پنجشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 16 May 2024
 
۱۱
۶۰
در پیامی به همایش ملی تغییرات جمعیتی صورت گرفت؛

هشدار رهبر معظم انقلاب نسبت به خطرات پیری جمعیت کشور

پنجشنبه ۹ آبان ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۱۴
کد مطلب: 322718
رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیام به همایش ملی «تغییرات جمعیتی و نقش آن در تحولات مختلف جامعه» با اشاره به اهمیت موضوع جمعیّت و ضرورت فرهنگ سازی برای اقناع نخبگان در ارتباط با نیاز کشور به افزایش جمعیت، خاطر نشان کردند: مسئله ی نمای جوان برای کشور یک مسئله ی اساسی، مهم و تعیین کننده است و کشورهایی که در دنیا دچار پیری جمعیت شده اند به دشواری راه علاجی برای مشکلات ناشی از آن یافته اند که لازم است برای حل این مشکل کار علمی، عمیق و اساسی صورت پذیرد.
هشدار رهبر معظم انقلاب نسبت به خطرات پیری جمعیت کشور
به گزارش جهان به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری، متن پیام رهبر انقلاب که بر گرفته از بیانات ایشان در دیدار اعضای دست اندرکار برگزاری همایش ملی تغییرات جمعیتی و نقش آن در تحولات مختلف جامعه در تاریخ ۱۳۹۲/۸/۶ است، و صبح امروز (پنجشنبه) در این همایش در شهر قم قرائت شد، به شرح زیر است:

بسم الله الرّحمن الرّحیم

مسئله ی جمعیّت که بجد هم مورد بحث و اختلاف نظر در جامعه است، مسئله ی بسیار مهمّی است. بلاشک از نظر سیاست کلّی کشور، کشور باید برود به سمت افزایش جمعیّت؛ البتّه به نحو معقول و معتدل. همه ‌ی اشکالات و ایرادهایی که وارد میشود -که بعضی از اشکالاتی را هم که مطرح میکنند ما دیده ایم - قابل برطرف شدن و قابل پاسخ دادن است. آنچه مهم است این است که کشور ما با ظرفیّت طبیعی و با ویژگی جغرافیای سیاسی خود احتیاج دارد به یک جمعیّت بیشتر؛ علاوه بر این –همان طور که قبلاً هم گفته ایم- مسئله ی نمای جوان برای کشور یک مسئله ی اساسی و مهم و تعیین کننده است.

آن ‌طوری که اهل علم و اهل تحقیق بررسی کرده اند و جوانب قضیّه را ملاحظه کرده اند و آمارها را مورد مداقّه قرار داده اند، ما اگر چنانچه با این شیوه ای که امروز داریم حرکت میکنیم پیش برویم، در آینده‌ ی نه چندان دور، یک کشور پیری خواهیم بود که علاج این بیماری پیری هم در حقیقت در دسترس نیست؛ حالا نه [ اینکه] در دسترس ما نیست، [بلکه] در دسترس هیچ کس نیست؛ یعنی امروز کشورهایی که در دنیا دچار پیری شده اند و قدرت زاد و ولد خودشان را از دست داده اند، بدُشواری میشود گفت که راه علاجی برای حلّ این مشکل دارند. ما هم طبعاً با همین مشکل مواجه خواهیم شد؛ و نباید بگذاریم به اینجا برسد. البتّه مبانی اسلامی و تفکّر اسلامی در زمینه‌ ی جمعیّت و افزایش جمعیّت و با توجّه به وضع جغرافیای سیاسی منطقه و کشور جمهوری اسلامی، یک چیزهای روشن و واضحی است.

همایشی(۱) که آقایان گذاشتید، به نظر من جزو کارهای بسیار خوب است. یعنی ما نمیخواهیم این قضیّه را با شعار و با اینکه «صلوات بفرست تمام بشود» و مانند اینها پیش ببریم؛ میخواهیم مسئله به شکل عمیق و علمی حل بشود، گره های ذهنی‌ ای که وجود دارد باز بشود، حقیقت قضیّه روشن بشود و به اعتقاد من ما میتوانیم این کار را بکنیم؛ یعنی متفکّرین ما و صاحبان دانشِ مرتبط با مسئله ی جمعیّت- در هر بخشی از بخشها- میتوانند در این زمینه منطق صحیح و قابل قبولی را ارائه کنند. این همایش البتّه قدم اوّل است، یعنی قدم ابتدایی است، [امّا] از گذاشتن قانون به نظر من مهم تر است(۲)، چون فرهنگ سازی در این مسئله مثل خیلی از مسائل دیگر اجتماعی، حرف اوّل را میزند؛ باید فرهنگ سازی بشود که متأسّفانه امروز این فرهنگ سازی نیست، تعطیل است؛ با اینکه گفته شده، ما هم گفته ایم، دیگران هم گفته اند، در مجلس هم مطرح شده، بعضی ‌ها هم کم و بیش اینجا و آنجا بحث میکنند، لیکن کار فرهنگی به معنای صحیح انجام نگرفته. به نظر من این کار شما کار خوبی است، کار مناسبی است؛ منتها اکتفا نکنید به اینکه یک میزگردی تشکیل بشود و سخنرانی ‌ای گذاشته بشود و مثلاً تعدادی مقاله چاپ بشود؛ اینها کارهای لازمی است، امّا ناکافی است؛ بایستی از امکاناتی که در کشور وجود دارد استفاده کنید، فکر را در کشور بگسترانید؛ آن ‌وقت فکری هم که گسترش پیدا میکند، باید فکر عمیق و اساسی و منطقی و قانع کننده برای هر کسی باشد؛ بنابراین باید کار بشود روی این مسئله که لابد آقایان این کار را کرده اید.

من معمولاً وقتی گروه‌ها و افرادی دنبال این هستند که مثلاً یک گردهمایی و همایشی را ترتیب بدهند، همیشه سفارش میکنم، میگویم شما اَمَد(۳) را نزدیک قرار ندهید؛ یعنی فرصت قرار بدهید برای اینکه بتوانید کار بکنید، تا آنچه بروز می‌کند در این همایش، یک چهره و نمای مطلوبی داشته باشد، آبرومند باشد. و لابد آقایان این کار را کرده‌اید، چون بحمدالله شما اهل فضل و اهل تحقیق هستید و مؤسسه‌ی شما، مؤسسه ای است که سابقه ی خوبی در این زمینه‌ها دارد؛ لیکن کار را به اینجا متوقّف نکنید.

جوانب قضیّه را بسنجید، ببینید چه چیزهایی است که موجب میشود جامعه ما دچار میل به کم ‌فرزندی بشود. این میل به کم بودن فرزند، یک عارضه است؛ والّا انسان به طور طبیعی فرزند را دوست میدارد. چرا ترجیح میدهند افرادی که فقط یک فرزند داشته باشند؟ چرا ترجیح میدهند فقط دو فرزند داشته باشند؟ چرا زن به شکلی، مرد به شکلی پرهیز میکنند از فرزند داری؟ اینها را بایستی نگاه کرد و دید عواملش چیست؛ این عوامل را پیدا کنید، بر روی علاج این عوامل بیماری ‌زا -که به اعتقاد بنده اینها عوامل بیماری زاست- متخصّصین و صاحبان اندیشه را بخواهید فکر کنند. فرض کنید مثلاً بالا رفتن سنّ ازدواج؛ بلاشک یکی از چیزهایی که باروری را محدود میکند، بالارفتن سنّ ازدواج است؛ خب، این یکی از کارهایی است که باید در کشور فکر بشود. چرا سنّ ازدواج در کشور ما بالا رفته؟ مگر جوان هفده ساله، هجده ساله، نوزده ساله، احتیاج ندارد به اطفاء نیاز جنسی و غریزه ی جنسی؟ ما باید این را فکر کنیم.

خب، از آن طرف میگویند که اینها خانه ندارند، شغل ندارند، درآمد ندارند؛ ببینیم چگونه میشود کاری کرد که همه ‌ی اینها با هم جمع بشود. ما نباید تصوّر بکنیم که حتماً بایستی یک نفری خانه ی مِلکی داشته باشد، یک شغل درآمدداری داشته باشد، بعد ازدواج بکند؛ نه، اِنَ یَکونوا فُقَراءَ یُغنِهمُ اللهُ مِن فَضلِه؛(۴) این قرآن است [که] با ما دارد اینجور حرف میزند. یعنی همه‌ ی آن گره های ذهنی ‌ای را که وجود دارد در این زمینه، باید شما باز کنید، یعنی شأن شما و همایشی از این قبیل، این است که بایستی این کار فکری و علمی را بکند؛ یعنی صرفاً بیان فکر، بیان خواست و حتّی شعارهایی در این زمینه نباشد. واقعاً کار بشود، کار فکری بشود؛ عوامل کاهش جمعیّت و موجبات افزایش جمعیّت به نحو مطلوب و با اعتدالِ متناسب، درست سنجیده بشود، مطرح بشود [تا] اقناع بشوند افکار نخبگان.

در این زمینه خب الان عامّه ی مردم، بعضی‌ها متدیّنند، بعضی ها متعبّدند، وقتی گفته میشود، میروند سراغ باروری بیشتر؛ لکن نخبگان جامعه باید قانع بشوند، باید مسئله را قبول کنند؛ اگر نخبگان قبول کردند، کار سهل میشود، کار فرهنگ سازی آسان میشود. در این زمینه ها ان‌شاء الله بایستی آقایان تلاش کنید و امیدواریم ان‌شاء الله موفّق باشید. بنده همچنان معتقدم کشور ما کشور هفتاد و پنج میلیونی نیست، کشور ما کشور صد و پنجاه میلیونی [است] ، حالا ما دستِ کم را گرفتیم گفتیم صد و پنجاه میلیون؛ بیشتر هم میشود گفت. قطعاً این کشور با این سطح وسیع، با این تنوّع آب و هوایی، با این امکانات فراوان زیرزمینی، با این استعداد بالقوّه¬ ی علمی که در این کشور وجود دارد، میتواند یک کشور پر جمعیّتی باشد و ان‌ شاءالله خودش هم این جمعیت را اداره کند؛ یعنی همچنان ‌که ما فکر میکنیم که اگر چهار پنج بچّه افتاد روی دوش یک خانواده وضع زندگیشان چگونه خواهد شد، فکر این را هم بکنید که این چهار پنچ بچّه وقتی بزرگ شدند و کاری پیدا کردند و شغلی پیدا کردند چه کمکی میتوانند به پیشرفت کشور بکنند؛ یعنی این را هم باید فکر کرد.

یک نگاه مقلّدانه‌ ای به زندگی غربی یا به زندگی اروپایی وجود داشته که به اینجاها منتهی شده و میراث آن به ماها رسیده؛ ما هم در یک برهه ای از زمان غفلت کردیم، کاری که باید انجام بدهیم انجام ندادیم. در حالی که امروز در [بعضی] از همین کشورهای غربی از کاهش باروری دارند زیان می بینند، پشیمانند؛ و در بعضی از کشورهای غربی مطلقاً کاهش باروری وجود ندارد؛ یعنی خانواده های پر جمعیّت؛ مثلاً خانواده ی آمریکایی با ده دوازده بچّه، چطور خانواده ی ایرانی [ که]میخواهد از او تقلید کند باید حتماً یک بچّه داشته باشد یا دو بچّه! که این الان وجود دارد و گزارشها و خبرها از این واقعیّت به ما اطلّاع میدهد. ان ‌شاء الله که موفّق و مؤیّد باشید.

والسلام علیکم و رحمة الله

-------------------------------------------------------------------------------------------
۱) این همایش به همّت معاونت پژوهش موسّسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) روز ۹ آبان سال جاری برگزار می شود.
۲) در گزارش حجت الاسلام آقا تهرانی اعلام شد که پس از تصویب سیاستها و راهبردهای بحث جمعیّت در شورای عالی انقلاب فرهنگی، کمیسیون فرهنگی مجلس در حال کار بر روی طرحی است تا پس از طرح آن در صحن مجلس، به عنوان قانون تصویب شود.
۳) پایان
۴) سوره نور، بخشی از آیه ی ۳۲
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


آخه دورت بگردم، وقتی مسئولین هر کدوم به نوعی، یکی با فساد، یکی با بی کفیایتی و بعضا با خیانت کمر به تحدید (محدود کردن) نسل ایرانی بسته اند مردم چه بکنند؟

* وام ازدواجو با خون دل می دن تازه بهره هم ازش میگیرن

* حقوق ها رو ریال میدن و تورمو دلاری میندازن به مردم

* مسکن دست مافیاست و کسی توان اجاره یه خونه متناسب رو حتی نداره

* مواد غذایی هم لحظه ای تغییر قیمت به سمت عرش اعلا میده و مردم تو آمپاسن

* به جز تحدید نسل، تخریب نسل فعلی هم بخاطر سوءتغذیه خودش معضلیه یعنی همینایی هم که الان هستن حال و روز خوشی ندارن.

* همش وعده بی عمل میدن

* بیکاری هم که بیداد می کنه

* درمان ناباروری شامل بیمه نمی شه و هرکی بخواد درمان کنه باید زندگیشو بفروشه بریزه بپای درمان که ایا جواب بده یا نده

مردم ناخواسته بچه ندارن و الا کیه که از بچه بدش بیاد.
ایرانی
تازه این را هم اضافه کنم که الان جوونا خیلی کار کنن یک خونه 40 50 متری نه دیگه 60 متری اجاره کنند. توی یک خونه 60 متری روشون نمی شه یک مهمون دعوت کنند بگن شب بمون همینجا. اونوقت چه طور بیشتر از یک بچه رو بیارن تو اون خونه بزرگ کنند؟ اصلاً می دونید چیه اگر زوج های جوون چاره داشتند همین یک بچه رو هم نمی آوردند بس که هزینه ها بالاست. الان اگر زن کار نکند زندگیمشترک نمی چرخه. زنی هم که کار می کنه همین یه بچه رو هم به زور نگه می داره. خلاصش اینکه خانواده باید به ازای هر بچه 20 متر خونه اضافه تر داشته باشه . مثلاً 2 بچه 90 متر خونه . 50 + 20 + 20 . کسی هم که 90 متر خونه می تونه تو این تهران اجاره کنه برید ببینید از چه قشریه تو تهران؟
سربازی رو هم به لیست تون اضافه کنید
ما که برای مرخصی فقط سخت گیری می کنند و تهدید
برای همسرمم که بعد 10-11 ماه خدمت هنوز دفترچه بیمه ندادند
ریحانه
با سلام و احترام/مشکلی که اخیرا زنان کارمند که تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قراردارند با آن درگیر هستند این است که در زمان زایمان در حالیکه دولت و ادارات دولتی برای آنها مرخصی 9ماه در نظر میگیرد ولی در زمان مراجعه به تامین اجتماعی فقط 6ماه قبول دارند
به نظر شما 3ماه باقی مانده را باید چکار کرد به هر اداره ای هم مراجعه می کنیم جواب درستی نمی دهند هیچ کس هم از تامین اجتماعی پیگیری نمی کند
کلا یه کاری می کنن ادم قید بچه رو بزنه
درود و سپاس
موسوی
خوب اگر 9 ماه مرخصی باشه فقط یه کارفرما... که میادش کارمندی رو استخدام میکنه که هرلحظه امکان داره بره مرخصی نه ماهه تازه بعدش هم معلومه مثل قبل نمیتونه مفید باشه اونم بخش خصوصی
فعلا که اکثر جوانان ما روزگارشان سیاه آست آمار ازدواج حداقل و طلاق حداکثر و مردم اکثرا افسرده و بیمارند و نسل ایرانی در حال انقراض.
بی خودی جو نده اخوی. اینایی که گفتی مال یه بخشایی از پایتخت و بعضی از شهرهاست. آنهم بخشهایی که کمتر اهل معنویتند. با همین اوضاع هم کلی جواب بی پول ولی سرحال داریم که میگه "توکل بر خدا" و کار میکنه. پدران ما هم از اولش صاحبخونه نبودند.
هادي ٠٠٠١٣
اينها نه به مسائل اقتصادي ربطي داره نه به افسوردگي
اين فقط بي اعتقادي ما برميگرده اگه ما به قرآن و پيامبر اعتقاد مي داشتيم كه فرمودند هركس به علت مسائل اقتصادي از تشكل خانواده و بچه دار شدن را ترك كند به خدا گمان بد برده است .
انشالله همه حكم جهاد رهبر عزيز توجه كنند
arsh
... شاید فرجی شود
United States
انشاالله ظهور آقا امام زمان
United Kingdom
زنده باد خانواده ایرانی
همه باید در این راه جهاد کنند
احتراما افزایش جمعیت در شرایط دشوار اقتصادی....
Belarus
ﻓﻌﻼ ﮐﻪ ...ﻫﻔﺘﺎﺩ ﻣﯿﻠﯿﻮﻧﺶ مونده
جمعیت ایران الان کمه؟؟/
United States
بله باید بشه 150 میلیبون
United Kingdom
چرا باید بشه 150 میلیون؟
هادي.٠٠٠١٣
وقتي احمدي نژاد هشت سال پيش اين هشدار را داد ...
وقتی احمدی این پیامو داد همه سایتهای اصولگرا واصلاح طلب مسخره کردن حالا چی شد؟
United Kingdom
زنده باد این شعار
حسین
United States
به برکت دولت 9 و 10 که آمار طلاق رو به افزایش هست
اونجایی که شمایی امریکاست تو ایران که به برکت دولت عدالت جونها صاحب خونه شدن اخوی به اوباما سلام برسون!
چه ربطی به دولت 9 و 10 داره!!؟؟؟
مجید مجد
United States
مرگ بر آمریکای جهانخوار حیوون صفت
Italy
پیش به سوی جمعیت 100 میلیونی
Iran, Islamic Republic of
چرا سن ازدواج بالاس؟؟ جوان هجده ساله؟؟....
Iran, Islamic Republic of

با این وضعیت ...
یک نفر الان نمیتونه کار پیدا کنه 4-5 تا بچه چطوری میخوان کار خوب پیدا کنند که به پیشرفت کشور کمک کنند؟
Iran, Islamic Republic of
اگه تخصص باشه کارش پیدا میشه مشکل اینجاست که بعضیها فقط مدرک گرفته اند ولی کار بلد نیستند و هی میگند کار نیست، بیکاری زیاده. بله میخای فقط پشت میز بنشینی اینه که کار نیست.

برو کار میکن مگو نیست کار/ که سرمایه زندگانیست کار.
Turkey
از تو به یک اشاره از ما به سر دویدن
مصطفی
همه مردم غالبا دوست دارند بچه زیاد داشته باشند مثل پدر مادرامون که نسل جوان انقلاب بودند.خوب چرا آنطور بود و امروز بچه کم؟
جواب:1-مهمترین مورد خانه است.هم قیمت و هم مساحت.وقتی قیمت یه آپارتمان 60 متری یه خوابه 250میلیونه اگه از قیمتش که نمی دانم چند درصد جامعه توان خرید دارند بگذریم در یک چنین فضایی اصلا چند بچه می توانند زندگی کنند؟حداکثر دوتا
2-بیکاری جوانان که خیلی گسترده است.و افرادی هم شاغل هستند حقوقشان نسبت به قیمت کالاها ناچیز است.
3-نکته ای غافل مانده خودروی گران و کوچک.
...
United States
به خدا جرات ندارم بک بچه هم بیارم
نون زنم رو بدم خدا رو شکر میکنم
فاض
مسئول اصلی قضیه به نظر من دولت است
باید تسهیلات بگذارد و سیاست تشویقی داشته باشد
همه باهم تلاش برای افزایش جمعیت
کاش هزینه ها کاهش پیدا کنه برای افزایش جمعیت
Iran, Islamic Republic of
درود بر این تفکر
ممنون جهان
Iran, Islamic Republic of
امیدوارم برای افزایش جمعیت شیعه
رسول
Serbia
آخه مگه با این شرایط و اوضاع اقتصادی مگه میشه ازدواج کرد، بچه دار شدن پیشکش.
brt
... خانه 65 متری حاصل از ارث پدری من اجازه 2 فرزند بیشتر را نمی دهد .
...
.
خدایا خودت کمک کن
من با دو تا بچه که اولی تازه امسال اول دبستان رفته از پس خرج و مخارج مدرسه ( تازه از نوع دولتی)‌ و هزینه خوراک و پوشاکشان برنمی آیم چه برسد به بچه بیشتر (‌آن هم در یک خانه شصت متری که بیچاره ها جای بازی هم ندارند)
Iran, Islamic Republic of
با وضع موجود در اداره مملکت؛ افزایش جمعیت برای کسانی خوب است که حداقل یک خانه دویست متری با 5میلیون درآمد یکماهه داشته باشد
کوثر
Russian Federation
سلام، من آدمای زیادی رو سراغ دارم که علیرغم تمکن مالی به 2 فرزند بسنده کردن. به نظرم عدم فرزندآوری بیشتر از اینکه به خاطر مسائل اقتصادی باشه به خاطر فرهنگ غلطیه که جا افتاده.( فرهنگی که راحت طلبی ما هم به اون دامن زده).سهم بسیار زیاد مشکلات اقتصادی رو قبول دارم اما سبک زندگی ما با گذشته خیلی فرق کرده، قناعت دیروز جای خودشو به تجمل گرایی امروز داده، مادران ما در گذشته علاوه بر خانه داری دشوار اون زمان، مشاغل خانگی داشتن. پس زنان امروزی هرگز پرمشغله تر از گذشته نیستن، هرچند غالب زنان ما نه به خاطر نیاز مالی بلکه به خاطر استقلال مالی و موقعیت اجتماعی کار میکنند(این هم به خاطر فرهنگ غلطیه که شأن خانه داری رو اینقدر در چشم زنان ما پایین آورده) .

ای کاش روزی برسه که مردم ما به فرزندآوری فقط از جنبه ارضای حس مادر و پدر شدن نگاه نکنن (که حاصل این نگاه قطعا بیش از 2 فرزند نیست). بلکه برای خدا و برای افزایش قدرت و نیروی صالحان در زمین، به وعده های خدا اعتماد و توکل کنن و این امر مقدس رو مجاهدانه به پیش ببرن. قطعا رنج تربیت چندین فرزند به جای راحتی تربیت یکی دو فرزند، فداکاری زیادی رو میطلبه که اجرش پیش خدا محفوظه و یاری خدا رو در پی خواهد داشت. ان شاء الله.
ا- ي
Iran, Islamic Republic of
با سلام صحبتهاي رهبر معظم بالاي سر ما جا دارد و من يك پيشنهاد به دولتمردان ميكنم كه مجوز كار در ادارات بالاي 30 سال براي بيمه تامين اجتماعي حذف شود تا جوانان بيشتري جذب كار شوند. با تشكر
آکنده
Iran, Islamic Republic of
به نظر من اگه بجای تشویق متاهلین و بچه دارها به بیشتر کردن بچه ها، تسهیلات برای پسران و دختران مجرد ایجاد شود و آنها به ازدواج ترغیب گردند هم فساد در جامعه کم میشه و هم از پیردختری و پیر پسری جلوگیری میشود و هم با بچه دار شدن آنها جامعه ای جوان خواهیم داشت. ما که خودمان بچه داریم حالا یا کم یا زیاد چرا بیشترش کنیم؟ اگه آنهایی که زن و بچه ندارند، بچه دار شوند ثوابش هم بیشتره.
Iran, Islamic Republic of
من كه به حرف آقا گوش دادم و دومين فرزندم داره به دنيا مياد خيلي هم خوشحالم.
الان وقت فرزند دار شدن است چند سال ديگه نه مشكل دانشگاه، نه مشكل مسكن و نه خيلي از مسائل ديگه وجود دارد به خاطر اينكه اوج رشد جمعيت كه مربوط به دهه 60 و 70 بود دارند پير ميشن و ديگر بحران مسكن، مدرسه و دانشگاه از بين خواهد رفت
France
واقعا همینطوره
اگر الان رشد جمعیت با یک شیب معقول نه هیجانی مثل دهه 60 و 70 مدیریت بشه همه به تناسب از امکانات بهره می برن و جمعیت هم با یک شیب ملایم و متناسب در طول زمان رشد می کنه
باسلام - يك عامل مهم كه تاثير در عدم بر اورده شدن فرمايش مقام معظم رهبري است كارمندان پيمانكاري در ادارات است كه خانها از ترس اخراخ قيد فرزند دار شدن را مي زنند براي نمونه خانمهاي كارمند پيمانكاري در ادارات شهرداري تهران با چند سال سابقه كاري از ترس اخراج نمي توانند صاحب فرزند شوند انهم به دليل اينكه با تولد فرزند هم درامد انها قطع مي شود و هم از كار بيكار خواند شد .
توکل
United States
پند لقمان به فرزندش:... تا انسان مستقل می شود یادش می رود که خداوند رزاق است. سه مرتبه بود که خدا به تو روزی داد که تو نه در پی کسبش بودی و نه راجع به آن تدبیر داشتی:

1- موقعی که در رحم مادر بودی

2- موقعی که به دنیا آمدی

3- موقعی که در خانه پدر و مادر هستی و همه چیز برای تو آماده است...

چرا وقتی انسان به سمت مستقل شدن و کارکردن می رود ظن و گمان بد به خدا پیدا می کند؟! نه رزق زیاد نه رزق کم نه ثروت و نه فقر هیچ کدام فضیلت نیست همه اینها آزمایش الهی است و اگر ما فکر کنیم که در آمدی که داریم به خاطر زحمت خودمان است دچار شرک شده ایم و موقع جدایی و انحراف ما خواهد بود..
وقتی خداوند می گوید که اگر کسی به خاطر پول ازدواج نکند و یا بچه دار نشود به من بدگمان است


به نظر بنده همه مشکلات اقتصادی و... آزمایشی از طرف خداوند برای بندگانش هست
"خداوند بر توکل وایمان ما بیفزاید" آمین
اینقدر ادما دنبال نفس و پول افتادن اینقدر ازکارشون میزنن که از یه مقوله ای به عنوان برکت پول ورزق که به خاطر زحمته دورافتادن انگار رزق اینارو پدر مادرشون داده، اگه حقشو بخوای وضع ماها ازپدر مادرامون بهتره
Parsa
Switzerland
سربازي رو فراموش نكنيد! تا قبل از اتمام سربازي كه نميشه كار با ثبات پيدا كرد.
یکی مثل همه
مردمو رفتن تو قفسهای 50/60 متری جمعیت پویا ...
United States
انشاالله با دولت تدبیر و امید همه مشکلات حل بشه
Iran, Islamic Republic of
والا من یک کارمند زن هستم روزی هشت ساعت باید سر کار باشم یک ساعت هم توی راه میشه نه ساعت بچه دو سال و نیمه من به ستوه میاد تا من برمیگردم خونه خودم هم عذاب وجدان دارم
اگر ساعت کاری برای مادرایی که بچه زیر پنج سال دارن رو یک تا دو ساعت در روز کم میکردن من خودم حتما سه تا بچه دوست داشتم
ولی با این شرایط واقعا نمیتونم
اکثر همکارام هم همین نظر رو دارن
Iran, Islamic Republic of
الان تو جامعه ما طوری فرهنگ سازی شده که خانواده ای که سه تا بچه داشته باشه رو همه بی فرهنگ و بی کلاس می دونن
به نظرم اگر سیاست های تشویقی کارکنان برای فرزند آوری درست بشه همه افراد جامعه تحت تاثیر همین روند قرار خواهند گرفت.
Iran, Islamic Republic of
۱. فکرمی کنم فرزندان اکثر مسوولین دچار مشکلات ازدواج نمی شوند بنابر این مسوولین درد را احساس نمی کنند.
۲.به دلیل قوانین نادرست اقتصادی وبازرگانی وکشاورزی که بعضا عامدانه است . جامعه روستایی ما طبق اخرین آماربه ۳۰٪ تنزل یافته ؛ یعنی بخش عمده ای از تولیدکنندگان به مصرف کنندگان واراپه دهنده خدمات تبدیل شده اند. بنابراین وضعیت مسکن وشغل بحرانی است .
Iran, Islamic Republic of
فكر ميكني برادر من ؛ ما هم كه آقازاده ايم دچار مشكليم بخاطر همين آقازاده بودن مورد به درد بخور گيرمون نمياد .!
علی
یک پیشنهاد عالی و مؤثر برای افزایش جمعیت و کاهش سن ازدواج:
مشمولانی که دارای یک فرزند باشند نیمی از دوره خدمتشان کسر شود و آنهایی که دارای دو فرزند باشند از کل دوره سربازی معاف شوند.
با این کار خانواده‌هایی که توانایی دارند از سن حدود 20 سالگی به دنبال ازدواج فرزندانشان هستند تا اینکه آن‌ها در پایان تحصیلاتشان با داشتن دو فرزند از سربازی نیز معاف شده تا وارد بازار کار شوند.
لطفاً موافقان مثبت و مخالفان منفی بدهند.
United States
ما هم باید در این راه جهاد کنیم
این کار با جهاد اقتصادی ممکن است