پنجشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 16 May 2024
 
۰
۱۸

درباره مسخره کردن علی دایی و دیگران در رسانه ملی

پنجشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۰ ساعت ۱۴:۳۵
کد مطلب: 180808
تعجب کردم از اینکه چطور و به چه بهانه ای و با چه استدلالی تهیه کننده این برنامه و مسئولین رسانه ملی چنین خطای بزرگی را مرتکب شدند.رئیس رسانه ملی و معاون و بسیاری از مسئولین سیما افراد متدین و مذهبی هستند. این خطای فاحش و گناه بزرگ با هیچ بهانه ای پذیرفته نیست.
به گزارش جهان محسن مقدسی در الف نوشت:چند شب پیش تقلید و ادا در آوردن چند نفر از شخصیت های فرهنگی و هنری و ورزشی را بعد از افطار در برنامه خنده بازار دیدم و یک مقدار ناراحت شدم.ناراحتی ام از این بابت بود که اگر چه تقلید کردن در برنامه های سیما سابقه دار است و مربوط به سالیان گذشته است؛ اما انتظار می رفت رشد برنامه های طنز سیما به حدی رسیده باشد که برای خنداندن مردم، دیگر سراغ مسخره کردن دیگران نروند.

با این حال هنرمندی تقلید کننده ها هم برایم جالب بود و بیشتر به این فکر می کردم که تهیه کننده برنامه به چه طریق و چه بهانه ای توانسته اجازه شخصیت های تقلید شده در این برنامه را بگیرد و آنها چه آدم های ویژه ای هستند که اجازه دادند در رسانه ملی و در ساعات پر بازدید، قیافه و حرکات و حرف زدنشان تقلید شود.

مثلا همین علی دائی که چند روز پیش از تقلید صدایش در یک جشن محفلی ناراحت شده و با صدای بلند هم اعتراض کرده، چطور اجازه داده است که در این برنامه پر بیننده و آنهم چند شب پشت سرهم ادایش را درآورند.

تا اینکه دیروز با انتشار ۲ خبر پیاپی هم خیلی ناراحت شدم و هم متعجب.

خبر اول اعتراض و عصبانیت وکیل علی دائی از این برنامه بود و خبر دوم هم که چند ساعت بعد منتشر شد مربوط به اعتراض خود علی دائی به رسانه ملی بود که انصافا هم مظلومانه انتقاد کرده بود.

تعجب کردم از اینکه چطور و به چه بهانه ای و با چه استدلالی تهیه کننده این برنامه و مسئولین رسانه ملی چنین خطای بزرگی را مرتکب شدند.رئیس رسانه ملی و معاون و بسیاری از مسئولین سیما افراد متدین و مذهبی هستند. این خطای فاحش و گناه بزرگ با هیچ بهانه ای پذیرفته نیست.

تقلید و ادا درآوردن و مسخره کردن افراد برای خنداندن مردم چه توجیهی دارد؟رئیس صدا و سیما چطور می خواهد روز قیامت جواب دهد؟ در ماه مبارک رمضان مومنی را مسخره کنند و بعد هم چند شب تکرار کنند و بعد هم نسبت به اعتراض فرد مورد اشاره بی اعتنائی کنند؟ کدام دین و مشرب چنین مجوزی را می دهد؟

البته وقتی به بهانه طنز در ساختمان پزشکان اباحه گری را ترویج می کنند و همه حرمت های شرعی و اخلاقی را زیر پا می گذارند، برادر شوهر به قصد کتک زدن عروس بلند می شود و بی اجازه و بدون در زدن وارد خانه می شود و شوهر برای جشن تولد همسرش همکاران مرد و مجردش را دعوت می کند و در انتهای فیلم، زن ومرد با هم ضربدری ازدواج می کنند؛ طبیعی است که یکروز هم شخصیت افراد را به لجن بکشند و بی اعتنا به دین و اخلاق، افراد را مسخره کنند تا عده ای بخندند.



در روایات معصومین علیهم السلام نیز، كسانى كه مؤمنان را تحقیر و تمسخر مى‏كنند با تعابیر تندی مورد خطاب قرار گرفته اند. در انتها به چند حدیث جهت اطلاع آقای ضرغامی و دوستان و همکارانشان اکتفا می شود.



نزول عذاب

امام سجاد عليه‏السلام :



وَ الذُّنُوبُ الّتى تُنزِلُ النِّقَمَ عِصيانُ العارِفِ بِالبَغىِ وَ التَطاوُلُ عَلَى النّاسِ وَ الاِستِهزاءُ بِهِم وَ السُّخريَّةُ مِنهُم ؛



گناهانى كه باعث نزول عذاب مى‏شوند، عبارت‏اند از: ستم كردن شخص از روى آگاهى، تجاوز به حقوق مردم، و دست انداختن و مسخره كردن آنان.





جنگ با خدا

در حدیث قدسى آمده است: خداوند به كسانى كه مؤمنان را بیازارند اعلان جنگ مى‏دهد:

عن أبی عبد اللّه ـ علیه السلام ـ قال: قال اللّه عزّ و جلّ: لِیَأذَنْ بِحَرْبٍ مِنّى، مَنْ اذَلَّ عَبْدِىَ الْمُؤمِنَ وَ لِیَأمَنْ مِنْ غَضَبى مَنْ اكْرَمَ عَبْدِىَ الْمُؤمِنَ. از امام صادق -علیه السلام- آمده است كه خداوند عزّ و جلّ فرمود: كسى كه بنده مؤمن مرا خوار شمارد باید بداند كه خداوند با او در جنگ است و كسى كه بنده مؤمن مرا تعظیم و تكریم كند بى شك از غضب من در امان است.



ذلیل می شوید

رسولخدا -صلّى اللّه علیه و آله- فرمود:

و من اذلّ مؤمنا اذلّه اللّه.... كسى كه مؤمنى را خوار شمارد خدا او را ذلیل خواهد كرد.





برخورد خداوند با مسخره کننده



پيامبر صلى‏الله‏عليه‏و‏آله: اِنَّ المُسْتَهْزِئينَ يُفْتَحُ لاَِحَدِهِمْ بابُ الجَنَّةِ، فَيُقالُ: هَلُمَّ! فَيَجى‏ءُ بِكَرْبِهِ وَ غَمِّهِ فَاِذا جاءَ اُغْلِقَ دونَهُ، ثُمَّ يُفْتَحُ لَهُ بابٌ آخَرُ... فَما يَزالُ كذلِكَ حَتّى اِنَّ الرَّجُلَ لَيُفْتَحُ لَهُ البابُ فَيُقالُ لَهُ: هَلُمَّ هَلُمَّ فَما يَأْتيهِ؛ حديث



درِ بهشت، به روى يكى از مسخره‏كنندگان باز مى‏شود و به او گفته مى‏شود: «بيا!». او با وجود سختى و اندوهى كه دارد، جلو مى‏رود و چون آمد، در به رويش بسته مى‏شود. سپس در ديگرى به رويش باز مى‏شود... و اين كار، مرتّبا تكرار مى‏شود تا جايى كه در به رويش باز مى‏گردد و گفته مى‏شود: «بيا، بيا!»؛ امّا او ديگر جلو نمى‏رود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
تاسف آورتر اینکه در بیشتر سایتها نظرات مردم حاوی این بود که دایی بی جنبه است!!! یعنی اینقدر از لحاظ اخلاقی پسرفت داشته ایم که مردم حتی ابراز ناراحتی سوژه مورد تقلید را هم برنمی تابند و مقلد را تشجیع هم می کنند.
Iran, Islamic Republic of
درست است که مسخره کردن کار بدی است اما چی شد تا نوبت علی دایی شد همه متوجه این بدی شدند
Iran, Islamic Republic of
واقعا با اين مطلب موافقم متاسفانه شايد خود آقاي ضرغامي هم در جريان تطابق شخصيت هاي اين مجموعه با افراد شاخص آن نيست و گرنه جلوگيري مي كند...
همين آقاي .... صندلي داغ از بهترين بازيگران سينمايي است چطور مسخره مي كنن
Iran, Islamic Republic of
به امید روزی که بجای اینکه به هم بخندیم ، همه با هم بخندیم . متاسفانه صدا و سیمای به ظاهر ملی از هر حربه ای حتی مسخره افراد و قومیتها سعی در جبران کاهش بیننده هایش را دارد
Iran, Islamic Republic of
ساختمان پزشكان يكي ازبهترين طنزهاي تلويزيون بود وربطي به قضيه مسخره كردن دايي ندارد .
Iran, Islamic Republic of
اگر آقای دایی فوتبالیست مشهوری نبود بازهم واکنش نشان میدادید بنظر من هیچ تمسخری در میان نبود بهتر است یک کم جنبه داشته باشیم همین امثال این آقا ازفبل فوتبال ورسانه ها مثل صدا وسیما بجایی رسیده اند وصاحب ثروت های میلیاردی شده اند آیا باخت مقابل عربستان در مقابل 100هزار تماشاگر ورقص عربی آن بازیکنان در انظار میلیونها بیننده تحقیر فوتبال وکشور ما نبود ؟اگر آقای دایی زحمت کشیده که البته کشیده ولی بی اجر ومواجب نبوده کسانی که 8سال در سخترین دوران مملکت بی جیر ومواجب از همه چیز خود گذشتند وبا بی مهری بسیار مواجه شده اند در طول این سالها چند تا از این آقایان به رگشان برخورد ؟بهت منصف باشم .
United States
سلام آقای مقدسی بارک الله که اینقدر به هتک حرمت یک مسلمان در ماه مبارک رمضان حساسید اما 2 سال قبل که آقای احمدی نژاد در همین صدا و سیما حرمت یکی از بزرگترین و مومن ترین ایرانیان یعنی حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی را زیر سئوال برد صدا از شما و همفکرانتان در نیامد آیا هاشمی که امام در موردش فرمود تا زنده است نهضت زنده است و رهبری فرمودند هیچکس برای من هاشمی رفسنجانی نخواهد شد ارزشش از علی دایی و حبیب کاشانی کمتر است آیا ناطق نوری ارزشش از عادل فردسی پور کمتر است یا وقتی به نفعمان نیست چشممان نمیبیند و وجدانمان خواب است اما وقتی به نفعمان است ..... جالب این است که بعد از بیش از 2 سال به آیت الله هاشمی علیرغم نص صریح قانون (مصوب (88/3/23) اجازه دفاع داده نشده توجه کنید در صدا و سیمایی که خود او پی آن را ریخته است اجازه دفاع ندادند آقای با وجدان
ببخشید
چرا در ایام نوروزکه فردوسی پورودیگرانمسخره شدند کسی صداش در نیومد و حالا همه از جمله شما شدید کاسه داغ تر از آش؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
شما چه ساده اید که هنوز خبر ندارید تو مملکت مجتهد در همه زمینه ها زیاد شده لذا خودشان تشخیص میدهند خودشان هم اجرا میکنند
...
جالبه که وحشت هم دارند از نظارت عملی و اجرایی روی صدا و سیما
چطور مجري هاي تلويزيون رو تقليد مي كنند عيبي نداره اما علي دايي مشكل داره؟!!! بابا بذاريد مردم يه خورده به رفتار مسخره اين فوتبالي ها بخندند حقشونه
آيا اينا ميتونن اداي رئييس روسا شونو در بيارن؟؟؟؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
مسخره کردن خیلی بده اما علی دایی غط می کنه از صدا و سیما شاکی باشه . . .

اقا یادش رفته به خاطر 800 میلیون طلبش شبکه 3 دعای کمیل رو پخش نکرد . . .
Iran, Islamic Republic of
خيلي جالبه!!!
اون نظر دهنده اي كه ميخواد از آب گل آلود ماهي بگيره...
آيت ا... هاشمي!!!!!!!
ملاك حال آدمهاست. صحبتهاي قديمي امام(ره) و ... در مورد اون موقع آدمها بوده نه هميشه اين افراد
شما لطف كنيد به صحبتهاي حال حاضر رهبر معظم توجه بيشتري كنيد
Iran, Islamic Republic of
دائي و امثالهم سالهاست با هدر دادن بودجه ملي بنام ورزش و نتايج آنچناني علنا و عملا كشور و مرم را مورد تمسخر قرار داده اند. چرا آنموقع ها كسي شاكي نيست. به نظر من اين افراد با هدر دادن پول ملت و حيثيت ملت الان بايد در زندان باشند نه اين جنين طلبكار؟؟ ما كه اصلا نظرم اينه كه اين افراد اگر هنر دارند برند با بخش خصوصي فوتبال كنند ببينيم كجا تحويلشون مي گيره؟ خدايش كدوم كشور اين آقا را مربي فوتبال مي ذاره؟ اونم تيم ملي ؟
با سلام
بنظر من بی ادبی، گستاخی، شکستن حرمتها، آبروریزی افراد همه از آن مناظرات ... برای انتخابات شروع شد خدا باعث و بانیش را لعنت کند.
از آبروریزی آقای هاشمی شروع کردند تا الی آخر اگر جرات دارند خودشیرینی نکنند و طنز خطاکارانی که در راس امور هستند را در آورند آیا توان دارند؟؟؟
آیا آنقدر شهامت دارند با واقعیتها کنار بیایند؟؟؟
همه اینها مسخره بازی صدا و سیما است با آن برنامه های مسخره وقت مردم برایشان هیچ اهمیتی ندارد؟؟؟
مثل اینکه هر جا بخواهند کلفت نشان دهند زنان محجبه هستند و خانمهای خانه همه آنچنانی!!!
وقتی می خواهند فیلم بسازند همه در خانه های آنچنانی آیا ما همه متراژ منزلمان این است با این همه دم و دستگاه هر خارجی که این فیلمها را ببیند چه فکر می کند خبر از مستاجری و فلاکت و زیرزمین نشینی دارند؟؟؟
خدا آخر و عاقبت همه ما را ختم به خیر کند و قتی رسانه ملی این است وای به حال بقیه!!!
متاسفانه بعضی نمیتونند بفهمند که غرض دفاع از دایی یا دیگری نیست بلکه تمسخر لهجه ونحوه تلفظ کسی -مسلما اشتباه است و البته موجب قبح شکنی در زمینه مسایل ارزشی اسلامی است.
Iran, Islamic Republic of
تايكي يه چي مينويسه همه هم نظركارشناسي ميدن برنامه انتقادي جالبي بود و همه اين رفتارها رو آقاي دايي نشون داده ازخودش چرا ناراحت ميشه؟!
Iran, Islamic Republic of
این بازیهایی که دایی و کاشانی درآوردن مسخره کردنم داره دیگه