كنيم.
نگارنده دقيقاً نمي داند كه تيم ملي فوتبال كشورمان چگونه و با به كارگيري چه فرمولي مي توانست احترام مردم ايران براي ملت مظلوم و تحت ستم فلسطين را به نمايش بگذارد و حرمت تيم فوتبال فلسطين را كه از ميان آتش و خون به ميهماني آمده بود پاس بدارد، زيرا يافتن راه كار در تخصص اهالي فوتبال است ولي با توجه به شرايط حساس كنوني چنانچه تيم ملي كشورمان نمي خواست آداب پهلواني پورياي ولي را به طور كامل دنبال كند و به شكست مصلحت انديشانه تن بدهد، دست كم مي توانست در پي نتيجه مساوي باشد و يا به حداقل گل بسنده كند، نه آن كه همه اين ملاحظات را كنار بگذارد و...
ياد آن برادر سپاهي به خير. با لندكروز سپاه كه آن روزها يكي از تندروترين خودروها بود در جاده اي حركت مي كرديم و در حالي كه تقريباً از تمامي خودروها سبقت مي گرفت به يك خودروي پيكان رسيديم كه دو پسر بچه روي صندلي عقب آن نشسته و از شيشه عقب به جاده مي نگريستند. پسربچه ها با حركت دست هاي خود به راننده پيكان كه ظاهراً پدرشان بود اصرار مي كردند تندتر برود! و بعد با اشاره همان دست ها و حركت لب ها گويي به ما مي گفتند كه نمي توانيم از آنها جلو بزنيم. برادر سپاهي نيز كه به طور محسوسي از سرعت خود كاسته بود، با حركت دست و حالت چهره وانمود مي كرد كه در تلاش براي سبقت گرفتن است اما هر چه زور مي زند نمي تواند ... و بعد از آن كه چندين كيلومتر را با همين حالت طي كرديم، وارد يكي از پاركينگ هاي كنار جاده شد و رو به نگارنده كرد و گفت؛ بذار بچه ها دلشون خوش باشه كه نتونستيم از ماشين پدرشون سبقت بگيريم!
حسين شريعتمداري
https://jahannews.com/vdceeo8zvjh8vfi.b9bj.html
jahannews.com/vdceeo8zvjh8vfi.b9bj.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
اصلا بازی با فلسطین چه لزومی داشت، راست میگن با یک کشور اروپایی یا آمریکای جنوبی و یا آفریقایی بازی میکردید تا اونجا عرقشون در میومد اگه 6 تا نمیخوردیم
برادر شريعتمداري اضمحلال فرهنگ همين است تيم ما كه ادعا مي كند شايستگي حضور در جام جهاني را دارد تيمي را مي كوبد كه شايد در حد اندازه هاي يك تيم كوچك محله هاي تهران نه امكانات دارد و نه توان !
Iran, Islamic Republic of
بابا ولی کنید تو ور خدا
ببرن یه عده ناراحت میشن ببازن یه عده ناراحت میشن پس این بندگان خدا چکار کنن
تو بازی که این حرفا رو نداریم
پوریای ولی زمانی به رقیب باخت که طرف مصدوم بود ولی اینا چشون بود؟ اگر از اول خودشونو در حدایران نمی دیدن بازی نمی کردن ولی وقتی اومدن دیگه باید جوانمردانه بازی می کردن و نتیجه رو هم می پذیرفتن که همینم اتفاق افتاد
Iran, Islamic Republic of
بااين پولهاي مفتي كه فوتباليستها ميگيرند اين پهلواني ها برايشان معني ندارد اينها اغلب فقط فكر درست كردن موهاي خود هستند
United States
خدا پدر و مادرتو بيامرزه حاج حسين شريعتمداري كه هميشه و همه جا گوش به زنگي . اين بازي رو من هم ديدم و واقعا از گلهاي تيم خودمان بجاي خوشحالي خجالت كشيدم . كاش يه مقدار ملاحظه نام فلسطين و مردم زجر كشيده اونجا رو مي كردن .
Iran, Islamic Republic of
بابا اینجا که نمی شد دیگه بهشون آوانس داد/afc یقه مون رو می گرفت
Iran, Islamic Republic of
این حرفها به قد و قواره فوتبالیستها نمیاد
باور کنید من در کمتر بازی دیده بودم بازیکنان تیم ملی فوتبال این همه تلاش کنند و این همه ابراز خوشحالی از زدن گل.
حالا ببینیم مقابل تیمهای شرق اسیا یا مقابل تیم عربستان همینجور خواهند بود؟
Iran, Islamic Republic of
اين كه با حداقل گل ببريم رو قبول دارم ولي اين كه ببازيم رو قبول ندارم
Iran, Islamic Republic of
با سلام
این چه حرفیه آقای شریعتمداری متدین برو دنبال مقالات روزنامه کیهان چیکار به فوتبال داری دست از سرمون بردار بابا
Latvia
بهتر بود ايران در مقابل فلسطين در زمين حضور نمي يافت!
Iran, Islamic Republic of
فراموش نشود همين فلسطين چند سال پيش در چارچوب بازي هاي غرب آسيا در اردن با ايران بازي داشت و تماشاگران آن عكس صدام حسين را در دست گرفته بودند و به ايرانيان توهين مي كردند. فيلم آن بازي را ببينيد. حتي وقتي به ايران گل زدند حرکاتي انجام دادند كه قابل بازگو كردن نيست.
Iran, Islamic Republic of
این کلاس مال فوتبال بی تعصب ما نیست، داداش!
Iran, Islamic Republic of
حاج حسين،اين تفكر ناب مردمي كه روزقدس توي گرماي 40 درجه اي ماه رمضان به نيت خدا توي راهپيمايي شركت مي كنن.
فوتباليست ما از اين تفكر محروم.فدراسيوني ها هم براي تمسخر اين كار رو مي كنن.وزير هم حواسش پرته كه دقيقا چند روز بعد از صحبت هاي مهم آقا تن به چنين اشتباهي مي ده.
دم شما گرم و قلمتان پر جوهر حاج حسین که همیشه هواست به همه چیز هست، من این رو قلباً درک کردم که تو واقعاً داری برای خدا کار می کنی.
در رابطه با این بازی، نمی گم باید می باختیم ولی باید مراعات می کردیم. من خودم16سال تکواندو کار کردم، در زمان ما هم وقتی با حریفی تو باشگاه تمرین می کردیم وقتی میدیدم که از ماضعیف تره ، پامونو می آوردیم روی سرش ولی نمی زدیم واز روی سرش رد می کردیم. تا هم تمرین کرده باشیم و هم بهش بفهمونیم که امتیاز رو گرفتیم. باید با کمال تاسف عرض کنم در بسیاری از جاها ما مدیر فهیم نداریم. فقط بفکر این هستند که خودشونو خوب جلوه بدن. و کار اساسی بلد نیستن.
آقای شریعتمداری حتما حرکات پهلوانانه مردم فلسطین در بازی های غرب آسیا را ندیده اند
Iran, Islamic Republic of
از حاج حسین بخاطر موضعگیری به حقش متشکریم واقعیت این است که خیلیها شاید ناراحت شدند ولی مشکل اصلی بی تدبیری مسئولان است
Iran, Islamic Republic of
آقای شریعمت مداری فوتبال و مافیها آنقدر کوچک اند که جای احساسات بزرگ شما در آن نیست
یاد دارید کتک خوردن حامیان بحرین را
من ازهمين الان شايستگي تيم فوتبال ايران رو براي دريافت جام جهاني بدون هيچ بازي انتخابي اعلام ميكنم
Netherlands
تا وقتی کثافت چاپلوس خائنی مثل محمود عباس را به سخنگویی قبول دارند 50 تا هم کمشونه.
United States
چرا ما باید همه چیزارو باهم قاطی کنیم؟؟ فکر نمیکنید اونا اگه احساس میکردند ما بهشون رحم کردیم چه احساسی بهشون دست میداد؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
فوتبالیست های ما انقدر ضعیف شده اند که حتی برد برابر فلسطین رو در یک بازی تدارکاتی مهم تلقی می کنند این ضعف، ضعف فوتبالی نیست این ضعف عقیدتیه.
مشکل همین است که سیاست را در همه مسائل دخالت میدهیم .همین سیاست بازی ها است که کمر این مملکت راشکسته است
Germany
حاج حسین معیارهای شما معیار ورزشکاران نیست. فوتبالیست های فلسطینی مسلماً دوست نداشتند که با آنها مثل مظلومین برخورد شود و خیلی خوشحالتر و مغرور ترند که آنها را جدی گرفته اند. راهی هم وجود ندارد که یک تیم یواشکی به تیم دیگر ببازد و دنیا نفهمد. این فقط می شود خودنمایی و شکستن غرور تیم مقابل. راه این است که ما در عرصه های دیگر یاور فلسطینی ها باشیم و همه چیز را با هم مخلوط نکنیم.
با توجه به اینکه در برخی از انتقادات کیهان من مشکل دارم و قبول ندارم ولی این انتقاد کاملا به جا و مناسب است احسنت مردانگی و میهمان پذیری جای خود را به احساس غرور کذب و بزرگ بینی در برابر کشور کوچکی مثل فلسطین بود من هم بسیار دلگیر شدم حداقل می توانستند کمی احترام بگذارند با توجه به اینکه هیچ کشوری حاضر به بازی با ایران نبود این بزرگی تیم فلسطین را میرساند حالا با این گلها می خوان چی را ثابت کنند!!!!!!!
اگر تیم ایران راست میگه تو بازی اصلی جام جهانی خودشو نشون بده!!!!!!!!!!!
Iran, Islamic Republic of
3-4سال بعد: ايران1 فلسطين4
Iran, Islamic Republic of
به نظر من این موضوع نشان از ساختار ضعیف وزارت امور خارجه ماست.دیپلماسی ورزش در دنیا کاملا شناخته شده است.در کشور ما ورزش کار خودش را می کند امور خارجه کار خودش را، صنعت کار خودش را می کند امورخارجه کار خودش، کشاورزی نیز همچنین و درفرهنگ که واویلایی است... برای تک تک موارد می توان مثال آورد که از حوصله این بخش خارج است...واین نکته ایست که مقام معظم رهبری نیز دریکی از دیدارهایشان با کابینه آقای خاتمی تذکر داده بودند.یعنی حرکت کلی کشور در عرصه بین المللی باید منطبق بر اصول کلی نظام باشد.اگروزارت امورخارجه از چنین ساختاری برخوردار بود که می توانست برای تک تک تعاملات بین اللملی ما برنامه داشته باشد دیگر شاهد این دست اتفاقات نخواهیم بود.حتی درکنارهمین نتیجه به دست آمده نیز میتوانستیم بهتر ازاین عمل کنیم که چندان کام مردم رنج کشیده ومظلوم فلسطین تلخ نشود.پس اگر نظر آقای شریعتمداری اشتباه باشد مخالفین، رفتار تیم ملی فوتبال را با موارد ذکر شده چگونه توجیه می کنند؟
عجبااااا حاج حسین نگفته که ما باید می باختیم!!!! انتظار این بوده که با حداقل گل می بردیم. پهلوون پنبه های ایرونی جاهایی که باید غیرتی شن و گل بزنن نمیزنن
Iran, Islamic Republic of
برای من هم جای سوال داشت این همه تلاش برای گل زدن . یاد جوانمردی به خیر
این بالاترین احترام بود که ایران با تمام قدرتش با فلسطین بازی کرد.
متاسفانه شاید خیلی از شماها در مسابقات ورزشی شرکت نکردید و نمی دانید بدترین حس برای تیم بازنده زمانیه که احساس می کنه تیم رقیب داره مدارا می کنه ...
Iran, Islamic Republic of
با سلام
از مدير مسئول انقلابي و ولايي روزنامه كيهان بابت ياداشت روز امروزشان تشكر مي كنم ايشان نشان دادند كه دفاع از مظلوم يعني چه قابل توجه آقايان فدراسيون نشين كه الفباي اصول و ارزش هاي انقلابي و اسلامي را بلد نيستند واقعا براي وزارت امور خارجه بايد تاسف خورد خداوند يار مظلومين فلسطيني خواهد بود به اميد پيروزيشان بر ظالمان صهيونيست
خداوند حاج حسين عزيز را سالم و سلامت در راه ولايت موفق و پيروز بدارد
سلام بر ورزشکارانی که دست افتاده میگیرند، نه اینکه برای 3 امتیاز مظلوم کشی میکنند.
باد به غبغب بیاندازید و سینه هاتان را سپر کنید که کارنامه اتان پربار شد.
هرچند که روزگار اوجتان را هم دیده بودیم،
واقعا تیم فوتبالی که اینقدر درک نداشته و نتواند با مردم همراهی کند چرا بایستی اینقدر هزینه صرفش شود؟
برادر حسین عزیز و دوست داشتنی:
به نظر من این تیم محمود عباس بود و ایران باید بیشتر گل میزد!!!
Iran, Islamic Republic of
شاید نظر برادر حسین اینکه بچه های تیم ملی ترحم می کردند که این هم خیلی بده
United States
جناب آقای شریعتمداری چرا وقتی به تیم مالدیو گل می زدیم بیانیه ندادید!! ضمناً رفتار پهلوان منشانه تون رو به مسئولینی که با این رسوایی بزرگ حق مردم کشور خودمون رو خوردن نشون بدین!!! آیا مردم ما مظلوم نیستن که اینهمه پول به عناوین مختلف از بین می ره و صداشون در نمیاد!!!
Iran, Islamic Republic of
به نظر من هیچ ایرادی نداشت.
فوتباله دیگه، یعنی چی که ملاحظه اونا رو میکردین؟
امیدوارم بچه ها تو بقیه دیدارها هم خوب ظاهر بشن
فلسطینی ها هم خودشون رو تقویت کنن.
اقای شریعتمداری
1.فوتبال زیاد مهم نیست نون و اب مردم مهمه که صدای پهلوانی در نمیاد که بپرسه چرا 750 ریال شده 3500 ریال

2.فوتبال نسبت به اینم مهم نیست که 3 ساله قراره وام ازدواج بشه 10 میلیون ولی بازم صدای کسی در نمیاد

3. فوتبال نسبت به 3000 میلیارد مهم نیست چون به خاطر یک میلیون وام 2 تا ضامن من از کجا بیارم ؟؟

4. از پهلوانان گرامی خواهش میکنم یه سر به مترو کرج بزنن ببینین به خاطر بی برنامگی مردم رو سر هم سوارن به خاطر لجبازی که 4 تا واگن از گمرک ترخیص نمیشه

5.حالا 4 تا گل کمتر و بیشتر چه فرقی به حال اونهایی داره که کشورشون اشغال شده توسط زورگوها ؟؟

6.اگه اونها جای ما بودن ؟؟؟خودشون به خودشون رحم نکردن مگه محمود عباس رو ندیدین ؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
فلسطینی ها به ایران چشم امید دارند. حالا تساوی یا باخت مصلحتی اونهم در یک بازی مقدماتی و دوستانه در کشور میزبان، آسمون رو به زمین نمی آورد ولی آسمونی ها خوشحال می شدند.
اصلا باید به بحرین هم تو جفت بازی ها ببازیم تا روح جوانمردی حفظ شود
Iran, Islamic Republic of
بهتر است این بازی دوباره تکرار شود .
Iran, Islamic Republic of
مردی نبود فتاده راپای زدن گردست فتاده رابگیری مردی

درست فرمودید برادر حسین.
بازی جوانمردانه رعایت نشد
Iran, Islamic Republic of
حاج حسین عزیز که ما خیلی دوست داریم و قبولت داریم با تمام ارادات خدمت شما ولی این تحلیلت رو اصلا نمی فهمم
يعني اگرماباتوپ تاجلوي دروازه فلسطين مي رفتيم و براي رعايت حال آنها و امثال اين آقا گل نمي زديم به فلسطينيها برنمي خورد
پس بازي جوانمردانه چه مي شد
اصل برگزاري مسابقات آماده سازي چيست
تحلیل کاملا منطقی و صحیحی بود که باید روحیه امثال پوریای ولی در همه ما به ویژه ورزشکاران تقویت شود . تیم ملی اگه راست میگه بره در برابر تیم های اروپایی عرض اندام کنه که اصلا به قول خودشون افتخار نمیدند بازی کنند با تیم ایران
Iran, Islamic Republic of
یعنی چی این حرف؟؟؟؟ ترحم کردن کار خوبیه؟؟؟؟ این حرف از آقای شریعتمداری بعید بود. یعنی بازیکنان ما می گفتن آخی آخی بیا ما گل و آماده می کنیم بیا بزن تو دروازه برنده بشو اعتماد به نفست بره بالا سنگای بیشتری به اسرائیلی ها بزنی ؟ بعدم بری بگی ایرانی ها چقدر خوبن؟؟؟؟ اینم شد حرف و تحلیل؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!
United States
شايد بهتر بود بگيد بازي كنا 1 % از درامدشونو به مردم فلسطين كمك ميكردن نه كه بهشون ببازن...
Iran, Islamic Republic of
بارک الله به حسین آقای شریعتمداری بابت تذکر این مساله.
حیف که فوتبال ما میدانی شده برای پرورش حس تکبر و زیر پا گذاشتن راستی ها و درستی ها!
Iran, Islamic Republic of
فوتبالی که امثال برنامه 90 بخوان داغش کنند اصلا این مطالب رو نمیتونه بفهمه
Iran, Islamic Republic of
ببینید دوستان خیلی از جاهای دنیا بازی دوستانه بین تیمها برگزار میشه.حتی تیم های تراز اول جهان در مقابل تیمای ضعیف بازی می کنند اما اونم اصولی داره و تیم قوی تر مدارای تیم ضعیف تر رو میکنه چون هدف چیز دیگه ای هستش.کافی یه کم فوتبالی باشید و یه مروری کنید بازی های دوستانه رو.به نظرم ایران می تونست در عین اینکه بازی خوبی از خودش نشون میداد و هماهنگی تیمی خودشو افزایش می داد ولی به این مسائل اخلاقی هم توجه می کرد.همه جای دنیا بین بازی رسمی و دوستانه فرق می ذارند.
Iran, Islamic Republic of
ای کاش بچه های تیم ملی این پهلوونی و به قول بعضی از دوستان که گفتن فوتبال حرفه ای اینه رو
توی بازی با بحرین نشون بدن
چه عادت بدی شده ما هر چیزی رو از دیگران نصفه می گیریم .اگه فوتباله اونوره قضیه رو هم ببینید بازی هایی با هدف جمع کمک به نیازمندان/کارهای عام المنفعه/ اینا چیزایی که در فوتبال حرفه ای هم اتفاق میوفته/چرا اون چیزایی که به نفعمونه رو فقط می گیریم
اگه مراعات تیم مهمانو میکردیم توی یه بازی دوستانه هیچ ایرادی نداشت و اگر حرفه ای بازی می شد نیازی هم نبود می گفتیم بیایید دروازه خالی گل بزنید...
دوستان محمو عباس هرکی هست برا خودشه
آیا دل مردم مظلوم فلسطینو میشه شاد کرد؟چه جوری ؟
فردا ببینیم چه جوری آل خلیفه رو می سوزونید؟اگه استدلال بعضی دوستان درسته
Iran, Islamic Republic of
این چه حرفیه؟!!!!!!
من که از آقای شریعتمداری اصلا انتظار نداشتم!
فوتبال یه ورزشه! برد و باخت و تعداد گل مطرح نیست!
اینکه ما باهاشون یه بازی دوستانه برگزار کردیم مهمه!
Iran, Islamic Republic of
این یخاطر این است که اصولا افرادی که در تیم فوتیال هستند اعتقادات محکمی به اصول ارزشی و اسلامی و آرمان حمایت از فلسطین ندارند