دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 13 May 2024
 
۱
۸۳
تحرکات انتخاباتی یکجانشین‌ها برای برگشت به قدرت؛

چهره نزدیک به روحانی: تفاوت جمهوری اسلامی با پهلوی انتخابات بود!/ نهاد انتخابات کارآمدی خود را از دست داده/ روحانی برای شکست دولت رئیسی وارد عرصه شده/ روحانی می‌تواند نوعی اتمام حجت با حاکمیت باشد + ۵ پاسخ

يکشنبه ۵ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۱۰
کد مطلب: 860132
به نظر می‌آید، دولتی که خود از درون یک بی‌رقابتی به قدرت رسیده، فکر می‌کند می‌تواند این بی‌رقابتی را تئوریزه کند. آقای روحانی برای شکستن این دولت بی‌رقیب وارد عرصه شده است!
چهره نزدیک به روحانی: تفاوت جمهوری اسلامی با پهلوی انتخابات بود!/ نهاد انتخابات کارآمدی خود را از دست داده/ روحانی برای شکست دولت رئیسی وارد عرصه شده/ روحانی می‌تواند نوعی اتمام حجت با حاکمیت باشد
گروه سیاسی جهان نيوز: حسن روحانی در بیانیه‌ای که بعد از ثبت‌نام در انتخابات مجلس خبرگان داشته از لزوم بن‌بست‌شکنی و اهمیت آن در شرایط فعلی گفته است. رئیس‌ دولت های یازدهم و دوازدهم می‌گوید راه حل را باید در جایی جز "خانه" و "خیابان" جست‌و‌جو کرد و در نشست اخیرش نیز بر آن تاکید کرده است.

سایت اصلاح طلب انصاف‌نیوز در گفت‌وگو با محمد قوچانی، رئیس کمیته سیاسی حزب کارگزاران سازندگی ایران و از چهره های های نزدیک به حسن روحانی در مورد تعریف بن‌بست‌شکنی در نگاه روحانی و راهی که نه خانه است و نه خیابان، پرسیده است.

قوچانی در خصوص بیانیه روحانی درباره لزوم بن‌بست‌شکنی گفت: "بن‌بستی که مدنظر آقای روحانی است با بن‌بست آقای خاتمی هم شباهت دارد و هم تفاوت. شباهت آن در نسبت میان جامعه و حکومت است. آقای خاتمی و آقای روحانی هر دو معتقدند که میان دولت به معنی عام کلمه و ملت شکافی به وجود آمده که در انتخابات سال ۹۸ و سال ۱۴۰۰ عمیق شده و در اعتراضات ۱۴۰۱ هم به یک گسل بدل شده است. این گسل فاصله‌ای بسیار نگران‌کننده است".

به اعتقاد قوچانی متاسفانه نهاد انتخابات کارآمدی خود را از دست داده است و امسال احتمالا با یکی از سردترین انتخابات در تاریخ معاصر مواجه خواهیم شد. تفاوت حکومت جمهوری اسلامی با حکومت قبلی انتخابات بود که این هم کمرنگ شده است و برای آن باید فکری کرد. او ادامه داد: "شرایط به گونه‌ای است که جریان اصلاح‌طلب به دلیل علقه‌ای که به انقلاب و نظام سیاسی دارد، نمی‌تواند برانداز باشد؛ نه ممکن می‌داند و نه مفید و از طرفی اعتراضات خیابانی حتی اگر مدنی بدانیم‌شان هم به نتیجه مطلوب خود نرسیده است".

محمد قوچانی در میانه توضیحش پرانتزی راجع به اعتراضات باز کرد و این طور پاسخش را ادامه داد: "من اعتراضات را به دو دسته تقسیم می‌کنم؛ یکی اعتراضات اجتماعی که مردم به حق اعتراض داشتند و نگران و ناراحت بودند و بخش دیگر مربوط به کسانی است که سعی کردند روی این اعتراضات سوار شوند. مقصودم از مورد دوم به طور مشخص اپوزیسیون خارج از کشور است که خود الان دچار فروپاشی شده و نتوانسته راه‌حلی ارائه کند."

وی خاطر نشان کرد: "در حال حاضر دیگر اصولگرایی هم به معنی کلاسیکش وجود ندارد. اگر آقای ناطق نوری، آقای لاریجانی حتی آقای باهنر و جمعیت موتلفه را نماد اصولگرایی بدانیم، می‌بینیم که تمام این نمادها الان غایبند. آنچه باقی مانده جریانی است که خود را انقلابی می‌نامد، جریان پایداری و جریان آقای قالیباف است که خود را نواصولگرا می‌نامد. این‌ها همان‌هایی هستند که طیف راست جامعه را هدایت می‌کنند."

قوچانی گفت: "آقای روحانی الان به صورت فردی وارد انتخابات شده‌اند و ما نمی‌دانیم فرد دیگری با همین طرز تفکر اعتدال و توسعه در حوزه انتخابی تهران نامزد می‌شود یا خیر. شرایط و رد‌صلاحیت‌های گسترده وزرات کشور و هیات‌های اجرایی اما به گونه‌ای است که به نظر می‌آید، دولتی که خود از درون یک بی‌رقابتی به قدرت رسیده، فکر می‌کند می‌تواند این بی‌رقابتی را تئوریزه کند. آقای روحانی برای شکستن این دولت بی‌رقیب وارد عرصه شده است."

وی با بیان اینکه متاسفانه قوانین ما به گونه‌ای است که اگر شخصی با حداقل رای و حتی تنها ۱۰۰۰ رای نماینده مجلس شود، می‌تواند قانون‌گذاری کند مثل همین قانون حجاب گفت:"در حال حاضر شما با مجلس اقلیتی روبه‌رو هستید که هر قانونی از حجاب گرفته تا شبکه‌های اجتماعی و بازنشستگی و.... را می‌تواند تعیین کند و عنوانش هم قانون باشد. من نمی‌گویم انتخابات، من می‌گویم سیاست‌ورزی.

قوچانی گفت:" تا این لحظه رفتارهایی که رسانه‌هایی مانند صداوسیما و اصولگرایان تندرو از خود نشان داده‌اند کاملا به نفع آقای روحانی بوده است. این نقطه تمایز روحانی و بقیه کسانی است که در خبرگان ثبت‌نام کرده‌اند و حتی حاضر نیستند، نامشان را اعلام کنند. برای من خیلی عجیب است هیچ ثبت‌نامی در تهران در صدر اخبار قرار نگرفته است. عصبانیت و ناراحتی مردم از سیاسیون طبیعی است و گرم نشدن این انتخابات قابل پیش‌بینی است ولی حسن روحانی می‌تواند نوعی اتمام حجت با حاکمیت و بخشی از جامعه باشد."


درباره اظهارات قوچانی باید به چند نکته اشاره کرد:

یک:
اینکه تنها تفاوت نظام جمهوری اسلامی با رژیم دست نشانده و سفاک پهلوی را «انتخابات» بدانیم خود یک بی شرمی است. فارغ از عزت و استقلال و پیشرفت، مقایسه یک نظام مردمی با پشتوانه حدود 300 هزار شهید و ده ها میلیون حامی که به عناوین مختلف ارادت خود را به طور علنی ابراز می‌کنند با یک رژیم طاغوتی و دست نشانده در کمترین حالت دور از انصاف است.

دو: برگزاری بیش از چهل انتخابات در 44 سال که در موارد قابل توجهی از آن هم خروجی صندوق از جریانات مدعی اصلاح طلبی بوده است سند دیگری بر بطلان ادعای قوچانی است. حال اینکه اصلاح طلبان با خلف وعده پس از پیروزی مثل مجلس دهم و یا دولت روحانی به مردم پشت کرده و باعث دلسردی برخی افراد شوند ربطی به نهاد انتخابات ندارد.

سه: اصطلاح جرزنی کامل ترین تعبیر برای اصلاح طلبان است که البته افکار عمومی با آن به خوبی آشنا هستند. چرا که افراد این جریان عادت دارند به هنگام شکست انگشت اتهام را به سمت دیگران بگیرند. حتی در موردی مثل سال 88 با اختلاف 13 میلیون رای دروغ بزرگ تقلب را مطرح کردند اما پیروزی روحانی با اختلاف چندصد هزار رای در چهار سال بعد را سالم ترین انتخابات نامیدند!

چهار: هم در مجلس گذشته و هم در شوراها و انتخابات ریاست جمهوری گذشته اصلاح طلبان با کاندیدا وارد عرصه رقابت شدند. اینکه اصلاح طلبان ازکاندیدای خود ناراضی بودند و یا گزینه مدنظر آنان از حداقل ها برای حضور برخوردار نبودند مشکل این جریان است. البته که این ایراد به شورای نگهبان در انتخابات سال 1400 وارد است چرا که با تامل و تحمل بیشتری که نشان می داد باعث می شد مشخص شود کاندیدای مطلوب اصلاح طلبان بیش از چهار پنج میلیون رای ندارد.

پنج: به آقای قوچانی باید تاکید کرد که ناراحتی دوری از قدرت این همه صغری کبری چینی لازم ندارد. اما اصلاح طلبان و اعتدالیون باید از خود بپرسند که در زمانه حضور در مسند قدرت برای مردم چه کردند؟ مردم بعد از سال 92 یک بار دیگر حسن روحانی را برگزیدند اما در پاسخ به سوال از سلامتی شان پاسخ هایی از جنس «FATF» و یا «واکسن سوهان قم نیست» شنیدند. مسئولان دولت با افتخار گفتند که مسکن نساختیم، یا وعده بزرگ رفع همه تحریم ها در سال 94 تا آخرین روز در حد حرف باقی ماند. البته همه اینها را در زمان جولان جواسیس و اشرافی گری مسئولان لمس می کردند. مردم به خوبی فرق خادم با غیرخادم، دلسوز با مدعی، تحرک با یکجانشنیی و حرف تا عمل را تشخیص میدهند.

بیشتر بخوانید:
روحانی بنزین را گران کرد تا جامعه به شرایط اقتصادی واکنش نشان دهد
https://jahannews.com/vdchxvn6i23n-zd.tft2.html
jahannews.com/vdchxvn6i23n-zd.tft2.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
بیا نترس
بیا شکستمون بده
بیا جلوتر
فقط قبلش باید از ولنج روی صندلیت پاشی
ما وسط شهر تو پاستوریم کنار مردم
Iran, Islamic Republic of
یادمون نمی ره اون دوران دولتش
Iran, Islamic Republic of
در سن 42 سالگی هستم در تمام انتخابات شرکت کردم
از شورای محله تا ریاست جمهوری و خبرگان و...
شناسنامه من دیگر جای مهر ندارد!
در 20 سالگی در اوج خامی به خاتمی رای دادم
این سری روحانی تایید صلاحیت بشه من در انتخابات شرکت نخواهم کرد
یا علی
علیرضا
Iran, Islamic Republic of
چه غلطا
اتمام حجت با حاکمیت
برو از خدا خجالت بکش که رئیست یه ذره حرف زیادی زد دکمشو تو استخر زد
Iran, Islamic Republic of
باید رد صلاحیت شود ۸ سال مملکت را به ویرانی کشید
Iran, Islamic Republic of
خوشحال می شویم اگر برجامیون دست از سر ما بردارند.
Iran, Islamic Republic of
چی میگی
جواد
Romania
تو رو هر کی رو دوست داری میخواستی ایران را تبدیل به ژاپن کنی تبدیل به سومالی کردی ما را به خیر تو امیدی نیست
Iran, Islamic Republic of
تو دیگه چی میگی ؟؟؟؟
جواد
Iran, Islamic Republic of
کل مملکت واس ماس من چی میگم؟
Iran, Islamic Republic of
تو همون برادر صرمادی با اسامی مختلف
Iran, Islamic Republic of
این تبلیغات همه از سر ترسه والا نیازی به اینهمه سر و صدا نیست .یقین داره در بحث علمی برای خبرگان نمیتونه قبول بشه داره شلوغ بازی در میاره
رضا
Iran, Islamic Republic of
یکیشون گفته بود که برگشت روحانی مثل قماره
واقعا هم همینه
با دست خالی میخواد اعبتار جمع کنه
ماشالا اوستاست
Iran, Islamic Republic of
اينا مثل دوره های قبل فقط و فقط روي یک نقطه ضعف ناجور بخش زیادی از مردم ایران یعنی فراموشکاری و حافظه ضعیف تاریخی و ایضا" رأی اولیهایی که دهه 90 بواسطه سن کمشون خیلی چیزا حالیشون نبوده حساب باز کرده اند .
Iran, Islamic Republic of
کدومشون برادر رضا
Iran, Islamic Republic of
نماینده ای که بدنبال خودرو شاسی بلند قدرتی باشد مردم امیدشان را از دست میدهند
Iran, Islamic Republic of
نه اینکه تدبیریون و اعتدالیون خوراک شون نون و پیازه! .
رضايي ع ر
Iran, Islamic Republic of
يك جا نشين ها ديگه به قدرت بر نمي گردند .
Iran, Islamic Republic of
به اقتضای سن و سالت نظر بده عزیز دل برادر
Iran, Islamic Republic of
. اگر کسی یا کسانی شکی داشتند دیگه کاملا مشخص شده که این جریان بیمار دلداه غرب چه نیات و برنامه ای دارن.
Iran, Islamic Republic of
انتخابات امسال انشأالله میخ آخر بر تابوت جریان افسادطلبی خواهد بود.
Iran, Islamic Republic of
اگر انتخابات برگزار بشه شکستتون قطعیه برادر
Iran, Islamic Republic of
اصلاح طلب دیگه تمومه ماجرا.
Iran, Islamic Republic of
انتخابات آزاد
United Arab Emirates
کلا این سبک کارکرد ان نوعی تهدید نظام وسیاست چماق وهویج است که اگرما درانتخابات حضورکامل نداشته باشیم مشارکت مردم حداقلی میشود
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
انشااله دکتر روحانی عزیز مقتدرانه با درایت جهانگیری و تجربه و شجاعت ظریف علم فناوری ستاری وارد عرصه سیاست بشود.
Iran, Islamic Republic of
خدا وکیلی حسن روحانی ماه های آخر ریاست جمهوری را به خاطر بیار چگونه روز شماری می‌کردید که تمام بشه .۰
Iran, Islamic Republic of
اولی می گفت صبح جمع خبردار شده ، دومی می گفت حتی مسئول دفتر خود را نمی توانم عوض کنم سومی شجاعتش فقط در مقابل ملت و مجلس و نمایندگان دولت خودش بود و آخری که خوشبختانه دید مثبت به ایشان و پدر شهیدشان دارم
Iran, Islamic Republic of
دومی چی میگفت؟
Denmark
میگفت امضاء جان کری تضمین است !!!
مرصاد
Iran, Islamic Republic of
پررویی کهکشانی !!!
Iran, Islamic Republic of
هنوز صف های طویل گوشت و مرغ و روغن و واکسن و قطعی های مکرر برق در دولت قبل را فراموش نکردیم.
United Kingdom
کسی توان خرید گوشت ۷۰۰تومانی مرغ ۱۰۰تومانی در دولت سید محرومان نداره تا صف بایسته.
Denmark
الحمدلله با افزایش 10 برابری یارانه ها قدرت خرید مردم بیشتر شد.
Iran, Islamic Republic of
با سیصد هزارتومن رئیسی فقط میشه ۳۰۰گرم گوشت خرید اما با ۸۰هزارتومان روحانی میشد یک کیلو گوشت خرید
Iran, Islamic Republic of
قیمت گوشت در ماههای پایانی دولت قبل کیلویی 250 هزار تومان شده بود.
Iran, Islamic Republic of
پررویی نجومی
Iran, Islamic Republic of
کسی نیست این سؤال را پاسخ بده که چرا مسببان فلاکت اقتصادی و معیشتی و فرهنگی دو باره اومدن برای قدرت
ابوذر
Iran, Islamic Republic of
تا وقتی که قوه قضاییه با این جماعت برخورد نکند، همین میشه. طلبکار میشن
Iran, Islamic Republic of
چرا برخورد نمیکنه برادر ابوذر
Iran, Islamic Republic of
ای مرجع قضایی / اقدام انقلابی
Iran, Islamic Republic of
خنده دار ترین جمله " شرایط به گونه‌ای است که جریان اصلاح‌طلب به دلیل علقه‌ای که به انقلاب و نظام سیاسی دارد "
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
روحانی دوستت ندارم
Iran, Islamic Republic of
روحانی دوستت داریم
Denmark
ازش خوشم نمیاد.
Iran, Islamic Republic of
روحانی دوستت نداریم دست از سر ما بردار اعتقاد داریم بدبختی امروز ملت ایران حاصل 8 سال مدیریت جنابعالی و همفکرانت بر این مملکت می باشد.
Iran, Islamic Republic of
تو قیمت تمام اجناس را تو این کشور 15 براربر کردی دست از سر ما بردار
!!
Iran, Islamic Republic of
این اصلاح طلب باز چی میگه ؟؟!!
متعهد
Iran, Islamic Republic of
چرا اجازه می دهید این فرد و امثال او اینچنین گستاخانه علیه حاکمیت جمهوری اسلامی ایران گزافه گویی کنند ؟
اشکذری-شی
Iran, Islamic Republic of
سلام-کلمه اصلاح طلب در جمهوری اسلامی یعنی باند محمود عباس در فلسطین دنبال تشکیلات خود کردان هستندبه فکر اسلام نیستند در فتنه 88 دستشان روشددیگرپیش ملت عزیز نیستند
موسا
Germany
به همه شرکت کنندگان صلاحیت دهند تا عیار هر شخص مشخص شود، !!!!
عیسا
Iran, Islamic Republic of
مشکل اینجاست که برادرا نمی‌خوان عیارشون مشخص بشه
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
بنده حیران مانده ام این سرمایه های گرانقدر نتان یابو ، برای رسیدن به قدرت چقدر خودشون رو به در و دیوار میکوبند !!؟؟
Iran, Islamic Republic of
سالهاست که حیرانی عزیز دل برادر و تا ابد حیران خواهی ماند
علی
Iran, Islamic Republic of
بی وجدان تفاوت فقط انتخابات بود اگر اون زمان بود اکنون با شیشه نوشابه ازت پذیرایی میکردند این است تفاوت
ولی
Iran, Islamic Republic of
مثل اینکه تجربه داشتی برادر علی؟!!!!
Iran, Islamic Republic of
نمیخوای از تجربیاتت بگی برادر علی
Iran, Islamic Republic of
این چهره بهتره ساکت باشه و بره برای دوران حمایتشوت از دولت اعتدال توبه کنند
Belgium
روحانی مردی که تورم را به مدت ۶سال تمام زیر ده درصد نگهداشت !!!!!!!
Iran, Islamic Republic of
در تمام مدت همه چیز را ده برابر کرد دلار و مسکن و خودرو و ارزاق وکل صنایع کشور را تعطیل و جوانان را بی‌کار و ....
Denmark
دولت قبل 4 سال پیاپی تورم 65 درصدی داشت و قیمت دلار 10 برابر کرد.
Iran, Islamic Republic of

نمی توان عملا علیه انقلاب اسلامی گام برداشت و در عین حال از نظام بر آمده از انقلاب سهم خواهی نمود.
Iran, Islamic Republic of
ساکت باشی برات بهتره
Iran, Islamic Republic of
اصلاح طلبان گمراهند
Iran, Islamic Republic of
سنش اقتضا نمی کند که راجع به اختلاف رژیم دست نشانده پهلوی و حکومت مردمی جمهوری اسلامی صحبت کند بهتره بری تاریخ انقلاب اسلامی را مطالعه کنی
براتعلی آب برین
Iran, Islamic Republic of
در ابتدای پیروزی انقلاب وارد سیاست شد وارد اولین دوره مجلس شورای اسلامی شد و پیشنهاد انحلال ارتش را داد تا اینکه در ۱۳۹۲به ریاست جمهوری رسید واز صبح جمعه اظهار بی اطلاعی کرد و نتیجه اش ریختن خون بسیاری از جوانان و نوجوانان .
یقینعلی آب نرین
Iran, Islamic Republic of
زمان پیروزی انقلاب چن سالت بود و کجا بودی
Iran, Islamic Republic of
فقط و فقط رد صلاحیت ایشان توسط شورای نگهبان توقع و انتظار مردم ایران است
یقینعلی
Iran, Islamic Republic of
برادر براتعلی لطفا دیگه تو آب نرین پایین دست از این آب استفاده میکنن
سید
Iran, Islamic Republic of
چرا دست از سر این ملت بر نمی داری
براتعلی آب برین
Iran, Islamic Republic of
بذارین به کارم برسم
فاطمه
Iran, Islamic Republic of
این بشر تو ۴سال اولش چه گلی زد که برای بار دوم مردم بهش رای دادن؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
ما هر چی میکشیم از همین جماعتی میکشیم که دوره دوم به این آقا رأی دادند ،گله ای از روحانی نداریم .
علی
Iran, Islamic Republic of
اقای قوچانی تو که حکومت اسلامی را با پهلوی یکی می دانی گذرحسن روحانی به ساواک پهلوی کشیده نشد که با چلو کباب و دوغ و نوشابه ازش پذیرایی کنند وگرنه این حرف را نمی زدی
کیوان
Iran, Islamic Republic of
این جماعت از این همه ادعا خسته نمی شن؟
دهقان
Iran, Islamic Republic of
درست که مردم صبور ما بدی ها رو زود فراموش می کنند، ولی آنقدر در دوران ۸ سال سیاه رنج کشیده اند که به این زودی ها فراموش نکنند
Russian Federation
کدام بی کاراست که برای حرفهای منطقی منفی می زند!!!؟
Russian Federation
پدرکشوررا درآورد وپررو هم هستند!!!
Russian Federation
باید بااینها برخورد قانونی کرد.
Iran, Islamic Republic of
مردم از دست و زبان و عملکرد تو خسته شده اند و جونشون به لب رسیده تو کی می خواهی دست از سر این مردم و این کشور برداری؟