دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۱
۱۹
ضمن رعایت خطوط قرمز؛

رفتار قابل تقدیر شورای نگهبان برای افزایش مشارکت در انتخابات/ تائید صلاحیت ۷۳ درصد داوطلبین/ وقتی برای هر کرسی ۵۰ کاندیدا رقابت می‌کنند

چهارشنبه ۲۵ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۰۸:۱۴
کد مطلب: 870035
عملکرد شورای نگهبان به عنوان یک نهاد نظارتی و احراز صلاحیت‌ها در انتخابات مجلس دوازدهم فضایی را بوجود آورده که ظرفیت رقابت‌پذیری کاندیداها بسیار افزایش یافته است.
رفتار قابل تقدیر شورای نگهبان برای افزایش مشارکت در انتخابات/ تائید صلاحیت ۷۳ درصد داوطلبین/ وقتی برای هر کرسی ۵۰ کاندیدا رقابت می‌کنند
 گروه سیاسی جهان نيوز: انتخابات مجلس شورای اسلامی دوازدهم یکی از ویژه ترین انتخاباتی است که قرار است برگزار شود. این موضوع را از امکانات و لوازم مخصوص به این انتخابات می توان دریافت. با وجود کاندیداهای متعدد و متکثری که در هر حوزه انتخابیه وجود دارد به نظر می رسد رقابت ها بویژه در استان های مختلف بسیار داغ و پرشور خواهد بود.

به نظر می رسد در این راستا عملکرد شورای نگهبان به عنوان یک نهاد نظارتی نیز قابل توجه و حتی در این دوره قابل تقدیر است که چنین ظرفیت و پتانسیل رقابتی با حضور کاندیداهای مختلف از اقشار و سلائق سیاسی مختلف ایجاد کرده است؛ چراکه بر اساس آمار بدست آمده با کار شورای نگهبان تقریبا بالای ۱۵ هزار داوطلب انتخابات تایید صلاحیت شده اند که به طور سرانگشتی این موضوع نشان می‌دهد نسبت به دوره گذشته بر تعداد کاندیداها به طور سه برابر در مناطق مختلف کشور افزوده شده که این موضوع ارزشمند است و توان رقابتی بالایی را ایجاد می‌کند.

این موضوع نشان می‌دهد شورای نگهبان در عمل به وظایف خود ضمن رعایت خط قرمزها نگاهی هم به موضوع محوری رقابت پذیری انتخابات نیز داشته است. این در حالی است که رهبر معظم انقلاب نیز نسبت به مشارکت بالا در انتخابات تاکید کرده بودند این شورا با نگاه مشارکت پذیری بالا در انتخابات و همچین رعایت ضوابط قانونی برای تایید صلاحیت داوطلبین اقدام کرده است و آمار نشان می دهد تقریبا ۷۳ درصد داوطلبین صلاحیت‌شان برای حضور در انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی احراز شده است که این موضوع نیز آمار مهمی است. البته بعضا موضوعاتی در خصوص تایید صلاحیت افرادی چون «غلامرضا تاجگردون» نیز مطرح است که باعث گله گذاری برخی از افکارعمومی شده است.

این درحالی است که در این انتخابات شورای نگهبان برای بررسی بیشتر داوطلبین اقدامات قابل توجهی انجام داد و در اخبار تایید صلاحیت‌ها نیز اطلاع رسانی می‌شد. به طور مثال بیان می شد که 750 داوطلب دیگر نیز تایید صلاحیت شده‌اند که این موضوع نشان می داد این شورا در بررسی اعتراضات نیز ضمن استواری بر اجرای قانون تغییرات ایجاد شده را نیز به سمع و نظر مردم می‌رساند. 

عملکرد شورای نگهبان همچنین خط بطلانی بر روی ادعای همیشگی برخی جریان های سیاسی کشید که مدعی بودند فضای باز سیاسی برای ورود گروه ها و جناح های مختلف سیاسی وجود ندارد. این موضوع تا جایی است که رییس دولت اصلاحات به مهیا بودن فضای انتخابات با حالت افسوس و پشیمانی اشاره کرده و می گوید: «کاش سخنان رهبری درباره انتخابات آزاد، مشارکتی و رقابتی و امکان حضور همه جریان‌ها یا نامزد‌های مورد نظر خود، خیلی پیش‌تر بیان می‌شد، چون می‌توانست ما را به انتخابات قابل قبول نزدیک کند». مفهوم این سخنان آن است که بخش رادیکال اصلاحات که با پیش‌فرض رد صلاحیت گسترده، در انتخابات ثبت‌نام نکردند، از عمل خود پشیمان است و اگر فرض درستی داشتند، ثبت‌نام می‌کردند.

همچنین «غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی»‌ نماینده مجلس دهم در گفت و گو با روزنامه اصلاح طلب آرمان ملی بیان کرد: «در شرایط کنونی عده‌ای عنوان می‌کنند اگر اصلاح طلبان در انتخابات ثبت نام می‌کردند، تایید می شدند. به همین دلیل نیز من معتقدم اصلاح‌طلبان باید در انتخابات حضور پیدا می‌کردند و اگر تایید نمی شدند به مردم می گفتند که ما آمدیم اما تایید صلاحیت نشدیم و به همین دلیل شرایط حضور در انتخابات را نداریم. چطور آقای پزشکیان و علی مطهری ثبت نام کردند و در نهایت تایید نیز شدند.»

این موضوع به خوبی نشان می دهد عملکرد شورای نگهبان جلوی اغلب حرف و حدیث های جناحی در انتقاد از این نهاد نظارتی را نیز گرفت.

رقابت پذیری انتخابات مجلس دوازدهم حتی بالاتر از بسیاری انتخابات های دیگر قرار می گیرد. در سال‌های قبل از انقلاب اسلامی که یک فضای غیررقابتی و دیکته شده وجود داشت که افراد قدرتمند برای مشروعیت بخشی به قدرت خود از انتخابات با تخلفات زیاد و رقابت محدود بهره می بردند و درواقع انتخابات یک نوع قدرت شویی بود تا چرخش نخبگان در ساختار قدرت. این درحالی است که  تغییر نمایندگان ادوار مختلف در مجالس شواری اسلامی خود نشان دهنده میزان تاثیرپذیری آرای مردمی دارد که به مدد نظارت شورای نگهبان شکل گرفته است.

نگاهی به انتخابات‌های برخی کشورهای منطقه که بعضا تعداد آرا آن از تعداد رای دهندگان بیشتر است و هیچ اثری از رقابت بعد از چند دوره نیست خود گویای چنین فضایی است.

از سوی دیگر در کجای انتخابات های دنیا بویژه در پارلمان های غربی و اروپایی برای هر کرسی مجلس ۵۰ نفر با هم رقابت می کنند؟ این در شرایطی است که در همین کشورها هم انتخابات به گونه ای هدایت و مدیریت می شود که دستکم دو الی سه نفر برای کرسی های پارلمان وارد چالش رقابت با یکدیگر می شوند. از این لحاظ نیز عملکرد شورای نگهبان برای هر چه رقابت پذیر کردن انتخابات مجلس جای تقدیر دارد. این موضوع خاصه در استان ها که فضای انتخاباتی مربوط به خود را دارند به خوبی خود را نشان می دهد و در تهران نیز تعدد لیست‌های انتخاباتی به خوبی گویای دست باز گروه‌های سیاسی برای حضور در انتخاباتی است که در سرنوشت سیاسی ایرانیان نقش مهم و تعیین کننده‌ای را ایفا می‌کند.
https://jahannews.com/vdcaewnam49n0w1.k5k4.html
jahannews.com/vdcaewnam49n0w1.k5k4.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
.....
Iran, Islamic Republic of
تعداد اصلا مهم نیست باید تنوع داشته باشد و از جناح مقابل به اندازه کافی باشد
Iran, Islamic Republic of
برای تصاحب هر کرسی مجلس 50 نفر رقابت می کنند وقتی افراد مختلف اعم از اصلاح طلب و اصولگرا و اعتدالی و پایداری و غیره تایید صلاحیت شدند یعنی تنوع زیادی داریم.
Iran, Islamic Republic of
باید دید از جناح های مقابل، چند درصد افراد شاخص تایید صلاحیت شده اند.
مجید سرابی
شورای نگهبان بهتر بود که برای افزایش مشارکت در انتخابات در این ایام افزایش 5 سال به سنوات بازنشستگی را موافق شرع و قانون اساسی اعلام نمی کرد .
مجید سرابی
قسمتی از فعالیت آقایان برای افزایش مشارکت !!!!!!
1- گران کردن اینترنت
2- گران کردن خدمات دولت
3- حذف یارانه افراد
4- اضافه کردن 5 سال به سنوات خدمت برای بازنشستگی
و ...

آقایان روی چی حساب بازکرده اند؟
رضايي ع ر
Iran, Islamic Republic of
حذف 180 ليتر از ذخيره بنزين از كارت سوخت مردم كه براي تعطيلات شب عيد ذخيره كرده بودند
از يكطرف مردم را تشويق به شكرت در انتخابات مي كنند از طرف ديگه فشار گراني كمه بنزين مردم را از كارت شون سرقت ميكنند يك شبه
Iran, Islamic Republic of
مهم مشارکت حداکثریه، دیگه کی می ره مجلس مهم نیست. علی برکت الله
علی
United Kingdom
هر چی میکشیم از دست اصلاح‌طلب هاست
خدا ازشون نگذره
Iran, Islamic Republic of
درخشان ترین زمان بعد از انقلاب مربوط به زمانیه که آقای خاتمی رئیس جمهور بود
Iran, Islamic Republic of
اونی که بخواد رای بده حتما بین 15 هزار نفر یه لیست پیدا میکنه و رای میده و اونی که نخواد رای بده هزار تا بهونه میاره که نمیده
Iran, Islamic Republic of
فکرکنم توچشم بسته رای می دهی
مهدی
اگه اینطوره که هر کسی بیاد ... شورا قبول کنه و افراد مشکل دار را کوتاه بیاد ... نمی شه که
United States
....
Iran, Islamic Republic of
برای ایجاد مشارکت بیشتر روز به روز وضعیت بورس را قرمز تر می کند چرا؟
Iran, Islamic Republic of
شفاف بگویید چه کسانی هستند که خودرو گرفته اند
Marya
Iran, Islamic Republic of
گلزاری که اون همه سال بیکار بوده اپن همه سال ممنوع الکار بوده به قول خودش ممنوع الکارترین بوده یک دفعه یک باره یکجا اون همه پول از کجا آورده که ماشین صد میلیارد تومانی سوار بشه اونم نه یکی بلکه چندین تا !!!!؟
Iran, Islamic Republic of
...
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
50 کاندید از یه جناح عجب رقابتیه